Miten saan vauvan syömään karkeampia (alk. 8 kk) ruokia????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vauvan äiti

Vieras
Hei,

Meidän poika on 8 kk ja olen tarjonnut hänelle näitä 8 kk -ruokia, eli esim. makaronia ja jauhelihakastiketta ja peruna-lihamuhennosta (Piltti?), mutta hän ei vaan suostu syömään niitä! Muutaman lusikan ottaa, kakoo, sylkee, kääntää pään pois ja itkee sydäntäsärkevästi. Miten saan hänet syömään karkeampaa ruokaa?? 6 kk ruoista parhaiten on mennyt Muksu-lihasoseet (rosvopaisti, possu-kasvissose, kalkkuna-kasvissose), jotka ovat ihan sileitä soseita. Niitä menisi vaikka kaksi purkkia kerralla, mutta se tulee todella kalliiksi ja täytyyhän noita palojakin joskus alkaa syömään. Alan olla jo epätoivoinen ja kohta ruokapöydässä itkee pojan lisäksi myös äiti...

Kertokaa jotain vinkkejä ruokailun sujumiseksi ja karkeiden ruokien totuttamiseen, kiitos!

Mulla 10-kuisen kanssa sama ongelma. Tässä pari vinkkiä:

Karkeat soseet kannattaa aluksi muussata haarukalla niin sileäksi kuin vain saa. Sitten vähitellen voi alkaa jättää yhä isompia klimppejä joukkoon.

Toinen, mitä voi kokeilla on sekoittaa vähitellen karkeampaa sosetta jonkun hyvin maistuvan sileän soseen joukkoon (ehkä vähän muusattuna jos tarvii). Ekana päivänä 1 tl, toisena 2 tl, ja niin edelleen. Tietty kannattaa valita tähän samantyyppisiä ruokia ettei nyt ihan possua ja kalaa aleta sekoitella.

No - näistä vinkeistä huolimatta tiedän miten vaikeaa se on. Enkä ole itse oikein jaksanut tuota vähitellen lisäämistä, se on niin vaivalloista. Mutta pakko kai kohta ryhtyä järjestelmällisesti siihen. Tosin meidän poitsulla ei ole vielä hampaitakaan joten en ota stressiä.

Kiitos vinkeistä. Voisinko sitten pakastaa noita karkeampia ruokia? Muuten menee paljon hukkaan jos alan isosta purkista antamaan paria teelusikallista päivässä kun ei se kuitenkaan säily avattuna jääkaapissa kuin pari päivää.

Maidän pojalla on alhaalla 2 ja ylhäällä 3-4 hammasta, joten ei voi olla siitäkään kiinni.

Lisää vinkkejä ja toivoa kaivataan!

Siksi ehkä stressaan kun painokäyrä on koko ajan mennyt alaspäin eikä ole siis varaa pitää mitään diettipäiviä välissä vaan sitä ruokaa pitäisi saada uppoamaan jollain keinolla...

Meillä tehtiin niin että poika söi hienoja vauvasoseita vielä 1-vuotiaanakin kun en jaksanut pakottaa. Alkoi sitten kyllä kuin itsestään yhtäkkiä syödä karkeampaa. Annoin paloja käteen itse järsittäväksi joka ehkä myös sitten auttoi asiaa. Mutta pointtini on se, että kyllä jossain vaiheessa alkaa syödä karkeampaa, että jollei tunnu onnistuvan keinoista huolimatta niin älkää masentuko - vielä tuossa vaiheessa!

oletkos ajatellut että itse tekisit ruuat purkkiruuan sijaan?meillä ei kumpikaan neideistä aikanaan suostunut purkkiruokia syömään mutta itse tehtyjä söivät..ja haarukalla muusattuna siis..

Juu, meillä samaa ongelmaa edelleen. Tyttö nyt 1v1kk. Mutta hampaitakin edelleen vain yksi... Oma tekoiset ruuat ei kelpaa senkään vertaa kuin purkkiruuat. Haarukalla muussaan siis 8 kk tai 1v+ tarkoitetut soseet mahd. sileäksi ja usein myös "laimennan" jollakin 5-6kk soseella. Välillä olin ns. tiukempi eli yritin antaa vain karkeampaa ruokaa ja ajattelin, että kaipahan nälkäänsä syö. Mutta kun tytön paino ei 10kk ja yhden vuoden välissä noussut ollenkaan, oli pakko palata syöttämään sellaista ruokaa, mitä tyttö syö riittävästi kasvaakseen!

Alkuperäinen kirjoittaja 2 tytön äiti:
oletkos ajatellut että itse tekisit ruuat purkkiruuan sijaan?meillä ei kumpikaan neideistä aikanaan suostunut purkkiruokia syömään mutta itse tehtyjä söivät..ja haarukalla muusattuna siis..

