Miten saisi ittensä nukkumaan aikaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kukkuja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kukkuja"

Vieras
Kenelläkään muulla sama "pulma": väsyttää, on väsyttänyt jokun verran koko päivän ajan ja varsinkin aamulla sanoin ittelleni et illalla kävisin varmasti ajoissa nukkumaan. No, kuinkas sitten kävikään jälleen.. Kello lähenee puolta yötä ja täällä taas kukutaan. Mikä siinä on etten saa itteeni nukkumaan ajoissa. Jään kattomaan telkkaria tai surffailen netissä. Ihan kuin en haluisi päästää irti menneestä päivästä. Tää on inhottava tapa. Täytyisi varmaan kehitellä jotain miellyttävää, mikä houkuttelisi nukkumaan ajoissa., mutta mitä? Muita kukkujia?

Pyydä miestäsi rankaisemaan itseäsi jollakin sopivan tuntuvalla tavalla mikäli et mene tarpeeksi ajoissa nukkumaan. Esim. lauseen "menen jatkossa tarpeeksi aikaisin nukkumaan" kirjoittaminen paperille sata kertaa tai jäähypenkillä istuttaminen.

Yöpöydälle jotain mielenkiintoista luettavaa joka siellä sitten illalla sinua odottaa... Osta uusi tyynyt joka saa menemään aikaisemmin sänkyyn tai uusi ihana peitto.

Mulla joskus tuota tai no usein, että jämähdän nettiin tai telkan ääreen. Lehdet odottavat lukemista ja ajattelen mitä voisi olla edessä seuraavana päivänä, ehkä jotain pientä kivaa joka saa menemään sänkyyn nukkumaan jotta huominen tulisi nopeammin.

Yksi hyvä keino on pitää netti ja telkka kiinni, ei tuu jämähdettyä niitten ääreen :)

Mulla on vähän sama vaiva, täällä sitä nyttenkin kukutaan. Tosin tänä iltana sen takia että olen kipeänä ja olo on kahta kauheampi jos käy makuulle.

Itse myös iltaisin katson tv:tä ja jos ei tuu mitään niin sit tulee pyörittyä netissä ja toki kotityöt täytyy tehdä (siivota vähän ja tiskata tiskit, katsoa seuraavan päivän vaatteet ym.).
Olen huomannut että jos menen ajoissa nukkumaan niin saan paljon helpommin unen päästä kiinni. Kirjan lukeminen on myös hyvä keino mennä iltaisin sänkyyn aikanaan, varsinkin jos kirjassa on hyvä juoni niin iltaisin oikeen odottaa sitä että pääsee sänkyyn lukeen.

Eiiih! Ei kirjaa! Sillon ei ainakaan saa nukutuksi ennen aamuyötä. Saa olla hyvin tylsä kirja ennen kuin väsyttää. Astetta liian vaikea sanaristikko tai sudoku saattaa toimia unettavasti. Vaikeausastetta on vain vaikea arvioida aina etukäteen.

Kun onnistuiskin nukahtamaan puolilta öin niin homma olisi vielä jotensakin tolkullista. Tähän aikaan on mun normaali nukkumaanmenoaika. Aamusta väsyttäisi aina päivään asti.

Voin ihan kokemuksesta kertoo et kun riittävän pitkään herää viideltä aamulla niin kummasti alkaa lopulta silmät lurppaa ennen kymmentä.

Mihin aikaan yleensä heräät? Torkutatko?

Mulla nukahtamista ja yleensä nukkumista edistää myös nämä asiat:
* liikunta päivän aikana mutta ei liian myöhään illalla
* tietokone kiinni klo 20
* ei mitään kännykkäsurffailuja, se on kaikkein pahinta
* telkkarin katsomisen lopetan viimeistään klo 21
* lämmin suihku ennen sänkyyn menemistä
* riittävän viileä = kylmä ilma makkarissa

Yhteistyössä