Miten selviän erosta taloudellisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

......

Vieras
Meille on miehen kanssa tulossa ero ja olen työtön. Töitä olen yrittänyt ahkerasti hakea jo pitkän aikaa. Mietinkin, miten pystyn kaikki laskut jne edelleen hoitamaan, ja minulla niitä laskuja on PALJON. Koska aivan kaikki on minun nimellä ostettu. Mies esim. on tilannut nettikaupoista osamaksulla minun nimellä koska hänellä ei ole luottotiedot kunnossa. Nyt siis kaikki jäävät minun maksettavaksi. Laskeskelin, että meille jäisi lapsen kanssa kuukaudeksi rahaa käyttöön just ja just 200e. Toki aion aloittaa kuntouttavan työtoiminnan joka päiväisesti kun nykyään olen ollut vain kahdesti viikossa. Mutta mites lapsen hoitomaksut tms. Tuosta kuntouttavasta työstä saa 9e/päivä kaiken päälle (toimeentulotuki tms) Ajattelinkin, että kertyyköhän hoitomaksuja enemmän mitä tuosta kuukaudessa saisin..

Okei. No, saisihan siitä sitten 200e ylimäärästä kuukaudessa laskujen maksuun.. Harmittaa, kun en ole miehelle sanonut ettei tilaa osamaksulla tavaraa eri paikoista. Tai olen kyllä sanonut, mutta tälläkin hetkellä laskuja on tosi paljon ja tässä tilanteessa ne jää sitten kaikki minun maksettavaksi.

Mun eksällä oli myös meidän eron aikaan mun nimellä tehty osamaksukauppa ja mies todellakin maksoi itse nuo laskut vaikka mun nimellä olikin. Se oli ihan itsestäänselvää. Jos sinä maksat laskut, otat myös tavarat itsellesi. Lain mukaan tavara kuuluu sille kenen nimi on paperissa. Älä ap ihmeessä alistu maksamaan miehesi laskuja.

Päivähoitomaksuja tuskin joudut maksamaan ja ruokakulutkin pienenevät huomattavasti kun se suurin kuluttaja on poissa. Kyllä sinä pärjäät, minäkin pärjään vaikka olen opiskeleva kahden lapsen yh enkä tee töitä. :)

Mitä mies on tilannu sun nimelläs ja on vielä maksamatta? Jos kyse on esim kodin tarvikkeista, telkkareista ym niin otat ne mukaas, kun eroatte. Tai jos mies lähtee, niin pidät huolen, että mukaansa ei ota.

Petoshan tuo on, kun toisen nimellä tilaa. Mistä tiedät ettei jatka tilailuja eron jälkeenkin. Mielestäni jo rikosilmoituksen paikka, jos ilman lupaa on tietojasi käyttänyt.

Totta. Eihän hänellä ole sitten enää minun pankkitunnuksiakaan. Saisi kyllä itse maksaa nuo mistä en tiennyt.. On ainakin kulutusluotto 100e/kk n.vuosi vielä maksettavaa, kulutusluotto 50e/kk vajaa vuosi maksettavaa, pikavippi 127e (eräpvä maanantaina) huoh. Sitten vielä lisäksi saunalahdelle ja soneralle yhteestä 30e/kk ja näitä maksettava lähes 3v. Mun aikoinaan avaamalle ellos tilille on ostanut 800eurolla.. Sitten vielä lukuisia muita.. klarnaa, useita hobby hallille ja anttilaan..

Kurja tilanne mutta hyvä kun pääset tuollaisesta miehestä eroon!! Jos joudutkin noissa nyt jäämään maksumieheksi, niin parin vuoden päästä helpottaa ja sittenhän sulle jää ruhtinaallisesti rahaa käyttöön :) Kyllä sinä pärjäät yh:na!!!

