Miten suhtautua uneen äidin kuolemasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pale"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pale"

Vieras
Näin viime yönä todella toden tuntuisen yön äitini kuolemasta. En ole koskaan ennen nähnyt unta kenenkään muun kuolemasta (en siis ainakaan muista nähneeni).

Tässä unessa äitini oli kuolinvuoteella kotonaan ns. ensimmäisessä-neljännessä otoksessa elossa, mutta silmät kiinni vuoteellaan, valkoinen täkki päällään ja sitä peitti tuhannet punaiset ruusut. Mitä enemmän päiviä kului, sitä enemmän tuli ruusuja ja mustia, väkäräisiä ja piikikkäitä oksia sängyn ylle. Äiti ei vaikeroinut, makasi vain yksin hiljaa kalpeana. Huoneessa ei ollut ketään muuta. Tiesin kun näin tuon unen, että äiti tulisi ns. päivä päiväältä sairaammaksi ja lähestyisi kuolemaa ja viimeinen kuva olikin, kun jokin kiskoi hänet sängystä mukanaan kuin trombin mukaan ja kukat lakastuivat saman tein.

Kun heräsin minulla oli aivan kamala olo. Soitin äidille ja kyselin kuulumisia. Hiukan heikko olo hänellä kuulemma oli ja vähän pyörryttäväkin. Sanoin, että jospa hän kävisi varmuuden vuoksi lääkärillä.

En tietenkään kertonut unesta, enkä sinänsä usko enneuniin, mutta aika outo uni oli. Onko teillä muilla ollut tuollaisia unia ja onko teillä muilla ollut tarve jutella unista muiden kanssa?

Oon useammankin kerran nähnyt melko ahdistavalta tuntuneita unia äitini kuolemasta... jostain luin että sellaiset unet kuvastaa itsenäistymistä äidistä... nyt en tarkota et tarvis olla kotona aduva teini nähdäkseennäitä unia, mutta joku henkinen riippuvuus suhde on kenties koetuksella/katkeamassa kun näitä unia näkee...

Eipä noiden unien jälkeen voi muuta kuin soittaa tai mennä käymään, sanoa miten rakas tuo ihminen on ja jatkaa arkea. Kyllä ne huonot uutiset sit sieltä perässä tulee kun ovat tullakseen.

Eipä noiden unien jälkeen voi muuta kuin soittaa tai mennä käymään, sanoa miten rakas tuo ihminen on ja jatkaa arkea. Kyllä ne huonot uutiset sit sieltä perässä tulee kun ovat tullakseen.

Samaa mietin. Ei voi muuta kuin pyytää heti käymään lääkärissä, mutta en usko että sinun osuudella on merkitystä tapahtumien kulkuun.

Minä näin vanhemmastani unen jossa oli juurikin kuolinvuoteella, en ollut koskaan aiemmin nähnyt vastaavaa unta ja herätessä oli ihan kaamea tunne, itku tuli vaikka kuinka yritin ajatella, että unta se vain oli. Vuoden sisällä sitten uni kävi toteen..

Olen mäkin nähnyt unia äidin kuolemasta. Uskoisin niiden liittyvän äidin kuntoon ja tietoisuuteen siitä että on vain ajankysymys koska hän lähtee. Jotain sellasta prosessointia. Kun hän kuolee, en ajattele että unet toteutuvat, hän on jokatapauksessa huonossa kunnossa, näkyipä unia tai ei.

Olen mäkin nähnyt unia äidin kuolemasta. Uskoisin niiden liittyvän äidin kuntoon ja tietoisuuteen siitä että on vain ajankysymys koska hän lähtee. Jotain sellasta prosessointia. Kun hän kuolee, en ajattele että unet toteutuvat, hän on jokatapauksessa huonossa kunnossa, näkyipä unia tai ei.

Tämmöinen kuulostaa luonnolliselta, että näkee unessa jotain mitä ehkä todellisuudessa kieltää olevan olemassakaan. Omalla kohdalla vaan se vanhempi oli "elämänsä kunnossa", ei mitään sairauden merkkiäkään olemassa, mistä enneuni olisi voinut johtua. Ja kun herätessä sen asian vaan tunsi että näin tulee käymään..

Alkuperäinen kirjoittaja no näin;29915768:
Tämmöinen kuulostaa luonnolliselta, että näkee unessa jotain mitä ehkä todellisuudessa kieltää olevan olemassakaan. Omalla kohdalla vaan se vanhempi oli "elämänsä kunnossa", ei mitään sairauden merkkiäkään olemassa, mistä enneuni olisi voinut johtua. Ja kun herätessä sen asian vaan tunsi että näin tulee käymään..

Mut jos aatellaan että vanhemmat ovat iäkkäämpiä kuitenkin ja jokupäivä se tulee eteen silti. Siinä valossa en osaa nähdä sellasia unia enteinä. Vaan jonain tietoisuutena siitä että nekin tärkeät vanhemmat jokupäivä kuolevat. Yllättäen tai sairauden tms takia. Asia joka tapahtuu jokaiselle joskus.

Puoli vuotta takaperin näin unta isästäni. Oltiin meijän entisellä kesämökillä, on myyty jo pois.

Unessa seisoin mökin portaitten edessä, äiti purki autoa ja isä oli aukonu kaikki ovet ja ikkunat. Kun astuin verannalle ja katoin ikkunasta saunaan, niin isäni takana seisoi tumma hahmo. Jäykityin kauhusta ja katsoin tarkemmin ja se oli viikatemies, joka oli iskemässä viikatteella isääni selkään. Isäni nosti katseensa muhun ja kysy: Mikä sulla on? Vastasin, että ei mikään ja juoksin pois kauhuissani. Heräsin lopulta siihen, että olin yksin meijän mökin eteisessä ja huusin, että päästäkää mut pois täältä, eli heräsin omaan huutooni.

Yhteistyössä