miten seuloa allergioita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Hei!

Meillä 5kk tyttö jolla epäilen allergiaa ja itseasiassa myös refluksia. Lääkärillä oltiin ja ollaan jonossa ph mittaukseen, mutta muutoin eivät mitään tee, kun "vauva on iloinen ja terveenoloinen ja paino nousee". Ollaan kuitenkin nyt valvottu 1kk tiheän yöheräilyn vuoksi, joka pahentunut koko ajan. Heräilyä pahinpina aikoina jopa 1/2 h-1h välein lähes läpi yön.
Vatsavaivaakin oli, joten menin ja aloitin kiinteät (myös jotta refluksi helpottaisi kun on kiinteämpää sisällä) 4kk iässä. Bataattia on syöty eniten ja nyt kokeiltu porkkanaa josta tuli yskää tänään ja ekana yönä ihan hirveitä huutoja. En ensin ymmärtänyt jättää pois, mutta eikö yskä ole yksi allergian oire? Tänään tajusin ja nyt jätetään porkkana pois. En ole pitänyt diettiä, kun en ole osannut allergioita ennen tätä päivää epäillä!
Siis mitä kaikkea minun tulisi nyt välttää aluksi?

-maitotuotteet, muna, kala, tuo porkkana, tomaatti nyt tuli itselle mieleen. Onko muita ? Mistä tiedän ettei tuo bataattikin ole allergisoinut? Mistä lähteä liikkeelle? En kai voi nyt yhtäkkiä enää ottaa kiinteitä kokonaan pois kun niitä jo melkein kuukausi syöty. Tovin emme ole päässeet kovin pitkälle, maissi ja riisipuurojauhoja kokeilin ja tuntuivat pahentavan asiaa. Nan:ia olen pari kertaa antanut, mutten nyt yhtäkkiä muista miten sen jälkeen meni, yhtenä yönä annoin 100ml, enkä äkkiä muista että olisi ainakaan samana yönä kovia huutoja/ heräämistä ollut, saattoi jopa olla hieman rauhallisempi yö.... tämä kait viittaisi ettei maito olisi allergisoiva.

Kuinka yleistä että on allergioita, muttei maidolle kuitenkaan olisi? Ja voiko olla vaan pari ainetta vai onko ennuste että olisi sitten roppakaupalla jos jotain löytyy?

Olisin kiitollinen kokemuksista :saint:

Alan olla melko väsynyt kuukauden valvomisen jälkeen ja alkaa mennä päivät itkuksi jo itselläkin :'(

Kirjoituksesta taisi tulla melko sekava, koska olen nytkin aivan puhki.... ja odotan koska vauva herää taas itkemään

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 22:21 vieras kirjoitti:
Hei!!
Siis mitä kaikkea minun tulisi nyt välttää aluksi?

-maitotuotteet, muna, kala, tuo porkkana, tomaatti nyt tuli itselle mieleen. Onko muita ? Mistä tiedän ettei tuo bataattikin ole allergisoinut? Mistä lähteä liikkeelle? En kai voi nyt yhtäkkiä enää ottaa kiinteitä kokonaan pois kun niitä jo melkein kuukausi syöty.

Kuinka yleistä että on allergioita, muttei maidolle kuitenkaan olisi? Ja voiko olla vaan pari ainetta vai onko ennuste että olisi sitten roppakaupalla jos jotain löytyy?

Ihan ekaksi :hug: ja voimia arkeen! Tilanteenne kuulostaa melko samalta kuin meillä aikanaan kakkosen kanssa.

Itse aloitin jättämällä pois ensin kaikki halposti mahavaivoja aiheuttavat aineet: kofeiinipitoiset juomat, sipulit, paprika, tuore kurkku, omena, tuore ruisleipä, vahvat mausteet, sitrukset. Näistä on helppo aloittaa, koska mikään ei ole elämisen kannlata välttämätöntä eikä pois jättäminen rajoita syömistä kovin radikaalisti. Pari viikkoa katselin oliko vaikutuksia (ei erityisemmin).

Seuraavaksi tiputin pois myös munan ja maidon. Jo muutaman päivän päästä mahavaivoja oli vähemmän ja vauva jopa hymyili ainaisen kitinän ja huudon sijaan. Pari viikkoa pidin diettiä tässä laajuudessa, sitten jätin pois myös vehnän. Taas pari viikkoa odottelua ja sitten ruokavalioon takaisin yksitellen parin viikon välein muna, maito ja vehnä. Näin sain haarukoitua suunnilleen auttoiko dietti vai ei.

