Miten saisi vauvan juomaan enemmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Alkaa tulla jo hätä käteen, pelkään että vauva saa pahan nestehukan.:-((

Vauva on ollut koko ajan huono juomaan muualta kuin rinnasta. Nyt noin kuukausi sitten alkoi vierottaa itseään rinnasta, niin ettei rinta enää kelvannutkaan kuin noin 2 kertaa/vrk, ja silloinkin vain öisin unenpöperössä.

Mutta siltikään ei alkanut juoda tuttipullosta tai nokkamukista!! On kokeiltu eri korvikemerkit, sekä pumpatun maidon sekä vede juottaminen, lisäksi on mennyt noin 50-70 e eri merkkisiin tuttipulloihin ja nokkamukeihin.

Välillä on juonut vähän paremmin, mutta nyt kaksi päivää on ollut todella vähällä juomisella, lähes ainoastaan sen mitä ruokien seassa nesteitä menee- noin 2-2,5 dl, joka ei todellakaan riitä. Vauva 7,5 kk, ja juuri ennen joulua juttelin terveydenhoitajan kanssa, että 5-6 dl pitäisi mennä. Nyt tuo mitä menee, on sitä kun teen aamu-ja iltapuurot korvikkeeseen, ja laitan korviketta puuron sekaan, lisäksi lisään muihinkin soseisiin korviketta niin paljon että menee ihan velliksi.

Olen käyttänyt vauvaa jo kerran lääkärissä, jokin aika sitten kun oli vuorokauden juomatta, niin että pissa värjäytyi ihan tummaksi ja haisi voimakkaalle, luulin että on virtsatietulehdus, mutta olikin kuulemma liian vähäisestä nesteestä johtuvaa. Lääkäri eikä neuvola ole antanut mitään muita neuvoja kuin että täytyy vaan yrittää juottaa enemmän. No joo kyllähän me yritämme, ihan joka välissä, mutta kun vauva ei juo, ja sylkee kaiken pois, ja nykyään raivostuu jo, kun näkeekin nokkamukin/tuttipullon.

Onko muuta vaihtoehtoa kuin alkaa juottaa ruiskulla vauvaa? Emme sitä haluaisi, mutta kohta alkaa olla pakko, ettei pieni kuivu..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onkohan vauvalla juomistekniikka hukassa. Kokeile vielä juottaa oikein makeaa mehua esim. jotain trip -mehua tuttipullossa.

Ei ole hukassa, joskus oikein kovassa nälässä juo hätäpäissään pullosta noin 50 ml korviketta tai rintamaitoa, mutta sitten lopettaa, eikä juo enempää vaikka mikä olisi.

kuulostaa tutulta osittain... meillä jätettiin korvike kokonaan pois 8kk iässä kun ei kelvannut enää... Neuvolassa kehottivat "yritämään" mutta itse en jaksanut toista pakottaa, kun ei selkeästi tutteli enää kelvannut... Nyt ei ole yli puoleenvuoteen juonut mitään maitoa, ruokaan laitan normaalisti eikä mitään vatsavaivoja tule, mutta mikään maito ei kelpaa. Vesi menee, mutta alkoi menemään kunnolla vasta kun korvike oli ollut jo monta viikkoa poissa ja minäkin huolestuin tuosta kuivumisesta..

itse veisin kuitenkin lääkäriin, jos ei vesi ala maistumaan..

Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
kuulostaa tutulta osittain... meillä jätettiin korvike kokonaan pois 8kk iässä kun ei kelvannut enää... Neuvolassa kehottivat "yritämään" mutta itse en jaksanut toista pakottaa, kun ei selkeästi tutteli enää kelvannut... Nyt ei ole yli puoleenvuoteen juonut mitään maitoa, ruokaan laitan normaalisti eikä mitään vatsavaivoja tule, mutta mikään maito ei kelpaa. Vesi menee, mutta alkoi menemään kunnolla vasta kun korvike oli ollut jo monta viikkoa poissa ja minäkin huolestuin tuosta kuivumisesta..

itse veisin kuitenkin lääkäriin, jos ei vesi ala maistumaan..

taidan kyllä lääkärillä käyttää.

