Hae Anna.fi-sivustolta

Miten selviän?

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä Säästäjä, 25.05.2011.

1. Säästäjä Vierailija

Olen eläkkeellä ole nainen, lapset ovat aikuisia ja olin toisessa avioliitossa. Kaikki sujui aika hyvin, mutta meillä on ollut pulmana miehen alkoholin liiallinen käyttö. Olen ollut sen vuoksi surullinen ja menettänyt vähän elämänhaluakin. Siihen ei ole tullut muutosta.

Nyt olen päättänyt selvitä yksin. Olen hankkinut asunnon ja muutan pois yhteisestä kodista. Tuloni pienenevät huomattavasti, mutta olen päättänyt selvitä. Tavalla taikka toisella.

Nyt kysyn minkä verran rahaa yksi ihminen tarvitsee kuukaudessa ruokaan? Mitä ovat sellaiset tärkeimmät asiat, että selviää mahdollisimman vähällä, mutta kuitenkin voi elää terveellisesti?
    Voisiko joku vähällä toimeen tuleva yksin elävä ihminen kertoa miten menettelee, ettei elämä ole kovin synkkää?
    Paljonko vähintäin on oltava ruokarahaa kuukaudessa? Esimerkit olisivat hyviä. Kiitos etukäteen.

2. Vaihtelee Vierailija

Ei sellaista yhtä summaa, joka sopisi kaikille, taida olla olemassakaan. Jos kestät riitelyä ja tiuskimista, katso tuolta Säästöpossu-osiosta sen aiheisia keskusteluja, niitä on siellä ainakin taaempana (en ole lukenut hiljattain). En tietenkin vähän eri asia, millä summalla elää, ja millä elää terveellisesti, ja riippuu vuodenajastakin paljon. Sen sanoisin köyhänä sinkkuna, että hommaa ainakin pakastin itsellesi, sillä nimittäin säästää paljon, kun voi ostaa tarjouksista, pakastaa jämät seuraaviin ruokiin ja jämäpäiville jne. Ja kerää kesällä marjoja ym. luonnosta, jos vain mahdollisuus asuinpaikan puolesta on, sillä ne ovat tärkeä vitamiinilisä talven pimeillä!

3. yksin asuvan talous Vierailija

melko vähällä miettimisella sinkkutalouden ruokamenoista selviää noin 200 eurolla kuukaudessa. Tähän lasken mukaan myös vessapaperit ja hammastanhat tms, en pelkkää paljasta ruokaa. Ruokakauppatavarat. Viisikymppiä viikossa. Vähemmälläkin pärjää, mutta sitten pitää jo kaupassa vähän katsoa ja tehdä itse enemmän perusraaka-aineista.

Yhden annoksen tekeminen ei kannata, eli homaa pakastin ja tee isoja pakastuskelpoisia ruokamääriä.

Pakastin on yksinasuvan tärkeä kodinkone. Ellei asunnossa ole niin hanki. Vaikka käytetty ellei ole uuteen varaa. Siellä asuu puolikkaat perhekokoisista leipäpaketeista ja kerta-annoksina pakastetut ateriat isoista ruokamääristä. Samalla vaivalla tekee jotain kinkkukisausta isommankin vuoallisen, ja siitä riittää moneksi päiväksi pakastimeenkin. 4-5 kertaa teet hehtosatsin jotain ruokaa pa pakastat kerta-annoksiin niin on moneksi viikoksi vaihtelevaa ruokaa pakkasessa eikä tarvitse ostaa kaupasta kuin salaattitarpeet, leipä ja maito.

4. saa kelalta asumiseen tukea samalla lailla kuin pienituloisetkin. Tukea haetaan eri nimellä, katso kelan sivuilta. Äitini saa asumistukea 70 %. Jääpi sitä rahaa ruokaankin vuokran jälkeen.

5. Aloittaja Vierailija

En voi saada asumistukea enkä muitakaan tukea kun olen sitoutunut erääseen takaukseen ja joudun maksamaan sitä nyt kaiken muun lisäksi pankille. Näin menee kolme vuotta. Tuo 200 euron vinkki rauhoittaa minua, eihän sitä ihminen tässä iässä paljon tarvitse ja pakastin sattuu olemaan.
    Kesällähän sitä löytää monenlaista syötävää. Kaurapuurohan se olisi halpaa ja hyvää, mutta en voi syödä kotimaista viljaa.
    Pikku hiljaa tajuan kuinka vähän yksinäinen ihminen syö. Kun tein ruokaa miehelle, hän söi noin 2-4 kertaa enemmän kuin minä, eikä koskaan riittänyt mitään pakastimeen. Välipaloiksi hän söi kaiken ylimääräiseksi ja vieraanvaraksi tarkoitetun heti, oli sitä paljon tai vähän. Nyt on helppoa.