Mun mielestä voisi olla ihan järkevää jättää vauvalta kiinteät pois kokonaan samalla kun itse karsit omaa ruokavalioitasi, iän puolestahan teillä ei ole vielä kiirettä kiinteisiin. Muuten on aika mahdotonta sanoa mistä mahdolliset oireet tulevat. (Itse olen sekä esikoisen että kakkosen kanssa palannut hetkeksi takaisin täysimetykseen kiinteiden aloituksen jälkeen, esikoinen oli n. 6kk ja kakkonen yli 7kk.) Kun vauvasi mahavaivat toivottavasti helpottuvat, voit ottaa omaan ruokavalioosi takaisin eniten epäilemäsi aineet yksi kerrallaan ja katsoa alkaako oireilu uudestaan. Kannattaa pitää vähintään viikko väliä ruoka-aineiden kanssa että myös hitaat reaktiot ehtivät tulla. Pidä tarkasti ruokapäiväkirjaa, jostä näkyy mitä olet syönyt ja tuliko vauvalle oireita/mitä oireita tuli. Jos allergiaoireilu alkaa uudelleen, otat yhteyttä neuvolaan tai suoraan (lasten) allergologiin ja vaadit päästä jatkamaan altistuksia lääkärin seurannassa.

On varmaan ihan tuurikauppaa onko vauva allerginen/yliherkkä vain joillekin ruoka-aineille vai mega-allerginen jolle ei käy mikään. Meillä esikoinen pulautteli vain porkkanasta ja sipulista + sai mahavaivaivoja vahvoista mausteista. Kakkonen oli allerginen kutakuinkin kaikelle mille vaan olla voi ja kofeiini teki tosi levottomaksi, oireilu alkoi jo 2 viikoisena. Kolmoselle näyttäisi tulevan ihottumaa ja pulauttelua kalasta, munasta, omenasta, porkkanasta.

Toivottavasti tästä oli jotain apua, että pääset eteenpäin ja ennenkaikkea saisitte jonkinlaisen yörauhan! :hug:

Ei missään tapauksessa saa ominpäin mennä karsimaan pois tuollaisia tärkeitä aineita kuin esim. maito ja viljat. Lääkärin tai neuvolan kanssa tuollaiset kokeilut sovittava. Ota yhteyttä neuvolaan ja ilmaise oma väsymyksesi ja epäilysi allergioiden suhteen. Kerro, että tilanne alkaa olla jo sietämätön. Toivottavasti saatte pian apua asiaan. Voimia :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 08:43 vieras kirjoitti:
Ei missään tapauksessa saa ominpäin mennä karsimaan pois tuollaisia tärkeitä aineita kuin esim. maito ja viljat. Lääkärin tai neuvolan kanssa tuollaiset kokeilut sovittava. Ota yhteyttä neuvolaan ja ilmaise oma väsymyksesi ja epäilysi allergioiden suhteen. Kerro, että tilanne alkaa olla jo sietämätön. Toivottavasti saatte pian apua asiaan. Voimia :hug:

Olen käyttänyt koko imetyksen ajan kalkki + d-vitamiinia, joten kalsiumin puutetta ei vauvalla ole :) Muutoinkin käytän melko vähän maitotuotteita joten ei ole pois pudotettavaa kuin juusto ja margariini + maitoa sisältävät elintarvikkeet. Olen vauvan oireilun vuoksi käynyt lääkärillä jo 3 kertaa (tosin silloin epäilin refluksia, mutta allergiaperäinenhän sekin voi olla) ja meidät passitettiin kotiin..... olen varaamassa aikaa allergiologille mutta kestää tovin ennenkuin pääsemme sinne ja en jaksa enää valvoa, joten jotain on koitettava nyt itse. Viljoja en le vielä karsimassa

Ihan ekaksi :hug: ja voimia arkeen! Tilanteenne kuulostaa melko samalta kuin meillä aikanaan kakkosen kanssa.

Itse aloitin jättämällä pois ensin kaikki halposti mahavaivoja aiheuttavat aineet: kofeiinipitoiset juomat, sipulit, paprika, tuore kurkku, omena, tuore ruisleipä, vahvat mausteet, sitrukset. Näistä on helppo aloittaa, koska mikään ei ole elämisen kannlata välttämätöntä eikä pois jättäminen rajoita syömistä kovin radikaalisti. Pari viikkoa katselin oliko vaikutuksia (ei erityisemmin).

