Miten saan 4-vuotiaan lopettamaan yöheräilyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zombie-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zombie-äiti

Vieras
Nyt vaan alan olla aika sippi... Se on nukkunut ihan muutamia yksittäisiä kokonaisia öitä elämänsä aikana.
Päiväunet nukkuu, niiden lyhentäminen/poisjättäminen tms. ei vaikuta mitenkään muuten kuin että nukkuu entistä huonommin.
Kipeä ei ole, korvat, allergiat tms. on tutkittu.
Päivärytmi on koko elämänsä ajan ollut sama. On kotihoidossa, ulkoillaan joka päivä jne, olen tehnyt kaikkeni että olisi lapsella asiat hyvin ja silti vaan heräilee! Välillä vain 1-2 x yössä mutta välillä jopa 10 kertaa.

Apuva?

Lapsi alkaa huutaa hysteerisenä ja huutaa niin kauan kunnes menen silittelemään. Toki on myös "hupiheräämisiä" eli kokeilee saako mehua sänkyyn tms.
Huudattamista on kokeiltu, tulos oli heikohko sillä kaikki naapurit ja muut lapsemme heräsivät + saimme lappuja postiluukusta joissa käskettiin pitää lapsi hiljaa öisin tai jokin ystävällinen naapuri soittaa lastensuojeluun :(

Nukkuu omassa huoneessaan. Puhuminen ei auta, ei kiristys, lahjonta eikä uhkailu sillä lapsi ei itse aamulla muista heränneensä ja on jotenkin tiedottomassa tilassa aina kun herää yöllä...
Herää myös mummolassa (oli jokin aika sitten eka kertaa yökylässä) ja vielä enemmän kuin kotona. + sitten nukkui sen jälkeen vielä huonommin kotona!

On yövalo, lapsi pelkää pimeää... Meidän kanssa nukkui huonommin, nukkuu nyt isosiskon kanssa joka ei onneksi herää yöhuutoon kuin satunnaisesti!
Herää alkuyöstä, klo 22, klo 23 ja 24 ja sitten siinä 3-4 aikoihin aamuyöstä.

Meillä kerätään tarroja hyvistä nukahtamisista ja nukkumisista. Yleensä tavoite on la päivän karkkipäivä, johon tarvitaan se 10 tarraa. Hyvästä yöstä voi saada 2. Nyt on ollut paljon yöheräilyä, ja jomman kumman on pitänyt mennä viereen. Huutaa, näkee painajaisia jne. Uusi tavoite on nyt pyörä... matkaa on vielä 15 tarraa...

Kauhukohtauksille nuo enimmäkseen vaikuttaa :/
Nukkumaan poika menee kiltisti joka ilta klo 20 joten ei ole nukahtamisvaikeuksia. Raukka ei saisi ikinä yhtään tarraa!
Eihän tämä muuten haittaisi mutta alan olla tosi väsynyt 4v. valvomisen takia ja esim. työelämään ei ole mitään asiaa näin väsyneenä. Nukahtaisin jo työmatkalle aamulla :(
Ollaan koetettu vuorotella miehen kanssa ja tulos on se että sekin on nyt tosi väsynyt!

Toki olen yrittänyt neuvolasta saada apuja, vastaus oli että unikoulua eikä perheneuvolaa ole enää kunnassa säästösyistä ja että kyllä se siitä ajan kanssa oppii nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Nukkuu omassa huoneessaan. Puhuminen ei auta, ei kiristys, lahjonta eikä uhkailu sillä lapsi ei itse aamulla muista heränneensä ja on jotenkin tiedottomassa tilassa aina kun herää yöllä...
Herää myös mummolassa (oli jokin aika sitten eka kertaa yökylässä) ja vielä enemmän kuin kotona. + sitten nukkui sen jälkeen vielä huonommin kotona!

mulla on välillä pojalla (3v) ollu samanlaisia heräämisiä,mulle neuvottiin neuvolassa herättämään lapsi kunnolla kun alkaa huutamaan ja sitten takasin nukkumaan.autto ainaski meillä.

Meillä tuon ikäinen nukkuu vanhempien kanssa samassa huoneessa, välillä omassa sängyssä ja välillä vieressä... mielikuvitusmaailma tuntuu olevan aika vilkkaassa vaiheessa ja siirtyy osin uniin.

Yhteistyössä