Miten saan miehen lopettamaan lapselle kiroilun ja huutamisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Lapsi on vasta 1 v., vilkas ja utelias pieni tutkimusmatkailija. Mies harva se päivä komentaa lasta tekemästä jotain kiellettyä, ja tekee sen usein korottamalla ääntään ja kiroilemalla, älä p*rkele tee noin jne.

Olen ihan ekasta kerrasta lähtien puhunut asiasta, sekä hyvällä että pahalla, ja myös hänen äitinsä on tehnyt niin monia kertoja, muttei hän lopeta. Olemme kumpikin myös neuvoneet oikeaoppisemman tavan opettaa lasta, muttei hän usko.

Pitäisikö kohta alkaa uhkailla erolla, jos ei kiroilu lopu? En todellakaan halua että meillä komennetaan lasta tuohon tyyliin! :-((

mä luulen että se erolla uhkailu ei auta. valitettavasti. sun täytyy vaan itsesi miettiä että mitkä asiat ja arvot sulla painaa vaakakupissa eniten: haluatko pitää perheen ehjänä, keinolla millä hyvänsä? vai kenties kasvattaa lapsen omalla tavallasi, mutta yksin ilman miestäsi? ei tähän mitään helppoa ja nopeaa ratkaisua ole.

Jos ei hyvällä usko, sitten pahalla. Voisin hyvin kuvitella uhkaavani ihan tosissani erolla, jos ei käytös ala muuttua.

Ensin lienee kuitenkin syytä vähän opastaa miestä, ei nimittäin selvästikään tajua lapsen käyttäytymistä: Pistä mies lukemaan lapsen kehitysvaiheista kertovaa kirjallisuutta (netistäkin löytyy lyhyemmin ja ihan hyviä juttuja), ymmärrys tilanteesta ja siitä, miksi lapsi tekee niin kuin tekee, kasvattaa jo pinnaa ja auttaa reagoimaan fiksummin. Olisi varmasti hyvä myös käydä läpi noita tilanteita ja kerrata, millä tavalla mihinkin tilanteeseen pitäisi reagoida.

Alkuperäinen kirjoittaja thr:
Jos ei hyvällä usko, sitten pahalla. Voisin hyvin kuvitella uhkaavani ihan tosissani erolla, jos ei käytös ala muuttua.

Ensin lienee kuitenkin syytä vähän opastaa miestä, ei nimittäin selvästikään tajua lapsen käyttäytymistä: Pistä mies lukemaan lapsen kehitysvaiheista kertovaa kirjallisuutta (netistäkin löytyy lyhyemmin ja ihan hyviä juttuja), ymmärrys tilanteesta ja siitä, miksi lapsi tekee niin kuin tekee, kasvattaa jo pinnaa ja auttaa reagoimaan fiksummin. Olisi varmasti hyvä myös käydä läpi noita tilanteita ja kerrata, millä tavalla mihinkin tilanteeseen pitäisi reagoida.

saahan sitä erolla uhkailla, itsekin niin tehnyt. mutta ei se kyl yleensä auta tai tehoa mitenkään. eikä sitä keinoa voi montaa kertaa käyttää.. sitten on tosiaan otettava se ero, tuli mitä tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja thr:

saahan sitä erolla uhkailla, itsekin niin tehnyt. mutta sitä keinoa ei voi käyttää montaa kertaa. eikä se lopulta niin kauhean tehokas keino ole.

kaikki aina hokee erotkaa erotkaa..kellään ei taida olla hajua mitä normaali perhe-elämä on. sellanen ettei tartte erota. onko nämä eroamista suosittelevat itse kaikki eronneet?

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
mut entäs sitte jos eroisitte ja lapsi on isällään niin samalla tavallahan se sielä komentaa lasta.. sä et oo vaan paikalla todistamassa. Mitä miehes sanoo ku puhut asiasta??

Ei sano oikeastaan mitään, kuuntelee vaan, tai sitten myöntelee, tai sanoo puolihuolimattomasti joo-joo. Ärsyttää, kun tiedän että tilanne toistuu, vaikka nätisti ja perustellen kertoisin miksei lasta saa komentaa siten kuin hän tekee, ja miten se olisi parempi tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä alkaisin huutaa miehelle ja kiroilisin sille myös,ehkä havashtus siihen miltä se kuulostaa.

Näin tekisin myös minä. Silloin kun lapsi ei ole lähellä niin voi käyttää myös vihaista ääntä ja tietenkin mahdollisimman yllättävässä paikkaa.. ja sitten vaan todeta et täähän on se kommunikointi muoto meillä nykyisin?

Yhteistyössä