miten saisin synnytyksen käyntiin?

  • Viestiketjun aloittaja tosi paksuna
  • Ensimmäinen viesti
tosi paksuna
Hei!

laskettu aika on ohi nyt 7 päivällä, mikä ei tietystikään mikään ihme ole. Mutta ajattelin silti kysyä vinkkiä, kun kuulin, että pieni määrä alkoholia voisi auttaa synnytystä käynnistymään, että onko se turvallista vauvaa ajatellen? ajattelin siivota ensi ja ottaa sitten yhden tai kahdenkin oluen. Mitä sanotte? Seksiä ja tulista ruokaa on jo kokeiltu :)

 
Juhannusmamma -08
Moikka,

En ihan lähtis tota alkoholia ottamaan, vaikka pienestä määrästä onkin kyse.
Onhan näitä vinkki vitosia...

Mulla oli laskettuaika viime jussina. Aloin kanssa olemaan aika tuskainen loppuaikoina (3 raskaus). En tiedä oliko vaikutusta, mutta pesin edellisenä iltana "hulluna" ikkunoita, oikein niinku kurkottelin ja hiki päässä. Seuraavana yönä meni vedet ja vauva syntyi aamulla (40+1).

Tsemiä ja voimia tulevaan!
 
Jospa tämä...
Neuvolassa minua kiellettiin kyykistelemästä, sillä silloin voi vedet mennä helposti. Eli kokeile syvää sumokyykkyä! Jossain Vauvalehdessä kehuttiin samantyypisen jooga-asennon auttavan lapsen laskeutumista.
 
Hopi hop
Mitä teit? Onnistuiko?

En usko että yhdestä tai kahdesta oluesta on sikiölle minkäänlaista haittaa. Pääasia on ettei jää kotiin sohvalle odottamaan synnytyksen alkua, vaan pitää itsensä liikkeessä ja tekee asioita, käy kävelyillä. Tsemppiä!
 
tosi paksuna
Hei! kiitos kaikille vinkeistä! Liikkunut olen paljon, nytkin tulin juuri pyöräajelulta ja ylämäkiä olen harrastanut kävellessä niin paljon kuin tältä helteeltä pystyy. yksi ikkuna vielä pesemättä huushollissa (mies ihmettelee miten löydän koko ajan siivottavaa lisää...), että tartumpa siihen ja sumokyykyt päälle :) illalla otan kyllä sen yhden oluen.
 
juupo
No juu vastaus tohon kysymykseesi on yksinkertainen... Et voi mitenkään käynnistää synnytystäsi... aivan turhaa on mennä kouhottaa tukkaputkella, siivota saunoa ja pestä ikkunoita. Synnytys ei ala ennekuin VAUVASI on siihen valmis.

Miksi ihmeessä ihmiset tuijottaa siihen LA ikäänkuin se olisi joku eräpäivä... raskaus on yliaikainen vasta kun rv42 on täynnä.

Mitäs jos koittaist jotain ihan ääripäistä?? ottaisitkin rennosti, tekisit itsellesi mieluisia asioita?
 
mam77
Samoilla linjolla edellisen vastaajan kanssa!
Siis: rentoudu ja nauti nyt viimeisistä "vapauden päivistäsi". (jos kyseessä on esikoisesi, siis!) Näiden päivien jälkeen sinulla ei ole enää omaa rauhaa arviolta kahteenkymmeneen vuoteen, etkä tule nukkumaan kokonaisia öitä ehkä kolmeen seuraavaan vuoteen. Siis, mene sohvalle makaamaan, ja nauti siitä, että voit vaan olla. Vauva syntyy aivan varmasti lähiaikoina, ja sitten alkaa elämänmyllerrys, ja voit vain ikävöidä viimeisiä toimettomia päiviäsi.

Ja olen samaa mieltä tosta lasketusta ajasta; vauvat syntyy viikkojen 38-42 välillä, ja laskettu aika on vain tismalleen näiden viikkojen keskellä.

Oma esikoiseni syntyi rv 42+0, joten tiedän kyllä, mitä on _odottaminen_.

 
Niimi
Neljän S-taktiikkaa: siivous, sauna, seksi ja siideri.

