Hae Anna.fi-sivustolta

Miten sieniä säilötään?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Minna, 12.08.2011.

1. Minna Vierailija

En ole koskaan sieniä säilönyt, joten tarvitsisin vähän apua ystävälliset ellit. :)
    Voiko niitä pakastaa vai säilötäänkö ne jollain muulla tapaa, missä säilytys?
    Täytyykö ennen säilömistä tehdä sienille jotain?

2. ....... Vierailija

Eri sienet säilötään eritavoilla. Minkälaisia sieniä olet säilömässä?

3. Minna Vierailija

Ai niinkö? Kanttarelleja olisin säilömässä.

4. Kantarelli-Elli Vierailija

Psst, jotkut suuttuu täällä ihan silmittömästi, jos kirjoittaa kanttarelli, kahdella t:llä. Mutta onneksi ne säilötään ihan samalla tavalla kuin yhden t:n kantarellitkin. Suosittelisin niille kuivausta, hyvin miedolla lämmöllä uunissa tai kuivassa paikassa ajan kanssa. Voi ne toki pakastaakin, niistä tulee sitten sellaisia lötsöjä kun ne sulattaa, mutta ei se sinänsä haittaa niiden käyttöä ruoanlaitossa.

5. Minna Vierailija

Ai?

Kuinkahan kauan niitä pidetään uunissa ja missä lämpötilassa? Anteeksi, olen ihan tumpelo tämän asian kanssa.
    Kaupoista saa säilykesieniä, voisiko niitä säilö johonkin liemeen ja millaiseen? Kuulostaa helpommalta kuin kuivatus.

6. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Pakasta ne, mutta ne pitää ensin laittaa paistinpannulle ilman rasvaa ja odottaa, että niistä alkaa irtoamaan neste. Kiehauta hetki siinä nesteessä, jäähdytä ja laita pakasteeseen. Ilman kuumennusta sieniä ei voi pakastaa.

Kun käytät sieniä pakasteesta, niin sulata ne ja kaada neste lasiin rasiasta ja paista sienet normaalisti sipulin kanssa pannulla, voi lisätään pannulle vasta sitten, kun sienet ovat kuivia. paista vielä hetki voin kanssa ja lisää kerma + lasista sienien liemi. Suurusta vaikka vaalealla maizenalla.

7. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    uunissa sieniä on vaikea kuivata, koska ilma ei kierrä ja uuni kuumenee liikaa helposti yli 40 asteen.

8. Minna Vierailija

Kiitos no. Tuo kuulosti aika helpolta, joten näin taidan tehdä. :)

9. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä pakastan kanttarellit, suppikset ja torvisienet tuoreena. Koostumus pysyy mielestäni parempana.

10. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ilma kiertää ihan kivasti kiertoilmauunissa, ja kun pistää keittiöpyyhkeen uunin luukun väliin niin pysyy lämpötilakin aisoissa.

11. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12

Itse säilön metsästä keräämiäni sieniä kuivattamalla mm seuraavat sienet kuivatan - jos niitä löytyy niin paljon kerralla, että kaikkia ei ehdi valmistaa ruoaksi heti:
    • korvasienet
    • kantarellit
    • suppilovahverot
    • tatit
    • kehnäsienet
    Suolasieniksi laitan mm:
    • haapasienet
    • kangassienet
    • rouskut
    • kehnäsienet

12. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan pakko on huomauttaa, että listasi on kyllä vaarallinen, koska erittäin myrkyllinen korvasieni on mainittuna samassa yhteydessä myrkyttömien sienten kanssa, ilman käsittelyohjeita tai edes mainintaa myrkyllisyydestä.

Toki ymmärrän, että osaat käsitellä korvasieniä, kun tätä olet kirjoittamassa, mutta kaikki eivät ymmärrä miten vaarallinen sieni on korvasieni epätäydellisesti valmistettuna tai tuoreesta puhumattakaan.

13. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    NÄIN MINÄ KÄSITTELEN KORVASIENENI, ENKÄ OLE KUOLLUT VAIKKA VUOSITTAIN OLEN POIMINUT JA SYÖNYT JA SYÖTTÄNYT MUILLEKIN TEKMIÄNI KORVASIENISOOSSEJA JA -MUHENNOKSIA
    Asiahan on niin, että korvasieni kuivattuna menettää runsaan osan myrkyllisyydestään.
    Sitten, kun korvasieniä käytetään kuivattuina - toimitaan niin, että sienet liotetaan tottakai ja liotusvesi heitetään ehdottomasti viemäriin - eikä sitä LIENTÄ todellakaan kenenkään tule nauttia ruokana TAI NESTEENÄ MISSÄÄN VAAN SE KAADETAAN VIEMÄRIIN!

