Miten saan tytöltä tutin pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakee

Vieras
Meidän tyttö, 1v4kk on niiiiiin riippuvainen tutista ettei tosikaan. Oon yrittäny saada sitä pois eikä enää syökään sitä niin paljon, lähinnä kun menee nukkumaan, mutta aina kun iskee harmitus, niin tutti on saatava. Millä saan tutin tytöltä pois, varsinkin kun meille on tulossa toukokuussa perheenlisäystä?

Viekää vaik siilivauvoille tms. niin, että lapsi saa itse laittaa sen tutin pois. Meillä meni oikeen hienosti kunpoika nakkas ite tuttinsa lentokoneessa hutskuikkaan. Sen jälkeen puhuttiin paaaljon tuttia syövistä lentokoneista :D

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
meillä lähti tutti vasta 2 vuotiaana. mun mielestä ei oo kiire vielä noin pienellä mutta kukin tavallaan

En oo aiemmin ottanu paineita asiasta, mutta kun hammaslääkärissä painostivat ja sanoivat että ton ikäinen ei enää sitä tarvitse. Ja onhan toi tyttö aika höytönlmön näköinen kun on tutti suussa, koska muuten on niin ison tytön olonen...

meillä lähti tutti vasta 2 vuotiaana. mun mielestä ei oo kiire vielä noin pienellä mutta kukin tavallaan

Ja meillä 3v kun tuli kaikenmoista, eli ite olin sairaalassa ja sitten alko pikkusiskon odotus ja hoitopaikan muutos ja pikkusiskon syntymä.... syitä tuli koko ajan ja sitten syntymän aikoihin ajatellutkaan että siihen samaan. No 3 v tyttö itse vei roskiin ja se oli siinä, ilman isoja vinkumisia.

Alkuperäinen kirjoittaja auttakee:
Meidän tyttö, 1v4kk on niiiiiin riippuvainen tutista ettei tosikaan. Oon yrittäny saada sitä pois eikä enää syökään sitä niin paljon, lähinnä kun menee nukkumaan, mutta aina kun iskee harmitus, niin tutti on saatava. Millä saan tutin tytöltä pois, varsinkin kun meille on tulossa toukokuussa perheenlisäystä?

meidän pikku herralla sama ongelma.... sain jo kerran melkein pois kunnes sairasti pitkään ja haki taasen tutista lohtua..... aamulla otetaan tutti poijes heti mutta aina on jossain jemma tutti piilossa herralla ja pian se onkin sillä huulien välissä....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En oo aiemmin ottanu paineita asiasta, mutta kun hammaslääkärissä painostivat ja sanoivat että ton ikäinen ei enää sitä tarvitse. Ja onhan toi tyttö aika höytönlmön näköinen kun on tutti suussa, koska muuten on niin ison tytön olonen...

Täällä hammaslääkäri sanoo että 2v vois alkaa luopua hampaiden takia. Mun mielestä 1v4kk ei oo liian suuri. Jos sen teette niin tehkää nyt kun sisarus ei ole vielä syntynyt. Sitten ei kannata ku on muutenkin muutos elämässä.

Meillä oli jo tutin kuva etuhampaissa ja se meni viikossa paikoilleen kun tutti jätettiin pois ja olis vissiin pitänyt syödä kauemmin kun hänen kakkoshampaansa ovat takana joten ilmeisesti saa raudat pikoihin, eikä johdu tutista tai tutittomuudesta, isällänsä on samalla tavalla eli menee geeneissä.

vähän myöhässä olet kun toukokuussa tulee uusi tutin luputtaja. nyt jos jätät pois miettii laps että miksi vauva saa syödä. lisäksi se vielä et kaupan päälle vauva tulee äidin huomiosta kilpailemaan. mutta tutin saa pois vaan jättämällä esim. lapsi voi antaa sen jolekin vaikka virpojille et vievät pikku pupuille ...niin et tajuaa ettei sitä enää ole (joku positiivinen tapa kuitenkin kun antaa tutin lopulllisesti pois). sitten kun itkee tuttia muitutetaan mihin se annettiin ja et ei ooo sitä enää.... mutta teidän tapauksessa miettisin tutin karsimista vielä esim. jouluun ja antasin sen sitte pukille sillä minusta lapselle liian monta suurta muutosta nyt tulossa yhtaikaa ...vauva ja lohdutuskeinon vieminen (tutin). psyykkisesti kuormittava tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja meillä 3v kun tuli kaikenmoista, eli ite olin sairaalassa ja sitten alko pikkusiskon odotus ja hoitopaikan muutos ja pikkusiskon syntymä.... syitä tuli koko ajan ja sitten syntymän aikoihin ajatellutkaan että siihen samaan. No 3 v tyttö itse vei roskiin ja se oli siinä, ilman isoja vinkumisia.