Eihän siitä kyllä haittaakaan ole, jos nyt siivoaa paljon. Eipähän tarvi sitten vauvan kanssa. Itselläni la käsillä ja ajattelin noita kokeilla kaikkia putkeen. Lisäksi mies saa hieroa kunnolla ja seuraavan päivän koitan levätä, jos vaikka auttais.
 
rewr
Alkuperäinen kirjoittaja mam77:
Samoilla linjolla edellisen vastaajan kanssa!
Siis: rentoudu ja nauti nyt viimeisistä "vapauden päivistäsi". (jos kyseessä on esikoisesi, siis!) Näiden päivien jälkeen sinulla ei ole enää omaa rauhaa arviolta kahteenkymmeneen vuoteen, etkä tule nukkumaan kokonaisia öitä ehkä kolmeen seuraavaan vuoteen. Siis, mene sohvalle makaamaan, ja nauti siitä, että voit vaan olla. Vauva syntyy aivan varmasti lähiaikoina, ja sitten alkaa elämänmyllerrys, ja voit vain ikävöidä viimeisiä toimettomia päiviäsi.

Ja olen samaa mieltä tosta lasketusta ajasta; vauvat syntyy viikkojen 38-42 välillä, ja laskettu aika on vain tismalleen näiden viikkojen keskellä.

Oma esikoiseni syntyi rv 42+0, joten tiedän kyllä, mitä on _odottaminen_.
Harvoin sitä enää nukkuu hyvin raskauden loppumetreillä. Vauva sitä paitsi lasketaan täysi aikaiseksi rv 37+0 - 42+0 välillä.

Ap:lle sen verran, että jos vointi on hyvä, niin nautiskele tosiaan vielä vapaastasi ja käy kaupungilla vaikka jos sinne on jotain asiaa. :) Eräs tuttuni joi pullon siideriä kun ei oluesta pitänyt ja synnytys käynnistyi heti seuraavana yönä. Olen myös kuullut, että jos on syömättä yhden kokonaisen päivän ja juo vain piimään, niin se saisi synnytyksen käynnistymään... En kyllä tiedä kuinka terveellistä tuo voi olla. Vyöhyketerapiasta on ollut myös apua muutamalle tutulle. Jostain täältä netistä löytyi ohje siihenkin jos ei halua mennä ammattilaisella, mutta me ei ainakaan sillä tapaa onnistuttu... Ei varmaan vaan osattu.
 
Ei niksit auta
Synnytystä ei voi käynnistää millään kikoilla, ei vaan voi. Synnytyksen käsittääkseni käynnistää vauvan elimistön toiminta, ja siihen et voi vaikuttaa. Relaa ja nauti, enää päivistä kuitenkin kyse!
 
piiitkä raskaus
Omat lapseni ovat syntyneet rv 40+4 ja 41+4. Molemmista muut ovat nähneet merkkejä että "syntyy minä hetkenä hyvänsä" jostain viikosta 35 lähtien... mulla ei oo auttanut yhtään mikään, ässiä on koitettu, raparperiä ja ties mitä kikkakolmosia. Kakkonen tosin syntyi, kun olin edellisenä päivänä ajanut jotain 130km autolla. Koko matkan poltteli selkää ja voihan olla niinkin, et auton tärinä ois saanut jotain aikaa. Tai sitten ei. Tiede ei edelleenkään pysty selittää, mikä saa synnytyksen käynnistymään, joten mitään "varmaa" tapaa ei ole. Eihän kaikilla auta edes sairaalan käynnistykset...
 
loputtoman yliaikainen
minun uskoni kaikkiin kikkoihin on nolla. esikoinen syntyi 42+1 käynnistyksellä, merkit synnytyksen alkamiseen "nähtiin" jo viikkoja aiemmin (limaa, kiinnittyminen, pehmeneminne jne jne.) kaikkia mahdollisia kikkoja kokeiltiin, oli kuuma kesä ja olin sekopäinen ja väsynyt mahaani.

mikään muu kuin puhdas lääketiede ei auttanut. ja seuraavan kerran vedän turpaan sitä, joka neuvoo että "vähän seksiä, niin siitä se lähtee".

nyt toinen tulossa viikolla 25 ja olen jo valmiiksi "unohtanut" lasketun ajan, koska sen ajattelemisesta leviää vain pää.
 
Joillakin auttaa...
Mulle terveydenhoitaja sanoi neuvolassa, että joillain miehillä on sellaista spermaa, että se voi aiheuttaa supistuksia/saada synnytyksen käynnistymään. Tästä syystä esim. ennenaikaisen synnytyksen uhatessa kehoitetaan välttämään seksiä tai käyttämään kondomia. Kyse olisi siis sperman laadusta, en tiedä tarkemmin. Omalla miehelläni on vissiin "sellaista" spermaa, sillä kummankin lapsen kohdalla seksi-ässä on auttanut :).
 
th**
Spermassa tosiaan on prostaglandiineja (hormoneja) jotka voi edesauttaa käynnistyvää synnytystä. Samaa hormonia voidaan käyttää isompina annoksina ihan lääketieteellisesti synnytyksen käynnistämiseen. Spermassa olevilla prostaglandiinimäärillä ei kuitenkaan synnytystä käyntiin saa jollei se muista syistä ole käynnistymässä muutenkin. Seksin "käynnistävään voimaan" vaikuttaa myös ihan mekaaninen ärsytys kohdunsuulla ja toisaalta myös naisen mielihyvähormonit.

Mutta tosiaan nämä ovat vain asioita jotka voivat JOSSAIN MÄÄRIN vaikuttaa edesauttavasti, mutta eivät varsinaisesti käynnistä synnytystä jollei se ole muutenkin jo valmis käynnistymään. Tuuria myös on varmasti mukana, joku saattaa tulkita seksin käynnistäneen synnytyksen, kun se nyt sattui lähtemään käyntiin pian sen jälkeen... Kuka sitä kuitenkaan todellisuudessa tietää olisiko se käynnistynyt muutenkin.

Nim. "40+5 ja myös kärsimättömänä odotteleva". :)
 
tosi paksuna
Kyllä olen myös ottanut paljon positiivista irti viimeisistä vapaapäivistä. Esikoinen on päivähoidossa ja olen käynyt katsomassa elokuvia ja lukenut kaikkia niitä kirjoja, joista olen vain haaveillut silloin kun elämä oli yhtä työelämästressiä. Ja satun olemaan siivoushullu, joten mulle tuo siivoaminenkin on vähän niinkuin huvia...
mutta kyllä siinä vain joku psykologinen juttu on, että vaikka kuinka haluaisi ajatella, että tulee sitten kun on tullakseen niin kyllä sitä nyt vain odottaa. Ja on ehkä kuitenkin vaikea rentoutua kybällä kun synnytyskin pelottaa. Eka kun oli aika rankka kokemus.

Joo, ja mun miehellä ei ainakaan näytä olevan sitä spermaa joka edesauttaa käynnistystä :)

Mutta täytyy yrittää nauttia kun on kesäkin, ja olen kuitenkin hyvässä kunnossa, mitä nyt yöt alkavat olla tuskaisia, enkä osaa nukkua päikkäreitä. Huomenna voiskin taas suunnistaa päiväleffaan. Hyviä vointeja kaikille ja kiitos kommenteista!
 
41+2
Ei toimi kikka kolmoset. Seksi, sauna ja siivoaminen jokapäiväisessä käytössä. Kipuan rappuasia ylös ja alas oman voinnin mukaan kymppi kerrokseen kerrostalossa, välillä myös hölkkään rappusia alas. Tulinen ruoka kokeiltu, takaapäin panemiset, kondomia en ole käyttänyt mieheni kanssa koskaan eli sperma on tuttu juttu. Omat orgasmit eivät käynnistä, eikä syvät kyykyt, eikä koirien kanssa lenkkeily. Myöskään satulatuolissa istuminen ja sohvalla rentoutuminen eivät ole tehneet mitään muutoksia olotilan.
Kanelia ja vettä (kanelitee) olen juonut, ei vaikutusta. Olen pyytänyt lasta syntymään, tanssinut ja kontannut lattioilla. Mutta ei.

Tänään on naistenpäivä. Toivoin eilen illalla, että olisi yöllä käynnistynyt synnytys, olisi ollut paras lahja naistenpäiväksi. Mutta kun ei niin ei.

Maha on jo niin iso (olen itse pieni ihmine, alle 160cm ja painoa alle 60kg kun aloin odottamaan) niin vaikka maha keskikäyrällä onkin, voin sanoa, että alaselkä alkaa olemaan jo aika koetuksella, koska maha on vain ja ainoastaan tullut eteen, ei ollenkaan levinnyt sivuille tms. Iltaisin tuntuu, että pitää kannatella käsillä tätä mahaa, ettei tipu ihon läpi maahan toi vauva. :D :D :D

Nukkunut en ole kolmeen neljään viikkoon enää kunnolla. Herään vessaan tunnin kahden välein. Supisteluita tulee, mutta kivuttomina tai hyvin lievinä, eikä ne voimistu tai lisäänny.

Alkaa olemaan oma kärsivällisyys jo aika koetuksella... :D
 

Yhteistyössä