miten suhtaudut jos lapsesi leikkii pk:ssa/koulussa huonompiosaisten lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:
Parempien perheiden lapsillako ei päiväkodissa vuoda koskaan nenä? Kertokaa ihmeellä miten se on rahalla estettävissä, niin heti tartun toimeen.

Ei kai parmpi perhe ole synonyymi rikkaalle perheelle?

Niin tarkoitetaanko täällä nyt perhettä jonka asiat kunnossa vai? Kerron tarinan eräästä varakkaasta perheestä jonka lapset leikki mm. kivittämällä kissaa, arvatkaa huusinko, ja ne aina kiusasi mun lasta. Tämän varakkaan perheen isä myös tosi kuvottava tapaus, viina maistuu ja mitä itse pari kertaa baarissa käynyt nähnyt että se kopeiloi siellä kaikkia vieraita naisia.

Meidän perhe on taloudellisesti tiukemmassa asemassa, mutta saadaan pk:sta palautetta että lapsemme on tasapainoinen, hyväkäytöksinen, tunnollinen...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
pakko tunnustaa etten ite oikein tykkää kun lapsi leikkii paljon pk:ssa tämmöisten vähän huonompiosaisten lasten kanssa. näillä lapsilla on aina likaiset, rikkinäiset vaatteet, räkä vuotaa ja vanhemmat mitä olen pihalla nähnyt ovat vähintäänkin epämääräistä sakkia. vähän senoloisia mitä näkee lähiöpubissa roikkumassa.

Tunnusta se ääneen niiden lasten vanhemmille ja pyydä päiväkodin tätejäkin estämään nämä leikkimiset. Vai olisiko sinun lapsillesi joku yksityinen hoitaja? Ehkä voisitte myös muuttaa jonnekin alueelle jossa asuu vaan parempiosaisia.

Mutta arvaa mitä? Nyt säikähdät: Mitä teet jos lapsesi vartuttuaan RAKASTUU huonompiosaisesta perheestä tulleeseen tyttöön/poikaan? Ehkä menee jopa naimisiin ja saa lapsia sinun lastesi kanssa!! :O

Lapsi saa leikkiä päiväkodissa ja koulussa kaikkien kanssa ja kotiinkin saa kenet vain kutsua.. Jos jonkun kaverin vanhemmat vaikuttaisivat olevan arvomaailmaltaan/elämäasenteeltaan hurjan eri linjoilla kanssamme, en lapsiani päästäisi kyseisen kaverin kotiin leikkimään.

Siis oikeesti.. mistä hitosta sä ap tiedät toisten tulot?
Niitä ei voi lapsen vaatteita/käytöksestä päätellä.

Minä en ainakaan tiedä lasteni tarhakaverien vanhempien tulotasoa saatika mitään muutakaan.. ei todellakaan kiinnosta,enkä kyttää toisten lasten vaatteita.
Minulle pääasia on ,että lapseni tulee toimeen kaikkien kanssa, että hänellä on kavereita, olivatpa lapset sit millaisesta perheestä tahansa.

Ap,entä jos sillä vähävarasella oliski yhtäkkiä vaikka ticketin haalari.Saisko sun tenavat sitte leikkiä sen kanssa,ku ei olis enää kierrätyskeskuksesta ostettua haalaria päällä?Ku tuntuu jotenki,et luokittelet ihmisten varakkuuden/onnellisuuden vaatteiden perusteella..Ei se raha sitä onnea tuo.

Lapsillani on kavereita joiden vanhemmat on rasisteja. Kuuluvat "parempiosaisiin".

Se huolestuttaa jonkun verran mutta annan silti lasten leikkiä keskenään. On niin pieniäkin vielä. vanhemmilla tapana tartuttaa omat asenteensa lapsiinsa.

ap sinun lapsistasi on kovaa vauhtia kehittymässä koulukiusaajia jos omaavat asenteesi. Ikävämpi juttu. Onhan se lehdistä luettu miten näissä tapauksissa tuppaa käymään. Hyvää loppuelämää vaan sullekin ja valitsemallesi tielle.

Mulle on ihan sama, kenen kanssa lapseni päiväkodissa leikkii. Kaikkien kanssa on hyvä opetella tulemaan toimeen jo pienestä pitäen. Itsekin olin lapsuudessani se "huonompiosainen", mutta todellakaan en ole ollut riehuja tai kiusaaja, päinvastoin olin kiltti ja auttavainen kaikkia kohtaan. Hymytyttö-patsaskin tuolla kirjahyllyssä komeilee muistona kouluajoilta...

Leikkikaverini olivat kaikki niitä parempiosaisia ja heidän imussaan kai sitten itsekin pärjäsin myöhemmin koulussa, harrastuksissa jne. ja sain vaikutteita paremmista kotiolosuhteista. Omaa perhettäni ja kotiani opin kyllä hieman häpeämään, se ehkä oli huono puoli tuossa paremman sakin kanssa olemisessa. Toisaalta jo pienenä päätin hankkia joskus itselleni parempaa kuin mitä kotona olin nähnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Crisp:
Niin tarkoitetaanko täällä nyt perhettä jonka asiat kunnossa vai? Kerron tarinan eräästä varakkaasta perheestä jonka lapset leikki mm. kivittämällä kissaa, arvatkaa huusinko, ja ne aina kiusasi mun lasta. Tämän varakkaan perheen isä myös tosi kuvottava tapaus, viina maistuu ja mitä itse pari kertaa baarissa käynyt nähnyt että se kopeiloi siellä kaikkia vieraita naisia.