Paljonkos sitä aikuisten pitäs juoda? Meika juo varmaan puoli litraa ihan nestettä nestettä, loput tulee aika heikosti ruuasta. Ei mulla koskaan jano ole, en vaan tarvii juoda montaa litraa. Ehkäpä sama tuolla vauvelilla - jos kerta ei ole sairas.

Ootko kokeillu tarjota aina ekaks juotavaa ja vasta sitten syötävää? Meillä autto se, että aamulla ja päikkäreiden jälkeen ekaks juomapullo ja sit vasta ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Ootko kokeillu tarjota aina ekaks juotavaa ja vasta sitten syötävää? Meillä autto se, että aamulla ja päikkäreiden jälkeen ekaks juomapullo ja sit vasta ruokaa.

olen kokeillut, ja nälkäisenä saan rinnasta imaisemaan muutaman kerran,(siis muulloin paitsi unenpöpperössä) tai juomaan korviketta enintään 20-50 ml.

Oletko kokeillu isoreikäisellä vellitutilla maidon juottamista? Jos vauvalla ei vain ole imutekniikka tutista hallussa kun rinnalta imeminen on ihan erilaista.Sinänsähän on sama meneekö tuo neste ruuan joukossa vai sellaisenaan,mutta tuon ikäisen tietty olis jo järkevämpää syödä ruoka kiinteämpänä ja juoda maito maitona.Oletko kokeillu että pullosta annettava maito on varmasti yhtä lämmintä kuin rintamaito? Jotkut vauvat on siitäkin todella tarkkoja ja yhtään jäähtynyt maito ei kelpaa! Itse kyllä yrittäisin sinnikkäästi jonkin aikaa yhtä ja samaa,riittävän isoreikäistä tuttia enkä ainakaan jatkuvasti vaihtaisi mallia jotta vauva saisi aikaa oppia uuden juomistavan. Itselläni oli samanlainen vauveli joka ei kelpuuttanut mitään tuttia,ei huvituttiakaan.Parin viikon opetuksella saatiin oppimaan nokkamukiin kun sairastui rotaripuliin,nestettä oli pakko saada menemään vaikka väkisin tai olisi joutunut sairaalaan.Vähän pakkojuottamistahan tuo alkuun oli,mutta onnistuttiin kuitenkin. Jos lapsella on selviä kuivumisen merkkejä - huonot pissamäärät,väsymys,ihon kimmoisuus alntunut tms. niin vie uudelleen lääkäriin.Muuten jatkaisin vaan vielä sinnikkäästi harjoittelua!

Keitä kiisseleitä vauvalle,niin saat niissä menemään nesteitä ihan helposti.
Kaupan soseisiin on hankala lisätä nesteitä ilman et ruuasta ei tulisi ihan ku vettä.

Onko hänen korvat katsottu,ettei vain olisi tulehtuneet?

Alkuperäinen kirjoittaja tua:
Paljonkos sitä aikuisten pitäs juoda? Meika juo varmaan puoli litraa ihan nestettä nestettä, loput tulee aika heikosti ruuasta. Ei mulla koskaan jano ole, en vaan tarvii juoda montaa litraa. Ehkäpä sama tuolla vauvelilla - jos kerta ei ole sairas.

Aikuinen ihminen haihduttaa itsestään päivässä n.2,8litraa nesteitä.
Että olisihan se ihan hyvä juoda kuitenkin enemmän kuin puoli litraa.

Tee aamu-ja iltapuuro korvikkeeseen,lisäksi notkista sitä korvikkeella.
Lounaalla soseuta peruna korvikkeeseen.Imee ihan hyvästi nesteitä nuo perunat.
Välipalaksi soppaa/kiisseliä.
Päivälliseksi taas korvikkeeseen soseutettua perunaa.

Kaupan soseisiin on hankala lisätä nesteitä ilman et ruuasta ei tulisi ihan ku vettä.

