Miten saan 1-vuotiaan syömään aamupalaa/iltapalaa/välipalaa TARPEEKSI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehdota
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ehdota

Vieras
Meidän 1-vuotias on nyt lopettanut puuronsyönnin. Ei ota enää lusikallistakaan. Ei sitä ennenkään mennyt kuin vajaa 1dl, mutta meni kuitenkin.

Jos annan leivän eteen, jossa juustoa päällä, hän syö pelkät juustot. Jos en laita juustoa, hän ei välttämättä syö mitään. Leipää tykkää joskus syödä paloina, joten välillä pilkon ihan pieniksi paloiksi. Leipäkin taitaa kuulua kuitenkin ruokiin, jotka ei oikein maistu.

Hedelmistä syö vain banaania, muita ei halua edes maistaa.

Karjalanpiirakkaa saattaa syödä puolikkaan.

Jugurttia syö joskus 1dl, joskus vain pari lusikallista.

Pointti on kuitenkin siinä, että melkein aina ruokamäärät ovat aamupalalla/iltapalalla tai välipalalla niin vähäisiä, ettei siitä kyllä kenenkään maha täyty. Ruoka-aikaan syö hyvin ja olen siihen tyytyväinen.

Miten saisi aamupalaa menemään alas? :(

No jo syö hyvin lounaalla ja/tai päivällisellä, niin en olisi kamalan huolissani. Meillä lapsi syö aamupuuron päiväkodissa, kotona ei uppoa ollenkaan. Ei kaikki ole mitään aamiaisihmisiä.

... ruoka-aikaan huomion kiinnitys muualle -
'Katso pihalla pomppii orava' - varis/harakka/naapurin koira/mikkihiiri - tai muu tarina tai tapahtuma ja lusikoi suuhun lapsen puoliksi huomaamatta.
Tai jopa lastenohjelma tällä konstilla mielenkiinnonkohteeksi.

Jotkut käyttävät makeaa ruokaa tai lapsen herkkua lusikallinen väliin ja puuroa sitten seuraavaksi (en ole itse käyttänyt).

Oma esimerkki ?

Muumi tms huippuhieno tai kiinostava lautanen tai tarjoiluväline?
Lapsen käteen oma lusikka/haarukka/lasten veitsi jotta saa sählätä samalla itse ?

Meidän vähän päälle 1-vuotias syö 4kertaa päivässä. Puuroa menis vaikka kuinka, mutta jos sitä aamulla syö paljon, niin iltapäivällä ei ruoka maistu. Eli voisko olla, ettei syö, koska on tottunut syömään sitten ruokaa enemmän?

Kuulostaa meiän 1-vuotiaalta sillä erotuksella et meiän tyttö ei meinaa syödä mitää lounaalla ja päivälliselläkää..:( tosi houkuttelua saa olla aina et pari lusikallista syö ruokaa plus leipää vähän..

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mikä on mielestäsi tarpeeksi? Onko se lapsi nälkäisen oloinen syötyään? Paljonko annat maitoa?

Ajattelen lähinnä niin, että kaksi juustonsiivua ei kenenkään mahaa täytä ja ei ole mielestäni tarpeeksi. :(

Maitoa juo aamuisin/iltaisin 1dl ruokapöydässä. En halua, että joutuu kuivin suin aloittamaan ruokailun, enkä halua pihdata sitä maitomukia pöydän alla koko ruokailuan aijan, joten kun lapsi maidon näkee, hän juo sen kerralla loppuun. Eli maito menee ensin.

Ei ole nälkäinen enää sen jälkeen kun on syönyt, tietysti antaisin lisää syömistä niin paljon kuin haluaisi. Mutta lähinnä se ongelma taitaa olla maito, joka pilaa ruokahalun. Välipalalla maitoa ei juo, mutta ei ne ruokamäärät ole silloinkaan mitään isoja..

