Miten saan lapseni nukkumaan kunnolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt mamma

Vieras
1v lapsi heräilee paljon öisin. Ei ole koskaan nukkunut täyttä yötä. Haluaa maitoa (tissiä) öisin tai tarvii sen nukahtaakseen. Noin 3 kertaa yössä herää. :( Väsyttää..

3v herää väh. kerran yössä huutelemaan äitiä. Nukahtaa kyllä itsekseen takaisin omaan sänkyynsä mutta välillä herää useamminkin.

En ole nukkunut kolmeen vuoteen vissiin täyttä yötä. Mies hoitaa kyllä välillä mutta herään usein kuitenkin. Väsyttää niin vietävästi jo, päikkäreitä oon yrittäny nukkua mut tuntuu etten saa enää unta kun olen niin yliväsynyt. OIsko jollain jotain hyviä kikkoja miten saada lapset nukkumaan hyvin? Varmaan perintötekijöillä on myös osuutensa, mieheni on pienenä kävellyt unissaan ja vieläkin touhuaa välillä jotain.

Minä lopetin imettämisen lapsen ollessa 1v 3kk ihan sen takia, kun lapsi meni nukkumaan vai ja ainoastaan
tissi suussa. Kokeile, jos raskit, lopettaa imettäminen kokonaan. Tuon ikäinenhän ei tarvitse yöllä maitoa.

Onko kolmevuotiaalla unilelu? Jos ei ole niin kokeile jos nukkuisi sen kanssa paremmin?

Et halua kuulla tätä vastausta, mutta sanon silti: sinä itse opetat ne lapset valvomaan tuolla, että annat tissiä vielä vuoden ikäiselle pitkin yötä. Anteesi suorasukaisuuteni, mutta näinhan se on. Ensimmäisenä pidät unikoulun, tai siis mies pitää, jossa opetatte lapsen nukahtamaan omaan sänkyyn ilman tissiä ja jatkamaan yöllä herätessään unia ilman tissiä. Tassuttelu-unikoulu, löytyy googlaamalla.

3-vuotias alkaa nukkua sitten kun siltä tuntuu, ei siihen oikein mitään kikkoja ole. Paitsi tietty se, miten toimii kun tuo 3v herää; yöllä ei seurustella, ei juoda/syödä, peiton saa itse vedettyä päälle jne, eli ette ala tekemään mitään palveluksia tuolle 3v:lle vaan riittää lyhyesti kun ilmoittaa, että "nyt on yö, nyt nukutaan".

• Tykkää
Reactions: Kurvikissa
Et halua kuulla tätä vastausta, mutta sanon silti: sinä itse opetat ne lapset valvomaan tuolla, että annat tissiä vielä vuoden ikäiselle pitkin yötä. Anteesi suorasukaisuuteni, mutta näinhan se on. Ensimmäisenä pidät unikoulun, tai siis mies pitää, jossa opetatte lapsen nukahtamaan omaan sänkyyn ilman tissiä ja jatkamaan yöllä herätessään unia ilman tissiä. Tassuttelu-unikoulu, löytyy googlaamalla.

3-vuotias alkaa nukkua sitten kun siltä tuntuu, ei siihen oikein mitään kikkoja ole. Paitsi tietty se, miten toimii kun tuo 3v herää; yöllä ei seurustella, ei juoda/syödä, peiton saa itse vedettyä päälle jne, eli ette ala tekemään mitään palveluksia tuolle 3v:lle vaan riittää lyhyesti kun ilmoittaa, että "nyt on yö, nyt nukutaan".

Ei kyllä mä tiiän että jotainhan itse teen väärin kun muiden lapset nukkuu hyvin ja omani ei. Imetyksen olen nyt suunnitellut lopettavani kokonaan, jospa ne yöunetkin siitä alkais rauhottumaan. Tiedän ettei tarvitse enää maitoa yöllä, on vain tottunut siihen.

3v ei yöllä halua mitään, herää hieman kuin puoliksi ja ei ehkä ihan hereillä ole ollenkaan. Unilelu on ja tärkeä peitto. Ei olla tehty mitään kun vain todettu että on yö mutta saattaa alkaa huutamaan kovaa, jolloin siihen on puututtava kun muutkin herää sitten.

Meillä yöt helpottaneet, kun imetyksestä luovuttu. Yhden kanssa 1v9kk:n iässä, kaksosten (omat rytmit) 1,5v:n iässä. Olen lopettanut kertaheitolla ja ovat huutaneet kaksi yötä, kolmantena on nukuttu.
Edelleen kyllä on öisin tunkua meidän sänkyyn. Yleensä lähden itse sohvalle, kun kolmas lapsi tulee meidän sänkyyn.
Tuohon sun omaan väsymykseen. Tee nyt jotain, koska muuten voit saada pitkäaikaisia uniongelmia. Itselläni meni n. kuukausi imetyksen lopetuksesta (kaksoset) ennen kuin opin nukkumaan. Olin niin väsynyt, mutta en vain saanut nukuttua. Saatoin nukahtaa kahdeksi tunniksi, herätä ja valvoa lopun yötä. Kai kroppa oli tottunut niin vähään uneen. Tai jos nukuin esim 6h:n yön, en nukkunut kahtena seuraavan yönä ollenkaan, kun ei väsyttänyt.
Tsemppiä!

Ei tarvitse imettämistä lopettaa jos maitoa heruu. Minä olen kaikki 4 lastani opettanut jo viikon vanhasta nukkumaan 6-8 tuntia yössä. Alle 3 kk vanhana vauvani ovat olleet koko illan "tehotankkauksessa" illan. Eli olen istunut sohvalla katselemassa televisiota tai lueskelemassa ja vauva on tyynyllä sylissäni. Joka kerta, kun vauva on vähänkin herännyt olen imettänyt ja röyhtäyttänyt. Noin klo 23 viimeinen tankkaus, röyhtaytys, vaipanvaihto ja kapalointi. Vauva kyljelleen harsopötköillä tuettuna sänkyynsä. Yön aikana vauva pikkuhiljaa liikkuu selälleen. Aamulla eka syöttö puoliunessa ja toiselle kyljelleen vielä pariksi tunniksi untenmaille.....
Kun vauvani on täyttänyt 3-4 kk olen aloittanut porkkana-perunavellin antamisen silloin klo 23. Vauva nukkuu tyytyväisenä aamuun asti. Ja tätä on siis tehty 4 lapsen kanssa, vaikka neuvolantädit on kirkuneet pää punasena, että ei saa vauvan antaa nukkua 8 tuntia putkeen! Verensokeri laskee liian alas! Enpä kyllä ole huomannu! Minä kyllä ensimmäistä yritin herätellä yöllä syömaan, mutta eihän siitä mitään tullut, kun lapsi oli aivan unessa....

Mulla lopetti yötissin 6kk, heräilyt lähemmäs 2v. Tosin se ei nukkunu päivisinkään kun vähän ja harvakseltaan. Että eipä se yösafkattomuus ollu vastaus eikä oma sänky. Vaikka sao soseita jne ni silti heräili aina. Ekavuos oli se pahin vaikka toisenakin riitti heräilyä.

Yhteistyössä