Sitten ne liotetut ja turvotetut sienet ehdottomasti ryöpätään uudessa puhtaassa raikkaassa vedessä ja sekin vesi heitetään pois.

14. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos ohjeesta, teet sen tunnollisesti ja hyvin tarkasti, aivan taatusti sienesi ovat tarjoilukelpoisia.

helpommalla vain pääsee, kun keittää korvasienet kahteen kertaan, kymmenen minuuttia kerrallaan, veden välillä vaihtaen ja huoneen hyvin tuulettaen. Ja sitten pakastus.

15. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Minä en suosi pakastusta ollenkaan - siis sienien käsittelyssä - niistä menee maku ja tulee ihan hirveätä mössöä!

16. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vai mössöä, ei tule. Kuivattu myrkytön sieni on kyllä paras sieni käyttää, sitä on niin helppo lisätä vaikka mihin ruokaan ja säilytys on ilmaista.
    Korvasieni pysyy hyvinkin kiinteänä pakastettuna.

17. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Kerran käristin valurautapannulla suppilovahveroja Marttojen ohjeiden mukaisesti, jäähdytin ja pistin pakastusrasioihin ja se homma ei minulla onnistunut - niistä tuli semmoista mautonnta mössöä - että harmitti kun piti mennä kokeilemaan!

18. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Suppilovahvero on ehdottomasti paras kuivattuna ja kuivaakin helposti, koska se on ohutmaltoinen. Rouskut on taas ryöpättävä ja säilöttävä pakastettuna tai suolattuna. Suolaaminen on aika vaikea toimenpide, ainakin minulle, joten pakastus on ainoa vaihtoehto rouskuille.

jos ei satu omistamaan sienikuivuria, niin auton sisätilanlämmitin ja kärpäsverkko pahvilaatikon päälle teipattuna on toimiva kuivuri.

19. TuulaI Vierailija

Kerään vuosittain aika paljon sieniä ja säilön niitä eri tavoilla laadusta ja käyttötarkoistuksesta riippuen.

Kantarellit pakastan tuoreina - pienentelen niitä hiukan repimällä isot useampaan osaan ja halkaisemalla pienemmät. Sitten vain pakastimesta suoraan pannulle.

Suppilovahverot joko kuivaan tai pakastan tuoreena. Aikaisemmpin keitin ne pannulla kasaan ja pakastin sitten. Mustatorvisienet kuivaan, jolloin säilyvät todella hyvin vaikka vuosia.

Herkkutatit joko kuivaan viipaleina tai pakastan pannulla kasaan kiehautettuna.

Hyvä paikka sienten kuivaamiseen on jääkaapin yläkomero - sinne voi laittaa vaikka ritilähyllyt, jolloin mahtuu aika paljon sieniä kerrallaan kuivumaan.

Rouskujen suolaaminen on aika työläs, mutta vaivan arvoinen. Puhdistan ensin sienet hyvin - poistan limaisen pintakerroksen ja mahdollisesti tummuneet heltat. Paloittelen ja laitan väljään veteen - huuhtelen hyvin ennen keittämistä. Suuri osa kitkerästä ja myrkyllisestä maidista huuhtoutuu pois jo tässä vaiheessa. Rouskuja keitän väljässä vedessä, kunnes painuvat kattilan pohjaan. Huuhtelen ja jätän jäähtymään kylmään veteen useiksi tunneiksi jopa yön yli, että ovat varmasti kylmiä. Sitten nostan sienet lasipurkkiin siten, että karkeaa suolaa reilusti purkin pohjalle, kerros sieniä ja taas suolaa. Päällimäiseksi suolaa ja vaikka vedellä täytetty pakastepussi, jotta sienet ovat varmasti suolan ja nesteen peitossa. Jos haluaa, kerrosten välii voi laittaa valkosipulia tms. mausteita. Itse käytän vain karkeaa merisuolaa, jota on laitettava aika reilusti, jotta säilyvät. Suolaaminen ei onnistu tavallisella jodipitoisella pöytäsuolalla!!

Kun otat suolattuja rouskuja käyttöön, liota niitä väjässä vedessä, jolloin liika suola poistuu.
    Näin säilötyistä sienistä tulee maailman parasta sienislaattia vaikkapa joulupöytään.

En kelpuuta kaupasta ostettuja suolasieniä ruokapöytääni, koska mielestäni niitä ei ole puhdistettu riittävän hyvin ja ovat siksi limaisia ja epämiellyttäviä. Omat, äidin ja isoäidin ohjeella valmistetut suolasieneni ovat puhtaan valkoisia, eikä niissä ole ollenkaan limaa tms epämiellyttävyyksiä:)

Jos käytät rouskuja muuhun ruoanvalmistukseen, ne kannattaa pakastaa ryöppäyksen jälkeen.

20. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Pakastin joskus kanttarelleja tuoreena ja mielestäni niiden maku muuttui pakastuksen aikana, selvitin asiaa ja todettiin, että kuumennus lopettaa sienen entsyymitoiminnan ja maku säilyy paremmin muuttumattomana. Tuoreena pakastettu sieni kannattaa käyttää kai nopeammin?

21. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Äitini freesasi pannulla kanttarellit ennen pakastamista. Minusta niistä lähti maku sillä tavalla. Kanttarellit ja suppikset ovat muutenkin niin miedon ja hienostuneen makuisia, että pakastan ne mieluummin tuoreena jotta maku säilyisi. Mutta eriäviä mielipiteitä hyvässä hengessä :)

Niin, ja lisäyksenä rouskujen säilömiseen: olen varmaankin ylivarovainen niiden suhteen, ryöppään rouskut kahteen kertaan. Puristelen ne sitten mahdollisimman hyvin ja pakastan. Rouskuissa maku on kuitenkin aika voimakas. Ja olen samaa mieltä TuulaI:n kanssa että kotitekoinen sienisalaatti on paras, itsekään en ole koskaan ostanut valmista kaupasta.

Last edited: 14.08.2011
  22. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Noin minäkin suolaan rouskut ja omalta äidiltä olen taidon oppinut! Kiitos taidoistamme kuuluu äideillemme!

23. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Sama täälläkin, minä teen itse omat sienisalaatit - kaupan salaatteja maisteltuani - totean vain, että ne maistuvat kaikki samalta ja laatu on jotenkin limaista ja niljakasta

24. Piii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mielipiteitä säilöntään on yhtä monia kuin kirjoittajiakin.

Minä pakastan ryöpätyt korvasienet. Minun mielestä on vaan helpompi ryöpätä kaikki keräämäni korvasienet kerralla ja ottaa sitten niitä pakastimesta, kun tarvitsee.

Suppilo- ja kosteikkovahveroita kuivaan, ne kuivuu helposti ilman sen kummempaa kuivattamistakin. Ei tarvitse edes uunia tai kuivuria. Joskus olen jättänyt sienet kuivumaan keittiön pöydälle sellaisen marjanperkausritilän päälle. Ritilän reunojen alle vain jotain, ettei ole ihan pöydässä kiinni. Sienet kuivuu siinä itsestään.
    Joskus, kun satoa on tullut paljon olen kuivannut uunissa. Kiertoilma vain päälle ja luukku raolleen, ei siis tarvitse välttämättä edes pientä lämpöä.

Sienten kuivumiseen vaikuttaa paljon se, kuinka kosteita sienet on. Joskus nuo suppilovahverot on niin kosteita, että niistä valuu vettä, kun niitä poimii :)

Kantarellit ja tatit paistan kevyesti pannulla ennen pakastamista.

Rouskut suolaan. Ennen kuin ensimmäistä kertaa kokeilin suolata sieni, pidin sitä kamalan työläänä hommana. Oikeastaan se ei ole ollenkaan työlästä.
    Minä putsaan sienet hyvin ja jaätän yleensä likoamaan kylmään veteen yöksia ja sitten ryöppään sienet. Välillä huuhtelen sieniä kylmän veden alla tai sitten jätän jäähtymään kylmään veteen. Minä valutan sieniä lävikössä ennen suolaouta pienen hetken, että saan suurimman osan vedestä pois.
    Sitten vaan sieniä ja karkeaa merisuolaa isoon lasipurkkiin vuorotellen. Minä painelen sienet purkkiin tiiviisi. Päälimmäiseksi suolaa reilusti, siis niin paljon, että sienet peittyvät. Kannattaa tarkistaa muutaman päivän päästä, onko sienet vielä kokonaan suolan peitossa, jos ei ole lisätään suolaa.

Suolatut sienet säilyy hyvin viileässä paikassa (kellari tai jääkaappi). SIeniä saakin sitten liottaa ihan ajan kanssa, että saa ylimääräisen suolan pois. Ja tässä yhdyn muiden mielipiteeseen, että mikään ie voita itse tehtyä suolasienisalaattia :)

25. Juju Vierailija

Jos suolasienistä halutaan tehdä muuta ruokaa kuin sienisalaattia, ei ole pakko liottaa sieniä ihan ajan kanssa, sillä minä saan liian suolan pois uudelleen keittämällä väljässä vedessä. Luonnolisesti sienet on ryöpätty jo aiemmin ennen suolausta. Nopea ja tehokas "liian" suolan poiston toimenpide. 15 min. ja valmista muuhun ruokaan:)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri