Miten saatte vauvan nukahtamaan omaan sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkejä?

Vieras
Kaipailen hyviä vinkkejä 3,5-kuisen vauvani nukuttamiseen omaan sänkyyn. Päiväunet neiti nukkuu vaunuissa ulkona, minne nukahtaa yleensä hyvin. Pakkasilla ulkonukuttaminen ei onnistu, joten pitäisi oppia päikkäreille omaan sänkyyn. Mutta miten? Jos lasken vauvan hereillä omaan sänkyynsä, on seurauksena ennemmin tai myöhemmin huuto -> ei "osaa" nukahtaa itse. Yöunille on tähän asti nukahtanut rinnalle, mutta tuosta tavasta haluaisin hankkiutua eroon. Tutti ei kelpaa. Vai onko mahdollista opettaa syömään tuttia? Meidän tyttö vain nuoleskelee sitä kielellään, ei ymmärrä imeä. Kuvittelen, että tutille oppiminen voisi auttaa tuossa nukahtamisessa. Vai voisiko?

Meillä toimii juuri tuo tutti (vauva nyt 2kk). Imetän ensin meidän sängyllä, ja röyhyn jälkeen siirrän pinnikseen tuttia mussuttamaan. Nukahtaa siihen ja tutti tippuu pois. Hassua vaan että yösyötöillä ei tuttia tarvita, vaan nukahtaa itsekseen.

Mekin opeteltiin tuo tutin syöminen juuri em. syystä niin, että pitelin sitä sinnikkäästi illasta toiseen vauvan apuna. Ja luonnonkumi tutti maistuu jostain syystä paremmin kuin silikoninen.

Meillä neiti nukahtaa sänkyyn kunhan häntä ei jätetä yksin. Yleensä päivä- ja iltaunilla pötköttelen omassa sängyssäni ja luen (en kiinnitä häneen huomiota, niin että hän huomaisi), vauva juttelee ja tekee unta kunnes viimein nukahtaa. Jos poistun huoneesta ennen unta, nukahtaminen on toivotonta. Hänkään ei syö tuttia ollenkaan. Enkä aio opetaakaan enää (tyttö 4,5 kk).

Tuo omaan sänkyyn nukahtaminen ollaan opeteltu siten, että jos hän hermostuu sängyssä itkuun asti, nostan ylös ja rauhoittelen sylissä, ja lasken takaisin. Kai se on semmosta lempeää unikoulua ollut, toimivaa kuitenkin.

Meillä ei poika monista järjestelmällisistä unikouluista huolimatta suostunut nukahtamaan omaan sänkyyn. Jos nukkuminen ei onnistunut ulkona, nukutin tuon ikäisenä kantoliinassa ja siirsin siitä sänkyyn. Joillakin toimii nukuttaminen vaunuissa sisällä, joillakin kypärämyssy päässä jne.

Sellaisen kokemuksen jakaisin, että minulla jäi kamalasti harmittamaan ne monet viikot, jolloin yritin sitkeästi saada poikaa nukahtamaan oikeaoppisesti (?) omaan sänkyyn. Ei siitä mitään tullut: kamala itku, huuto ja lopulta itkettiin molemmat. Liekö harvinaisen kovapäinen poika? Sitten lopetin temppuilun, annoin nukahtaa tissille ja kaikki olivat tyytyväisiä. Katsotaan sitten parin kk päästä, kun imetys pitäisi lopettaa kokonaan...

Summasummarum: anna nukahtaa tissille, jos muuten ei meinaa onnistua, kaikki saattavat olla onnellisempia. Tai ota itse samalla nokoset, vauva tissillä :) Kyseenalaistan tuon "nukahtaa itse omaan sänkyyn" -ihannoinnin täysin.

Poikamme on nyt 13 kk ja nukahtaa iltaisin ihanan helposti omaan sänkyynsä. Näin ei ole aina ollut. Pitkään hän nukahti ainoastaan rinnalle tai maitopullon kanssa syliin. Tuolloinkin häntä piti pitää sylissä tai vieressä jopa puoli tuntia ennen kuin hänet pystyi nostamaan sänkyyn. Näin oli myös yösyöttöjen yhteydessä.

