Miten saada mies suostumaan kissan ottamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hanna"

Vieras
Mulla on ongelma. Tai oikeastaan meillä on miehen kanssa erimielisyys. Molemmat haluaisimme kissan, ja meidän lapsikin haluaisi. Ongelma vaan on se että mä haluaisin kissan marraskuun lopussa, ja mies aikaisintaan vuoden päästä. Meillä on tällä hetkellä lemmikkeina kaksi hyvin pientä koiraa, ja lisäksi mulla on kolme akvaariota joiden hoidosta huolehdin 98% minä yksin. Lapsi on reilu 3,5-vuotias. Asumme rivarin päätykämpässä, ja on sovittu että kun kissa joskus tulee, osa pihaa muutetaan kissalle ulkoaitaukseksi. Kyseessä olisi rotukissa, joten emme haluaisi siitä ulkokissaa.

Syy miksi haluaisin kissan jo nyt, on se että tutulle hyvälle kasvattajalle on syntynyt lähes täydellinen pentue, josta yhtä kissaa hän tarjosi minulle sijoitukseen. Mä itse haluan kissan koska haluaisin harrastaa sen kanssa näyttelyitä, sekä joskus myöhemmin (5-10 vuoden päästä) haluaisin itse alkaa kasvattamaan tätä rotua. Sijoituskissan kautta pääsisin seuraamaan kasvatustoimintaa askeleen lähempää kuin ihan lemmikkikissan kanssa. Lisäksi tämä kasvattaja on mun kaveri, tulemme hyvin juttuun ja molemmat luotamme toisiimme, joten tämän parempaa alkuasetelmaa sijoitussuhteelle ei voisi oikeastaan ollakaan. Ainakaan minun kantiltani. Mulle tarjottu pentu on erittäin lupaava näyttelyiden kannalta, ja muutenkin juuri sellainen kuin mistä olen haaveillut (väri, luonne, rotu). Kissan kanssa harrastaminen olisi mulle myös hyväksi, olen taipuvainen erakkomaiseen elämäntyyliin, ja kaverisuhteiden hankkiminen on mulle aina ollut vähän hankalaa. Näyttelytouhuihin osallistuessa tutustuisi väkisinkin myös muihin harrastajiin, tiedän kun ennen harrastin näyttelyitä toisen koiramme kanssa, mutta ne on nykyään molemmat leikattu joten näyttelyihin emme enää pääse. Tietenkin kissa olisi myös perheen tasavertainen jäsen ja pääasiassa lemmikki, eli pelkäksi näyttelyesineeksi en ole sitä haluamassa. Toki kissa olisi myös ihan lemmikkisopimuksella ostettuna kalliimpiikin, mutta hinta ei mulla ole tässä se ratkaiseva tekijä.

Mies taas on sitä mieltä ettei halua kissaa juuri nyt koska mulla on muutenkin jo monta lemmikkiä, ja lapsemme on vasta niin pieni. Mun mielestä noi on vähän hassuja perusteluita, en nimittäin ole vuoden päästäkään luopumassa näistä nykyisistä lemmikeistä, ja poikamme osaa olla tosi nätisti eläinten kanssa. Meidän koirat ovat keskimääräistä kissaa pienempiä, eikä meidän poika niillekään tekisi ikinä mitään tyhmää. Päin vastoin hän osaa olla tosi kiltisti niiden kanssa, ja tykkää touhuta niiden kanssa monenlaisia juttuja. Varsinaisesta hoitamisesta/huolenpidosta ei vielä voi puhua, mutta poikamme tykkää leikkiä koirien kanssa erilaisia aktivoimisleikkejä, käydä kävelyillä, ja lisäksi hän pitää kunniatehtävänään koirien ruokkimista. :) Muidenkin tuttujemme lemmikkien kanssa hän tulee hyvin juttuun, kuuntelee omistajien ohjeita eläinten lähestymisestä ja pysyy itse rauhallisena vaikka onkin silminnähden valtavan innoissaan. Pojan parhaan kaverin luona asuu kaksi kissaa, niitä hän ihailee ihan valtavasti, ja tykkää leikkiä niiden kanssa. Koskaan ei yritä sim. kantaa mitään elimiä, ja sylissäkin pitää vain jos eläin siihen aikuisen toimesta nostetaan.

Kertokaa siis miten mä esitän tän asian mun miehelleni niin että ymmärtää munkin kannan? En ole hänelle vielä maininnut tuosta tarjotusta sijoitussopimuksesta, olemme tähän mennessä jutelleet ihan vaan mun kissahaaveestani, ei mistään tietystä pennusta/kasvattajasta. Hän tietää että mä haluaisin kissan jo pian, mutta on itse siis noilla mainitsemillani perusteilla sitä mieltä että aikaisintaan vuoden päästä.