6. -Tuula- Vierailija

Olisin vastannut ihan samoin, 200 euroa riittää yhden henkilön talouden kauppaostoksiin. Enemmänkin saa menemään ja vähemmälläkin tulee toimeen.

7. kokemusta Vierailija

Elämä käy kyllä aika pirulliseksi, jos koko ajan joutuu jokaista senttiä laskemaan ruokakaupassa ja muualla, päivästä ja vuodesta toiseen ja varaa on vain ehdottomaan välttämättömyyteen. Kyllähän sitä hengissä pysyy ja selviää hyvinkin pienellä summalla mutta rahan niukkuus rajoittaa elämää siinä määrin, että se vaikuttaa jo elämän mielekkyyteen.

Itselläni on tällä hetkellä käytössä ruokakauppaostoksiin n. 140 euroa kuukaudessa kun aiemmin käytin 400 euroa. Tämä kyllä näkyy siinä mitä on mahdollisuus syödä. Ruoat laitan itse enkä osta eineksiä. Haluan kuitenkin syödä maukasta, monipuolista ja terveellistä ruokaa, mikä ei tällä erää aina onnistu vaikka olisi kuinka tarkkana.

Jotta voisi harrastaa ja elää vapaammin, käyttörahaa asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen pitäisi jäädä 800-1000 euroa kuussa. Pääkaupunkiseudulla. Tuolla summalla ei vielä lomamatkoja juuri tehdä. Itselläni ei käytettävissä ole mitään ruoan hankinnan jälkeen. Tämä on tarkoittanut, että olen joutunut luopumaan kaikista maksullisista harrastuksista ja mikä pahinta, tilanne vaikuttaa myös sosiaalisiin suhteisiin ja koko elämään vahvasti kutistavasti. Tätä kai kutsutaan syrjäytymiseksi.

Ap:lle sanoisin, että yritä saada jotenkin riittävä taloudellinen pohja elämälle. Toisaalta jos kolmen vuoden päästä rahatilanteesi kohenee, niin siihen asti varmaan jaksat kärvistellä pienilläkin tuloilla. Ja aivan varmasti selviät. Itse yritän kovasti päästä pois tästä suosta, jotta voi jatkaa elämääni.

8. Huuu.... Vierailija

Siis jäädä käteen 800-1000?! Millä sitä edes saisi kokonaistulonsa sinne asti, sen, mistä maksaa ne peruslaskut, ällistelee omaishoitaja. No, muuten kyllä ihan totta tuo teksti, montaa vuotta näin ei taiteilla ilman, että alkaa jo henkisestikin aharistaa, ei vain fyysisesti. Mutta kolme vuotta on kuitenkin kestettävissä, ja vaihtoehto tuossa on kuitenkin huonompi. Alkoholistin kanssa eläminen vie liikaa voimia, joten tiukoilla olo rahallisesti on parempi vaihtoehto. Mutta eiköhän tuossa ihan hätätilaan saa sitten jotain apua vaikka sosiaalitoimestakin, jos joudut vielä takausta maksamaan.

9. työtön. Vierailija

Jos energiaa jossain vaiheessa riittää, niin yksi vinkki on kirpputori. Kun nyt muuttoa teet, niin varmasti varastoissa piilee paljon kaikkea, mitä kirppiksellä voi myydä. Älä siis heitä roskiin mitään ilman harkintaa. Sinulle roska, jollekin toiselle aarre. Varaa kirppispöytä jostain ja saat kerättyä varmasti vähän sukanvarteen pahanpäivänvaralle talteen euroja. Esim. kesälauantai torilla kirppiskamojen kanssa voi olla mukavaa vaihtelua arkeen ja tapaa ihmisiä ja torilla on kiva fiilis muutenkin. Kohentaa siis mieltäkin.