Meillä oli ihan sama juttu jokaisen lasten syömisten kanssa;
valmisruuat ei menneet mitenkään eikä millään tempulla,
omatekemät meni oikein hyvin.

pottua vaan haarukalla mössöksi, kalaakin voi laittaa
niin, että keittää seipaloja mikrossa
( vaikka kahvikuppiin voi laittaa pienen seipalan
veden kanssa ) ne saa mössöksi perunan joukkoon haarukalla samoin.

Jospa ensin antaisit leipää muksulle syötäväksi. Sitä meillä syödään hyvin, mutta kaikki karkea oli vaikea opettaa alussa. Sitten aloin keittää makaronia ja niitä annoin syödä käsin, ja nekin meni sillä tavalla hyvin. Usein huonoiten menee kaikki, mitä yritän antaa lusikalla. Kerran tein lihapullia, yritin ensin paloina lusikalla, ei mennyt, jolloin annoin lihapullaa kädestä ja muksu söi. Riisi myös on hyvä aloitukseen. Eli ehkä voisit jotain tällaisia tehdä itsekin. MEillä tosin helpommaksi puremisen teki se, että pojalla oli jo 8kk ikäisenä 8 hammasta.

Niin ja myös meillä ihan pienestä asti tuo "ongelma", ettei syönyt purkkiruokia, mutta omat menee tosi hyvin! Se olisi myös hyvä tapa opetella samaan ruokaan teidän kanssanne, jos maistelisi jo nyt sinun omamaustamia ja tekemiä ruokia. Ja jos ei ole mikään kotikokki, voi pakastaa ison määrän ruokaa kerralla pusseihin tai purkkeihin.

Kiitos taas!

Olen kyllä tehnyt itsekin ruokia, nytkin on pakastimessa 25 purkkia sosetta, mutta meillä nuo valmisruoat ovat toimineet paremmin. Silloin tällöin annan myös niitä tekemiäni soseita vaihtelevalla menestyksellä. Noissa 8 kk purkeista en löytänyt merkintää pakastamisesta, mutta pistin niitä nyt pikkupurkkeihin pakastimeen ja koitan ujuttaa sileämmän soseen joukkoon. Tänään sain pojan syömään sellasta sekoitusta, jota olin haarukalla hienontanut. Ilmeisesti tarvitaan vain pitkäjänteisyyttä. Tämä vauva kun on ollut todella helppo tapaus eikä ole ennen tullut mitään vastoinkäymisiä vastaan... Oli kyllä jo aikakin. :)

Leivästä... Mitä leipää olette antaneet? Meillä syödään vain ruisleipää, mutta pitäiskö ostaa vauvalle, jotain pehmeää leipää vai ihanko voi ruisleipää antaa? Pelkään vaan, että tukehtuu!

Meillä syödään muuten sen verran erikoista ja vauvalle sopimatonta ruokaa, etten voi samasta annoksesta antaa. Täytyy kokeilla tuota seitä ja perunaa. Voi kyllä olla vähän mautonta vauvan makuun, kun mikään mauton ruoka (esim. Semperin kanasoseet) ei ole kelvannut. Omatekemiinkin laitan aina tomaattimurskaa tms. makua antavaa ainesta. Ja vauva on vielä rintaruokinnalla, joten kai hän on rintamaidossa maistanut jalapenot, valkosipulit ym. mitä mä oon popsinut! Vauva menee 2 kuukauden päästä päiväkotiin ja luulisin, että siellä on mautonta ja kokkareista ruokaa, joten nyt on hyvä varmaan opetella sellasta syömään.

Kaikki vinkit ja kokemukset ovat edelleen tervetulleita!

Käyhän nuo ruisleivät, mutta tosiaan joku kaurarieska tms. on pehmeämpää ja varmasti menee alussa paremmin. Itse olen antanut vaihtelevasti kumpaakin. Tuore leipä on aina tosi pehmeää, jos nyt ei jälkiuunileipää osta.

Ei meillä päiväkodissa ainakaan ole mautonta ruokaa... Hyvältä maistuu, ja ihan perusmaustettua se on, tavallista kotiruokaa. Ei mitään jalapenoa tai valkosipulia kylläkään käytetä. Pienille muussataan ruoka yleensä haarukalla. Eli kokkareista kyllä voi olla. Mutta tarvittaessa voidaan soseuttaa sauvasekoittimellakin. (Olen siis päiväkodissa töissä.)

