miten saan tytön lopettamaan itkemisen hoitoon vietäessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmailee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari harmailee

Vieras
oon ihan neuvoton asian kanssa. tyttö täyttää kohta jo viisi vuotta. joka aamu itselle tulee siitä pahaolo,kun tyttö jää itkemään päiväkotiin. toisinaan se on sellaista pientä itkun tapaista,mutta välillä valuvat krokotiilin kyyneleet.

vaihdettiin tuossa joku aika sitten päiväkotia, vanhassa päiväkodissa eroaminen ei ollut loppu vaiheessa enään niin vaikeaa ja itku ei aina tullut,kun aikuiset/hoitajat tilanteen aina huomioivat ja antoivat sylin hetkeksi. nyt tuntuu,et päiväkodin vaihdos oli virhe,koska tässä uudessa päiväkodissa aikuisilla tuntuu olevan niin kiire,että syliin ei pääse ja kenelläkään ei tunnu olevan aikaa lohduttaa. tänään lapsi jäi eteiseen seisomaan ja kyyneleet valuivat pitkin poskia. tuntui todella pahalta lähteä pois ja jättää toinen sinne.

ajattelin,että näin aluksi ei olisi hyvä pitää montaa vapaapäivää viikossa,jotta tyttö tottuisi ja eroaminen ei itkettäisi ja siksi vein tänäänkin hänet aamupäiväksi sinne leikkimään. hoitajien mukaan tytöllä on kuitenkin kavereita päivän aikana ja viihtyy muuten hoidossa, joten siitä asia ei ainakaan johdu. ja eilenkin kotimatkalla kertoi nauraen miten kiva päivä oli ollut.

olisko kenelläkään siis antaa meille mitään hyviä neuvoja miten tilanteen sais laukeamaan ja voisin jättää nauravan lapsen hoitoon. oma päiväkin ei heti aamusta olisi "pilalla".

kiitos,jos joku osaisi antaa hyvän vinkin.

Jaa-a, sen kun tietäisi :/ . Meidän 2 v on nyt alkanut itkemään aamuisin päiväkotiin mennessään. Aiemmin tällaista ei ollut, mutta kun joululoman jälkeen palattiin omaan tarhaan niin on itketty JOKA aamu. Onneksi itku ei kestä kauaa, ja lapsi ei itkeskele pitkin päivää ellei ole syytä (tyyliin toinen taapero vetää köniin).
Esikoinen 4 v on aina mennyt iloisena hoitoon, ihan ekasta aamusta asti, mutta pikkuveli on toista maata näköjään.
Täytyy vaan toivoa, että aika tekee tehtävänsä. Viisivuotias on kyllä jo aika iso, ja täytyy sanoa etten ole koskaan nähnyt lasten päiväkodissa niin ison lapsen itkevän aamuisin :/ . Onko hän kovin herkkä ja tunteellinen tyttö? Oletteko keskustelleet asiasta, mitä tyttö sanoo itkemisen syyksi? Itkeekö hän myös päivän aikana, vai liittyykö se ainoastaan tuohon eron hetkeen? Kurjaahan tuo on, sekä äidille että lapselle :hug: .

en osaa neuvoa. Meillä kun lapset 1,5v ja 3v itkevät kun joutuvat lähtemään päiväkodista liian aikaisin pois. Minulla kun on vuorotyö ja heillä on useita vapaapäiviä niin ainakin isommalla on hirveä huuto päällä kun aamulla ei mennäkään päiväkotiin.

Meillä pojat oli aikanaan samassa tarhassa. Kaikki meni hyvin ekat kuukaudet, sit esikko siirtyi eskarin puolelle. Junnu jäi parin viikon ajan joka aamu itkemään, mut itku kuulemman loppui heti kun mä lähdin. Sit se vaan meni ohi itsestään.

itkee sitä,et tulee äitiä ikävä, ainakin niin sanoo kun olen kysynyt. muuten ei itke kuulema (hoitajien mukaan),mutta se eron hetki itkettää. luulisi,et ei kuitenkaan ole mitään uhmaa,koska aina olen vaan lähtenyt sieltä. en ole koskaan palannut takaisin ennen työpäivän loppumista. hoitoon jäämisestä en ole tehnyt kiireistä, vaan riisun ja kerron koska tulen hakemaan tai kuka tulee hakemaan (välillä mummi, vaari tai eno)

luonteeltaan on tyypillinen kalat-ihminen. ehkä hieman arka ja seuraileva tyyppi ryhmässä.kotona tunteellinen ja määrätietoinen(välillä sitä myös ollut hoidossa). muualle hoitoon jäädessään ei itke,mutta onko siinä pointtina se,että ne ihmiset on läheisiä (isovanhemmat, isä, eno, kummit). niin ja pienestä pitäen on ollut muidenkin hoidettavana, vaikka päiväkoti ura alkoi vasta kolme vuotiaana.
en tiedä voiko siinä sitten olla jotain pelkoja takana, pitääpä tänään yrittää kysellä lisää asiasta. vuosi sitten päiväkodissa jouduttiin kiperän tilanteen eteen ja yhden perheen äiti kuoli tapaturmaisesti yllättäen. asiaa puitiin päiväkodissa pitkään ja asiasta keskusteltiin siellä aina,kun siitä heräsi kysymyksiä. samoin ollaan sitä monesti puhuttu kotona, olihan kyseinen äiti tyttöni kaverin äiti.

