Miten saada miehen suvulle perille ettei meille tulla lähiviikkoina heti synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Synnytys vielä edessä päin ja siellä miehen suvussa odotetaan milloin ne (siis kaksoset) tulee ja olisivat heti tulossa katsomaan. Nyt kuitenkin synnytys mennee sektioon vauvoista johtuvista syistä ja en todellakaan haluaisi yhtään ketään kotiin. Mieshän voi hoitaa kahvitukset yms., mutta kun jo nyt tuntuu etten jaksa ottaa yhtään ketään vierasta vastaan katsomaan vauvoja ja kyselemään ties mitä. Kivut on luultavasti isot sektiosta johtuen(olen reilusti ylipainoinen ja siksi haavakin ehkä herkempi) ja imetys ja kaikki vie aikansa. Enkä halua sen sukua katsomaan miten imetän. Siis luonnollistahan se on, mutta en halua. Eikä käsky älä tule imetän auta, koska mm. anoppi oli meillä Jouluna ja kun oltiin miehen kanssa joulusaunassa niin se paukkasi tulla sinne keskustelemaan ja vaikka mies kuinka sanoi keskustellaan myöhemmin mene nyt pois niin ei mennyt perille vaikka kuinka äkäisesti sanoi. Ja eräs näistä sukulaisista on sellainen, joka kuvaa videokameralle aivan kaikki mitä meillä tapahtuu. Kokemusta on eräästä toisesta heidän vierailustaan meillä. Ensimmäisen kuukauden ainakin haluaisin olla vain perheeni kanssa ja oppia hoitamaan kahta vauvaa enkä tavata yhtään ylimääräisiä henkilöitä. Mieskin jää kotiin isyysvapaalle enkä halua että sen aika menee sitten vieraiden kestitsemiseen ja jopa kuljetukseen. Omasta suvustani ketään ei ole tulossa katsomaan ja he näkevät vauvat livenä vasta kun käydään heillä joskus kesällä. Tämä välimatkojen vuoksi. Kertokaas miten suvun olettaisi ottavan tiedon vastaan jos mieheni sanoo heille, että meille ei tulla ainakaan ensimmäiseen kuukauteen? Tai jos tulette niin ovi ei aukene. Samoin sama vahva ei, jos joku on tulossa flunssaisena niin tyrmätään se vierailukäynti siihen? Miten te muut olette ottaneet vieraita vastaan? Kärsin nyt hirveistä liitoskivuista enkä halua nytkään kenenkään tulevan vierailulle kun kaikki seisominen ja liikkuminen on kivuliasta ja tarvitsen päiväunet rikkonaisten yöunien vuoksi. Niin ja näistä vieraista on turha sanoa, että nehän on avuksi ja auttavat. Ei mene näin. Ne on vanhuksia, eikä lastenhoidosta tietoakaan. Kokemusta tästäkin, kun aikoinaan 1kuukautiselle esikoiselle yrittivät syöttää heille tarjoamiani voileipiä ja täytekakkua. Siis olivat jo suuhun työntäneet ja vauva kakisteli niitä suussaan. Onneksi huomasin. Samoin anopillakin on joku pakkomielle saada tarjota vauvalle jotain. Aikoinaan oikein itki kun ei saanut tehdä vauvalle ruokaa ja ei mennyt perille kun sanoin vauvan syövän vain maitoa vielä näin pienenä. Muutenkin anoppi ei hoida vauvaa, kun miehenikin mielestä hän ei ole siihen yhtään turvallinen hoitaja monenkin syyn takia.

Kyllä täytyy ymmärtää kun sanotte, että meille ei tulla. Sinä olet kipeä ja sillä siisti! Sinulla on täysi oikeus keskittyä vauvoihisi niin kauan kuin haluat.

Ei ne lapset kyllä sukulaisten ole. Meillä on pidetty aina sellainen parin viikon pesintärauha ja vasta sitten on saanut vieraammat sukulaiset tulla. Läheiset (äidit) on tulleet avuksi jo aikaisemmin jos on ollut tarvetta. Sanotte suoraan että me ilmoitamme kun meille saa tulla, haluamme totutella tilanteeseen rauhassa. Miehen erityisesti pitäisi nyt osata sanoa tiukasti kun hänen sukulaisiaan ovat.

Kyllähän sukulaisia varmaan kiinnostaisi nähdä suvun uudet tulokkaat, mutta jos te ette heitä halua vbierailulle päästää, niin sitten te vaan sanotte että se ei nyt sovi.

