Miten saada "sihtikurkku" syömään karkeampaa ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaan huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhaan huolissaan

Vieras
Ja lähinnä kaipaan vinkkejä niiltä joiden lapset ovat olleet "sihti"kurkkuja? Millon alkoi syömään 8kk soseita ja menikö kauan opettelussa?
Meillä ei meinaa millään syödä karkeampaa ruokaa :( saattaa syödä pari lusikkaa ja sitten tulee oksennuksena vaan pois kun kurkkua kaihertaa...miten tässä pitäis toimia...jättää lapsi nälkäiseksi vai tarjota selllaista ruokaa mitä syö? *noloa* mutta meidän poika on kyllä vasta viikkoa vajaa 8kk. Mutta olen jo nyt huolissani.

Minun poika 2v3kk ei vieläkään syö paloja, mutta paremmin nyt kuin vielä pari kuukautta sitten. Näköjään voi viedä aikaa..
Itsekin olen sihtikurkku ja kaikki ei vieläkään meinaa nielautua. :/

ole huolissasi. meidän tytteli (1v 5kk) on nyt vasta alkanut syömään 1-3v soseita, niitäkin huonosti. 8kk soseet eivät uppoa vieläkään. kotiruoka menee, siis perunakokkareet sun muut.. luulen, että se on myös mausta kiinni. moni on kertonut samaa, että 8kk soseet ei uppoa.

meillä ei kukaan muksuista ole syöneet niitä 8kk purkkeja (niitä missä on perunaa) koska ne perunan palat on oikeesti kivikovia!!!! Muutenkin aina on pitänyt kaikki suuat mössöttää.. n.1v:n on muksut ruvenneet syömään paloja (paitsi leipää ovet syöneet n.6kk iästä lähtien)

Meillä neiti söi vielä 9-10 kk ikäisenä niitä 4-6 kk purkkiruokia ja ihan veteliä omia soseita , kunnes aloin antaa itse syödä, niin sen jälkeen on karkeampi ruoka mennyt. Nyt on vajaat 1v2kk ja syö kaiken saman mitä muutkin, mutta itse sormin, lusikalla tai haarukalla.

anna isompina paloina,niissä purkeissa potut on liian pieninä paloina ne menee suoraan kurkkuun ja siks yökkäyttää,toimi ainakin meillä.kotitekosta ruokaa siis annoin tilalle!

Joo kaupan mossojen klimpit yököttää täälläkin enemmän kuin omatekoinen ruoka. tyttö nyt 1v5kk ja opettelee itse syömään ja vasta alkanut palatkin kelvata. Syynä voi tietysti olla myös vähäinen hampaiden määrä...

ahaa...okei siis kotitekoista ruokaa tekemään...mutta olenkin koittanut tarjota niitä pasta ruokia vaan kun olen huomannut että perunat on oikeasti kivikovia...itseänikin yököttäisi.
Mutta välillä tuo kakoo bonan ja semperinkin ruoille...vaikka ne on 5-6kk. Mutat piltin soseet menee :( Vaikka tarjoankin aina. Välillä mietin että olisi mausta kiinni mutta en tiedä :(
Mutta olen varmaan ihan turhaan huolissaan...

Voihan vika olla maussakin... Oletko joskus maistanut kunnolla noita pastamössöjä? Eivät kovin häävejä, itseä joskus oikein hävettää ja surettaa lapsen puolesta jos joudun hänelle niitä antamaan. Sääliksi käy kun maistuvat niin pahalle... :(

Meidän sihtikurkku harjoitteli ruoan pureskelua syömällä maissinaksuja. Hitaasti, mutta varmasti se karkeampi ruoka alkoi laskea. Nyt 1,5 v. syö jo karkeaa ruokaa. Anna pieniä lusikallisia kerrallaan ja anna lapselle aikaa mutustella ruokaa. Mä kyllä mössäsin lapsen ruoan sileäksi aika pitkään ja silti tyttö on oppinut nyttemmin syömään karkeaa!

Meillä oli yli vuoden ikäinen enneku meni se karkeempi ruoka.Oli juurikin sellaien sihtikurkku että aiva tukehtua meinas.Maissinaksuilla hiukan "autettiin" että alkais syödä kaikkee.......

Meidän sihtikurkku alkoi syömää karkeampaa ruokaa vasta 1,5v, vieläkin on ajoittain vaikeaa vaikka ikää on jo 2,5v,kaikki mikä vähänkään kovaa ja vaatis pureskelua niin sylkee pois (leipää syö kyllä, mutta sekin vaan tiettyä) on kyllä niin ronkelitonkeli ett on tarkkaan valittu mitä arvon neiti syö jos ei mieleen niin ei todellakaan syö.

Meill oikeastaan helpotti sitten kun alkoi itse syömään kunnolla ja tehtiin sellaista ruokaa joka oli neidin mieleen, keitettyä kukkakaalia, makarooni ja maissinaksuja.........

Meidän juuri yksi vuotta täyttänyt alkaa vasta nyt syödä pieniä paloja, ja nekin palat ovat pikkuhaukkuja äidin karjalanpiirakasta tai banaanista, pullasta tai ompusta tai ruokaa, mikä on äidin tai isin ruokalautasella :D . Omalta lautaselta ei uppoa millään -mikä on sangen erikoista.....
Noita 8kk purkkeja ei meilläkään ole koskaan syönyt, alkaa heti yökkäillä vedet silmissä ja oksentaa. Olen antanut niitä ihan pienten lasten purkkiruokia ja omatekoisetkin olen sauvalla soseuttanut. Kysyin jo hiukan huolissani 1-v neuvolassa, että onko tämä ihan normaalia, ja kyllä se kuulemma on. Neuvolantäti sanoi lisäksi, että lusikalla annettaessa moni yökkii pitkään, mutta jos tosiaan antaa esim omppuhaukun (pienen sellaisen), niin johan puree ja nielee ihan oikeaoppisesti. Mikä lie taika tuossakin -en tiedä, mutta näyttää toimivan, testattu on :) .

Yhteistyössä