esikoisella ei koskaan ole ollut samanlaista ongelmaa, hän on myöskin mennyt aina iloisin mielin hoitoon ja joskus jopa manannut sitä,että menen hakemaan liian aikaisin, silloin kun paras leikki on kesken.

uusien hoitajien kanssa olen yrittänyt keskustella, kertonut,että toisessa paikassa syli auttoi ja itkua ei aina tullut ja olen johtajankin kanssa asiasta keskustellut, että voisiko asialle tehdä jotain. hän on luvannut keskustella hoitajien kanssa,mutta tänään ainakin aamiaisen esille laitto oli tärkeämpää,kun lohduttaa tyttöä.

no,jospa sitä jonakin aamuna tulisi muutos tähän.
ihan ekana aamuna tyttö ei itkenyt,kun jäi uuteen paikkaan ja siitä seurasi valtavat kehut illalla.

Meillä on moneen asiaan tepsinyt tämmöinen tarralahjontasysteemi :D
Eli teet paperille ison taulukon, johon lapsi saa yhden tarran kun on ollut oikein reipas. Ja vaikka seitsemännestä tarrasta saa jonkin pienen kivan jutun (meillä oli esim. karkkilaatikko tms.) Eli kun tyttö jää reippaasti päivähoitoon niin saisi yhden tarran. Mieluiset tarrat tyttö voisi valita vaikka itse. :)
Näin saatiin viime kesänä lapsi nukkumaan omassa huoneessaan kun tavallisesti tuli joka ikinen yö meidän viereen.

Vois ainakin kokeilla :)

No perkule kyllä niitten kuuluu lohduttaa jos tyttö itkee! On se kumma jos ei jakeluun mene vaikka asiasta on puhuttu.

Muuten en usko että tilanne on paha jos itkee vain hetken. Oletko jutelut tyttösi kanssa itkeekö muulloinkin päivällä?Tuo tarra lahjonta idea on mun mielestä mainio. Jotain keinoja päästä ns. tavasta eroon.

kävi itselläkin tuo tarra juttu mielessä,mut mietin et toimiiko kuitenkaan. voishan sitä kokeilla kuitenkin.

niin tuntuu todella kurjalta,kun lapsi jää eteiseen itkemään. hoitajien pitäisi mun mielestä tulla hieman vastaan ja hoitaa yksilöinä,eíkä suurena massana kahtakymmentä lasta. ja ei siinä varmaan kamala katastrofi olis käynyt jos tänään olis aamiainen viivästynyt muutamalla minuutilla.

teen kanssa vuorotyötä ja meillä välillä rikkinäisiä viikkoja useita peräkkäin. vkl:sin olen saanut hoidon järjestettyä muuten ja ne aina lapsilla vapaana.

viime maanantaina olisin kanssa toivonut hoidon alkavan hieman muulla tavalla,kun mitä alkoi. menin iltavuoroon ja vein lapset sitten puoli kaksitoista hoitoon. kummallista,mutta kaikki muut lapset olivat jo lepohuoneessa. yksi hoitajista tuli kesken pöydän puuhkimisen eteiseen rätti toisessa kädessä ja nappasi tyttöä ranteesta ja lähti kuljettamaan kohti lepohuonetta. en kerennyt antamaan halia ja huusin perään,että "mummi hakee illalla, ei ole pitkä päivä". ja läksin pois ja kuulin tytön itkun ovelle asti. *huokaus*

mietin koko työmatkan,että miksi hoitaja ei voinut ottaa tyttöä hetkeksi syliin ja kertoa,että äiti menee ja mummi kohta tulee. mennään ensin kuuntelemaan satu ja sitten leikitään. päätin sitten soittaa johtajalle,koska olo oli niin paha ja tää kyseinen hoitaja sitten vastasi puhelimeen ja alkoi syyllistämään mua liiallisesta stressaamisesta. tyttö kuulema voi hyvin ja leikkii iloisena.
että teki mieli iskeä päätä seinään ja räjähdin todellakin. sanoin mielipiteeni päiväisestä tapahtumasta ja kysyin,että miksi heillä siellä on niin vaikea antaa surulliselle lapselle hetkeksi aikaa ja ottaa syliin ja lohduttaa. sain vastaukseksi, että meillä oli silloin kiire palaveriin ja toiset olivat jo lepäämässä. eihän tää voi mennä näin!!
no,juttelin siinä haukkujen jälkeen johtajan kanssa,joka tuntui ymmärtävän hyvin (vaikka on mies) ja lupasi ottaa kyseisen hoitajan ja keskustella asiasta.
tää samainen hoitaja kertoi mulle silloin,kun oltiin tutustumassa, että hän on myös yksinhuoltaja ja tietää miten rankkaa se on. ja miten oli viime talvena ollut,niin väsynyt,että hänet oli määrätty työstä sairaslomalle, koska hänellä ei tukiverkostoa ole.
vastasin siihen,että itse jaksan todella hyvin,kun saan lapsia hoitoon tarvittaessa isovanhemmille ja heidän isänsä hakee heitä säännöllisesti sinne. eli tukiverkosto on kunnossa,kuten jo aikaisemmassa viestissä kirjoitin. en tiedä mistä hän oli saanut päähänsä sen että olen väsynyt muka. ehkä hän käsitti jotain väärin,kun pyysin,että tyttö nukkuisi vain tunnin päiväunet,että menee iltaisin aikaisin nukkumaan ja itsekin pääsen sitten nukkumaan ajoissa.

