Miten siirtää vauvan unirytmiä vähintään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
tunnilla eteenpäin? Vielä parempi olisi kahdella tunnilla... 8kk vauva nukkui ennen säännöllisesti pitkän aikaa 20-08, siitä se vähitellen muuttui 20-07, ja nyt se on viikon verran ollut 20-06. Päiväunet ovat muuten pysyneet samanlaisina, mutta noin kuukausi sitten jätimme viimeiset iltatorkut pois.

Nyt pitäisi saada rytmi muuttumaan niin, että menisi nukkumaan vaikka vähän myöhemmin ja heräisi myöhemmin. Lokakuussa olen jatkamassa töitä, ja silloin vielä kaiken lisäksi siirretään kelloja, joten ei ole kiva jos vauva herättää minut aamulla kello 5...

Oletteko joutuneet siirtämään vauvan unta? Miten olisi paras toimia, tai mikä teillä on toiminut? Pitäisikö väliaikaisesti ottaa iltapäikät takaisin ja näin venyttää iltaa vai miten toimisin? (Ideaali olisi, että vauva nukkuisi lokakuussa jolloin kellotkin on jo siirretty, 21-07. Jos tietysti yöunen tarve pysyy nyt tässä 10 tunnissa....)

Kiitos vastauksista! :)

Saahan sitä yrittää, venytät iltaa aina hieman eteenpäin. Hyvässä lykyssä tosin sotket nyt olevat hyvät yöunet.

Mä en jaksa ymmärtää vanhempia, jotka kitisevät vauvan nukkumisesta noin hyvin. Se nyt vaan on niin, ettei vauva ole kone joka toimii vanhempiensa tahdon ja mukavuudenhalun mukaan.

Uskoisin että tuo korjaantuu vasta kun jätät aamupäiväunet pois. Aika tyypillinen ongelma tuon ikäiselle, ei vielä pärjää yksillä päiväunilla, mutta vuorokauden unentarve on lyhentynyt niin ei jaksa nukkua aamulla. Koita ottaa viereen aamulla, siihen saattaa nukahtaa.

[QUOTE="Jepulis";24616825]Saahan sitä yrittää, venytät iltaa aina hieman eteenpäin. Hyvässä lykyssä tosin sotket nyt olevat hyvät yöunet.

Mä en jaksa ymmärtää vanhempia, jotka kitisevät vauvan nukkumisesta noin hyvin. Se nyt vaan on niin, ettei vauva ole kone joka toimii vanhempiensa tahdon ja mukavuudenhalun mukaan.[/QUOTE]

Tottakai tiedän, ettei vauva ole kone eikä vauvan unirytmiä noin vain siirretä. En ole tyhmä. Ja en valita näistä unista TODELLAKAAN! Tuttujen saman ikäiset vauvat heräävät vielä monia kertoja yössä ja nukkuvat muutenkin huonosti. Olen erittäin onnekas, että lapseni nukkuu 10h ilman kitinän kitinää (paitsi jos on hammasvaivoja..) Se nyt vain olisi helpompi jaksaa pitkää päivää töissä jos ei tarvisi herätä aamuvarhain. Kuvittelisin, että jollakin on ollut samanlainen tilanne joskus ja kokemuksia kaipailen.

[QUOTE="Annika";24616832]Uskoisin että tuo korjaantuu vasta kun jätät aamupäiväunet pois. Aika tyypillinen ongelma tuon ikäiselle, ei vielä pärjää yksillä päiväunilla, mutta vuorokauden unentarve on lyhentynyt niin ei jaksa nukkua aamulla. Koita ottaa viereen aamulla, siihen saattaa nukahtaa.[/QUOTE]

Joo meidän pikkuinen on sen verran vipeltävää sorttia, ettei toivoakaan siitä, että nukahtaisi viereen :D Yritetty on ja villintyy vain ja alkaa repiä minua ja miestä tukasta riemunkiljahdusten saattelemana jos aamulla samaan sänkyyn ottaa! Voisin ehkä siis kokeilla aamupäiväunien jättämistä pois. Aloitan ainakin tästä. Kiitti vinkinstä :)

