Miten saada mies ymmärtämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt itkijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt itkijä

Vieras
Olen väsynyt, ja epäilen että oisko masennus nostamassa päätään. (sairastin yli 10v sitten) Oon miehelle puhunut kun ei nukkuminenkaan auta tähän väsymykseen, että kuka meidän lapset hoitaa jos en ite jaksa (kotiäitinä siis olen). Ei se oikein osaa sanoa mitään, lähinnä vetäytyy ärsyttävästi kuoreensa. Ei tuo muutenkaan ole koskaan ensimmäisenä tunteistaan tms. kertomassa, ettei tämä nyt sikäli mitään uutta ole... Pitääkö mun oikeesti soittaa sossuun että tulkaa hakemaan nämä lapset kun oon niin poikki, ennenkuin mies tajuaa että kotiäitikin voi väsyä? (jos se nyt aattelee että mä olen päivät kotona ja saan levätä niin paljon kuin vaan haluan...)

Pitäiskö sun käydä lääkärissä, jos saisit sieltä virallisen diagnoosin, jotta mieskin uskoisi, että mistä on kyse. Ja kerro suoraan miehelle, että hänen on nyt otettava enemmän vastuuta lapsista ja kodista, sen aikaa kun sinä tervehdyt. Ja että olet saanut määräyksen lepoon lääkäriltä. (sitä todennäköisesti määrää, ellei sitten myös lääkkeitä ja terapiaa)

veriarvvot, mm. anemia ja kiliprauhasen vajaatoiminta aiheuttaa väsymystä. Masennus on muutakin kuin nukkumista. Älä nyt ensimmäisenä lapsistasi luovu! Kuulostele avoimesti ja rehellisesti tuntemuksiasi, et voi miestäkään syyllistää omasta olostasi.

Siis mitä haluat, että mies tekisi? Alkaisi hoitamaan sinunkin "hommasi", vai että auttaisi edes vähän vai ymmärtäisi vaan sitä, että teillä on sekaista vai mitä? On hyvin raskasta olla masentuneen ihmisen puoliso. Ei toisen ihmisen päälle voi kaikkea kaataa ja odottaa, että toinen kantaa. Tietysti odottaisi ymmärrystä, mutta itse sieltä mudasta kuuluu pinnalle päästä, ammattiavun avulla tai ilman.

Ensin voisit lähteä siis ihan psykologille, terveyskeskukseen kertomaan masennuksestasi tai siitä ettet jaksa. Neuvolakin on hyvä paikka kertoa ja pyytää apua. Minkäikäiset lapset? Mikset esimerkiksi mene töihin ja laita lapsia hoitoon, jos on tarpeeksi ikää.

[QUOTE="vieras";29055627]Mikset mene töihin?[/QUOTE]

Miten hän nyt töihin menee, kun ei jaksa noinkaan olla. Mutta mikset käy lääkärissä ja hanki masennuslääkitystä? Samalla tutkitaan, että onko muuta. Eli lääkäriin.

Yhteistyössä