Nukahtaminen omaan sänkyyn ilman pitkää itkusessiosta alkoi onnistua vasta pari kuukautta sitten unikoulun jälkeen. Jotkut vaan oppivat nukahtamaan itse ihan tosta vaan, toisilla se ei suju heti.

en onnistunut mitenkään siinä puuhassa alle 1v iässä.... nyt 1v8kk neidin kanssa luetaan iltasatu aikuisten sängyssä ja sitten haluaa ihan itse omaan sänkyyn nukahtamaan.

Kovilla pakkasilla olen ajatellut nukuttaa meidän 3 kk:n pojan vaunuihin joko eteiseen tai ulkovarastoon. Meillä ei poika ainakaan suostu nukkumaan päivällä omassa sängyssä kuin puoli tuntia, kun ulkona nukutaan neljänkin tunnin päikkäreitä. Syliin meilläkin nukahdetaan joka ilta enkä ainakaan vielä ole muuta keinoa keksinyt paitsi joskus öisin myös vaunut ovat olleet käytössä.

Minulla 4,5kk ikäinen tyttö. Yritimme että nukahtaisi itsestään omaan sänkyyn. Mutta itkuun aina parahti. Tulkitsen niin, että tarvii vielä kovasti varmistelua läsnäolostamme ja turvaa, jota tissi erityisesti tuo. Nyt nukahdetaan tissille lähekkäin. Ennen nukkumaan menoa riisun vauvan pelkälle bodylle ja sukat jätän jalkaan. (Ruumiinlämpö laskee optimaaliseen nukahtamislämpötilaan.) Päällemme kevyt peitto, fleece tai pussilakana. Kovalla pakkasella kietaisen päiväpeiton reuna yllemme. (Hyvä varoa, ettei itse jää "loukkuun", jos on aikomuksena nousta nukahtamisen jälkeen...) Saanpahan minäkin syyn ottaa iisisti ja laittaa pötkölle. Usein nousen ylös jonkin ajan kulua, minimissään 15 minuuutin jälkeen, niin vauva on ehtinyt jo nukahtaa kunolla. Sitten vuoraan minun paikkani tyynyillä ja peitoilla, että esim.käsi tai jalka osuu niihin, jos liikkuu,niin ei tule turvaton olo. Ja olen skarppina kuuntelemassa mikäli heräilee tai itkahtaa tai hamuaa tissiä. Tällöin tuikkaan nopeasti tutin suuhun, kun vielä unessa. Näin saan itselleni n. 1,5 h aikaa päikkäreitten jälkeen. Vaunuihin meilläkin nukahtaa heti, mutta siellä paljon toppausta ympärillä (haalari, joka tekee olon "kömpelöksi" ja sitten makuupussin sisälle vielä.).

Summasummarum: anna nukahtaa tissille, jos muuten ei meinaa onnistua, kaikki saattavat olla onnellisempia. Tai ota itse samalla nokoset, vauva tissillä :) Kyseenalaistan tuon "nukahtaa itse omaan sänkyyn" -ihannoinnin täysin.[/quote]

Ai, minua ainakin ahdistaa suunnattomasti, kun tyttömme 3kk ei suostu yöunia nukkumaan, kuin minun ja mieheni vieressä. En edes imetä, mutta neitokainen ei silti nuku omassa sängyssä. Minulle ei perhepetimeiningit sovi yhtään, joten vinkit omaan sänkyyn nukuttamiseen äärettömän tervetulleita. Olisi niin ihanaa, kun saisi nukkua rauhassa.. Siihen en haluaisi ryhtyä, että häntä pullolla yrittäisin nukuttaa, ihan vaan korvatulehdustenkin takia ja röyhtäyttää hänet pitää joka tapauksessa, joten ei onnistuisi senkään vuoksi..