Sinuna harkitsisin todella kissan hankkimista. Tai oikeestaan hankkimattomuutta!!
Kissa on elävä olento eikä mikään näyttelyesine!!
Osta posliinikissa ja koristele sillä kirjahyllysi!!

[QUOTE="vieras";29091363]Sinuna harkitsisin todella kissan hankkimista. Tai oikeestaan hankkimattomuutta!!
Kissa on elävä olento eikä mikään näyttelyesine!!
Osta posliinikissa ja koristele sillä kirjahyllysi!![/QUOTE]

Kiitos mielipiteestäsi, tässä ei kuitenkaan kysytty mielipidettäsi kissanäyttelyistä, joten otetaan seuraava vastaaja. :)

Ennen kuin alat suostutella miestäsi, mietipä miltä sinusta tuntuisi jos hän alkaisi ehdotella jotain sinulle vastenmielistä asiaa joka tulisi vaikuttamaan sinun joka päiväiseen elämääsi. Mitä jos hän haluaisi ottaa rakastajattaren, muuttaa vailla mukavuuksia olevaan korpimökkiin tai vaikka vain maalata kämpän seinät pikimustiksi?

[QUOTE="vieras";29091426]Haluat siis vain kannustavia vastauksia?? Kissa on perheenjäsen eikä näyttelyesine.
Harkitse vielä ja usko miestäsi.[/QUOTE]

Miehellä ei ole mitään näyttelyttämistä vastaan, päin vastoin. :)

[QUOTE="noh";29091431]Ennen kuin alat suostutella miestäsi, mietipä miltä sinusta tuntuisi jos hän alkaisi ehdotella jotain sinulle vastenmielistä asiaa joka tulisi vaikuttamaan sinun joka päiväiseen elämääsi. Mitä jos hän haluaisi ottaa rakastajattaren, muuttaa vailla mukavuuksia olevaan korpimökkiin tai vaikka vain maalata kämpän seinät pikimustiksi?[/QUOTE]

Luitko aloituksen? Mieskin haluaisi kissan, mutta aikataulusta on erimielisyyttä.

Kysy mieheltäsi haluaako hän kissaa ollenkaan nyt tai vuoden päästä... Mä sanon ukon urheiluautohaaveisiin, että kattellaan joskus vuoden päästä tai jotain kun on parempi rahatilanne. En halua mitään sporttikaaraa ikinä :D Toivottavasti se järkiintyy odotellessaan.

Kuka sen ulkoaitauksen rakentaisi? Nyt, juuri ku maa alkaa jäätymään ja olemaan hankala työstää? Saatteko edes tehdä sitä aitausta? Eikö siihen pidä olla taloyhtiön suostumus?

Kuulostaa siltä että sinä olet nyt vähän sokeutunut ja haluat kaiken minullehetinyt-periaatteella, ja mies taas haluaisi tehdä asiat järkevässä aikataulussa ja ilman kiirettä.

No onpa taas apua palstan porukasta... :)

Mutta, loppujen lopuksi tuohon on kenenkään vaikea sanoa mitään varsinaisesti auttavaa, kun kukaan ei juuri sun miestäsi tai sinua tunne.

Jospa vaan sanoisit, että ymmärrät kyllä että hän haluaisi vielä odottaa hetken, ja olit siihen valmis. Nyt olis kuitenkin niin monella tavalla loistava tilaisuus tarjolla, että on vaikea päästää sitä käsistä ilman keskustelua asiasta.

Jos vaan voisit esittää toiveesi niin että se olisi tärkeä sinulle, mutta et painostaisi toista muuten. Olisit myös henkisesti (ei tarkoita ankean pessimististä vaan aikuismaisesti) valmistautunut myös siihen että ajatus ei ehkä nyt kuitenkaan toteudu ja elämä ei siitä pilalle mene.

Jos kerran mieskin haluaisi oikeasti kissaa joskus vuoden päästä, on paras pitää se seikka voimassa että kissa on hänellekin vapaaehtoista eikä vain loppujen lopuksi alistumista.

Ja sun itsesi pitää olla tasan varma siitä että jaksat sen kissan lisäksi talon ja olemassa olevien eläinten hoitoon. Eli, jos nykyisellään on mikään osio väsyttänyt, ei ehkä kannata lisää vaivaa hankkia vaikka kissa voi paljon antaakin.