Meidän perhe on taloudellisesti tiukemmassa asemassa, mutta saadaan pk:sta palautetta että lapsemme on tasapainoinen, hyväkäytöksinen, tunnollinen...

Näin juuri! Perheen varakkuus ei todellakaan tee lapsesta automaattisesti hyväkäytöksistä, tasapainoista ja onnellista lasta. Kyllä se lapsen henkinen hyvinvointi syntyy ihan muista asioista kuin vaatteista ja tavaroista!

en minä erottele lasten kavereita niiden perhetaustan perusteella. Jos lapset ovat niissä rikkinäisissä vaatteissaan ja räkä poskella kuitenkin ihan asiallisia eivätkä houkuttele omiani rikoksen teille niin senkun leikkivät. Ihmisarvo ei oo kiinni rahasta eikä vaatteista ja köyhänkin lapsi voi olla fiksumpi ja paremmin kasvatettu kuin rikkaan lapsi. Eri asia on jos lapsen kaveripiiriin tulee sellaisia, jotka houkuttelevat tekemään pahaa tavalla tai toisella, silloin en anna leikkiä, olivat nää lapset sitten rikkaasta tai köyhästä perheestä.

Jos tämä avaus ei ollu provo niin suosittelen ap:lle lämpimästi oman maailmansa avartamista. Ja erityisesti suosittelen, ettei ap tuomitse lapsia heidän taustansa perusteella, koska lapsi itse on siihen syytön. Jos ap on kovin rikas niin voisihan hän vaikka lahjoittaa näille likaisilla ja rikkinäisillä vaatteilla kulkeville lapsille ehjät vaatteet. Ja ap vois myös tutustua heidän vanhempiinsa, sillä ulkonäkö ei aina kerro totuutta. MOni epämääräiseltä näyttävä isä ja äiti voi silti olla parempi isä tai äiti kuin se rikas asianajaja tai lääkäri, jonka aika kuluu lähinnä töissä.

Minua HÄIRITSEE ihmiset, jotka luokittelee toiset jo lapsena ns. hyvä-ja huonompiosaisiin.... Meidän lapset ei ole koskaan pk:seen joutuneet :whistle: joten sitä ei silloin olisi muutenkaan tarvinnut miettiä. Ja koulussa saavat olla kenen kanssa lystäävät, kun eivät rikollisia puuhaa.

Mun lapseni isä on vankilassa ja mä opiskelen joten tulot ei päätä huimaa, mutta en usko kenenkään ajattelevan lapsestani että hän on ns. huonompi kuin muut lapset. Lapsellani on aina nätit ja muodikkaat vaatteet, käyttäytyy hyvin eikä koskaan kiusaa ketään :) Lapsellani on jopa ne paljon parjatut Reimatec vaatteet, joista en kyllä itse tykkää yhtään :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
järjestään nämä huonompiosaisten perheiden lapset tuntuvat myös olevan melko levotonta ja riehakasta sakkia. lapsi kertoo aina miten just nää samat tyypit riehuu lauluhetkessä, poistetaan pöydästä kun eivät osaa käyttäytyä ja häiritsevät muita päiväunilla. en vaan ymmärrä mikä niiden seurassa sitten viehättää?

Aivan ihania luotettavia pysyviä ystäviä, arvostavat ystävyyttä <3 Toisin kuin lapsi joka kasvatettan sinun ajattelu tavalla, kylmä itsekeskeinen ilkeä (yleensä koulukiusaaja).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
järjestään nämä huonompiosaisten perheiden lapset tuntuvat myös olevan melko levotonta ja riehakasta sakkia. lapsi kertoo aina miten just nää samat tyypit riehuu lauluhetkessä, poistetaan pöydästä kun eivät osaa käyttäytyä ja häiritsevät muita päiväunilla. en vaan ymmärrä mikä niiden seurassa sitten viehättää?

En jaksanu selata kokonaan läpi.
Mutta sanottakoon nyt vaikka niin että nämä lapset ovat lapsia isolla L:llä!!! Lapsien ei kuulu istua tuppisuina kuin tikut p****ssa.
Itse en (eivätkä siis lapsenikaan) ole "vähäosaisia", vaikka kyllä meilläkin (jopa minulla) tulee sitä ällöä vihreää räkää nenästä joskus... Ja meidä kuopus on varmaan päiväkodin pahin "häirikkö" -> huutaa pääpunaisena jos ei saa mitä haluaa. Ja ei, hän ei ole vauva, vaan kolme vuotias lausen puhuva "isotyttö".. Että sellasta vähäosaisuutta meillä!

Yhteistyössä