miten saada lapsi pysymään sängyssä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Meillä oli tosi hyvät nukkumaanmeno rituaalit pinniksen aikaan. Tyttö jäi yksinään köllöttelemään sänkyynsä ja nukahti sitten omia aikojaan. Ei huutanut eikä mitään.

Nyt kun ollaan siirrytty jatkettavaan, tyttö kohta 1v9kk, illat on menneet ihan ranttaliksi. Vieressä pitää olla ja paijata tms. Muuten tyttö tulee sängystä pois. Nukuttamissessio saattaa kestää tunninkin.

Hän on vilkas eikä millään malttaisi mennä nukkumaan sen enempää illalla kuin päivälläkään.

Tuntuu, että oma ilta lyhenee entisestään, kun siihen täytyy varata se nukuttamisaika.

Onko kenelläkään vinkkiä miten tytön saisi entiseen tapaan nukahtamaan itsekseen?

mitä jos vaan siirtyisitte takaisin pinnikseen/matkasänkyyn nukkumaan. Meillä myös tosi vilkas poika 1vee10kk, ja edelleen nukkuu matkasängyssä koska jatkettavasta ramppaa pois vähän väliä. Nukkukoon matkasängyssä niin pitkään kun sinne mahtuu ja siellä pysyy, jos sillä saadaan hänet nukkumaan levollisesti kellon ympäri ja kunnon päikyt niin hyvä näin!

Meillä ollu samoja ongelmia, koska pinnis oli jo raivattu pois hommasin matkasängyn ja nukutin siinä.
Nyt pakkasin matkasängynkin pois ja taistelen sitten sen tunnin verran illassa että pysyy ja nukahtaa sinne omaan jatkettavaan sänkyynsä.
Meille tuli ongelma siitä että rupes simputtamaan kahden sängyn välillä, millon piti kumpaankin päästä nukkumaan, ja lopulta matkasängystä tuli vaan uhkailu keino/aresti paikka.
Joten oli ehkä parempi laittaa piste sille touhulle ja pitäydytään tossa yhdessä sängyssä.
Vieköön se vaikka enempi aikaa, mutta toivon että se olis tilapäistä ja jäisi tulevaisuudessa sinne nopeammin nukkumaan. :\| =)

meillä oli samaaongelmaa... Minä laitoin likan sänkyyn ja tietenkin hän tuli pois, minä kannoin joka kerta takas omaan petiin ja lähdin pois...Huutohan siitä tuli. mutta nyt nukahtaaittekseen omaan petiin...
Tuota huutoa kestimuutama ilta kunnes tajus ettei äiti taida antaa periksi tässä asiassa. Välillä tytön huutaessa meinasin menä kyllä viereen nkuttamaan mutta onneksi en sit tehyt.

Mikä pakko nukuttaa lasten sängyssä, jos ongelmia? En vain ymmärrä. Lapsi ei ehkä ole siirtoon kypsä. Tai jos välttämättä haluaa, että nukkuu lasten sängyssä, vaikka lapsi ei haluaisi, niin turha sitten surra noita vaikeuksia siinä. Meillä lapsi siirtyi pinniksestä 2v2kk iässä ja silloinkin vain siksi, että oli pakko, koska sänky tarvittiin vauvalle. Oli ilmeisesti kypsä, koska mitään ongelmia ei ole. Kun mennään nukkumaan, pysyy sängyssä ja nukahtaa kuten pinnikseenkin. Aamulla tulee itse pois ja kävelee meitä herättämään.Mutta kukin tekee, minkä tärkeäksi näkee. Jos jollekin ajatus siitä, että nukkuu isossa sängyssä, on tärkeämpi kuin hyvin sujuvat nukkumaanmenot, mikäs siinä. Ei se sänky lasta isommaksi tee.