Meillä lähti myös parisen viikkoa ennen 3v synttäreitä. "tekosyitä" meilläkin riitti. hän on sairastellut niin paljon, ettei sillon kun on kipeenä niin viitsi rääkätä moisella, sitten syntyi pikkuveli (joka ei käytä tuttia), sitten oli päiväkuivaksi oppiminen niin ei siihen samaan syssyyn viitsinyt, kun se puuha oli muutenkin hankalaa jne... nyt kun muutettiin uuteen kotiin, niin valmistelin heti kun muutosta tiedettiin, että sinne uuteen kotiin ei saa viedä tuttia. Muuttopäivänä hän sitten heitti tutit ulos siilivauvoille, eikä perään ole itkenyt.

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Alkuperäinen kirjoittaja auttakee:

meidän pikku herralla sama ongelma.... sain jo kerran melkein pois kunnes sairasti pitkään ja haki taasen tutista lohtua..... aamulla otetaan tutti poijes heti mutta aina on jossain jemma tutti piilossa herralla ja pian se onkin sillä huulien välissä....

Näin meilläkin. Tyttö kyllä antaa tutin pois kun pyytää, mutta jossain vaiheessa se on taas suussa (jostain niitä kaivaa esiin). Tuttipullo meillä lähti pois flunssan yhteydessä, mutta tutista ei suostu luopumaan sitten millään...

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
sanot vaan, että tämä tutti lähtee nyt ja uusi vauva saa sen sitten. Se olisi psykologisesti oikeaoppinen tapa toimia. :kieh:

Ei kai tuolla vielä kiire.

Juuh,,ei varmaan yhtään oo mustis kun uusi vauva vie äidin ja isän huomion+vielä tutitkin :kieh:

Lempinallenkin voisi siirtää vauvalle. :)

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
sanot vaan, että tämä tutti lähtee nyt ja uusi vauva saa sen sitten. Se olisi psykologisesti oikeaoppinen tapa toimia. :kieh:

Ei kai tuolla vielä kiire.

Juuh,,ei varmaan yhtään oo mustis kun uusi vauva vie äidin ja isän huomion+vielä tutitkin :kieh:

Pitää varmaan miettiä vielä. en halua rääkätä tyttöä ja viedä sitä viimeistäkin lohduketta kun vauvan tulo on kuitenkin suuri elämänmuutos. Joulu voisi tosiaan olla hyvä aika antaa pukille tutti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitää varmaan miettiä vielä. en halua rääkätä tyttöä ja viedä sitä viimeistäkin lohduketta kun vauvan tulo on kuitenkin suuri elämänmuutos. Joulu voisi tosiaan olla hyvä aika antaa pukille tutti.

Itse ajattelen että otan pois jollain kivalla tavalla ja se vois olla vähän myöhemmin kun nyt 1v5kk. Siinä 2v kun ymmärtää enemmän ja vie sitten vaikka hiirivauvoille. Ei se tutti nytkään ole henki ja elämä, mutta joissain tilanteissa toimiva apu. Tosiaan ei kannata samaan syssyysn vauvan kanssa.

Jos pysyty pitämään huolen siitä että lapsi ei syö sitä tuttia koko aikaa vaan esim. nukkumaan käydessä niin anna hänen syödä sitä. Kohta tulee vauva ja jos vauva syö tuttia niin saattaa iskeä kateus... Luopukaa sit vähän myöhemmin ja hävität vaan kerralla ne tutit sit.

Meillä on just 7kk poika 4. päivää ilman tuttia. Tosin teki itse tietynlaisen aloitteen tälle, kun useita päiviä nukahti iltaisin ilman tuttia. Juurikaan ei tuttia syönyt kuin nukkuessa, joten suurin homma oli päiväunilta tutin poistaminen. mutta sekin meni kivuttomasti ja nyt koko kapistus on historiaa! Ja tutin pois jäämisen myötä, yöt menee hienosti.

Jep ,meillä esikoinen söi 3 v saakka ja toinen ei syönyt ollenkaan. Heitin sitten kakkoselta tutit pois kun vuoden ikä läheni, totesin ettei enää tarvi opetellakaan kun ei ole tähänkään saakka tarvinnut. Hänellä on tissi lohtuna sitten, eli edelleen 1,5v syö tissimaitoa.

Yhteistyössä