Miten saada lääkkeellinen tyhjennys/kaavinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nepula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nepula

Jäsen
05.05.2010
438
0
16
Tänään aamulla alkoi verenvuoto, joka ei kovin runsasta ollut. Taysissa todettiin kuitenkin, että sykettä ei enää ole (rv 6+2 oli), rv olisi ollut nyt 8+2, mutta koko vastasi 6+5. Olin niin shokissa kuultuani, että km on menossa, etten tajunnut kysyä oikein mitään lääkäriltä. Mut passitettiin kotiin ja kehotettiin ottamaan kipulääkettä, jos tarvitsen. Ens ke kontrolliin, että onko kohtu tyhjä.

Nyt nettiä selattuani havaitsin, että moni on saanu lääkkeet kotiin tyhjennykseen ja osa mennyt/joutunut kaavintaan. Eikös nuo nopeuta kohdun tyhjentymistä??? Nopeutuuko toipuminen, entä mahdollisuus yrittää uutta raskautta?

Tässä nyt hyvin turhautuneena olen koko päivän ja illan odottanut että vuoto jatkuisi ja kaikki hulahtaisi pois, mutta on vain pientä tuhrua tullut. Haluan mahdollisimman nopeasti kaiken pois sisältäni, henkinen puoli ekassa km:ssä on mulle ihan riittävästi!! Pitääkö mun oottaa viikko, jos vuoto ei runsastukaan ja mitäs sitten, jos ne Taysissa edelleen haluaa vaan seurata tilannetta?

Apuja, pliis, pää hajoo kotona!

No mä menisin yksityiselle,joka ultrais ja laittais lähetteen sit tarvittaessa sinne naistenpolille..Onko sulla eka km menossa?Ei siis muita raskauksia ennen..??

Ja niin,luin itsekin tästä n. pari viikkoo sitten,et jos 3 lasta tai ikä 40 voi saada yhen lääkärin lausunnolla keskeytyksen..Varhaisilla viikoilla tehdään lääkkeillä ja sen jälkeen kontrolli..Tai sit oot tiukkana ja soitat sinne uudestaan ja pyydät sen Mifegynen itelles..

Ensinnäkin iso :hug: tällekin puolelle.

Silloin kun mulla oli km, sain valita itse kumman halusin. Mulla ei ollut mitään merkkejä siitä, et raskausmatsku olis ollu itse pois tulossa. Mutta nyt homma on muuttunut. Ensisijaisesti yritetään lääkkeillä ja jos ei onnistu (niitä voidaan yrittää useamman kerran), sit vasta kaavinta.

Mutta sinuna soittaisin huomenna sinne Taysiin ja kysyisin sieltä suoraan, voitko saada jo lääkkeet. Todennäköisesti olettivat, että tulee itsestään, kun kerran jo alkoi, mikä tietenkin sun kropan kannalta olis kaikkein paras vaihtoehto. Mut jos tuntuu, et vuoto pysähtyy, soita sinne ja kysy, mitä mieltä ovat. Ymmärrän täysin, että haluat homman nopeasti ohi. Muistan vieläkin ne viikot, kun itse piti ensin odottaa varmistusta sille, onko homma tuulimuna, sit väliin tuli juhlapyhät ja sit vasta pääsin sopimaan kaavinta-ajan. Onneksi sentään tuo tuli sit nopeasti. Mut silti se tuntui kestävän ja kestävän. Joten tsemppiä tuleviin viikkoihin!

p.s. voit saada ne lääkkeet mukaasi myös yksityiseltä puolelta (ainakin koskarista).

Sorry,jos oli sekavasti kirjoitettu..Mut tarkoitan että soitat sinne TAYS:n huomenna uudestaan ja pyydät päästä saamaan ne lääkkeet..Valitat vaan,ettei oo vuotoa eikä kipuja juurikaan..Sit joutuu menemään mahdollisesti vielä parin pvän päästä saamaan uuden pillerin,joka avaa kohdunsuun lopullisesti.Ja kontrollisit vielä kerran siellä jossa katotaan ultralla et kaikki on pois..
Joku sanoi tästäkin et ois "helpompaa" saadase kaavinta kerralla..ei tarvis rampata siellä niin montaa kertaa :kieh:

Mut tsemppiä ja jaksamista sulle! Otan osaa.Mä olin tuossa tilanteessa reilu pari v sitten..Nyt pelkäsin uutta tilannetta äskettäin,mut oli väärä hälytys!