Seuraavaksi tiputin pois myös munan ja maidon. Jo muutaman päivän päästä mahavaivoja oli vähemmän ja vauva jopa hymyili ainaisen kitinän ja huudon sijaan. Pari viikkoa pidin diettiä tässä laajuudessa, sitten jätin pois myös vehnän. Taas pari viikkoa odottelua ja sitten ruokavalioon takaisin yksitellen parin viikon välein muna, maito ja vehnä. Näin sain haarukoitua suunnilleen auttoiko dietti vai ei.

Mun mielestä voisi olla ihan järkevää jättää vauvalta kiinteät pois kokonaan samalla kun itse karsit omaa ruokavalioitasi, iän puolestahan teillä ei ole vielä kiirettä kiinteisiin. Muuten on aika mahdotonta sanoa mistä mahdolliset oireet tulevat. (Itse olen sekä esikoisen että kakkosen kanssa palannut hetkeksi takaisin täysimetykseen kiinteiden aloituksen jälkeen, esikoinen oli n. 6kk ja kakkonen yli 7kk.) Kun vauvasi mahavaivat toivottavasti helpottuvat, voit ottaa omaan ruokavalioosi takaisin eniten epäilemäsi aineet yksi kerrallaan ja katsoa alkaako oireilu uudestaan. Kannattaa pitää vähintään viikko väliä ruoka-aineiden kanssa että myös hitaat reaktiot ehtivät tulla. Pidä tarkasti ruokapäiväkirjaa, jostä näkyy mitä olet syönyt ja tuliko vauvalle oireita/mitä oireita tuli. Jos allergiaoireilu alkaa uudelleen, otat yhteyttä neuvolaan tai suoraan (lasten) allergologiin ja vaadit päästä jatkamaan altistuksia lääkärin seurannassa.

On varmaan ihan tuurikauppaa onko vauva allerginen/yliherkkä vain joillekin ruoka-aineille vai mega-allerginen jolle ei käy mikään. Meillä esikoinen pulautteli vain porkkanasta ja sipulista + sai mahavaivaivoja vahvoista mausteista. Kakkonen oli allerginen kutakuinkin kaikelle mille vaan olla voi ja kofeiini teki tosi levottomaksi, oireilu alkoi jo 2 viikoisena. Kolmoselle näyttäisi tulevan ihottumaa ja pulauttelua kalasta, munasta, omenasta, porkkanasta.

Toivottavasti tästä oli jotain apua, että pääset eteenpäin ja ennenkaikkea saisitte jonkinlaisen yörauhan! :hug:
[/quote]

Kiitos :)

Viime yö oli vähän rauhallisempi aamuyöhön asti. Tänään on ollut taas enemmän refluksioireitakin jotan nyt kyllä yhdistän nämä kaksi toisiinsa. Kiinteitä en haluaisi kokonaan lopettaa refluksioireiden vuoksi..... otan maanantaina yhteyttä neuvolaan, mutta sieltäkäsin vaan asiat etenevät varmaan hitaasti.... ph mittaus jonossa olemme jo sairaalaan, mutta en tiedä koska aika saadaan. Tuota ruokapäiväkirjaa pidinkin jo hieman aiemmin, mutta en kovin tarkkaan. Täytyy nyt luoda uusi systeemi.

Kait tämä tästä

Toivon, että saatte nopeammin apua kuin me! Meillä ensimmäiset 5kk herättiin myös yöllä tunnin välein (pahimpina öinä en nukkunut kuin puoli tuntia). Ja enkä myöskään päivällä kun ei ollut ainokainen tuo vauveli..
Tosiaan tiedän mihin kuntoon siitä menee, itse olin aivan uupunut. Vaadi ja vaadi siis...vanhemmat tuntevat oman lapsensa parhaiten. Meillekin tarjottiin aina vaan linjaa "seuraillaan ja ei se allergiaa ainakaan ole kun iho on noin hyvä vastauksia".

n.8kk iässä alkoivat VALTAVAT oksentelut iltaisin. Kakka oli koko ajan vihreää ym. Koko perhe, lapsi tietenkin eniten, kärsittiin tilanteesta koska välillä valvottiin koko yö koko perhe (sisarus heräsi toisen itkuun eikä nukkunut takaisin ym).

