miten se pottailu nyt tehdään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uusavuton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uusavuton"

Vieras
elikä istutan lapsen potalle, mites sit toimitaan jos sinne jotain tulee? pitääkö sitä jotenkin viihdyttää siinä, antaa leluja, kirjaa käteen? kuinka pitkään kerrallaan istuttaa potalle?

ja miten mä saan tyhjennettyä potta-astian ja pyyhittyä/pestyä lapsen ilman että pissat/kakat on pitkin lattioita. ja missä järjestyksessä mitäkin teette? jääkö se potta siihe lattialle sisältöineen oottamaan kunnes lapsi pesty, vaipat laitettu? mä luulen et lapsi menis heti siihen koskee..?

mun lapsi ei osaa vielä seisoa hyvin pystyssä ilman tukea ja mitäs jos se lähtee potalta karkuun konttaamaan ja kakkaa pepussa.

kuitenkin vuoden vanhasta kyse joten kai se potta olis hommattava. äidillä vaan kauhea paniikki ...

Lapsi potalle istumaan ja kehut kun istuu ja vielä isommat kehut kun tulee jotain.

Sitten kopataan lapsi peppupesulle ja kun se on valmis, tyhjennetään potta ja sitten hoidetaan vaipat ja vaatteet jalkaan.

Muistaakseni näin, siitä on jo vuosia kun on potalla meillä viimeksi käyty...

mä oon ensin putsannu sen lapsen joko pyyhkimällä tai pesulla, sitte ku sillä on taas vaippa päällä niin vessan ovi kiinni niin saa rauhassa putsata sen potan ilman että lapsi kalastaa käsillään pöntöstä. kaadan tuotokset pönttöön ja huuhtelen käsisuihkulla siinä pöntön yläpuolella.

kannattaa alkuvaiheessa kehua lasta ennenkaikkea siitä potalla istumisesta, ja kun sitä tuotosta tulee niin kehuu heti kun sitä tulee, ei vasta sitten kun lapsi nousee ylös. muuten se menee siihen että lapsi hyppää jatkuvasti pystyyn katsomaan, onko pottaan tullut mitään.

mä oon alottanu noiden kanssa sillä tavalla että kun huomaan että kakka on tulossa niin vien potalle, joskus ehtii, joskus ei. pissoja jos haluaa sinne nappailla niin heti unilta herättyää ensimmäiseksi sinne potalle, silloin se pissa varmimmin tulee niin lapsi alkaa hiffata jutun jujun. mutta tuosta pissaamisesta ne alkaa enempi ymmrtää vasta yli 1.5v, joten sillä ei oo mikään kiire.. eikä kyllä kakkaamisellakaan, mutta jos lapsen vatsa toimii säännöllisesti esim aina lounaan jälkeen niin helppohan niitä tuotoksia on sinne pottaan saada.

leluja ja kirjoja ja istut itse siinä vieressä. ja jos lapsi nousee siitä eikä halua istua niin sitten muihin hommiin sen enempää asiaa miettimättä.

Mun lapsi on nyt 2-vuotias. Ajattelin kokeilla pottailua nyt vuodenvaihteen jälkeen. Teen kuten esikoisenkin kanssa, eli vaipat vaan kylmästi pois.. yritän kertoa potan merkityksestä ja sitten odotan josko hoksais homman jujun. Musta ei ois pottailemaan pienemmän kanssa. Haluan että lapsi ymmärtää hätänsä itse, osaa hakeutua potalle itse, laskea ja nostaa housunsa. Muulloin on mun mielestä liian aikaista.

Mä istutin lapsen potalle puolivuotiaana, kun se ei vielä osannut karkuun. Niinpä se istui siinä ylpeänä kuin kuningas.

Nykyään osaa kontata karkuun, mutta vasta kun on tarpeensa tehnyt. Ja jos lähtee konttaamaan kakkapyllynä, niin so what?

Aloitat vasta sitten, kun lapsi osaa kävellä ja pysyy pystyssä. Älä pakota. Älä suuremmin viihdytä. Istuu hetken aluksi, kyllä se jossain vaiheessa tajua mitä siinä pitää tehdä. Meillä ei kumpikaan lapsi halunnut potalla olla ollenkaan, kunnes oma-aloitteisesti alkoivat sinne mennä ja sitten jäikin vaipat pian pois.

Potta odottaa, kunnes lapsi on pesty ja laitettu vaippa/housut. Sitten putsaat potan. Eihän se lapsi sinne pääse, kun sä olet sitä lasta putsaamassa.

