Miten saan 4kk vauvan nukkumaan pitempään kuin 2h kerrallaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silmätmelkeinristissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Silmätmelkeinristissä

Vieras
Eli meijän pikku mussukkamme on ihan pian 4kk, aikaisemmin nukkui 3-3,5 tuntia kerrallaan(yö), ja neuvolasta sanoivat että voisin aloitella kiinteää antamaan että nukkuisi pitempiä pätkiä kerrallaan. Nyt noin puolen kk ajan on nukkunut vaan 1,5-2,5 tunnin unia, aina herää syömään ( ja syö maitoa n.90-160ml kerrallaan) ja nukahtaa heti uudelleen.

Olen antanut velliä iltaisin ja pilttejä ja maitoa, mutta uni ei silti ole pidentynyt.

Mitäköhän minä kekkaisisin?

heräili 30min.-2h. välein,aloitettiin kiinteät 4½ kuisella,ei ollut nukkumiseen mitään vaikutusta. En kekkaisut mitään apua,ennen kuin 11 kuukautiselle pidin unikoulun. Se auttoi

Ei tohon taida olla muuta ratkaisua kuin ikä. Kun saat syömään kiinteitä päivisin, kaikki viisi ateriaa, niin yöllä ei enää tartte maitoa ja sit yöt rauhottuu. Hankala ikä...

Viemällä kummitädin syliin nukkumaan ;)

No ei vaan eihän siitä auta kuin aika. Ja että lapsi kasvaa. Meidän kuopus nukkui 1-vuotiaaksi noin. Rankkaa oli, mut minkäs teit. Tosin pojalla oli vaivana myös refluksia.

Voin kertoo et täällä samanlainen tapaus, nyt 5kk. Yöt on aikamoista rallia. Ei välttämättä kaipaa tissiä, mut vääntelehtii silmät kiinni ja jos kukaan ei taputtele niin alkaa kitinä ja herää huutamaan. Syö myös useammin nyt kun 3kk ikäisenä, 3-4 kertaa yössä. Tosin kun olin eilen vähän tuulettumassa ja sai korviketta, niin nukkuikin erittäin rauhallisesti ja koko yön omassa pinniksessä...

Meillä aikaistettiin just vauvan siirtoa omaan huoneeseen. Yöt alkoivat olla katkonaisia, syytä en tiedä mutta vauva tuntui reagoivan jokaiseen pieneen ääneen vaikka vain kylkeä ois kääntänyt. Tosin tää veijari vasta 2,5 kk, mutta samaa tahtia mennyt aiemmillakin.

sama juttu täällä. Heräsi siihen 4 kk asti 1-3 kertaa yössä. Sitten aloitin kiinteät ja nykyään herätään pitkin yötä jatkuvasti, en edes tiedä kuinka monta kertaa.

Imetän, joten en keksi muuta vaihtoehtoa enää kuin imetyksen kerralla lopetuksen ja huutorumban. Mutta sitten luulisin helpottavan. Vauva parin viikon päästä 6 kk ja syö nyt sen 5 krt/pv kiinteitä. Imetyksen hiljalleen lopetus ei auta, koska vauva ei huoli pulloa.

Hei meillä heräillään kanssa! :wave:
Mä kyllä jaksaisin heräillä vauvan tahtiin muuten, mutta herättyään tuo juo (50-200ml) maitoa kerrallaan ja sen jälkeen valvoo sen tunnin tai puolitoista.

Nytkin oltu ylhäällä enemmän ja vähemmän koko yö ja nyt kuin tuo nukkuu tyytyväisenä kuistissa niin pitää pyörittää tätä muuta perhearkea. |O

Nukkuminen on niin yliarvostettua. :xmas:

vastaaja: eihän sun nyt koko imetystä tarvitse lopettaa!! Yösyötöt vaan ja ne loppuu kun pidätte unikoulun. Tehän saatte sen jo pitää kun vauva 6kk ja syö päivällä hyvin ja kiinteitäkin jo.

Ne on hei pieniä vauvoja ja niiden oikeestaan kuuluukin herätä yöllä syömään. Kuulostaa ihan hirveeltä kun vauvan pitäisi jo pienestä pitäen nukkua kuin aikuinen ja kun ei nuku, niin yritetään kaikin keinoin saada nukkumaan. Tää on niin tämän päivän meininkiä, ei anneta vauvojen olla vauvoja. Ja siis meilläkin on ollut noita yhden-kahden tunnin välein herääviä. Toisella auttoi yöimetyksen lopetus ja toisella ei auta mikään. Ikää pienemmällä jo reilu vuosi.

Sitä kai muuten tarvisikaan, mutta rinta lapsen ainoa lohdutus. Ei huoli pulloa, ei tuttia. Sama oli edellisen kanssa, niin kauan ei muuta huolinut ennen kuin imetyksen lopetti.

Miksi tehdä lapsia, jos tuon vertaa ei jaksa? Jos vauva nukkuu 3 kk iässä 3 -3,5 tuntia putkeen, niin sehän on tosi hyvin, ei sitä pidä mennä sotkemaan syöttämällä pilttiä tuon ikäiselle. Ne kasvis- ja hedelmäpiltit on sitä paitsi kevyempää tavaraa kuin maito, joten ei kai ne nyt nälkää paremmin pidä. Velli taas on käytännössä korviketta.

Meillä vauva heräsi yli vuoden ajan keskimäärin 10 kertaa yössä. Pisin unipätkä alkuillasta oli sen 2-3 tuntia, loppuyön vauva heräili alle tunnin välein. Mutta vauva voi oikein hyvin ja oli pirteä päivisin, joten ei kyllä tullut mieleen häntää huudattaa öisin, saatikka imetystä lopettaa. Ennemmin tai myöhemmin asia korjaantuu kuitenkin itsestään ja kun reilun vuoden iässä herätykset tippui n. 5 yössä, oli jo helppo jaksaa.

Tottakai väsytti, mutta sellaista se on. En tee lisää lapsia ennen kuin tiedän jaksavani nuo heräilyt uudestaan.

Niin, kyllä me pehmeitä keinoja yöheräilyihin kokeiltiin, mutta ei niillä juuri vaikutusta ollut, joten en voi niitä oikein suositella. Aika on se, joka auttaa. Sitä ennen koittaa vaan itse nukkua aina tilaisuuden tullen.

Mun 4 kk vauva nukkuu 10 tuntia putkeen ja olen luullut että se on normaalia :) Onnellinen minä! Syö kyllä napan täyteen velliä ennenku menee tutumaan. Ja päivällä ei kyllä nuku juuri ollenkaan, ehkä kolme puolen tunnin pätkää...ja huutaa heti jos äiti lähtee yli kolmen metrin päähän..ongelmansa kullakin.

Yhteistyössä