Miten saada 5-vuotias olemaan edes hetkeksi omissa oloissaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi täyttää viikon päästä viisi vuotta, eikä jaksa sekuntiakaan yksin. Eikä auta, että minä olen samassa huoneessa, vaan minun ehdottomasti istuttava vieressä ja oltava mukana leikissä. Leikkipuistossakin mun pitää pääasiassa kulkea mukana. Hetken saattaa käydä yksin jossain, mutta se on harvinaista. Yleensä minun on kuljettava perässä ja välillä laskettava myös mäestä jne.
Kotona ei tulisi kuuloonkaan, että saisin käytyä rauhassa suihkussa, tai saati sitten siivottua. Lapsi vinkuu ja kulkee mukana niin kauan, että menen mukaan leikkimään. Lapsi menee hoitoon yleensä mummille siksi aikaa, että minä saan siivottua. Leikin kyllä mielelläni lapsen kanssa, mutta ymmärrätte varmaan, että siivottava ja kokattavakin on ja joskushan olisi ihan huippuhauskaa, jos saisi vaikkapa luettua lehden tai juotua kupin kahvia..ihan rauhassa.
Heti aamusta alkaa se "äiti tuu leikkimään" ja aamukahvin juon lattialla toisessa kädessä pikkuauto.
Lapsi ei myöskään nukahda ilman, että on luettu ensin noin tunti, yleensä parikin ja äiti makaa vierssä niin kauan, että uni tulee.
Kesälomaa viikko takana ja olen nyt jo ihan loppu :( Koko ajan pitäisi olla lapselle jotakin virikettä.
Olen jo muutaman vuoden kokeillut tätä "nyt äiti tekee ruuan ja sinä leikit ja sillä siisti". Lapsi joko lamaantuu ja makaa sohvalla tai kirkuu vieressä "TUU JO".

Lapsi on ainokainen tällä hetkellä. Päivisin on päiväkodissa, paitsi kesäisin. Päiväkodissa on tosi rauhallinen ja tasapainoinen, sekä omatoiminen lapsi. Lapsi on nopea oppimaan ja osaa jo jonkun verran lukea, hyvä urheilussa jne. Kyse on enemmän mun kasvutuksestani- siinä on joku mennyt kai pieleen.

Lapsen isä käy töissä ja opiskelee ja urheilee, joten olemme paljon kahdestaan.

Sun pitää olla tiukempi. Lapsihan voi vaatia vaikka mitä, mutta aikuinen voi sanoa että en nyt kiipeä minnekään, en laske alas liukumäestä, en tule kanssasi leikkimään koska siivoan/katson telkkaria, yms. Ja pitää siitä päätöksestä kiinni.

Olet opettanut lapsen siihen, että vinkumalla hän saa tahtonsa läpi....lapsi näkee asian niin että 'vaikka äiti ekana sanookin ei, niin se suostuu kuitenkin jos hieman kiljun ja intän'.

Opeta hänet pois siitä tavasta. Aikaa se voi viedä, mutta kun et anna periksi niin hän oppii kyllä. Karjukoon rauhassa, karjaise takaisin että "minähän sanoin sinulle että en nyt tule" ja sen jälkeen teeskentele ettet kuule koko karjuntaa.

Ei varmaan ole muita vaihtoehtoja kun alkaa siedättämään lasta.
Ja olla vähän tiukkana ja sanoa että äiti juo nyt kahvia, sinun täytyy odottaa. Vaikka lapsi huutaisi.

Hankala auttaa kun omani on taas jo kovin itsenäinen, mutta ikävältä kuulostaa. Kannusta lasta olemaan "yksin" ja ottakaa vaikka tarrataulu kannustimena käyttöön?

Ystävälläni on tällainen poika, ja kuulostaa tosi ärsyttävältä, kun hän kertoo juttuja. Heillä on myös toinen lapsi, parivuotias, joka touhuaa omiaan, mutta tää isompi vaan vaatii koko ajan huomiota. :/ Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että kannattaisi jo ruveta vierottamaan tuosta käytöksestä. Voimia!

Pikkuhiljaa.. huomenna aloitat heti. Aamukahvin juot rauhassa ja annat lapsen kirkua niin paljon kuin lystää. Aamukahvin jälkeen menet hetkeksi leikkimään. Leiki esim. 15mi ja sitten sanot "nyt aina lukee rauhassa lehden" ja pysy päätyöksessäsi. Kun aluksi aina välillä leikit, niin lapsi ei hätäänny "miksei se äiti enää olekkaan mun kanssa".

Lopetat heti tänään tuon koko homman. Istutat 5-vuotiaan pöydän ääreen ja selität, että sinä olet aikuinen ja aikuisilla on aikuisten hommia, siivous, ruuanlaitto jne. Joskus äiti myös haluaa tehdä jotain ihan yksin, juoda kahvin, lukea lehden jne. Minä suosittelen, että lopetat lapsen kanssa leikkimisen kokonaan. Meillä oli sama meno ja muu ei auttanut. Pelaa, askartele, leivo, käy retkellä, hassuttele, lue kirjaa jne lapsen kanssa, mutta älä ota sitä pikkuautoa käteen. Meillä ainakin lapsella jäi se äidin kanssa leikkiminen päälle, eikä osannut tehdä mitään yksin.

Lapsi ei siitä mene rikki jos huutaa ja karjuu sinua leikkimään. Laita korvatulpat. Anna huutaa. Voi tietysti mennä aikaa ennen kuin tottuu, mutta eihän tuo nyt tuollaisena voi jatkua. Tsemppiä! :)

Ooppa passannut pilalle. Tottakai lapsi vaatii kun tietää että tulet kun hetken kinuaa. Meillä tuota yritettiin 3vuotiaana mutta en suostunut moiseen. Sanoin että ellet osaa ilman inua leikkiä, niin ole leikkimättä.

Yhteistyössä