Meillä meni noin viikko juoksemiseksi, kunnes poika ymmärsi että ei tässä auta muu kuin pysyä sängyssä. Tuli siis aina pois kun oltiin laitettu nukkumaan, ja saatettiin illan aikana palauttaa sänkyyn jopa 30 kertaa. Tätä kun toistatte muutaman illan niin eiköhän opi. Niin ja meillä ei mitenkään varsinaisesti itketetty lasta vaikka protestoi, kunhan poika vaan testas kestääkö vanhempien pinna :) Meillä sanottiin aina ekalla poistumiskerralla "nyt nukutaan", toisella "nukutaan" ja kolmannella ja sitä seuraavalla ei mitään. Kauhea protestihan siitä tuli mutta kyllä poika siihen lopulta väsähti. Ei kannata jäädä nukutteleen jos teillä on kuitenkin aiemmin nukahdettu itekseen. JAtkatte samoja rutiineja kun ennenkin niin kyllä se siitä.

meillä oli about viikon verran sitä juoksemista. tosin ei ihan tuntikausia, mut tuli sängystä oven rakoon kurkistelemaan noin 10 krt/ilta. aina kävin sitkeesti takasin petiin viemässä ja toivottelin hyvät yöt. ja sit likka vaan yhtäkkiä jäikin kiltisti nukkumaan ilman suurempaa showta :)
eli voipi olla niinkin, että tuo vaihe menee itsestään ohi, jos vanhemmat ei itse lähe siihen rumbaan mukaan :flower:

Minäkään en ymmärrä miksi pitää pakottaa "isojen "sänkyyn jos toinen ei halua. Miksei voi nukkua pinniksessä/matkasängyssä vielä kun on noin pienikin? Meillä nukutaan yhä, ikää 1v9kk. Isojen sänky on paikallaan kun saatiin siskolta, olen pari kertaa koittanut haluaako nukkua siinä, mutta aina pyytää pinnikseen. Ja toki sinne pääsee. Sinne sitten nukahtaa 5 minuutissa.

Meillä sama homma, nyt 5. päivä menossa ja harmittaa kun ennen nukahtanut pinnikseen ja nyt pitää nukuttaa 45-60 min. Meillä tarvitaan pinnis vauvalle, mutta olen jo ajatellut ottaa matkasängyn pojan käyttöön. Nukkukoon siinä vaikka yli 2- vuotiaaksi, jos näin kaikki nukkuu paremmin. Toiset sanoo, että älä nyt anna periksi, mutta en mäkään nää mitään järkevää syytä väkisin nukuttaa isoon sänkyyn, jos matkasänkyynkin vielä mahtuu. Mitä siitä tulee vauvankaan kanssa?

Mikähän tuohon matkasänkyyn on painorajoitus ja kantsisko siihen ostaa kunnon patja? Jos siis nukkuu siinä säännöllisesti vielä ainakin puoli vuotta?

Meillä siirryttiin takaisin pinnikseen kun huomasin että "isosta sängystä" ei tule mitään, tulee vain koko ajan pois. Meillä on kahden viikon päästä laskettu aika kuopukselle ja mimmi nukkuu vielä pinniksessä. Minä ajattelin sitten tehdä niin että antakoot mimmin nukkua vielä tuolla pinniksessä ja vauva saa nukkua kopassa taikka matkasängyssä kunhan se saadaan takaisin mökiltä. Miksi ihmeessä se on niin tärkeää saada se pinnis vauvalle kun se näin alkukuukausina ei juurikaan liiku. Käyhän matkasänky patjoineen ihan yhtä hyvin. KAtsos kun meidän fröökuna kiipeää pois matkasängystä, mutta ei pinniksestä niin eipähän paljon tarvi miettiä.
Vaihdetaan sitten sängyt aikoinaan ... ja jos näyttää tulevan onkelmia niin suosin kyllä tuota menetelmää joista moni on puhunut eli sitkeästi aina vaan uudestaan viedään sänkyyn. Kyllä se siitä kunhan ei vain itse anna periksi.
Kiitos kertomistanne kokemuksista, sitä aina viisastuu kun kuulee muitten tapauksista ... ja eiköhän me kaikki aikanamme löydetä se oma kultainen tie.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.08.2006 klo 09:38 Pirteä kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miksi pitää pakottaa "isojen "sänkyyn jos toinen ei halua. Miksei voi nukkua pinniksessä/matkasängyssä vielä kun on noin pienikin?