Totta. Eihän hänellä ole sitten enää minun pankkitunnuksiakaan. Saisi kyllä itse maksaa nuo mistä en tiennyt.. On ainakin kulutusluotto 100e/kk n.vuosi vielä maksettavaa, kulutusluotto 50e/kk vajaa vuosi maksettavaa, pikavippi 127e (eräpvä maanantaina) huoh. Sitten vielä lisäksi saunalahdelle ja soneralle yhteestä 30e/kk ja näitä maksettava lähes 3v. Mun aikoinaan avaamalle ellos tilille on ostanut 800eurolla.. Sitten vielä lukuisia muita.. klarnaa, useita hobby hallille ja anttilaan..

Pidä huoli että saat kaiken tuon miehesi ostaman omaisuuden itellesi ja vielä vähän enemmän. Eli vaadi kaikki tietokoneet, televisiot, sohvat jne itsellesi, ja vetoa siihen että sinä joudut maksamaan miehen luotot. Sen jälkeen myyt kaiken mistä rahaa saa, ja maksat velkoja niillä rahoilla.

Jos miehesi on myös lähes rahaton, niin sinähän saat sitten kelan kautta lapsesta elareita noin 140 euroa kuussa.

Oletteko naimisissa vai avoliitossa?

Mitä se mies on sieltä nettikaupoista ostellut ja mihin on kulutusluotot käyttänyt? Ryyppäämiseen vai onko hankkinut jotain tavaraa? Jos on hankkinut tavaraa, niin otat ne tietenkin itsellesi ja vaikka myyt.

Ja tosiaan noista, mistä et edes tiennyt, niin rikosilmoitusta tekemään heti maanantaina. Älä vaan ota itsellesi maksettavaksi mitään, mikä ei sulle kuulu. Tässä on nyt sun tulevaisuuden lisäks kyse sun lapsen tulevaisuudesta. Teillä menee lopulta paljon paremmin kun pääset eroon tuollaisesta miehestä. Voimia sulle!

[QUOTE="Hmmm";23447106]Oletteko naimisissa vai avoliitossa?

Mitä se mies on sieltä nettikaupoista ostellut ja mihin on kulutusluotot käyttänyt? Ryyppäämiseen vai onko hankkinut jotain tavaraa? Jos on hankkinut tavaraa, niin otat ne tietenkin itsellesi ja vaikka myyt.

Ja tosiaan noista, mistä et edes tiennyt, niin rikosilmoitusta tekemään heti maanantaina. Älä vaan ota itsellesi maksettavaksi mitään, mikä ei sulle kuulu. Tässä on nyt sun tulevaisuuden lisäks kyse sun lapsen tulevaisuudesta. Teillä menee lopulta paljon paremmin kun pääset eroon tuollaisesta miehestä. Voimia sulle![/QUOTE]

Ryyppäämiseen ja tavaroiden osteluun.. Toki vaadin tavarat itselleni.

Avoliittolaki

Laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta

Uusi avoliittolaki astuu voimaan 1.4.2011. Lain tarkoituksena on luoda pelisäännöt avoliiton purkautuessa tapahtuvaan omaisuudenjakoon. Huomioitavaa on lainsäätäjän määrittely avoliitosta:

- asuminen yhteistaloudessa vähintään viisi vuotta TAI

- joilla on tai on ollut yhteinen tai yhteisessä huollossa oleva lapsi

Avopuolisot voivat uuden lain mukaan sopia omaisuuden erottelusta ja hyvityksestä keskenään. Jos sopiminen ei onnistu, erottelua varten voi hakea käräjäoikeudelta pesänjakajan määräämistä. Avopuolisolla on oikeus hyvitykseen, jos hän on auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan omaisuuttaan ja omaisuuden jakaminen ainoastaan omistuksen perusteella merkitsisi hyötymistä toisen kustannuksella.

Meillä tämä juttu on hieman nurinkurisesti. miehen nimellä tavaraa mutta minä maksanut kaiken. Erossa tuskin saan mitään,ainakaan mies ei suostuvainen ole. mies on alkoholisti eikä välitä pätkääkään muusta kuin itsestään ja mulla on tullut mitta täyteen. lapsen kanssa tarvisi asunto hommata ja kaikki kalusteet ja tavarat sinne. mies ei halua mulle mitään antaa,ennemmin kuulemma vaikka tavarat polttaa.