Ei sulla ole mitään kiirettä pottailuun vielä. Itse olen kolmen lapsen kohdalla aloittanut pottailu kun he ovat itse siitä kiinnostuneet eli noin 2-vuotiaana ja heti on jokaisen kanssa lähtenyt hyvin sujumaan. Turhaa stressiä otetaan nykyään siitäkin miten aikaisin lapsi potalle oppii. Mun neuvo on se, että kun lapsi on siihen itse valmis.

1. Miten käveleminen ja pottailu liittyvät toisiinsa? Potalla istutaan, ei kävellä.
2. Miten lapsi voi tietää pottailusta mitään jos siitä ei hänelle itselleen kerrota?

Mä ainakin ajattelin aloittaa pottailun heti ku vauva oppii istumaan. Kakka tulee säännöllisesti ja se osataan ennakoida. Ei se vauva varmaan heti hoksaa potan ideaa, mutta musta on hyvä että sitten kun hoksaa, on jo tottunut kunnolla pottaan.

en mä kyllä voi laittaa vessan ovea kiinni ja alkaa putsaa pottaa jos lapsi on eri huoneessa. ties mitä se tekee sillä aikaa.

jos pottailut aloittaa kotona, niin miten kyläilyt, siellä sitten vaippa vai otatteko potan mukaan? entäs julkiset paikat? viekö joku oikeasti lapsen niihin likaisiin pottiin tekemään tarpeet?

[QUOTE="uusavuton";25326722]

jos pottailut aloittaa kotona, niin miten kyläilyt, siellä sitten vaippa vai otatteko potan mukaan? entäs julkiset paikat? viekö joku oikeasti lapsen niihin likaisiin pottiin tekemään tarpeet?[/QUOTE]

No ratkaisu on tietysti, että pitää sitä vaippaa täysi-ikäiseksi asti.

[QUOTE="uusavuton";25326722]en mä kyllä voi laittaa vessan ovea kiinni ja alkaa putsaa pottaa jos lapsi on eri huoneessa. ties mitä se tekee sillä aikaa.

jos pottailut aloittaa kotona, niin miten kyläilyt, siellä sitten vaippa vai otatteko potan mukaan? entäs julkiset paikat? viekö joku oikeasti lapsen niihin likaisiin pottiin tekemään tarpeet?[/QUOTE]

tää juttu alkaa kyl nyt jo 'vähän' haiskahtaa, mutta vastaan silti.
siis miten käyt esim suihkussa jos oot kahen lapsen kans kotona? laita se vaikka pinnasänkyyn siks aikaa kun putsaat potan? ei siihen potan pesuun nyt kauaa mee, ihan huoletta oon laittanu vessan oven kiinni siks aikaa, yleensä laps lähinnä huutelee siinä oven takana, ja jos ei mitään kuulu niin käyn välillä kurkkaamassa.

kyllä on käytetty kauppakeskusten ja huoltoasemien pottia, itsekin käytän niitä pyttyjä, tuskin ne paljon puhtaampia on. voithan huuhdella potan ennenko laitat lapsen siihen jos se näyttää kovin likaiselta.
alkuvaiheessa on pottailtu vaan kotona ja sillonkun huvittaa. sitte ku lapsi itse ilmoittaa hädästä niin tietty mennään liikkeellä ollessakin potalle. lasta voi kannatella myös pytyn päällä tai ulkona puskassa jos ei pottaa oo ja hätä on suuri

[QUOTE="uusavuton";25326722]en mä kyllä voi laittaa vessan ovea kiinni ja alkaa putsaa pottaa jos lapsi on eri huoneessa. ties mitä se tekee sillä aikaa.

Mitä se haittaa jos lapsi juoksee kakkapyllynä ympäri kämppää tai sotkee itseään? Mun vauva sotkee useinkin kätensä kakkaan kun työntää kädet just kun oon saanut vaipan auki. Ne kädet voi pestä! Mun sisko on pienenä sotkenut kakkaa ympäri seiniä, eikä varmasti ole ainoa joka niin on tehnyt.

Mä tekisin niin, että ensin harjoitellaan pottailua ihan rauhassa kotona ja vasta kun alkaa olla hallinnassa, käydään potalla muuallakin. Jos kylässä ei ole pottaa, niin pissat vaippaan tai jos ei käytä enää vaippaa, istutat pöntölle ja pidät lapsesta kiinni. Ja tosiaan sen potan voi pestä!

Asioista voi tehdä just niin vaikeita kuin haluaa!

[QUOTE="vieras";25326576]Mä ainakin ajattelin aloittaa pottailun heti ku vauva oppii istumaan. Kakka tulee säännöllisesti ja se osataan ennakoida. Ei se vauva varmaan heti hoksaa potan ideaa, mutta musta on hyvä että sitten kun hoksaa, on jo tottunut kunnolla pottaan.[/QUOTE]

Hyväksi havaittu neuvo. Noin meilläkin tehtiin.

Yhteistyössä