Miten suhtauduitte kun vauvalla todettiin maitoallergia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Meidän vauvalla epäillään sitä ja jotenkin tuntuu kauheelta, kun me vanhemmat ollaan aina oltu terveitä eikä esikoisellakaan ole mitään allergioita. Vauva nyt 6 kk ja jotenkin ihan ahdistaa, että joudun olee ilman suklaata, pizzaa tai mitä vaan herkkuja seuraavat puoli vuotta (haluan imettää edelleen) ja senkin jälkeen elämä on hankalampaa kun joutuu miettii vauvan ruoat todella tarkkaan. Lisäksi pelottaa se, että maitoallergikot on käsittääkseni helpommin allergisia muillekin ruoka-aineille, että mitä jos vauva saa vaikka jonkun pahan allergisen reaktion yhtäkkiä...

Voihan se olla, että ei ole maitoallergiaa, mutta kaikki oireet sopii vauvaan niin hyvin. Ripuli, yskä, yölevottomuus, paha atopia. Ja nyt kun oon ollu maidottomalla dieetillä niin oireet on hävinny, tai ainakin iho on ihan täydellinen.

Hmm... Meillä todettiin maitoallergia kuukauden vanhana - sen myötä jouduin myös välttämään myös nautaa koska sekin aiheutti oireita (kuin myös kananmuna, kana, sitrukset, osa viljoista, kala, omena...)
Ja olin sillä dieetillä reilun vuoden. Siihen tottui hyvin kyllä, eikä herkuista tarvinnu luopua - ne pystyi muokkaamaan sopiviksi tai korvaamaan toisilla.

Jos oireet on pelkällä maidottomalla kadonneet niin tuskin silloin on muita, varovasti maistelette kun kiinteitä otatte, ei kai maitoallergisilla yleensä sen enempää ole kuin muillakaan allergikoilla?

on loppujen lopuksi melko helppo vaiva, vaatii vain totuttelua. Hurjan monia tuotteita saa nykyään maidottomina, pizzaa voit syödä ilman juustoa tai soijajuustolla, tummia suklaita löytyy ilman maitoa....itse tehdessä löytyy joka lähtöön kaura- soija- ja riisivalmisteita.
Jos muita allergioita tulee, on tilanne tietysti hankalampi. Mutta niistäkin selviää :)

Ei se nyt kamalaa ole olla ilman maitoa. Siihen tottuu ja ruuat oppii tekemään ilman maitoa myös. Tarkka saa olla, kun kaikkialla on maitoproteiinia, mutta kun löytää oikeat tuotteet joita haluaa käyttää niin ei tartte sitten enää kattoa joka pakettia.

Meillä oli maitoallergia. Väistyi ennen 1.5v ikää. Kalaallergia on myös. Luomumaito sopii tytön masulle tavallista maitoa paremmin, juomme sitä nykyään koko perhe.

Kaikkeen tottuu ja usein maitoallergia väistyy ennen 2v ikää.

Kaikkeen tottuu. varsinkin kun vaakakupissa on lapsen terveys. Sun pizzattomuus on pientä lapsen olotilaan ja terveyteen nähden. Ja paras tottua siihen, että sun tarpeet tulee tästä lähin myöhemmin kuin sen allergisen lapsen.

Mielestäni se oli helpotus, tiesi mikä vauvalla on, mikä valvottaa, miksi iho rikki mm.
Nyt meidän allerginen jo eskarissa ja ruoka-ainesta enää ihan muutama mitkä ei käy. Vaikka alku oli todella rankkaa ja hankalaa.

Pikkasen pistää korvaan sinun asenteesi, miten joudut olemaan ilman suklaata ja pitsaa... Jos ne ovat sinulle noin tärkeitä, niin ei varmaan kannata imettää.

Kun meillä todettiin maitoallergia ja sen jälkeen vaikka kuinka monta allergiaa, otettiin asia vastaan niin, että suurin osa allergioista häviää kouluikään mennessä, maitoallergia yleensä 2-3 vuotiaana ja niitten kanssa on vaan pärjättävä. Ihan normaali osa arkea nykyään.

[QUOTE="huolissaan";24945488]jotenkin ihan ahdistaa, että joudun olee ilman suklaata, pizzaa tai mitä vaan herkkuja seuraavat puoli vuotta[/QUOTE]

Tämähän se on se palstamamman pahin painajainen. Että voi olla elämä kovaa.

Mua ainakin helpotti se että selvisi syy järkyttävään ihottumaan ja vauvan( 2kk) kipu itkuihin .
Pitsaa voi syödä jättää vaan juuston pois. Valelee pohjan oliiviöljyllä ja siihen päälle tomaattikastike ja muut härpäkkeet. Saatavilla on myös maidotonta "juuston korviketta" sitä saa ainakin meidän Cittarista.
Suklaata saa myös maidottomana .
Itse jouduin jättämään pois myös naudanlihan ja kalan .
Imetysdietin aikana laihduin 6kg vaikka söin omasta mielestä hyvin.

Meidän lapsista kahdella oli maitoallergia, toisella soija näkyi voimakkaanpana kuin maito, mut maidosta oireili kuitenkin. joka onneksi väistyi puolentoistavuoden ikään mennessä. Ja vaikka toisen kohdalla olin täysin maidottomalla imettäessäni, ei oireilu loppunut ennenkuin lopetin imettämisen kokonaan. suolisto meni niin huonoon kuntoon, että tuntui kuin muutama ruokalaji olisi ainoastaan sopinut hänelle.Toisella oli iho oireita, limaisuuta, hengenahdistusta. Iho oli kamalan näköinen, punainen kauttaaltaan, röpelöihottuman vallassa ja välillä ikäänkuin turpos pinkeäksi. Toisella iho oli ok, mutta ripulointi oli jatkuvaa, joka syötön jälk. ripuloi. Meinasi kuivua, kaksivuorokautta oli pissaamatta..Ei omat suklaat tullu mieleen, halusi vain auttaa pieniä.Se on lyhyt aika ja jos oireet ei helpota, suosittelen imettämisen lopettamista. EI ELÄMÄ SIIHEN KAADU JA SE EI OLE ÄITIYDEN MITTA.

Kiitos kun ootte vastannu näin paljon! Ja kyllä, myönnetään tämä itsekkyys, mutta tokihan se harmittaa etten saa enää syödä herkkuja. Tärkeintä on toki vauvan terveys. Ja olen todella valmis jättämään nuo herkut pois, koska haluan edelleen imettää vauvaa.

Ja kiitos kannustuksesta muutenkin. Hyvä jos maitoallergia yleensä paranee ennen kouluikää.

Vauva on nukkunu jo yli tunnin aamupäikkäreitä, tää tuntuu ihan luksukselta. Ennen vauvan unet oli korkeintaan puoli tuntia milloin vain, yölläkin heräs 10-15 kertaa. Meillä esikoinen on aina myös nukkunu huonosti joten ei mulle tullu mieleenkään että kuopuksen huonouninuus vois johtua jostain allergiasta.

Itseasiassa maitoallergia paranee yleensä jo 2 vuotiaana. Lastenlääkärin mukaan 90% maitoallergioista häviää 2 vuotiaana. Ja jos lapsesi nukkuu jo hyvin pelkällä maidottomalla dieetillä. (Ensin yleensä paranee unet, sitten mahan toiminta ja viimeisenä iho, joka on hidas reagoimaan) niin muu ruokavalio luultavasti sopii lapselle.

Yhteistyössä