Vaatimalla kun vaadittiin ja kun painossakin alkoi oireilu näkyä niin sitten vasta saatiin lähetteitä eteenpäin ja tutkimukset valitettavasti kulkevat hyvin hyvin hitaasti eteenpäin askel kerrallaan. Nyt meille on selvinnyt, että refluksitautihan se (ehti yli vuoden oksentaa lähes joka ilta hirvittävät määrät, ei mitään pulauttelua) ja sen kanssa nyt yritetään pärjäillä, kolmas lääke kokeiltavana. Tähystysjonossa ollaan, mutta sekin kuulemma hyvin voi mennä yli kesän ennen kuin aika saadaan. En tiedä miten teilläpäin mahtaa nuo tutkimukset mennä, miten nopeasti niihin pääsee. Aika kauan saatiin odottaa ph-mittaustakin.

Osaisko joku sano apua, kun edelleen lapsi juotuu käyttämään NAN-maitoa, tavallinen, ei myöskään laktoositon maito käy, pienestäkin määrästä maha kuralla (tosin on myös muuten usein). Miten siitä pääsisi eroon (lapsi nyt 1v10kk). Kalkkia saa kuitenkin tarpeeksi, koska piimää ja muita hapanaitotuotteita pystyy käyttämään. Joku sanoi että maitoallerginen voi kestää hapanmaitotuotteita? Voisiko pitää paikkansa? Maitoallergia kokeet on otettu, negatiiviset...ne kai ei täysin luotettavia ole.

Melkosta salapoliisin työtä tuo allergia vaatii.. meillä käskettiin pitää ruokapäiväkirjaa, mutta sitten lääkäri ei sitä viitsinyt edes vilkaista ja itselle ei kyllä sen avulla selvinnyt. muutamia aineita vältetään mitkä tuntuvat pahentvavan refluksia.

Teille toivon lujaa tahtoa taistella lapsen puolesta ja jaksamista. Unta pitäisi saada välillä! Teillä "vasta" kuukausi valvottu, toivottavasti saatte nopeasti apua, sillä siinä menee pää aivan sekaisin ja muu elämä myös, jos koskaan ei saa nukkua. Onko sinulla mahdollisuutta päiväuniin?

Edellinen kirjoittaja jatkaa vielä, että tuo yskä on myös refluksitaudin oire. Ja meilläkin tuntuu pahentavan sitä mm. tomaatti, porkkana, jotkut marjat ainakin kokonaisena mm. mustaherukka, suklaa. Jos noita on ruuassa niin seurauksena on lähes takuuvarma oksennus illalla ja kakassa myös tulevat sulamattomina pois.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 08:43 vieras kirjoitti:
Ei missään tapauksessa saa ominpäin mennä karsimaan pois tuollaisia tärkeitä aineita kuin esim. maito ja viljat. Lääkärin tai neuvolan kanssa tuollaiset kokeilut sovittava.

Jos viittasit tällä minun tekstiini, niin kirjoitin kyllä myös että parissa viikossa ei mitään vahinkoa tapahdu sen enempää äidille kuin vauvallekaan. Usein kun lääkärille pääsemistä joutuu odottamaan ja sinnekin on hyvä olla "mustaa valkoisella" oireilusta, niin on järkevää jo valmiiksi haarukoida mistä voisi olla kyse. Myöhemmin tekstissäni myös kehotin varaamaan ajan lääkärille ja jatkamaan yhdessä hänen kanssaan tilanteen setvimistä.

Pitää mennä imettämään....

\[quote="27.05.2007 klo 16:34 Vieras

Osaisko joku sano apua, kun edelleen lapsi juotuu käyttämään NAN-maitoa, tavallinen, ei myöskään laktoositon maito käy, pienestäkin määrästä maha kuralla (tosin on myös muuten usein). Miten siitä pääsisi eroon (lapsi nyt 1v10kk). Kalkkia saa kuitenkin tarpeeksi, koska piimää ja muita hapanaitotuotteita pystyy käyttämään. Joku sanoi että maitoallerginen voi kestää hapanmaitotuotteita? Voisiko pitää paikkansa? Maitoallergia kokeet on otettu, negatiiviset...ne kai ei täysin luotettavia ole.