Joo kiisseleitä täytyy alkaa tehdä enemmänkin. Joulun aikaan pisteli tehosekoittimessa käytettyä luumukiisseliä hyvällä ruokahalulla.:-)

Korvat on tutkittu, silloin viimeksi kun käytin lääkärissä sen niukan ja tumman pissan takia, ei ollut ainakaan silloin korvatulehdusta.

Tee aamu-ja iltapuuro korvikkeeseen,lisäksi notkista sitä korvikkeella.
Lounaalla soseuta peruna korvikkeeseen.Imee ihan hyvästi nesteitä nuo perunat.
Välipalaksi soppaa/kiisseliä.
Päivälliseksi taas korvikkeeseen soseutettua perunaa.

Noista vinkeistä otan vaarin, kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joo kiisseleitä täytyy alkaa tehdä enemmänkin. Joulun aikaan pisteli tehosekoittimessa käytettyä luumukiisseliä hyvällä ruokahalulla.:-)

Korvat on tutkittu, silloin viimeksi kun käytin lääkärissä sen niukan ja tumman pissan takia, ei ollut ainakaan silloin korvatulehdusta.

Niin, tuo lääkärireissu oli 3 vkoa sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Oletko kokeillu isoreikäisellä vellitutilla maidon juottamista? Jos vauvalla ei vain ole imutekniikka tutista hallussa kun rinnalta imeminen on ihan erilaista.Sinänsähän on sama meneekö tuo neste ruuan joukossa vai sellaisenaan,mutta tuon ikäisen tietty olis jo järkevämpää syödä ruoka kiinteämpänä ja juoda maito maitona.Oletko kokeillu että pullosta annettava maito on varmasti yhtä lämmintä kuin rintamaito? Jotkut vauvat on siitäkin todella tarkkoja ja yhtään jäähtynyt maito ei kelpaa! Itse kyllä yrittäisin sinnikkäästi jonkin aikaa yhtä ja samaa,riittävän isoreikäistä tuttia enkä ainakaan jatkuvasti vaihtaisi mallia jotta vauva saisi aikaa oppia uuden juomistavan. Itselläni oli samanlainen vauveli joka ei kelpuuttanut mitään tuttia,ei huvituttiakaan.Parin viikon opetuksella saatiin oppimaan nokkamukiin kun sairastui rotaripuliin,nestettä oli pakko saada menemään vaikka väkisin tai olisi joutunut sairaalaan.Vähän pakkojuottamistahan tuo alkuun oli,mutta onnistuttiin kuitenkin. Jos lapsella on selviä kuivumisen merkkejä - huonot pissamäärät,väsymys,ihon kimmoisuus alntunut tms. niin vie uudelleen lääkäriin.Muuten jatkaisin vaan vielä sinnikkäästi harjoittelua!

Joo vellitutilla olen juottanut. Ja kädenlämpöiseksi olen maidon lämmittänyt, minulla on jopa maitoa varten oma lämpömittari.:-)

Nyt tänään ja eilen, (ei kun siis eilen, su, ja toissapäivänä la) kun ei ole suostunut ottamaan rintaa päiväsaikaan ollenkaan, on pissamäärä ollut taas todella vähäinen, muttei ole vielä tummaks muuttunut, niinkuin silloin 3 vkoa sitten. täytyy tarkkailla asiaa.

Ei ottanut rinnasta viime yönäkään, eikä aamulla. Aamun eka vaipassa oli pikkumäärä pissaa, joka on alkanut taas tummentua. Mies sai juotettua vauvalle korviketta peräti 70 ml, taitaa olla ennätys tähän mennessä! Ehkäpä se tästä pikkuhiljaa, edistystä tämäkin. Soitan kohta neuvolaan ja kysyn kannattaisiko käyttää lääkärillä, kun nyt tosiaan on ollut pari päivää kokonaan kelpuuttamatta rintaa, ja siis todella vähällä juomisella.

Yhteistyössä