On ilo kuulla että lapsi osaa/on opetettu toimimaan ja olemaan eläinten kanssa, hienoa! :)

Kuka sen ulkoaitauksen rakentaisi? Nyt, juuri ku maa alkaa jäätymään ja olemaan hankala työstää? Saatteko edes tehdä sitä aitausta? Eikö siihen pidä olla taloyhtiön suostumus?

Kuulostaa siltä että sinä olet nyt vähän sokeutunut ja haluat kaiken minullehetinyt-periaatteella, ja mies taas haluaisi tehdä asiat järkevässä aikataulussa ja ilman kiirettä.

Tietenkin aitaus rakennettais vasta keväällä, ei lyhytkarvainen kissa ulkona talvella viihtyisikään. Taloyhtiön mukaan aitauksen rakentaminen on varmastikin ihan ok, kahdella muullakin naapurilla on sellaiset. Tiedän että kiirehdin, mutta siihen on syynä vain tuo mulle tarjottu sijoituskissa. Pelkään että toista samanlaista tilaisuutta ei heti ole tulossa.

Mä suostuisin miehen aikatauluun jos ei ihan normaali keskustelulla halua myöntyä. Kyse on kuitenkin vaan kissasta joka kuitenkin myöhemmin hankitaan ja miehen perustelut on ihan hyviä.

[QUOTE="farmari";29091527]Kysy mieheltäsi haluaako hän kissaa ollenkaan nyt tai vuoden päästä... Mä sanon ukon urheiluautohaaveisiin, että kattellaan joskus vuoden päästä tai jotain kun on parempi rahatilanne. En halua mitään sporttikaaraa ikinä :D Toivottavasti se järkiintyy odotellessaan.[/QUOTE]
Ihan niinkuin mun mies. Hänellä on monenlaisia haaveita, joihin ei voi sanoa ei, koska ein sanominen saa miehen todella pyrkimään kohti päämääräänsä. Paras on kun myöntelee sopivasti. Huvittavinta tässä kaikessa on se, että kun mies saa vihdoin toteuttaa haaveensa, niin ei se olekaan sitä, mitä hän on halunnut vaan pikemminkin jotain, mistä pitäisi päästä eroon.

[QUOTE="hanna";29091253]Mulla on ongelma. Tai oikeastaan meillä on miehen kanssa erimielisyys. Molemmat haluaisimme kissan, ja meidän lapsikin haluaisi. Ongelma vaan on se että mä haluaisin kissan marraskuun lopussa, ja mies aikaisintaan vuoden päästä. Meillä on tällä hetkellä lemmikkeina kaksi hyvin pientä koiraa, ja lisäksi mulla on kolme akvaariota joiden hoidosta huolehdin 98% minä yksin. Lapsi on reilu 3,5-vuotias. Asumme rivarin päätykämpässä, ja on sovittu että kun kissa joskus tulee, osa pihaa muutetaan kissalle ulkoaitaukseksi. Kyseessä olisi rotukissa, joten emme haluaisi siitä ulkokissaa.

Syy miksi haluaisin kissan jo nyt, on se että tutulle hyvälle kasvattajalle on syntynyt lähes täydellinen pentue, josta yhtä kissaa hän tarjosi minulle sijoitukseen. Mä itse haluan kissan koska haluaisin harrastaa sen kanssa näyttelyitä, sekä joskus myöhemmin (5-10 vuoden päästä) haluaisin itse alkaa kasvattamaan tätä rotua. Sijoituskissan kautta pääsisin seuraamaan kasvatustoimintaa askeleen lähempää kuin ihan lemmikkikissan kanssa. Lisäksi tämä kasvattaja on mun kaveri, tulemme hyvin juttuun ja molemmat luotamme toisiimme, joten tämän parempaa alkuasetelmaa sijoitussuhteelle ei voisi oikeastaan ollakaan. Ainakaan minun kantiltani. Mulle tarjottu pentu on erittäin lupaava näyttelyiden kannalta, ja muutenkin juuri sellainen kuin mistä olen haaveillut (väri, luonne, rotu). Kissan kanssa harrastaminen olisi mulle myös hyväksi, olen taipuvainen erakkomaiseen elämäntyyliin, ja kaverisuhteiden hankkiminen on mulle aina ollut vähän hankalaa. Näyttelytouhuihin osallistuessa tutustuisi väkisinkin myös muihin harrastajiin, tiedän kun ennen harrastin näyttelyitä toisen koiramme kanssa, mutta ne on nykyään molemmat leikattu joten näyttelyihin emme enää pääse. Tietenkin kissa olisi myös perheen tasavertainen jäsen ja pääasiassa lemmikki, eli pelkäksi näyttelyesineeksi en ole sitä haluamassa. Toki kissa olisi myös ihan lemmikkisopimuksella ostettuna kalliimpiikin, mutta hinta ei mulla ole tässä se ratkaiseva tekijä.