juu, eka km on menossa, 2 synnytystä ennestään. Todellakin vuotoa ei ole juuri nimeksikään enää, huomenna kyllä soitan sinne polille ja kysyn, että mitä tehdään. Ellei sitten yön aikana rupee jotain tapahtumaan. Hermoja raastavaa tämä tämmöinen on ja kaiken huipuksi yksin tässä joutuu asioita miettimään. Toki mies on tukena, mutta ei se tätä koe fyysisesti saati henkisesti, vaikka surullinen hänkin on. onneksi on nuo 2 tenavaa ennestään, on muutakin tekemistä kuin miettiä vuotaako vai eikö vuoda...

nepula: miten tilanne ratkesi?

itselle tehtiin eilen lääkkeellinen tyhjennys, olin osastolla varmaan 9 tuntia kun kivut olivat niin hirveät. vuotoa tuli illalla reippaasti, mutta tänään vain vähän. soitin osastolle, eivätkä ne olleet huolissaan vuodon vähyydestä - enemmän niitä kiinnosti ettei vain vuoda liikaa. eli nyt mietin tuleeko kaikki ulos vai ei. joudunko vielä kaavintaan sittenkin?! olisin halunnut kaavintaan mielummin... varsinkin nyt kun tiedän mitä helvettiä lääkkeellinen tyhjennys on...

mun ohjeet tais olla silleen, että 3 viikon päästä menen terveyskeskukseen raskaustestiin ja sitten kai lääkäriin, en oikein tajunnut ohjeita, enkä muista muutenkaan eilisestä juuri mitään... mitä oireita kannattaisi seurata, että tietäisin meneekö kaikki ok? tulehduksista tai sellaisista ei eilen mulle mitään puhuttu.

täällä vaan miehen kanssa itketään yhdessä. ja mietitään että miten tästä eteenpäin. mutta kunpa kaikki tulisi nyt ulos , tai olisi tullut jo, niin olisi edes yksi murhe vähemmän...

kiitos jo etukäteen vastauksista.

tömpsis: Mulla alkoi seuraavana aamuna kovempi vuoto ja se vaan runsastui koko ajan. kun ti aamulla todettiin se km, niin torstaiaamuna alkoi "synnytys" eli supistukset ym ja lopulta kaikki mahdollinen raskausmateriaali hulahteli pönttöön pitkin päivää. 800 mg buranaa vedin koko ajan, kyllä oli melkonen olo. Verta tuli niin että pelkäsin pyörtyväni verenhukasta, onneksi iltaa kohden rupes laantumaan ja tuon torstain jälkeen vuoto niukkeni normi menkkavuotoseksi ja kesti seuraavan vkon tiistaihin. Ke mulla oli km-kontrolli, jolloin todettiin kohdun olevan tyhjä kaikesta. Lisäksi ottivat HCG-kokeen, joka ilmeisesti oli matala, kun eivät perään soittaneet (sovittiin, että soittavat jos on arvo vielä korkea).

Henkinen toipuminen onkin sitten asia erikseen, pikku hiljaa se tästä, kun nuo 2 naperoa pitää kiireisenä...

Mutta sen sanon, että mitään tukea sairaalasta, neuvolasta tai muusta tahosta ei kyllä ole tullut, tän asian kans on ihan yksin saanu painiskella ja netistä ettiä tietoa :(

Mulle ei mainittu mitään mistään tulehduksista yms, tai jos mainittiinkin, niin en järkytykseltäni ymmärtänyt mitä mulle sanottiin. Ihan A4 paperi tietoineen ois tarpeen antaa, kun tämmönen asia ekaa kertaa kohdalle osuu. Jos ois tullu komplikaatioita tms, en yhtään tiiä mitä ois pitäny tehä, mihin soittaa ym. Ja sekin, että en todellakaan ollut kykenevä ekaan 3 päivään hoitamaan lapsiani, onni oli että miehellä sattu olemaan kesäloma.

Mutta voimia kovasti koettelemukseen!

Halaus sinulle :hug:

Mene yskityiselle joka ultraa uudelleen ja saat häneltä lähetteen sairaalaan missä määräävät lääkkeet. Minä kävin tämän läpi kesäkuussa. Vuoto kesti kaiken kaikkiaan 5 viikkoa ja nyt odottelen kuukautisia.

Henkinen toipuminen on yksilöllistä. Sairaalassa ei valitettavasti saanut mitään myötätuntoa se oli raskasta ja sanoin siitä gynelle kun menin jälkitarkastukseen 4 viikon kuluttua. Minä toivuin hyvin kaavintaa ei tarvittu.

Uutta raskautta voitte yrittää heti kun olet siihen itse valmis. Näin minulle sanoi oma gynekologi

Yhteistyössä