Miten saatte kotinne pysymään siistinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sottis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sottis

Vieras
Me olemme nelihenkinen perhe ja kämppä ihan kaaoksessa aina. Miten tässä löytäisi hyvän tasapainon, että koti olisi edustuskuntoinen ja kaikki sen asukkaat tyytyväisiä? Koen tässä ongelmaksi sen, että itse en ole oppinut siivoamaan kotonani, koska vanhempani aina siivosivat puolestani. Miehellä sama vika. Emme haluaisi opettaa lapsillemme, että eivät joudu siivoamaan. Ja heitä on tosi vaikea saada mukaan siivoomiseen, ovat 5 ja 3. Jos itse siivoan, ei jää aikaa lapsille ja he eivät opi siivoamaan. Miten teillä toimitaan?

Meillä ei siis ole siivousrutiinia. En pidä järkevänä sitä, että itse kuljen illalla keräämässä lasten lelut paikoilleen, he eivät opi siitä mitään.

No ensin otat ne lapset mukaan auttamaan. Tai 'auttamaan' :D

Se ei pysy siistinä ja edustuskelpoisena useimmissa lapsiperheissä ilman jatkuvaa siivoamista........
Jota ei sitten kyllä mun mielestä pidä viedä äärimmilleen ja tosiaan koko aikaa siivota ja järjestellä.

Luepa ajatuksella oma tekstisi ja pohdi sitä kautta!

Mulla pikkasen samaa ongelmaa, mutta lisänä se että lapsiaon kolme ja aikuisia vaan yksi. Töiden jälkeen olen yleensä kuoleman väsynyt, enkä jaksa tarttua imuriin.
Nyt on jo viikon pysyny kämppä siedettävänä, kun "pakotan" lapset siivoamaan huoneensa iltaisin ja silloin kun näen että kaikki tavarat on hujan hajan. Keittiön putsaan joka ruokailun jälkeen, lattioilta lakaisen isoimmat roskat aina kun tarve vaatii. Pyykkiä pesen joka ilta.
Eihän sitä aikaa oikein muuhun jää, mutta lapsilta tuo siivousaika ei ole pois. He kun auttavat ja ovat vieressä juttelemassa :)

Meillä kaksi lasta, 2v ja 4v sekä isohko omakotitalo. Välillä on siistimpää ja välillä sottaisempaa. Siihen on vaan tyytyminen, jos työpäivän jälkeen halua olla lasten kanssa eikä kulkea rätti kädessä koko ilta :D Meillä on kyllä siinä mielessä siivousrutiini, että ainakin ti tai ke imuroitaan alakerta sekä to tai pe tehdän viikkosiivous (koko talon omurointi, vessojen pesu, lattiaoiten luuttuminen, yms). Minusta se kummasti auttaa, kun edes yhtenä päivänä viikosta on siistiä :) Olen varsinkin nyt, kun mieskin palasi töihin harkinnut siivojan palkkamista, tuntuisi todella kivalta :)

Ja meillä pojat ovat kyllä usemmiten innolla siivomassa. Kerävät esim. iltaisin ennen nukkumaan menoa omista huoneista lelut hyllyille/laatikoihin, isompi on aina auttamassa pöydän siivouksessa sekä viemässä astioita astianpesukoneseen, pienempi taas tykkää pyykkäyksestä :)

Alkuperäinen kirjoittaja TyhjääIkkunassa:
Joka päivä tietyt siivousjutut - lelujen keräys, pyykkäys, tiskikone, tavarat paikoilleen, pöytien pyyhintä, vessa pestään ja imuroidaankin melko usein. Kerran viikossa isompi siivous..

näin meilläkin....

hyväksy se, että lapsiperheessä on sotkuista! se ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi olla likaista! Itse en todellakaan suostu kerään joka päivä lasten leluja, en itse asiassa koskaan. Komennan ne itse keräämään ja kyllä esim. 5 vuotiaan pitää osata jo siinä asiassa totella. 3-vuotiaalta ei vielä voi sitä vaatia, mutta sitäkin voi houkutella.

Meillä on lapset 6v ja 4v ja siivoavat ja auttavat siivouksessa. Olemme yhdessä lasten kanssa järjestelleet lastenhuoneet niin että kaikella on paikkansa. Mitään ei tarvitse miettiä tai sulloa johonkin vaan paikka löytyy. Se helpottaa. Muutenkin pidän tärkeänä että tavarat ovat saaneet paikan jostain, siivoaminen kiukuttaa kun saa miettiä mihin minkäkin tunkisi.

Huoneet siivotaan kerran päivässä, yleensä. Omat tavarat yleisistä tiloista aina iltaisin/leikin lopuksi.
Ja itse laitan aina ohimennessä tai huone kerrallaan.

Joka päivä pitää siivota, sillä se sotku pysyy kurissa. Jos meillä ei pyöritä tiskikonetta joka päivä, muodostuu tiskipöydälle kaaos.

Meidän 7v siivoaa oman huoneensa imurointia ja lattianpesua lukuunottamatta. En muista tarkalleen missä iässä tämän aloitti, mutta kyllä hän jo vuoden on oman huoneensa siisteydestä vastannut. Eli ei muuta kuin muksu mukaan puuhiin.

:D En saakaan. No, kaaosta voi hoitaa ainakin niin, että lapset itse siivoavat omat lelunsa. Ja niille on jokaiselle määrätty oma paikka, niin lapsienkin on helppo muistaa mihin ne piti laittaa. Meillä lapset kyllä auttavat jo mielellään siivoamisessa, pyykinpesussa jne, ja oikeasti noista 2- ja 3-vuotiaista on jo apuakin.

Meillä pestään monesti kaksikin koneellista astioita päivässä, lähes päivittäin imuroidaan ja muutaman kerran viikossa myös mopataan ainakin täällä alakerrassa. Yläkerrassa riittää makkareiden imurointi kerran viikossa. Mutta tästäkin huolimatta lasten huoneissa vallitsee aina jonkin asteinen kaaos. Vaikka kyse ei ole siitä, etteivät osaisi siivota, eivät vaan tahdo saada aikaiseksi.

Mihin unohtui vanha kunnon "paikka kaikelle, kaikki paikoilleen" :D Monessa perheessä on hurja määrä irtoroinaa, joka ei kuulu minnekään, ja sellainen tavara kannattaa siivota pois; kaappeihin, laatikoihin, varastoon, roskikseen. Pienemmällä tavaramäärällä kodin kaaos ei kasva niin suureksi ja jokapäiväistä siivoamista kertyy vähemmän.

Yhteistyössä