Jep,taas näitä viisaita: Miksi pitää,ei vaan meillä...

Oliskohan syynä vaikka sellainen ettei enää pysy siellä pinniksessä.
Meillä ainakin rupesi kiipeilemään ja vaarana oli että tippuu pää edellä alas.Ei ollut irroitettavia pinnoja.

Alkuperäiselle,just sama meillä.Ennen nukahti itsekseen ja suht nopeasti.Nyt menee kans se tunti.Ja vieressä on istuttava,muutoin ei siellä pysy. Kokeiltu muutaman kerran että kannetaan takas,mutta välillä ei kerenny kun selän kääntää niin johan jo sängystä kammettiin pois.
Raskasta kyllä tuo nukutus,saa nähdä miten käy kun toinen syntyy.

Meillä on myös vasta otettu pinnasängystä osa laidasta pois ja tyttö (1v11kk) harjoittelee siinä nukkumista. Illalla "rutiini" on se, että tyttö köllöttelee meidän välissä ja sitten kun nään uneliaisuuden merkkejä, niin sanon, että meneppäs omaan huoneeseen sänkyyn nukkumaan. Yleensä lähtee ja menee sinne. Saattaa tosin 5-20 kertaa käydä ovella seisoskelemassa, mutta menee takaisin omaan sänkyyn köllöttelemään ja nukahtaa siihen.
Kun oli pinnat vielä paikoillaan, niin meilläkin oli sama nukahtamis-sessio kuin ap:lla, eli nukahti itsekseen sänkyynsä.

Oliskohan syynä vaikka sellainen ettei enää pysy siellä pinniksessä.
Meillä ainakin rupesi kiipeilemään ja vaarana oli että tippuu pää edellä alas.Ei ollut irroitettavia pinnoja.

Aivan näin, turha arvostella toisten päätöksiä jos ei tiedä tilannetta tarkemmin. Meillä ei yritetty kiivetä pois pinniksestä, mutta ajateltiin siirtää poika hyvissä ajoin (1v6kk) ennen uuden vauvan syntymää tavalliseen sänkyyn joka jo oli odottamassa poikaa ja kun tätä tilaa ei ole muutenkaan niin paljon että mahtuisi monet eri sänkyviritelmät tänne asuntoon. Pinnis tuntui myös ahtaalta meidän levottomalle nukkujalle; jatkuva kolina kävi kun poika nukkui pinniksessä joten nyt alkujuoksujen jälkeen yötkin sujuvat levollisemmin. On myös vanhemmille helpompaa, kun tulee sieltä itse aamulla pois eikä aina tarvi nousta hakemaan. Eli meillä ainakin helpotti tavalliseen sänkyyn siirtyminen kaikkien elämää, vaikka alku olikin vaikeaa!

Lisään vielä, että itse en taas ymmärrä miksi lapselta pitäisi aina kysyä "haluatko" sitä sun tätä, ei ole pakko tehdä jos et halua ja nuku tässä jos haluat. Tottakai lapset pompottaa vanhempiaan minkä kerkeää jos siihen annetaan aina tilaisuus. Lapset on siinä taitavia. Jo 1-vuotias tietää mistä narusta kannattaa vetää jotta saa haluamansa. Mutta eikös vanhemmat ole kuitenkin ne, jotka päättää lapsen asioista mitä tulee nukkumiseen, syömiseen jne.? Lapset pyörittää vanhempiaan tasan niin kauan kun vanhemmat pyörii siinä rumbassa mukana.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.08.2006 klo 09:38 Pirteä kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miksi pitää pakottaa "isojen "sänkyyn jos toinen ei halua. Miksei voi nukkua pinniksessä/matkasängyssä vielä kun on noin pienikin? Meillä nukutaan yhä, ikää 1v9kk. Isojen sänky on paikallaan kun saatiin siskolta, olen pari kertaa koittanut haluaako nukkua siinä, mutta aina pyytää pinnikseen. Ja toki sinne pääsee. Sinne sitten nukahtaa 5 minuutissa.
[/quot