Meillä ei aikanaan toiminut mikään. Monenlaisia konsteja kokeiltiin ja aina heräsi aamulla samaan aikaan. Oli sitten vaan iltapäivällä julmetun väsynyt ja kiukkuinen. Ja kokeiltiin useampi päiv putkeen mutta aika oli se joka teki tehtävänsä. Vauvbasta lähtien heräsi 5.30 ja nyt eskarilaisena saattaa joskus nukkua jopa seitsemään :)

En siis tarkoittanut että lapsesi olisi vielä valmis yksiin päiväuniin, yleensä vasta n 10kk iässä, mutta voihan tuota kokeilla, varsinkin jos on menossa päivähoitoon niin siellä monesti pyrkivät saamaan vauvatkin muiden kanssa samaan rytmiin

Meillä ei onnistunut millään. Puolisentoista vuotta herättiin viideltä, odoteltiin milloin päiväkoti aukeaa että voi mennä aiemmin töihin jotta pääsi sitten ip vähän aiemmin. Ei ollut herkkua. Kolmevuotiaana lapsen unet alkoivat aamusta venyä ensin kuuteen, nyt liki 5-vuotiasta joutuu joskus jopa herättelemään seitsemän aikaan.

Meillä ihan sama ongelma saman ikäisen kanssa. Viimeisen 2-3 viikon aikana on yhtäkkiä ruvettu heräämään jo 5.30-6.00 aikoihin. Ja kuukausi sitten nukuttiin vielä 7-8 asti. Yöunille mennään 20.00-20.30. Meillä vain se ero, että vauva ei todellakaan nuku inahtelematta läpi yön vaan pahimmillaan herätään tunnin välein. Ja nyt sitten vielä pitäisi nousta paria tuntia normaalia aikaisemminkin, niin alkaa olla homma sietorajoilla.

Mutta joo, vuorokauden unimäärä on varmaankin vähentynyt ja se sitten otetaan yöunista. 6 kk iästä ollaan oltu kaksilla päiväunilla mutta vielä ei toivoakaan, että pärjättäisiin yksillä. Toivottavasti tämä on nyt vain joku väliaikainen vaihe.

Kyllähän 5.30-600 on aivan hyvä aika herätä, noin meillä aina heränneet ja siitä alkanut päivä. Tuskin 8kk pärjää vielä yksillä päikkäreillä, eikä tarvekaan. Tarhassakin nukkuvat pienimmät rattaissa pienet torkut tai vaihtoehtoisesti nukahtavat ruokapäytään ja lounas jää väliin. Kovaa on noin pienellä hoidossa. Kotona ei olisi mitään ongelmaa, jää illasta mukavasti omaa aikaa, kun lapset käyvät ajoissa yöunille 20:n maissa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyytyväinen yökyöpeli;24617588:
Kyllähän 5.30-600 on aivan hyvä aika herätä, noin meillä aina heränneet ja siitä alkanut päivä.

No tää on just sun mielipide. Mun mielestä taas ei ole yhtään hyvä aika herätä. Ei olla mitään aamuvirkkuja kummatkaan miehen kanssa, hyvähän se on huudella jos on itse sitä sorttia. Joidenkin mielestä jo 7 herääminen on ihan kamalaa, minulle se kyllä menettelee mutta tiedän kotiäitejä, joiden mielestä sekin aika on ihan kamalan aikaisin. En silti mene kenellekään läykyttämään päin naamaa, että hyvä aika herätä.

Meillä on kokoajan tytön unirytmin eteenpäin siirtäminen menossa. Tunnilla venytän nukkumaan menoo, mutta sekin täytyy pikkuhiljaa. Ainakin meijän neidin kohalla. Olen pidentänyt hereillä olo aikaa 10 min ja muutaman päivän päästä taas 10 min jne. Pian on tunti siirretty, ja tyttö nukkuu nyt jo aamusin pidempään.

Yhteistyössä