Alkuperäinen kirjoittaja Kokeile:
... ruoka-aikaan huomion kiinnitys muualle -
'Katso pihalla pomppii orava' - varis/harakka/naapurin koira/mikkihiiri - tai muu tarina tai tapahtuma ja lusikoi suuhun lapsen puoliksi huomaamatta.
Tai jopa lastenohjelma tällä konstilla mielenkiinnonkohteeksi.

Jotkut käyttävät makeaa ruokaa tai lapsen herkkua lusikallinen väliin ja puuroa sitten seuraavaksi (en ole itse käyttänyt).

Oma esimerkki ?

Muumi tms huippuhieno tai kiinostava lautanen tai tarjoiluväline?
Lapsen käteen oma lusikka/haarukka/lasten veitsi jotta saa sählätä samalla itse ?

:) Kiitos. Meillä käytetään jo melkein noita kaikkia konsteja. :D

Meillä syö myös todella huonosti, MUTTA.

Kyllä terve lapsi pitää itse huolen siitä, että saa ruokaa eikä nälkään näänny. Joten mä huolehdin siitä, että maitoa menee päivässä tarpeeksi, muuten saa päättää itse, paljonko syö. Selkeästi onkin havaittavissa, että välillä ruokaa menee ihan normaalisti ja sitten voi olla useampi päivä, että syö kuin varpunen. Mut siis kun se nälkä iskee, kyllä se syö.

En tuputa enkä pakota, koska lapsen pitää oppia itse säätelemään ruokamääräänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mikä on mielestäsi tarpeeksi? Onko se lapsi nälkäisen oloinen syötyään? Paljonko annat maitoa?

Ajattelen lähinnä niin, että kaksi juustonsiivua ei kenenkään mahaa täytä ja ei ole mielestäni tarpeeksi. :(

Maitoa juo aamuisin/iltaisin 1dl ruokapöydässä. En halua, että joutuu kuivin suin aloittamaan ruokailun, enkä halua pihdata sitä maitomukia pöydän alla koko ruokailuan aijan, joten kun lapsi maidon näkee, hän juo sen kerralla loppuun. Eli maito menee ensin.

Ei ole nälkäinen enää sen jälkeen kun on syönyt, tietysti antaisin lisää syömistä niin paljon kuin haluaisi. Mutta lähinnä se ongelma taitaa olla maito, joka pilaa ruokahalun. Välipalalla maitoa ei juo, mutta ei ne ruokamäärät ole silloinkaan mitään isoja..

kyl se niin tuppaa olemaan että jos lapsi on tyytyväinen niin se saa tarpeeksi. Munkaan mielestä muksu ei syö tarpeeksi,mutta jaksaa sillä minkä syö jaon tyytyväinen.

Meillä on huonosti syövä 2,5 -vuotias. En kikkaile ruuan kanssa mitenkään. Lapsi kasvaa ihan normaalisti, joten kaipa hän pyhällä hengellä sitten elää.

1dl maitoa on muuten pieneen mahaan aika paljon. Ei ihme, että ei pahemmin ruokaa sinne enää mahdu.

Pakottamalla itse hermostumalla tilanne vain ryöstäytyy käsistä, joten rentoa meininkiä ruokapöytään ja syömisiin.

Tiedän mistä itse puhun, kun itse välillä stressasin ruokailuista. Syö kun on nälkä, niin mäkin ajattelen. Ja mieti, että se lapsen mahalaukku ei ole samanlainen kuin sinulla, jonne uppoaa vähän isompia aterioita.

Onko neuvolassa huomauteltu esim. painosta, minkä kokoinen lapsukainen?

En lähtisi stressaamaan turhia, koska siinä aiheutat vaan itsellesi harmaita hiuksia. Keksi uusia ruokia ja anna suosiolla olla taukoa puurosta, jos ei todellakaan mene alas. Niin mekin teemme 1v 2kk pojankoltiaisen kanssa, joka välillä syö paremmin ja välillä vähän huonommin. Ja tärkein mittarihan on lapsen tyytyväisyys, eikös vaan :)

Jos lapsi ei nälkäänsä itke, niin hän saa tarvittavan energiamäärän syömästään ruoasta, vaikka se sinusta tuntuisikin vähäiseltä. Älä ole huolissasi. Puolikas karjalanpiirakka vastaa energiamäärältään kutakuinkin 1dl puuroa, samoin jogurtti ja 2 siivua juustoa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti84:
Pakottamalla itse hermostumalla tilanne vain ryöstäytyy käsistä, joten rentoa meininkiä ruokapöytään ja syömisiin.

Tiedän mistä itse puhun, kun itse välillä stressasin ruokailuista. Syö kun on nälkä, niin mäkin ajattelen. Ja mieti, että se lapsen mahalaukku ei ole samanlainen kuin sinulla, jonne uppoaa vähän isompia aterioita.

Onko neuvolassa huomauteltu esim. painosta, minkä kokoinen lapsukainen?

En lähtisi stressaamaan turhia, koska siinä aiheutat vaan itsellesi harmaita hiuksia. Keksi uusia ruokia ja anna suosiolla olla taukoa puurosta, jos ei todellakaan mene alas. Niin mekin teemme 1v 2kk pojankoltiaisen kanssa, joka välillä syö paremmin ja välillä vähän huonommin. Ja tärkein mittarihan on lapsen tyytyväisyys, eikös vaan :)

Neuvolan punnituksissa ollaan käyty koko lapsen elinikä... mutta omalla käyrällään kasvaa ihan hyvin kuitenkin.
Ja onhan tuo ihan tyytyväinen.

Meille sanottiin neuvolassa että riittää jos yhden aterian päivässä syö hyvin.

Mä kans vinkiksi olisin antanut, että anna lapsen syödä itse. Meillä syöminen taas sujuu, kun muistaa antaa lapselle lisää vastuuta syömisestään. On niin tahtovaisia lapsia, että haluavat tehdä kaiken itse. Siksi meillä on paljon sormiruokaa ja nyt harjoitellaan lusikoimista. Kauhea sotku... Meillä siis vuoden vanhat kaksoset.

Täällä on kanssa vaihtelevasti syövä 1v. Välilä aamupuuroa menee 2 lusikallista ja välillä lähes 1dl (ja se on meille jo paljon). Meillä kuitenkin vaikuttaa se että saa aina ruuan päätteeksi maidon pullosta (ollaan juuri siirrytty tavis maitoon) paitsi välipalalla. Maitoa annan 120ml ja sillä varmasti täyttää sitten mahansa. Kohta pitäisi pullo ottaa pois ja varmaan sitten maitomäärätkin vähenevät.

Itse olen tuon tytön kanssa oppinut että syö sen minkä syö. Ruoka tarjotaan 5 kertaa päivässä samoihin aikoihin. Jos on syönyt tosi huonosti ja ollaan menossa jonnekkin niin sitten saatan antaa palan leipää mutusteltavaksi autoon/rattaisiin.
Rastittavaahan se on katsoa toisen huonoa syömistä...

ruokahalu pieneni n.1½v-iässä...just aamupala,välipala ja iltapalan syönti,oikeat ruuat onneksi menee,niin en ole kovin huolestunut.Meillä saattaa välipalaksi välillä ottaa pelkkää maitoa eikä muuta tai piene omenasiivun,ehkä ei vaan ole vielä nälkä kun on 3h aikasemmin syönyt tuhdin lounaan. Aamulla on aina ollut huono syömään,muutamaan kuukauteen en oo puuroa edes yrittänyt tarjoilla,syö useinmiten vain n.½leipäviipalee juustolla tai sit vai sen juuston,hedelmää tai jugurttia yritetää lisäksi,harvoin menee.Iltapala onneksi useinmiten maistuu,yleensä puuroa 1-1½dl,hiukan leipää ja ½ banaania. En ole kovin huolissani just kun nuo varsinaiset ruuat kuitenkin menee,tyttö on hoikka,mutta alipainoinen.Aina tietysti kyllä tarjoan myös aamupalaa ja välipalaa,vaikkei niitä paljon meekkään.