En kuitenkaan sanosi sitä vielä ennen synnytystä, mutta sitten kun olette kotiutuneet, voitte soittaa kuulumisia ja sanoa, että olette kotona, voitte hyvin jne, mutta olette hyvin väsyneitä ettekä jaksa vierailuja vielä.

[QUOTE="vieras";22993296]Et voi omia lapsiasi noin, kyllä sukulaisten täytyy saada nähdä suvun uudet tulokkaat.[/QUOTE]

Et voi olla tosissasi?! Meille ei ainakaan ole asiaa viikkoihin kotiutumisen jälkeen kenelläkään muulla kuin minun äidilläni (ja hänelläkin vain siksi, että auttaa isomman lapsen hoidossa). Vastasyntynyt ei ole mikään näyttelyesine.

Meille oli porukka ihan tervetullutta siinä ekan parin viikon jälkeen. Tietty isovanhemmat tuli jo sairaalaan katsomaan ja heille en mitään rajoituksia pitänyt. Mutta mun kaverit onkin sellaisia että tajuaa missä mennään, niitä ei tarvitse passata, ei kuljettaa eikä majoittaa.

Eka kuukausi saattaa varsinkin isovanhemmista kuulostaa tosi pitkältä ajalta. Mitä jos sopisitte että isovanhemmat tulevat esim viikon kuluttua kotiutumisen jälkeen? Olette saaneet rauhassa asettua ja totutella eloon ja oloon. Muut sukulaiset sitten myöhemmin.

Mun mielestä ei oo pakko ottaa vieraita heti vastaan, eikä siinä mun mielestä myöskään oo kyse mistään vauvojen omimisesta vaan yksinkertaisesti omasta jaksamisesta. Jos äiti ei jaksa, miten käy vauvojen? Sanokaa, että ei saa tulla vielä, kutsutte sitten kun saa tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;22993333:
sanoa ettei jaksa vierailijoita ja sillon heidän pitää se hyväksyä...

Juuri näin! Mutta ap kun keksit tarpeeksi toimivan tavan viestittää tämä suvulle, niin kerro minullekin. Suku osaa olla varsin tunkeilevaa. Pitää vissiin muuttaa ja laittaa osoite salaiseksi :) Ymmärtäisin jotenkin, jos muuten oltaisiin paljon tekemisissä, mutta kun tosi harvoin pidetään yhteyttä ja vauvoja pitäs päästä katsomaan saman tien. Viimeksikin yhdetkin ystävälliset toivat kivat taudit tuliaisinaan.

sanot vaan että ei käy,ei voi vielä tulla.. ymmärrän hyvin kyllä tuntees. mä halusin myös olla ihan rauhassa kotona ensimmäisen kuukauden,ylikin.. en jaksanut kahvitteluja,ja koska imetys oli hankalaa ensiviikkoina,en todellakaan halunnut yhtään ylimääräistä silmäparia katsomaan sitä sähellystä. ei sillä ettäkö olisin imettänyt kenenkää edessä muutenkaa.. mutta oma rauha oli ihanaa,ja sulla on siihen myös oikeus. sano että ilmoitatte kyllä kun olette kotiutuneet ja valmiita ottaan vieraita

Jaa-a, sanos se...Mä taidan seuraavalla kerralla laittaa ovet lukkoo ja puhelimet kiinni niin ei oo appiukko emäntänsä kanssa keittiön pöydän ääressä istumassa kotiutumista seuraavana päivänä ja sanelemassa et "hei leikkaa sitä pullaa kans"...
Jotkut ihmiset ei vaan älyä vaikka sanois.

Harmi homma että raskautesi loppuvaiheessa sulla ei ole hyvä olo.
Jos sä koet että et halua ketään mukaan sinne lastenhoitoon niin sitten sä vaan sanot että ei käy. Mutta mun veljelle ja hänen vaimolle kun syntyi kaksoset, heillä ei todellakaan ollut tuollainen asenne ettemmekö saisi mennä auttamaan. Siinä on aika paljon puuhaa ja jos teillä on vielä muita lapsia niin niiden huomioiminen ja hoitaminen samaan, voi tuoda kahdelle vanhemmalle liikaa töitä alkuun.
Miksi et voi ottaa positiivisempaa asennetta.. miten niin ei osaa hoitaa lapsia, kun ovat vanhuksia, ovathan ne sunkin miehen osanneet kasvattaa... ??
Kerro heille selvät pelisäännöt, mutta uskoisin että jos vaan avaan oven niille niin huomaat että heistäkin voi apua olla vaikka tekevätkin jotain asioita eritavalla kuin sinä.