[/quote]

Teidän lapsellanne ei voi olla maitoallergiaa jos pystyy käyttämään hapanmaitotuotteita ja Nan- maitoa. Niissä on lehmänmaidon proteiinia jota maitoallergikko ei siedä ollenkaan. Lapsenne on luultavasti muiden allergioidenkin takia hyvin herkkävatsainen ja reagoi tavalliseen maitoon siksi. Oletteko koettaneet sekoittaa Nanin joukkoon ihan vähän kerrallaan tavallista maitoa? Kalsiumiahan hän saa hyvin hapanmaitotuotteistakin. Jos ei pysty maitoa juomaan onko paha jos juo vielä vähän Nania ja käyttää hapanmaitotuotteita? Lapsenne oireet eivät viittaa myöskään laktoosi-intoleranssiin joka onkin hyvin harvinainen noin pienellä. Silloinkaan eivät kävisi tavalliset hapanmaitotuotteet ja Nan- maito. Jotkut lievästi oireilevat aikuiset voinenvat käyttää hapanmaitotuotteita koska maitohappobakteerit helpottavat oireilua.

Mie tuossa vastasi minun aiemaan kirjoitukseen. Näin minäkin olen ymmärtänyt. Ajatuksia vain sekoitti vauva-lehden keskustelupalstalla "sairaudet ja allergiat" ketju "Maitoallergikko kestää hapanmaitotuotteita, mutta oikeaa maitoa ei".

Samaa olen miettinyt, että on varmasti jotenkin herkkävatsainen, tuon refluksinkin takia (kun yli vuoden jo oksentanut) niin ei sielläkään varmaan kaikki puolustusmekanismit ym. pöpöjäkään vastaan ole ihan kohdillaan eikä kestä kaikkia ruoka-aineita vaikka varsinaista allergiaa ei olisikaan.

Ei se mikään paha meidän mielestä ole jos NAN-maitoa vielä juo..lähinnä jotkut muut sitä kummastelevat, mutta mitä nyt ei ihmeteltäisi.. kun ei kestä tavallista niin ei kestä. Sitä pientä liraustakaan mitä aina silloin tällöin yritetään nan-maitoon ujuttaa. Toisaalta vaan tuntu itsestä toivottomalta että päästäänkö siitä koskaan eroon, kun neiti kohta 2v ja aina kannellaan nan-maitoja mukana :)

Amaryllis + muut :)

Kiitos tsempistä! Nyt mennyt hieman paremmin yöt. Pahikseksi on nyt tosiaan selvinnyt porkkana ja todennäköisesti myös peruna. Porkkanan, perunan, tomaatin, munan ja maidon olen nyt jättänyt pois omasta ruokavaliosta ja oireet tuntuvat ainakin hieman helpottavan. En tosin vielä riemuitse, katsotaan katsotaan... mutta on ihana huomata, kuinka vauva on pirteämpi ja selvästi aktiivisempi lattialla, voi silminnähden jo parin paremman yön jälken paremmin. Jalat käyvät ja vääntää ja kääntää vieläkin öisin, mutta itkua on nyt vähemmän ja häirinnee myös vähemmän unta selvästi. =)

Tästä on hyvä jatkaa, toivoa annan myös muille! Jo näin pienessä ajassa voi tulla tuloksia, kun oikea aine/ aineet löytyy

kannanpa korteni kekoon.

Pojan refluksi todettiin 4kk ph-mittauksella (silent refluksi):oireena oli tiuha yöheräily, oikeastaan koko vuorokauden ympäri söi tisua 1-2-tunnin välein, yskä joka etenkin yöaikaan, imemislakkoilua/itkua tissillä, nieleslelyä makuulla ollessaan.

Samalla todettiin maito-allergia, joka osaltaan ehkä pahentanut refluksia. Itse edelleen imetän (poika 7 kk) maidot ja olen maidottomalla dieetillä .Suklaata vältän myös :)

Poika aloitti kiinteät 5kk , ja tällä hetkellä alllerginen (iho ja kakka-oireet) porkkanalle, suuri osa hedelmiä, kaura (eli tod.näk. myös muut kotim-viljat)

Refluksi oireet helpottaneet lähinnä lääkityksellä, mutta edelleen pientä vaivaa. Yöt kuitenkin menee jo useammalla tunnilla unta putkeen!

Pääasia että vaivat helpottavat , mutta mielestäni kannattaisi nuo lisäkiinteiden syömiset laittaa tauolle kunnes vaiva selvinnyt. Ainakin viikko / ruoka-aine muuten..

Yhteistyössä