*lähtee iskemään päätä seinään*

tein tässä tuollaisen "tarrataulukon" ja päätin nyt kokeilla sitä,jos vaikka sen avulla tulisi aamuihin muutosta.

jaa kohtahan sitä saa lähteä lampsimaan tuonne päiväkotiin päin. loppu vko lapsilla onkin vapaata. tai siis esikon vien huomenna viel eskariin,kun lähtevät luistelemaan.

Yritä vielä keskustella pk:n henkilökunnan kanssa, ja sanot suoraan miltä sinusta tuntuu ja miten haluaisit henkilökunnan toimivat. Jos et saa apua tätä kautta ota reilusti yhteys johtajaan tai kunnan päivähoidosta vastaavalle! Nykypäivänähän on tarkoitus toimia yhdessä lapsen hyväksi, kasvatuskumppanuus mielessä!

Miksi viet hoitoon, jos pystyisit siitä vapaapäiviäkin pitämään? letko itse kotona vauvan kanssa ja viet isomman hoitoon? En ihmettele, että lapsi itkee, jos tuosta kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi viet hoitoon, jos pystyisit siitä vapaapäiviäkin pitämään? letko itse kotona vauvan kanssa ja viet isomman hoitoon? En ihmettele, että lapsi itkee, jos tuosta kysymys.

olen itse ollut nyt kuumeessa kaksi päivää. ja koska ajattelin,että lapselle vielä vaikeampi tottua hoitoon,jos viikossa on vain yksi hoitopäivä. mutta tämä huono äiti nyt kipittää hakemaan lapset hoidosta.

niin ja sun mielestä eskarissa ei sais käydä?? siis jos lapsi itse sinne haluaa myös vapaapäivinä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ja lisään sulle vielä vastaukseksi,että käyn töissä. kirjoitin siitä tuolla aikaisemmassa viestissä. olisit lukenut ne. niin vuorotyötä, ajatteleppa sitä!!

ehkä omaa oloasi helpotti,kun sait sättiä äitejä jotka vievät vanhemmat lapset hoitoon ja ovat vauvan kanssa kotona. lapsille ei ole ollenkaan hyvä oppia leikkimään ja toimimaan ryhmässä sun mielestä?

*hakkaa päätä lisää seinään tän kirjoittajan kommentin ansiosta*

Älä ap välitä kaikenmaailman keskenkasvuisten kommenteista.

Äidillä on oikeus sairastaa samalla lailla kuin muillakin ihmisillä. Jos olet kipeä, ei ole paha asia viedä lapsia hoitoon. Lasten parhaaksihan se vain on, kun saat itsesi kuntoon.

Meillä samanlaisia kokemuksia päiväkotiin jäämisestä, kun aloitimme päivähoidon silloin 4,5v tyttärellemme. Oli ollut kotona siihen asti ja aikalainen äidin tyttö, joskin reipas esim.yökyläilemään tutuilla (isovanhemmilla, kummeilla). Kerhossakin kävi.

Ensimmäinen kuukausi oli tytölle vaikea. Itkemään jäi ja monesti hoitajat pitivät kiinni minun lähtiessä. Isän viedessä ongelmaa ei esiintynyt - jäi hoitoon kuin enkeli ja hymyillen. Keskustelin hoitajien kanssa tilanteesta ja sovimme, että joka kerta yksi hoitaja ottaa tytön "huomaansa". Pitää sylissä tai koettaa viedä ajatukset muualle. Kotona keskustelin lapsen kanssa asiasta usein ja pidin tavallista enemmän sylissä ja leikin. Erityisesti tyttäreni halusi kuulla, kuinka ikävä on sitä, että rakastaa toista ja kyyneleet merkkinä rakkaudesta. Se toi hänelle voimaa kestää eroahdistus. Laitoin myös aluksi pienen esineen itsestäni repun etutaskuun, jota sai pitää kädessä, kun ikävä yllätti - se esine oli meidän kahden salaisuus (ei kerrottu muille).

Nyt neitimme on reipas viskari ja joskus vapaapäivinäkin, jos on jotain erityistä pyytää päästä extrasti päiväkotiin.

Osaava ja välittävä henkilökunta päiväkodissa auttoi meitä selviytymään tilanteesta ja ahkera jutteleminen ja sylittely.

Voimia ja tsemppiä sinulle

Yhteistyössä