Meillä nukuttiin perhepedissä n. kolmikuiseksi. Aluksi vain perhepetissä, ja sen jälkeen ajanjakso, jolloin illalla nukkui omaan sänkyyn mutta aamuyöllä syötön jälkeen jäi viereen. Sitten vaan huomattiinkin, että aamuyöllä tyttö nukahtikin paremmin omaan sänkyynsä kuin viereen, jossa saattoi alkaa valvomaan ja seurustelemaan. Siitä lähtien on nukkunut koko yöt omassa sängyssä, ja onhan se helpompaa näin, koska kuitenkin liikkuu ja möyryää paljon enemmän kuin aivan pikkuisena.

Meilläkään ei päikkärit sisällä onnistu, paitsi vieressä nukuttaen - antaa katsella leluja yms. kunnes väsähtää. silloinkin saattaa kyllä vähän itkeä... kun ei millään malttaisi nukkua. vaunuissa nukahtaa nyt hyvin, kun on haalari ja makuupussi. Kun yritin nyt leudolla ilmalla nukuttaa ilman makuupussia (joka siis on vähän kasvojenki päällä, ettei näe paljon mitään), ei meinannut onnistua, tyttö valvoi ja katseli ympärilleen vaunuissa. Olenkin miettinyt, että ehkä vanha kunnon kapalointi vois olla hyvä ;) kai ne vauvat oikeesti tuntevat olonsa turvalliseksi, kun eivät voi paljon liikkua.

Alkuperäinen kirjoittaja miisa79:
Summasummarum: anna nukahtaa tissille, jos muuten ei meinaa onnistua, kaikki saattavat olla onnellisempia. Tai ota itse samalla nokoset, vauva tissillä :) Kyseenalaistan tuon "nukahtaa itse omaan sänkyyn" -ihannoinnin täysin.

Ai, minua ainakin ahdistaa suunnattomasti, kun tyttömme 3kk ei suostu yöunia nukkumaan, kuin minun ja mieheni vieressä. En edes imetä, mutta neitokainen ei silti nuku omassa sängyssä. Minulle ei perhepetimeiningit sovi yhtään, joten vinkit omaan sänkyyn nukuttamiseen äärettömän tervetulleita. Olisi niin ihanaa, kun saisi nukkua rauhassa.. Siihen en haluaisi ryhtyä, että häntä pullolla yrittäisin nukuttaa, ihan vaan korvatulehdustenkin takia ja röyhtäyttää hänet pitää joka tapauksessa, joten ei onnistuisi senkään vuoksi..
[/quote]

Siis tarkoitin sitä, että kun ympäristön paine on kova siitä, että vauvan pitäisi nukahtaa itse omaan sänkyyn ja kun se kertakaikkiaan ei meillä onnistunut monen viikon koulutuksesta huolimatta, niin siinä meinasi mennä hermot ja tuli vain paha mieli ja jälkeenpäin ajatellen helpompaa olisi ollut helpompaa luottaa vain siihen, että meille oikea tapa on nukahtaa tissille. Toki kaikille äideille olisi helpompaa, että vauva nukahtaa itse, eikös?

Meidän vauva ei ihan pienenä osannut nukahtaa omaan sänkyynsä. Minulla ongelma ratkesi niin, että opin tulkitsemaan väsymyksen merkit ja laitoin heti sänkyyn kun kitinä, haukotukset jne. tulivat kuvaan. Ihme kyllä, sinne nukahti. Vaunuihinhan vauva usein nukahtaa rytmin vuoksi helpommin. Tutin korvikkkeena voi olla unirätti (laitoin aina vauvan käsien väliin, hieman naaman eteen). Jos joskus oli ongelmia, taputtelin pepulle.

Mutta voi olla että kaikkeen vaikutti vauvan luonnollinen kypsyminen asiaan. Meillä päiväsaikaan nukuttiin liinassa todella pitkään. Vasta n. 6 kk iässä alkoi nukkua kaikki päiväunet sängyssä tai vaunuissa.

Yhteistyössä