Mies taas on sitä mieltä ettei halua kissaa juuri nyt koska mulla on muutenkin jo monta lemmikkiä, ja lapsemme on vasta niin pieni. Mun mielestä noi on vähän hassuja perusteluita, en nimittäin ole vuoden päästäkään luopumassa näistä nykyisistä lemmikeistä, ja poikamme osaa olla tosi nätisti eläinten kanssa. Meidän koirat ovat keskimääräistä kissaa pienempiä, eikä meidän poika niillekään tekisi ikinä mitään tyhmää. Päin vastoin hän osaa olla tosi kiltisti niiden kanssa, ja tykkää touhuta niiden kanssa monenlaisia juttuja. Varsinaisesta hoitamisesta/huolenpidosta ei vielä voi puhua, mutta poikamme tykkää leikkiä koirien kanssa erilaisia aktivoimisleikkejä, käydä kävelyillä, ja lisäksi hän pitää kunniatehtävänään koirien ruokkimista. :) Muidenkin tuttujemme lemmikkien kanssa hän tulee hyvin juttuun, kuuntelee omistajien ohjeita eläinten lähestymisestä ja pysyy itse rauhallisena vaikka onkin silminnähden valtavan innoissaan. Pojan parhaan kaverin luona asuu kaksi kissaa, niitä hän ihailee ihan valtavasti, ja tykkää leikkiä niiden kanssa. Koskaan ei yritä sim. kantaa mitään elimiä, ja sylissäkin pitää vain jos eläin siihen aikuisen toimesta nostetaan.

Kertokaa siis miten mä esitän tän asian mun miehelleni niin että ymmärtää munkin kannan? En ole hänelle vielä maininnut tuosta tarjotusta sijoitussopimuksesta, olemme tähän mennessä jutelleet ihan vaan mun kissahaaveestani, ei mistään tietystä pennusta/kasvattajasta. Hän tietää että mä haluaisin kissan jo pian, mutta on itse siis noilla mainitsemillani perusteilla sitä mieltä että aikaisintaan vuoden päästä.[/QUOTE]

En ymmärrä ongelmaa. Jos haluat kissan, niin otat sen. Sinähän sen hoidat ja kustannat.

[QUOTE="hmmm";29091896]En ymmärrä ongelmaa. Jos haluat kissan, niin otat sen. Sinähän sen hoidat ja kustannat.[/QUOTE]
Ei se noin mene. Jos perheeseen hankitaan eläin, niin kaikkien pitää hyväksyä se.

Tuota jos sijoituskissaa mietit niin monesti näihin pätee se että niitä halutaan käyttää jalostukseen ja tällöinhän sitä ei leikata. -> Leikkaamattoman kissan ongelmat. Mieti siis kahdesti.

[QUOTE="vieras";29091851]Ihan niinkuin mun mies. Hänellä on monenlaisia haaveita, joihin ei voi sanoa ei, koska ein sanominen saa miehen todella pyrkimään kohti päämääräänsä. Paras on kun myöntelee sopivasti. Huvittavinta tässä kaikessa on se, että kun mies saa vihdoin toteuttaa haaveensa, niin ei se olekaan sitä, mitä hän on halunnut vaan pikemminkin jotain, mistä pitäisi päästä eroon.[/QUOTE]

No mä en ole sun miehes, vaan meillä on puhuttu kissan ottamisesta yhdessö jo ennen kuin toinen koirakaan tuli, eli yli 4 vuotta sitten. Silloin olimme molemmat sitä mieltä ettei vielä, ja tämän vuoden alkuun asti olen itsekin ollut sitä mieltä että poika on vielä liian pieni.

Ei tämä nyt tainnut olla oikea palsta tällaisen kysymiseen, kaikki vastaavat vaan asian vierestä tai ilkeilevät. :(

[QUOTE="xyz";29092099]Tuota jos sijoituskissaa mietit niin monesti näihin pätee se että niitä halutaan käyttää jalostukseen ja tällöinhän sitä ei leikata. -> Leikkaamattoman kissan ongelmat. Mieti siis kahdesti.[/QUOTE]

Tottakai minä tuon tajuan, ja ymmärrän mitä se tarkoittaa. Kasvattaja itse ehdotti että jos kissa alkaisi merkkailemaan (kaikki eivät ala) voidaan kissa kastroida kemiallisesti aina siksi aikaa kun sitä ei tarvita jalostuskäyttöön. Huutelu minua ei haittaa, kyllähän eläimessä kuin eläimessä on huonojakin puolia.

Yhteistyössä