Syömään pystyy pienelläkin rahalla, kun vähän katsoo mitä ostaa. Tarjoukset, punaisen lapun tuotteet ja Lidl. Siinä parhaat vinkit. Viimeksimainitussa paikassa säästää parikymppiä ruokakassilta verrattuna muuhun markettiin. Meillä kun mennään isoille ostoksille, niin kierros alkaa aina Lidlistä ja sieltä otetaan kaikki mahdollinen, loput sitten muualta.
    Pakastin on ehdoton. Kaupoista kannattaa kytätä edellisen päiväiset leivät ja pakastaa. Samoin joku uunilihatarjous kannattaa hyödyntää. Meillä ostetaan niitä ja pestään maustesotkut pois, tehdään pihveiksi, pakataan sopiviin setteihin ja pakastetaan. Ulkofile- tarjoukset näin myös. Keittoja ja laatikkoruokia tehdään jättiannoksia ja pakastetaan annoksina. Näin siksikin, että on myös evääksi, kun töitäkin välillä tehdään (nimimerkistäni huolimatta). Jauhelihatarjoukset hamstrataan myös pakkaseen ja lihapullat tehdään itse.
    Ikkunalla meillä kasvaa omat basilikat ym yrttiä, marjoja ja sieniä pakastetaan talveksi. Perunoita ostetaan iso säkki kerrallaan, eikä viiden perunan pussia joka kauppareissulla. Lähinnä talvea ajatellen.
    Mitään hölmöyksiä ei ostella, paitsi joskus. Leivotaan itse makeat ja pakastimessa pidetään jotain herkkuja tai roskaruokaa aina varalla, jos mieliteko yllättää. Hintoja todellakin seurataan, ostoskuitit kannattaa alkuun säästää, niin näet kuukauden menosi, ja mitä olet ostanut. Pystyt seuraamaan valintojasi näin.
    Aamupalaksi/iltapalaksi usein puuroa ja marjakiisseliä. Voileivät ja leikkeleet on isoin menoerä varmaan syömisessä. Eli oikeeta ruokaa ja varautuu etukäteen mielitekoihin. Einekset tulee loppupeleissä kalliiksi, eikä niistä saa kuin ylimääräisiä kaloreita ja näläntunteen.
    Meillä pyritään syömään terveellisesti, mahdollisimman lisäaineettomasti ja halvalla, ja suht koht onnistutaankin.

10. Huuu... Vierailija

Joo, siinä tuli monta hyvää vinkkiä, joita itse juuri ajattelin tulla tänne lisäämään. Olen nauranut monta vuotta, että kun kuka suosii mitäkin tuotemerkkiketjua, niin minun kestosuosikkini on se punainen -50%. Ja hengissä ollaan, hyvinkin, nehän ovat siinä vaiheessa vielä ihan ok-tuotteita. Olen oppinut, mikä kauppa panee tuotteet ko. lopputarjoukseen aamusta, mikä taas illasta, ja teen fillarilenkit sen mukaan, kerään satsin, teen heti kotiin päästyä ruoaksi tai puolittain ruoaksi eli esikypsennän, ja pakastan. Sillä systeemillä todella säästää paljon! Ja se tuo monipuolisuutta.

Vihannekset ja hedelmät ovat talvella kalliita, siksi tuo marjastus on tosiaan tärkeää kesällä. Porkkanaraasteella saa äkkiä jatkettua esim. jauhelihamureketta mukavasti. Leivän pakastan viipaleina, jolloin siitä saa äkkiä paahtimella kuumennettua ne yhden ihmisen tarvitsemat pari palaa eikä loppu mene haaskuuseen. Muutenkin valmiiksi pieniminen on kätevää, saa lisättyä pakkasesta vähän yhtä sun toista ruokaan väriksi ja monipuolistukseksi.

Itse en koskaan oikein raski panna mitään kirpputorille, saati nyt että roskiin (huh! :), mutta enpä sitten ostakaan, paitsi sieltä kirpputorilta.

11. Huuu... Vierailija

Yksi oleellinen juttu tuli, kuinka ollakaan, äsken vielä tuolla kaupassa mieleen:

Syö, ennenkuin menet ruokakauppaan!

