Miten sitä oppis olemaan auttamatta muita!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairaankiltti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairaankiltti

Vieras
Mä olen varmaan liian kiltti. Jos joku pyytää apua en pysty kieltäytyä. Joskus jos kieltäydyn esim. lainaamasta rahaa hätätilanteessa kärsin todella kovista tunnontuskista, kun olen jättänyt ihmisen pulaan.
Ja nämä ihmiset eivät ole sellaisia jotka auttaisivat takaisin tai olisivat lopulta edes kiitollisia avusta. uskon että myös valehtelevat "hätätilanteita".
Kyse on mm. exästä ja muutamasta muusta hyvin tutusta henkilöstä.
Haluaisin käyttää rahani ja aikani enää vain itseeni ja lapseeni enkä enää tuollaisiin hyväksikäyttäviin ihmisiin.
Jostain syystä se vaan on niin kovin vaikeaa. Tunnen jonkinlaista vastuuta ihan vääristä ihmisistä ja syyllisyys on todella kova jos en heitä auta. :(

Sano seuraavalla kerralla EI sinä nimittäin et ole vastuussa ex:stä tai kavereistasi, joskus auttaminen on ok mutta ei joka kerta. Aikuisen ihmisen kuuluu huolehtia asiansa niin että pärjää itsekseen. Käytä rahasi itseesi äläkä kanna siitä syyllisyyttä, sinä ne olet ansainnut ja sinulle ne on tarkoitettu.

Rahan lainaaminen ihmiselle jonka tietää vain kiittämättömästi käyttävän hyväksi eikä maksavan takaisin ei ole kiltteyttä, vaan liikaa arkuutta kun ei kehtaa eikä osaa eikä uskalla sanoa EI.

tiedätkö, mihin lainarahat käytetään? Jos epäilet että esim. viinaan tai johonkin sellaiseen niin oletko koskaan miettinyt, miksi henkilöllä ei omat rahat moiseen riitä/pitäisikö niiden riittää, jos hlö kokee kyseistä hyödykettä tarvitsevansa/selviytyykö tyyppi oikeasti hengissä jos et rahaa lainaa?

Yhteistyössä