Olitpa avo- tai avioliitossa, soita oikeusaputoimistoon ja selitä heille tilanteesi. Jos et saa sieltä omin avuin aikaa, soita perheneuvolaan tai kuntasi sosiaalitomen vaihteeseen ja pyydä apua. He voivat järejstää sinulle ajan myös oikeusaputoimistoon.

Tee lista kaikista omista ja miehesi veloista, tuloista ja omaisuudesta - ja säästöistä, jos niitä nyt on. Kaikki rästilaskut kerää myös yhteen. Pyydä että oikeusaputoimiston lakimies tutkii tilanteen ja kertoo mitkä ovat sinun oikeutesi tässä tilanteessa.

Tuskin joudut tuossa tilanteessa maksamaan mitään lasten hoidosta. Tilanteesi saattaa jopa parantua hieman, koska miehesi joutuu maksamaan lapsesta elatusmaksua sinulle (tai jos ei pysty, Kela maksaa) - jos siis lapsi jää sinulle. Taloudellinen tilanteesi tulee varmaankin olemaan aika tiukka seuraavat 3 vuotta. Mutta parempihan se niin on kuin mies, joka tekee jatkuvasti lisävelkaa.

Opi tästä nyt kaksi asiaa. Ensinnäkin, älä enää ota velkaa, äläkä tilaa Elloksesta tai muustakaan mitään velaksi niin kauan kun sinun tulosi ovat olemattomat tai edes pienet. Ykisnholtajan ei kannata pitää mitään luotollista tiliä. Myös Visasta yms kannattaa luopua. Toisekseen, edes avioliitossa et saa toisen antaa ottaa lainaa sinun nimissäsi. Se on kuin ampuisi itseään nilkkaan.

Vastaisuudessa huolehdi ensiksikin siitä, että olet omillasi. Elä vaikka kuinka vaatimattomattomasti, ja vaatteetkin voivat olla vanhoja ja kuluneita. Se on parempilaatuista elämää kuin uudet Elloksen vaatteet velaksi. Lapsllekin saat käytettyjä vaatteita kirpputoreilta, tuttavilta tai kirkon kautta. Yksinhuoltana voit ihan hyvin kertoa lähipiirillesi tai kirkon diakonille, että sinulla ei ole varaa ostaa vaatteita lapselle ja kysyä tietävätkö he jonkun, jolla olisi antaa pois käytettyjä lastenvaatteita.

Toisekseen, älä koskaan enää tapaile, saatika asu miehen kanssa, joka ei ole omillaan toimeentuleva. Jos tapaat mukavan miehen, älä sitoudu häneen ennen kuin tiedät, että hän hoitaa raha-asiansa hyvin ja on mieleltään tasapainoinen. Muista että rakkaus on myös tahdon asia. Jos luulet rakatavasi renttua, on kyse jonkun oman traumasi hoitamisesta. Olet aikuinen ja äiti, joten sinun pitää myös rakastua vastuuntuntoisesti.

Vanha ketju, mutta pakko sanoa, että älkää hyvät ihmiset tuudittautuko siihen, että jos puoliso on ottanut tiedoillanne pikavippejä ja kulutusluottoja, että rikosilmoitus olisi joku taikatemppu, mikä pyyhkii vastuunne pois. Jokaisella on velvollisuus säilyttää pankkitunnuksiaan niin, ettei niihin pääse kukaan muu käsiksi. Mikäli pankkitunnukset ovat puolison saatavilla, tai annettu jopa vapaaehtoisesti sille tiedoksi salasana ja käyttäjätunnus jotain käyttötarkoitusta varten, niin sitten olette ikävä kyllä itse vastuussa luotoista mitkä on nimiinne otettu.

Yleensähän se erotilanteessa on että laitetaan mies maksamaan kaikki.
Yleensä vielä akka työtön niin ukko joutuu maksamaan kaiken.

Yhteistyössä