Mahtaako ap nähdä tätä ketjua enää? No, ehkä joku muu lukee silti.
Kiinnitin huomiota noihin ap:n esimerkkeihin "en ole miehen äiti, joka siivoaisi kaikki tämän sotkut."
Pakko kysyä, että kai teillä sentään lapset osallistuvat kotitöihin? Jos eivät, korjaa asia mitä pikimmiten tai heistä kasvaa samanlaisia lusmuja kuin isänsä. Äiti ei ole siivousautomaatti. Jos he osallistuvat, voisit vedota siihen, kun puhut miehellesi. Kerrot, että sinusta on älytöntä, että aikuinen mies ei kykene tekemään kotihommia, vaikka askareet onnistuvat lapsiltakin. Kerro myös, että mies on huono esimerkki. Meillä tuo tehosi, samoin mies pistelee nykyään salaattia poskeen, kun huomautin, että lapset ottavat mallia vanhemmiltaan. Asia pitää vain muotoilla sievästi.
Koska olette tilanteessa, jossa homma menee helposti huutamiseksi, älä puhu asiasta ollenkaan. Kirjoita kirje. Vältä kirjoittamasta asioita muotoon "minä joudun aina" tai "sinä et koskaan" vaan aloita kertomalla asioita "minusta tuntuu siltä, että..." tai "minusta olisi ihanaa jos..."
Kerro, miten sinä haluaisit asian olevan, mutta ota huomioon myös miehen mielipide. "Sinusta ehkä tuntuu/luulen, että sinä ajattelet..." Jos oletat väärin, mies huomaa, missä kohtaa ajattelette eri tavoin. Kerro myös, että tiedät huutamisesi olevan väärin, mutta että olet umpikujassa etkä enää osaa esittää asiaasi nätimmin, sillä olet ihan piipussa.
Kirjoita ylös myös miehesi hyvät puolet, anna kehuja. "Pidän sinusta, koska/rakastan sinussa sitä, että/arvostan sitä, kun..." Voit myös kertoa, ettet haluaisi luopua hänestä tai pilata muuten hyvää suhdetta tällaisen asian takia, mutta voimavarasi alkavat olla lopussa ja tarvitset mieheltä konkreettista apua. Kerro, että sinua harmittaa, kun riitelette.
Joudut todennäköisesti kirjoittamaan kirjeen useampaan kertaan, että saat sen hiottua kuntoon. Ainakin minulla käy äkkiä niin, että vaikka yritän aloittaa kirjeen rauhassa ja asennoitua siten, että en syyttele ja olen levollinen, jossain vaiheessa kuohahtaa ja syyttely alkaa. Loppupää kirjeestä voi olla hyvonkin rumaa, mutta se on kätevä tapa päästellä höyryjä. On oltava tarkkana, ettei se versio joudu miehen käsiin. Lue kirjeesi seuraavana päivänä, silloin huomaat, missä menee vikaan. Korjaa se. Jos vielä mättää, lue kirje uudestaan illalla tai seuraavana päivänä ja korjaa vielä. Anna vasta valmis kirje miehelle.
Varaa aikaa keskusteluun lähipäivinä, ja muista pysyä silloin tyynenä tai homma valuu hukkaan. Voi olla, ettei mies keskustele kanssasi, eikä ainakaan aloita keskustelua, mutta hän saattaa silti kuunnella, kun puhut kirjeen sisällöstä hänelle. Minun mieheni saattaa tuijottaa korostetusti vaikka televisiota ja näyttelee, ettei kuule, mutta yllätys yllätys, hän kuuntelee silti hyvinkin tarkkaan, vaikkei kommentoi mitään. Tällä tavoin meillä on selvitelty isojakin asioita. Riita poikki kirjeitse, sitten minä puhun "kuuroille korville" ja lopulta joku päivä mieskin haluaa puhua asiasta. Sitten haetaan kompromissia.