Ilmoitatte heille, että TE KUTSUTTE SITTEN KYLÄÄN, kun olette kotiutuneet ja tutustuneet tulokkaisiinne rauhassa. Eri asia sitten kunnioittavatko he toivettanne.

Näin olemme me tehneet jokáisen lapsen kohdalla ja onneksi ovat uskoneet.

[QUOTE="vieras";22993296]Et voi omia lapsiasi noin, kyllä sukulaisten täytyy saada nähdä suvun uudet tulokkaat.[/QUOTE]

Hyppää nyt pituutta. Ei meillä ainakaan minun tai miehen sukulaiset sanele miten meidän kotiin tullaan. Eikä kyllä itekään tungeta kenenkään luo tommosessa tilanteessa ennen kuin kutsutaan,jotain alkeellisia käytöstapoja sentään.

Kurja tilanne... :(

Itse varmaan kertoisin lyhyesti, mutta kohteliaasti kuulumiset puhelimessa ja sanoisit, että olemme koko perhe nyt kovin väsyneitä ja haluamme rauhassa tutustua uusiin perheen jäseniin ihan vaan perheen kesken, että soittelette sitten kun teille sopisi tulla. laittaisin varmaan vielä jonkun kuvan kännykällä tai sit jos ei sellasia suku osaa käyttää, niin ihan kirjepostina.

Samoin jos oma suku asuisi kaukana, laittaisin kuvia pikkuisista.

Voimia sulle ap, mä voin hyvin kuvitella sun tilanteen. Kurjalta tuntuu loukata toisia, mutta oikeesti kyllä pitäisi löytyä ymmärrystä. Ja jos ei nätti sana mene perille niin sitten ette vain avaa ovea. piste!

Kukin tavallaan, jos miehesi on sinun kanssa täysin samaa mieltä asiasta, hoitakoon itse sukunsa. Tällaisella sulkeutumisella sinä/te saatte leiman otsaanne erittäin epäsosiaalisina yksilöinä. Meillä ei moinen toimis koska suku on rakas ja mä en itekään kestäis olla niin kauan erossa niistä!

Onko sairaalassa vierailutunti minkä aikana voisivat käydä katsomassa ja sen perään tarvittaessa hoitohenkilökunta ajaa ulos? Meinaan jos siinä saisi nopeasti sen ensivisiitin tehtyä ettei sen jälkeen tarvisi itkeä etteivät ole nähneet vauvoja lain.

Muuten ei siinä auta kuin että mies sanoo tiukasti että ette ota vieraita vastaan heti ja pysytte sen sanan takana. Eli uhkauksen mukaan sitä ovea ei avata jos erehtyvät ovikelloa rimputtelemaan.

Mitä te ajattelisitte jos teidän lapsenne sanoisivat että ette näe omia lapsenlapsianne ainakaan ekaan kuukauteen? Ette vaan ole tervetulleita...

Ajattelisin varmaan että mulla on loppuelämä aikaa nähdä niitä sen ekan kuukauden jälkeen ja luultavasti muistaisin itsekin äiti-ihmisenä,että millaista ne ekat viikot on uuden vauvan kanssa. Ja tässä tapauksessa vieläpä kahden. On se kumma että joillekin on niin hirveän vaikeeta kunnioittaa toisen ihmisen toivetta. Jos vaikka joku sukulainen kuolee ja leski pyytää että saa surra rauhassa ilman ylimääräisiä vieraita,niin tungetaanko sinne sillon väkisin,häh? Esittämään surunvalittelut vaikka ne voi esittää milloin tahansa kun tapaa seuraavan kerran?

Vähän tilannetajua ihmiset! Jos ei tämmösistä asioista muka ois oikeutta päättää oman perheen,niin mistäs sitten? Ja vielä,oma äitini kyllä ymmärsi ja oikeastaan omasta aloitteestaan sanoi että hän tulee sit katsomaan vauvaa kun kutsutaan ja että levätkää ja totutelkaa rauhassa. En ymmärrä miten kukaan edes voisi vetää herneitä nenään tuollaisesta..

Yhteistyössä