Miten saada taapero taas unohtamaan yötankkaamisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joka ilta kun lamppu sammuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joka ilta kun lamppu sammuu

Vieras
Tässä syksyllä käytiin jo unikoulu ja yömaidot jäivät unholaan.

Kunnes koitti marraskuu ja sitten alkoivat ihme yöhuutelut pitkin yötä. Toisinaan annoin taas maitoa pullosta, että unet jatkuisivat edes jonkin ajan. Toisinaan itku ei kestänyt kauaa ja taapero nukahti uudestaan.

Viime viikolla taapero oli kunnolla kipeänä ja kovan kuumeen takia annoin hänelle juotavaa yölläkin muutamaan otteeseen.

Ja nyt sitten hän on jäänyt jälleen "koukkuun" yösyömiseen. Viime yönäkin hän kahden maissa huusi ja huusi ja huusi, ajattelin vain että huuda tai ala nukkumaan uudestaan. Huuto vain jatkui jatkumistaan, pakko oli lopulta luovuttaa ja antaa maitopullo, että huuto loppuisi ja unet pienellä jatkuivat. Toisen kerran hän heräsi huutamaan kuuden maissa ja taas uusi pullo, että unet jatkuvat. Mistä on tietysti se seurauksena, että vaippa on yltiötäynnä pissaa ja vaatteet ovat märkänä ja samoiten lakana ja patja.

Mutta jotenkin koen, että en "jaksa" enää näitä uudestaan alkaneita yöheräilyjä. Nytkin pitäisi jo kiireesti olla itsekin nukkumassa, mutta harmittaa, kun tietää, että kahden maissa on taatusti eka herätys ja toinen sitten aamuvarhaisella. Jää vain niin väsynyt olotila aamupäivän ajaksi päälle, kun pitää herätä kesken unien. Päikkärit nukun tuttuun tapaan ja sitten kyllä taas jaksan hyvin olla hereillä iltaan asti.

( Koen, että kun unikoulu syksyllä pidettiin, niin vaikka silloinkin taapero piti aluksi meteliä ja huutoa, niin kyllä hän sitten jossakin vaiheessa luovutti ja ryhtyi uudestaan nukkumaan. Olikohan se noin kolmen viikon homma ja sitten jo nukuttiin ihan hyvin. Niin nyt kun hän alkaa huutometelöinnin, niin ei hiljene ennenkuin on maitoa tarjolla. Ikää taaperolla on 1,6v.)

En mä oikein ymmärrä, miksi lapsella ei saisi tulla jano, kun aikuisellakin tulee.

Mun taaperoni on 1v8kk, ja herää neljän maissa yöllä imemään rintaa. Nukun samassa sängyssä, joten asia ei haittaa mitenkään. Jos herään kunnolla, käyn samalla itse juomassa vettä. Janoinen perhe :) Taapero nukkuu vähintään 12-tuntisia öitä ja on yökuiva, joten en näe juomisessa ongelmaa.

2,5 vuotias aamulla noin 6-8 herää kans juomaan. Täysin kuiva.

Ymmärrän kyllä väsymyksen jatkuvaan heräilyyn. Itse laitoin joskus pullon sängyn kulmaan ja taapero otti ite pullon ja joi, ei tarvinnut itse palvella.
Toisaalta en myöskään ymmärrä noita unikouluja yms. Lapsen kiusaamis menetelmiä, ei kaikista vaan tarvii pakottaa samanlaisia. Muutama ystäväni on lapsesta asti nukkunut vain 6 tuntia yössä ja sama meno jatkuu vieläkin.

Hei,

jos meillä lapsella on yöllä joskus jano, niin ei kyllä yli vuoden ikäisestä (nyt jo koululainen) mitään maitoa saatikka pulloja ruvettu väsäämään. Lasista hörppy tai kaksi vettä ja taas uni maittaa- jos siis janosta oli kyse.

Yhteistyössä