Kuullostaa epäolennaiselta, mutta täytyy todeta, että ainakin minulla sillä on ihan selkeä vaikutus kuukauden ruokalaskuun! Nälkäisenä kun minua ei pitele mikään järki eikä budjetti. Olen jo kauan viisastellutkin, että kun joidenkin kauppojen ruokakärryissä on siinä edessä se pienempi osio, ja sitten taaempana se iso, niin se pienempi on tarkoitettu sille, mitä lukee listassa, ja isompi sitten niille heräteostoksille... :)

12. Aloittaja Vierailija

Vinkkejänne on lohdullista kuulla, ei tässä oikein meinaa jaksaa itseään vieläkään ajatella, on monenlaista murhetta juuri nyt päällä, mutta läpi pitää mennä. Itse olen sellainen , että jos menen ruokailun jälkeen kauppaan, koriin ei tule mitään. Ei ole kamalaa vaaraa yli-ostoista.Ongelma on kun olen tottunut ruokkimaan vieraita ja ystäviä ja nyt en siihen enää kykene, mutta kai opin uusia tapoja ja ehkä ihmisetkin jotain ymmärtävät. Kai sitä voi jotain pientä leipoa pakastimeen. Vieraanvaraisuus ei ole noin vain poisopittavissa. Enhän halua jäädä ilman ystäviä jäädä.

Joskus kaupassa katson sitä ruoan määrää, mitä ihmiset melkein kuin hurmoksessa mättävät koriinsa. Tuntuu, että harva miettii yhtään ruoan terveellisyyttä tai hintaa. Jos asuisi maalla, kasvimaalla voisi kasvattaa melkein mitä vain.
    Kiitos ystävällisistä vastauksista.

13. Huuu... Vierailija

Todellinen ystävä ymmärtää myös nyyttikestien päälle... :) Tuossa(kin) tilanteessa!

14. hyvin pärjää Vierailija

Kaalilaatikko,kala tai makkarakeitto,chili con carne,hernekeitto ja pannari,kanamunakastike,makaroni tai perunalaatikko,ohra tai ruispuuro veteen ja voisilmä.Siinä edullisia ruokia.Jauhelihan jatkan soijarouheella,lisään usein syksyllä ryöpättyjä kasviksia joukkoon myös.Pullan teen veteen,itseleivotun sämpylän päällä juustoa.Lihaa ei ylipäätään tarvitse syödä niin hirveästi.Puolikiloa viikossa riittää,jos sitäkään.Jos mahdollista poimi marjoja niin et tarvitse ostaa hedelmiä.Salaattina käytän punajuuri salaattia tai pelkästään punajuuria,porkkana tai kaaliraastetta.Juurekset syksyllä edullisia.Välipalana puolukkapuuroa tai omenapuuroa,Maitoa käytämme vain ruuanlaitossa ja mahd.puuron kanssa.Teen kotikaljaa ja maltaista leipää tai juomme vettäMeillä menee ruokaan n.200 euroa/kk kaksi henkilöä,joten yksin selviät aika edullisesti ruuan suhteen ja voit syödä kuitenkin monipuolisesti.Jaksamisia elämällesi.

15. perunat halpoja Vierailija

Ei sitä tarvi koko aina syödä makaronilaatikkoa, perunassa on vitamiinejakin. Sen lisukkeeksi voi keitellä pakastevihanneksista lisuketta. Kuulemma Prismoissa on alkanut päivämäärän lähestyessä -60 % alennus iltaisin. Sinne vaan kaikki pienituloiset.

16. hyvin menee Vierailija

hyviä vinkkejä ja kyllä on mukava kuulla, että 200€ riittäisi kuukauden jopa kahdelle. Otanpa opiksi.

17. huoletonna Vierailija

Ihmiset ostaa liikaa ruokaa, lappaavat kärryyn ties mitä ja sitten kuitenkin heittävät leipää roskiin, ruoat vanhenee jääkaapissa. Mulla on pieni hävikki. Koskaan en heitä mitään pois, vaan pakastan ne ja sitten syön niitä. Perunankuoret ja appelsiinin kuoret kompostiin. Teen sen verran ruokaa, että ei tule hävikkiä ollenkaan ja ruokaa otetaan lautaselle sen verran, kuin jaksetaan syödä. Niinpä toisinaan kun menen kauppaan, ei tarvi paljon mitään ostaa. Säästöä tulee ruokaostoksissa. Yleensä kuun alussa menee hiukan enemmän ja loppuajan vähemmän. Ruokaostokset on 240 e kk. Kaksi henkeä.

18. huoletonna Vierailija

Niin, vessapaperit ja pesuaineet samassa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri