Miten sinä saat arjen kaaoksen kuriin vai elätkö suht'tyytyväisenä kaaoksen keskellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teet työtäs laulellen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin harrastaisin tuota syöttikseen köyttämistä. Olen kai sen verran lunkimpi noissa kotihommissa etten usko naperoiden saavan koko murjua tuhottua vaikka tiskejä laittaisinkin. Tenavia on kuusi, kaikki pieniä, kolme uhmaikäistä. Ehkä mun on vain PAKKO olla rennompi.

Meillä mies osallistuu täysipainoisesti kotihommiin iltaisin. Nukkumaan ei mennä ennen kuin keittiö on siivottu ja muuten paikkoja vähän raivattu.

Astiat tiskikoneeseen välittömästi, siinä ei montaa minuuttia mene. Annan taaperon tyhjentää jonkun laatikon jos siihen hommaan ryhtyy, mulla menee 20 sek kun laitan tavarat takaisin keittiön raivaamisen jälkeen.

Taapero tykkää laittaa pyykkejä koneeseen kun mä annan hänelle, eli mä lajittelen ja hän täyttää konetta.

Musta tuntuu että sä teet tästä nyt vaan turhan hankalaa. Teet nopsaan ja tarvittaessa nipistät 10 min päiväunista.

Jälleen kerran yksi ketju, johon voi vain todeta: Olen niin iloinen ettei mulla ole lapsia! En voisi ikinä asua tuollaisella työleirillä ja kaaoksessa kuin mitä te kuvailette. Kauheaa. Missä teidän elämä?!?! Tuohan on niinkuin olisi 24/7 orja.

En mä kyllä noin hankalaksi ole kodinhoitoa kokenut... 2 lasta, 2,5 vuotta ikäeroa. Kun nuorempi oli vielä pieni, laitoin keittiön kondikseen sillä aikaa kun lapset söi, siinä ei monta minuuttia mene kun pyyhkii tasot ja laittaa ruuanlaittovälineet koneeseen. Joskus esikoinen viihdytti vauvaa kun laitoin esim. pyykkejä, joskus imuroin ja moppasin vauva manducassa kun ei siitä muuten ois oikein tullut valmista. Äkkiä ne kasvaa, ja sitten saa taas siivota rauhassa ;)

Mutta kaaoksen selättämiseen ei auta muu kuin se, että siivoaa kaikki sotkut samantien. Eli vähän koko ajan, ei raivon voimalla kerran viikossa.

Oliskos tuossa ap:n asenteessa jotain sanomista.. Syömisen jälkeen ei mene kauan, kun astiat laittaa koneeseen. Ja tyhjennys taaperon ollessa nukkumassa, ellei se onnistu muutoin lainkaan.

Tai sitten kertakäyttöastiat..:D

Molemmat aikuiset tekee osansa, muuten tulisi hulluksi. 10 vuotta kärvistelin suhteessa jossa mies tottui suhteen alussa siihen, ettei tehnyt kotitöitä "koska toi leivän pöytään". Tlanne vain jatkui vaikka menin töihin, ja edelleen kun mies jäi työttömäksi ja minä "toin leivän pöytään". Töiden jälkeen odotti pyykit, ruoan laitot jne. Siinäpä huomasi että ei olisi pitänyt miestä totuttaa siihen että päivisin työssä käyvänä hänen ei tarvitse tehdä mitään kotona. Sitäpaitsi, töissä käyminen ei ole mitään kotirumbaan verrattuna. Näin molempia tehneenä voin sanoa. Eron jälkeen yh:na oli helppoa olla aiempaan verrattuna, mikä oli yllättävää, koska olin ajatellut että työmääräni säilyy samana. Mutta eipäs se ihan näin ollutkaan. Nyt siis jo onnellisesti uusioperheessä, jossa tasa-arvo toimii ja molemmat osallistuu.

Meillä taas keittiö on aina siisti ja muualla kaaos :D Mä teen niin, että ruoan jälkeen istutan kaksosia 1,5v syöttötuoleissa syömässä esim. omenaa tai ruisleipää ja siistin jäljet samantien. Käsin en tiskaa juuri mitään, kaikki vaan koneeseen.

Meillä koneen saa pauselle, joten sitä on helppo pyörittää osissa. Sammuttaa vain ulkoilun ajaksi ja sulkee hanan.

Jaaha. No meillä teen kerralla läjän ruokaa ja aina kokkauksen aikana tai jälkeen tiskaan astiat. En tarvitse kuin pari kattilaa tai pannun ja leikkuulaudan +veitset that is it. Ruoka kun kypsyy niin siistin keittiötä. Ruokailun ohitse tiskaan astiat. Seuraavana päivänä ei tarvitse tehdä ruokaa kun eilen jo teki. Siinä voi sitten aamulla kyhätä aamupalaa ja välipalaa samalla. Kaikki syö sitä mitä on laitettu tai sitten tekee itse ja siistii jälkensä sen jälkeen. Minullakin on elämä ja siihen tarvitaan aikaa! Siksi organisoin.
Kun aamutoimet on hoidettu kivuttomasti ohi, menen täyttämään koneen ja sen jälkeen imuroin ja kerään tavarat. Kun kone pyörii vietän vapaa-aikaa opiskellen tai muuten touhuten. Pyykit kuivumaan ja kauppaan jos tarvetta.
Ei sitä muuta tarvii kuin tehdä ja ennakoida.!!

Laitan tavarat omille paikoilleen käytön jälkeen, ja pyyhin tahrat pois heti, kun niitä syntyy. Tiskejä ei koota mihinkään, vaan ne menevät suoraan koneeseen ja kone päälle heti ruokailun jälkeen. Ruoanlaittoastiat tiskaan siinä kokkailun lomassa. En pidä siivoamisesta, joten mieluummin estän sotkun syntymisen ennalta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30363145:
Niin siinä sitten voi käydä - en edes viitsi ajatella sitä aikaa. Mutta onneksi sitten tietysti arjessa tulee tiskiä vähemmän. Aamupala, iltaruoka ja iltapala - tiskit. Viikonlopulta taas täysi määrä.

Kommentoin, että näin mäkin ajattelin, kaksi koululaista+kaverit saa välillä aika sotkun aikaan

Niin ja ei TOD ole kotiäidin tehtävä hoitaa kaikkia kotitöitä. Miten jos osiitte kumpikin töissä, eikö sit siivoais kukaan?? Kyllä pitää miehenkin tehdä oma osansa kotitöistä.

No varmaan kuule silloin niitä kotitöitä tekee molemmat.

onkos susta jotenkin kohtuullista että toinen joutuu työpäivän jälkeen siivoamaan kun toinen on ollut koko päivän siellä kotona?

On kohtuullista, että molemmat tekee iltaisin kotitöitä, vaikka toinen olisi kotona. Enää ei eletä 50-luvulla. Ja ap juoksee liikaa taaperonsa tahtiin. Ruoan jälkeen menee max 10 min kun laittaa tiskit koneeseen. Jos ei pentu kieltämistä usko niin sido syöttötuoliin ja anna huutaa.

[QUOTE="M33";30364681]Laitan tavarat omille paikoilleen käytön jälkeen, ja pyyhin tahrat pois heti, kun niitä syntyy. Tiskejä ei koota mihinkään, vaan ne menevät suoraan koneeseen ja kone päälle heti ruokailun jälkeen. Ruoanlaittoastiat tiskaan siinä kokkailun lomassa. En pidä siivoamisesta, joten mieluummin estän sotkun syntymisen ennalta.[/QUOTE]

Näin suurperheellisenä mun on pakko peesata tätä.

Mä muistan omassa lapsuudessa kuinka tiskikoneen täytöstä ja tyhjennyksestä samoin kuin monista muistakin kodinhoidollisista asioista tehtiin ihmeelliset ohjelmanumerot ja kauheaa työnjakoa mikä kenellekin kuului. Mä inhosin niitä likaisia astioita tiskipöydällä ja kun muutin omilleni tajusin että monia asioita voikin tehdä ihan luontevaa tahtia alta pois, ilman että niistä tarvii tehdä mitään siivousnumeroa.

Ennen lapsia monet ihmetteli että meillä täytyy olla tosi likaista ja sekaista kun sanoin että meille riittää nopea viikkosiivous, ihan vaan imurointi ja mahdollinen lattioiden pyyhkiminen. Mutta kun tavarat olivat jo ajallaan päätyneet paikoilleen eikä kukaan sotkenut niin ei siinä ihmeitä tarvi tehdä.

Lasten kanssa tietty noita tavaroita leviää enemmän ja leikit joskus sotkeekin. Silti lapset on hyvin omaksuneet vanhempien tavat eli kun astiat menee suoraan koneeseen, likaiset vaatteet pyykkikoriin ja muutkin tavarat paikalleen kun niitä ei enää käytetä niin ei se 6-henkisen perheen siivoaminenkaan niin vaikeaa ole.

Yhteistyössä