Miten se nyt menikään, saako vauvalle (7kk) antaa mausteista ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyselijä"

Vieras
Eli tiedän että suolaa ei saisi antaa alle vuoden ikäiselle, mutta miten muut mausteet? Itse olen aina syönyt tosi tulista ja mausteista ruokaa, ja jostain syystä mulla on semmonen mielikuva että imetyksen kautta vauva on saanut näitä makuja. Nojoo, nyt olemme aloittaneet kiinteiden syömistä, mutta vauva ei pidä mauttomista ruuista, mutta jos annan omalta lautaseltani suhtelliisen tulista ruokaa niin hän "pyytää" heti lisää. Onko mausteista haittaa? Minkälaista ruokaa laittaisitte tämmöselle vauvalle joka tahtoo voimakkaita makuja? Piltit ja muut purkkiruuat ei kertakaikkiaan maistu meidän lapsellemme..

"Suolaa ei käytetä
Suolaa ei lisätä vauvan ruokaan ennen yhden vuoden ikää ja senkin jälkeen vain pieniä määriä. Alle yhden vuoden iässä ei myöskään käytetä suolaa sisältäviä ruo-kia kuten makkaraa, muita lihavalmisteita, juustoja eikä valmisruokia. Mausteiden käyttö voidaan aloittaa jo ennen yhden vuoden ikää. Ensimmäisiä voivat olla mie-donmakuiset tilli, persilja tai purjosipuli, myöhemmin sipuli, pippuri ja perheen muut
tavanomaiset mausteet."

Eli varmaan voi antaa mausteita. Kyse on enemmänkin tottumisesta.

Olen antanut alle vuoden ikäiselle samaa ruokaa, mitä itse syön, mausteineen päivineen, miinus suola tietty. Myöskään chilimaustetta tai muuta kovin tulista ei olla annettu, mutta perusmausteet on olleet ihan samat.

meillä on käytetty kaikkea muuta paisti chiliä ja suolaa. chiliäkin vuoden iästä alkaen on alettu totuttaa.
mutta siis ihan kaikkea, currya, mustapippuria, sipulia, valkosipulia, erilaisia yrttejä(rosmariini kai on kiellettyä, mutta muuten) jne. ruoka maistuu paremmalta ja lapsi tottuu suoraan semmoiseen ruokaan mitä tulee kuitenkin jatkossa syömään. purkkiruoissakin on pippuria yms mausteita

Meidän 7 lasta on syönyt mausteista ruokaa ihan täys imetyksen perään.
Ihan normi lapsia on heistä tullut.

Neuvolatäti , lastenlääkäri, lastenpolin ylilääkäri ollut asian tiimoilta ok.

Eihän vauvaa voi pakottaa syömään purkkipöperöä.
Parempi kun syö mielellään mausteista :)

Meillä käytössä myös chili. Tuoreena, kuivattuna ja säilöttynä. Vauvan mielestä ihan parasta :heart:

Käytättekö te muut vain vähän mausteita omassa ruuassa vai varotteko muuten vaan?

Allergialääkärikään ei ole hätkähtänyt meidän tapaa siksi kysyn?

Kyllähän kaupan mössöruuatkin on maustettu. Pippuria, yrttejä, valkosipulia, jne. Tietysti habanerot kannattaa jättää väliin.

Antaako joku lapselleen täysin maustamatonta ruokaa :O

Itseasiassa ne ihan "ensiruoat" (alk 4-6kk) missä on vaan paria eri kasvista esim,on kyllä maustamattomia.

Mut ei kai (??? toivottavasti?!) kukaan ihan maustamatonta ruokaa anna,siis "ruokaruokaa",en nyt tarkota mitään porkkanasosetta..

Mä en syö jatkuvasti kovin tulista,mutta sillontällön. Imettäessä huomasin että jos olin syöny jotain tosi tulista,niin vauva ei halunnu maitoa ennen kun oli oikeesti tosi nälissään (eli imetysväli oli venyny huomattavasti normaalia pidemmäks). Pyrin sitten välttämään niitä kaikkein tulisimpia. Mausteita käytettiin ihan reilusti kuitenkin,myös vauvan ruoassa kun kiinteitä alko syömään.

Nykyään tuon reilu 2v:n lempiruokia on toisaalta voimakkaasti maustetut esim wokit,mutta toisaalta rakastaa myös pelkkää riisiä/pastaa..

[QUOTE="vieras";25492245]Itseasiassa ne ihan "ensiruoat" (alk 4-6kk) missä on vaan paria eri kasvista esim,on kyllä maustamattomia.

Mut ei kai (??? toivottavasti?!) kukaan ihan maustamatonta ruokaa anna,siis "ruokaruokaa",en nyt tarkota mitään porkkanasosetta..
[/QUOTE]
Joo, ehkä noi porkkanat ja perunat on ihan blandeja, mutta pasta poloneeset 6kk+ on useammallakin merkillä "maustettuja". Muistelen omani syöneen selvästi paremmin maustettua kuin maustamatonta ruokaa ja en kyllä yhtään ihmettele...

Yhteistyössä