Huojentavaa kuulla, että päiväkodissakin otetaan pienimmillä huomioon tuo syöminen. Siis että voi myös soseuttaa ruuan sileäksi, jos on tarpeen. Meillä kun on vuoden vaihteessa alkamassa päivähoito, eikä meidän vauva suostu noita 8kk ruokia edes syömään. On alkanut tulla hirveä stressi, että miten käy ruokailujen kanssa päiväkodissa.
Bonan 8kk hedelmä- ja marjasose(jossa paloja) uppoaa kyllä, mutta lihasoseet ei mene vaikka haarukalla mössäisi. Kotiruoka menee onneks jotenkuten jos vähän korvikkeella laimentaa ja hyvin haarukalla tilsii, mutta siltikin saattaa oksentaa koko vatsansa sisällön pöydälle, jos osuu liian iso pala (esim herne) kurkkuun. Leipää ei meillä voi antaa ollenkaan. Imeskelee kyllä palaa kädessään, mutta jos irtoaa pienikin pala, niin alkaa hirveä kakominen. Maissinaksuja kyllä syö, mutta eipä sitten kuuta "karkeampaa". Tää on niin turhauttavaa!

Musta tuntuu vielä, että vauva ei osaa pureskella ollenkaan. Että nielee lusikallisen ihan sellaisenaan. Mutta miten noin pientä vois opettaa pureskelemaan? Ei kai mitenkään.. :/ Meillä on yht. 6 hammasta, mutta kyllähän noilla on pelkillä ikenilläkin hyvät puruvoimat ylipehmeille ruuanpalasille.

n. 1 v 3 kk ikäisenä menivät meillä. Kesällä tottui syömään mansikoita, herneitä, vesimelonia ym. isoina paloina. Vasta sitten sai soiseissa olla isompia paloja. Sihtikurkuilla ei auta muu kuin aika.

Meillä syötiin "hampaattomien" valmimispurkki ruokaa (eli 6kk soseita) ainakin lähemmäs vuoden ikäiseksi. Alkoi 8 kk ruuista kakomaan. Sormiruokaa opeteltiin syömään ja ne palat menivät pikkuhiljaa, eli herneitä, maissia ja muuta pehmeää pienittynä. Varmasti tottuu pikkuhiljaa. Anna ruuaksi mitä suostuu syömään ja ala kokeilemaan esim. sormiruokana pureksimista ja klönttien ;) syömistä ja nielemistä.

Eli anna lapsen itse kannustettuna opetella ja totutella pikkuhiljaa uuteen asiaan, eli klönttien syömiseen. Aikoinaan kyselin ja paljon oli muitakin kenellä nuo 8kk soseet eivät menneet alas pitkään aikaan. Pikkuhiljaa hyvä tulee, älä stressaa ja kiirehdi.

Itse en uskaltanut antaa leipää tai muuta kovempaa ennen kuin oli oppinut syömään klönttejä. Muutoin varmasti oksennettiin. Liukkaat ja pehmeät parhaita, esim. kurkkua, viinirypäleitä pienittynä ja juuri maissi, myöhemmin annoin pieniä nakin palasia kun huomasin, että se oli herkkua, herkku kelpaa paremmin :), ostin niitä nitriittömiä ei ihan halpoja mutta eipä niitä niin paljon kerralla mennyt.

Taas kirjoitan.. Eli anna itse mallia eli napsi näyttävästi "ohimennen" itse vauvan lautaselta esim. viinirypäleen palasia ja tietenkin elehtiminen että hirmuisen hyvää tämä on. Mallioppiminen ja tahtoo samaa kuin äiti on meillä tepsinyt nopeasti =)

Tänään annoin rusinoita ja hän hienosti poimi ne pinsettiotteella suuhun, pureskeli jonkin aikaa ja sylkäisi ulos -kokonaisena! :) Tuota mallioppimista olenkin jo yrittänyt ja itsekin popsin rusinoita. Leivästä tuli niin kauhea sotku, etten ihan päivittäin taida antaa vaan sitten siivouspäivinä ennen imurointia! Kiitos kaikille kirjoittajille, kyllä tää varmaan alkaa tästä sujua. Oli ehkä tyhmää kuvitella, että ne 8 kk ruoat alkais heti menemään. Niin on muuten kuvitellut pojan mummukin, jonka luokse poika on menossa viikonloppuna yökylään. Oli jo ostanut 8 kk ruokia, mutta täytyy kai pakata hoitolaukkuun pari varapurkkia sileämpää tavaraa! Se 8 kk luumu-omena-ohrapuuro on kyllä uusi herkku!

Alkuperäinen kirjoittaja vasta yli 1-veenä;9555312:
Meillä tehtiin niin että poika söi hienoja vauvasoseita vielä 1-vuotiaanakin kun en jaksanut pakottaa. Alkoi sitten kyllä kuin itsestään yhtäkkiä syödä karkeampaa. Annoin paloja käteen itse järsittäväksi joka ehkä myös sitten auttoi asiaa. Mutta pointtini on se, että kyllä jossain vaiheessa alkaa syödä karkeampaa, että jollei tunnu onnistuvan keinoista huolimatta niin älkää masentuko - vielä tuossa vaiheessa!

Arvasin että ei ne hoitajien painostukset mitään merkitse