Meillä ssurin syy isojen sängyssä nukkumiseen oli se, että tyttö 1v 3kk kiipesi pinnasängystä pois ja tippu pää edellä lattialle. NIinpä siirretiin isojen sänkyyn. viikon verran ravas sängygtä pois, mutta kannoin aina mitään sanomatta takaisin ja nyt jääkin tosi kiltisti itse sinne nukkumaan.

Meillä oli ongelma toiste päin.ei suostunut nukkumaan pinniksessä ja illat meni hirveeksi hulinaksi.joten siirryttiin jatkettavaan.tyttö oli silloin 1v9kk.Meillä ei kertaakaan neiti ole tullut sängystä pois ja muutenkin tuntuu nukkuvan nyt paremmin.tottkait jokkoon mahtuu myös iltoja jolloin neiti ei ole heti nukahtanut ja on pitänyt istua hetki vierellä.meillä kun neiti on pelkää pimeää,on pelännyt ihan pienestä saakka.ja olen mielelläni suonut sen pienen hetken pienelle lapselle.meillä neiti oli siirtoon jo kypsä.

Kun viette lasta sadatta kertaa sinne sänkyyn takaisin niin kerkeettekö huoneen ovelle astinin että taapero on sängyssä yhä.
Minä kun en saa kuin selkäni käännettyä ja tyttö seisoo jo takanani... :(

Me siirryimme isompien sänkyyn siksi, että pinnis oli tytölle ongelma. Hän alkoi keväällä saada totaalisia raivareita ja siksi siirryimme tavalliseen sänkyyn, kun emme halunneet että hän karjuu itsensä uneen eli siis mistään pakottamisesta isojen sänkyyn ei ole kyse!

Matkasänky on ollut kesällä reissuissa käytössä, mutta tyttö kiipeää myöskin sieltä pois joten paluu pinnikseen tai matkasängyn käyttäminen ei ole myöskään toimiva ratkaisu.

Itse asiassa ajattelin kertoa, että viikonlopun aikana keksi yhden keinon joka tepsii alussa mainitsemaani ongelmaan.

Vien tytön sänkyyn, peittelen ja paijaan hetken aikaa. Sitten sanon "äiti käy pissalla, odota täällä". Menen pois huoneesta ja laitan oven perässä kiinni. Tyttö on nyt parina iltana jäänyt ihan nätisti sänkyyn ja nukahtanut!

Joskus se ratkaisu onkin niin helppo, ettei ole tullut edes mieleen!

Kerroin tämän konstin eilen myös eräälle toiselle äidille, jonka lapsi on vaatinut, että pinniksen vieressä istutaan. Hän oli kokeillut samaa ja oli toiminut myöskin heillä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 14:38 effemia kirjoitti:
Kun viette lasta sadatta kertaa sinne sänkyyn takaisin niin kerkeettekö huoneen ovelle astinin että taapero on sängyssä yhä.
Minä kun en saa kuin selkäni käännettyä ja tyttö seisoo jo takanani... :(

Meillä myös näin :wave: Ja sen takia tuo takaisin kantaminenkin tuntuu aika turhauttavalta, kun ei itse edes ehdi pois huoneesta. Ja sängyn vieressäkin täytyy työntää peppua ja jalkaa takaisin ainakin puoli tuntia ennenkuin alkaa vähitellen rauhoittua. Unisenakin tulee heti pois jos äiti poistuu huoneesta.

Siispä on nyt nukkunut matkasängyssä kun siellä kerran pysyy ja rauhoittuu sinne itsekseen ja nukkuu yön hyvin. Kokeillaan sitten vähän vanhempana uudestaan jatkettavaa.

Yhteistyössä