Miten saada lapsi innostumaan pyöräilystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
meidän poika hiukan alle 4-v on tehnyt totaalisen lakon pyöräilemisessä. Ei ole koskaan ollut erityisen innostunut, mutta nyt ei polje enää yhtään. Huutaa vaan paniikissa, ettei uskalla, koska voi kaatua. Hän ei ole kaatunut pahasti ja apupyörät on, mutta pelkää silti. Ilmeisesti pelon taustalla on siskon melko raju kaatuminen tässä jokin aika sitten. Sisko kuitenkin toipui pikku tapaturmastaan muutamassa päivässä ja pyöräilee taas ihan reippaasti. Mutta pikkuveli kiljuu paniikissa, ettei uskalla, koska kaatuu. Ja auttaa ei saa eli pyörästä ei saa pitää kiinni. Onko muita keinoja kuin laittaa pyörä kokonaan varastoon?

Tänään tuli vastaan saman ikäinen leikkikaveri, joka polki reippaasti omalla pyörällään samalla kun meidän arkajalka istui mun pyörän kyydissä istuimessa. Tämä vähän mietitytti poikaa, mutta siltikään hän ei innostunut itse kokeilemaan.

varmaankin täytyy vaan odotella rauhassa et poika taas uskaltaa pyöräillä. älä vie varastoon pyörää vaan anna sen olla näkösällä mutta älä patistele liikaa!

Meillä auttoi aika ja se että naapurin tyttö alkoi harjoitella samoihin aikoihin. Ehkä jos näkisi muiden lasten pyöräilevän?

(Ja itsestäni: kahdeksanvuotiaana vanhempani joutuivat kiristämään, lahjomaan ja uhkailemaan minut pyörän satulaan. En vain suostunut muuten! Olen ikuisesti kiitollinen että saivat tahtonsa läpi... )

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Meillä auttoi aika ja se että naapurin tyttö alkoi harjoitella samoihin aikoihin. Ehkä jos näkisi muiden lasten pyöräilevän?

(Ja itsestäni: kahdeksanvuotiaana vanhempani joutuivat kiristämään, lahjomaan ja uhkailemaan minut pyörän satulaan. En vain suostunut muuten! Olen ikuisesti kiitollinen että saivat tahtonsa läpi... )

Ollaan nähty lapsen päiväkotikavereita pyöräilemässä ja ollaan puhuttu kotona siitä miten hänen kaverinsa ovat reippaita ja ajavat pyörällä. Vaan ei auta. Poika vaan toistelee, että hän ei aja, koska ei uskalla siksi että kaatuu. Kun toinen lapsemme kaatui hiljattain pyörällä ja loukkasi sen verran pahasti, et lääkärireissu tuli, niin pelkäsin hänen lopettavan pyöräilyn. Mut ei, tässä kävikin nyt niin, et pikkuveli lopetti kaatumisen pelossa, vaikka ei ole itse kaatunut. :(

Mun mielestä (siis kun ite opin 8-vuotiaana vasta) pojalla ei ole vielä kiirettä. Mutta kyllä se kynnys iän myötä nousee.

Ite ottaisin ihan lahjonnan keinoksi sitten lopulta (ei nyt vielä tänä vuonna). Harjoitteluaikataulu ja -suunnitelma ja jokaisesta harjoittelukerrasta pieni tähtitarra ja viidestä tähtitarrasta aina joku palkinto jne.

Kyllä se siitä onnistuu aikanansa.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Mun mielestä (siis kun ite opin 8-vuotiaana vasta) pojalla ei ole vielä kiirettä. Mutta kyllä se kynnys iän myötä nousee.

Ite ottaisin ihan lahjonnan keinoksi sitten lopulta (ei nyt vielä tänä vuonna). Harjoitteluaikataulu ja -suunnitelma ja jokaisesta harjoittelukerrasta pieni tähtitarra ja viidestä tähtitarrasta aina joku palkinto jne.

Kyllä se siitä onnistuu aikanansa.

Sitä just pelkäänkin, et tästä tulee myöhemmin vielä isompi ongelma. Poika on joissain asioissa tosi ehdoton ja jos päättää jotain pelätä, niin se on sitten tosiaan hirveä juttu hänen mielestään vaikka miten yrittäisi selittää asiaa. Hän osaa ajaa pyörällä (apupyörien kera), mutta nyt ei suostu enää yhtään yrittämään, vaan menee ihan paniikkiin.

Meillä oli jossain vaiheessa ihan hirveä vääntö vessassa käymisestä, koska pojalla oli kauhea kammo pyttyä kohtaan ja olisi käynyt vain potalla. Mut puolesta olisi saanut vielä käydäkin, mut päiväkoti painosti luopumaan potasta, koska niitä ei kuulemma riitä enää niin isoille (poika oli silloin vähän alle 3). Lopulta ei auttanut muu kuin lahjonta ja siitä kammo sitten pikku hiljaa hävisi.

älä ainakaan vertaa toisiin lapsiin.
kai lapsella on apupyörät ja ne tarpeeksi alhaalla? selitä hänelle, että apupyörien kanssa ei pyörä kaadu. ensin pitäisi saada lapsi ajattelemaan, että pyöräily on kivaa ja siten vasta apupyörät pois.

Yhteistyössä