Miten suolaista/erikoista ruokaa annat 1v 5kk ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Olen antanut tähän mennessä ihan miedosti suolattua. Nyt alkaa tuntua että tämän ikäiseksi tyttö syö liikaa purkkiruokaa. Meillä kun on hirveän usein sellaista ruokaa jossa on jotain hänelle sopimatonta. Ja kun laiskahko olen niin en ole viitsinyt ihan eri ruokaa tehdä, sitten on päädytty purkkeihin.

Tuntuu että kaikki mitä on tarjolla on jotenkin huonoja hänelle...Broilerikastikkeet joita teemme on tosi mausteisia, keittoja en osaa tehdä kuin lihaliemeen (kamalan suolaista), kinkkukiusaus (se suolainen kinkku), italianpata (valmisainekset suolaisia) jne jne...Olenko vain liian varovainen suolan kanssa, annatteko te jo tämän ikäiselle enemmän suolaa? Ehkä minun täytyy vaan nyt rueta tekemään itse eikä käyttää noita valmisseoksia ja lihaliemiä ruoanlaitossa.

Meillä on kuopus tuon ikäinen ja syö samaa kuin muutkin. Tosin en käytä mitään lihaliemiä ja harvoin käytän eineksiä enkä lykkää hirveitä määriä suolaa ruokiin.

[QUOTE="a p";25244760]Kertokaa mulle vielä että miten saan keitosta maistuvaa ilman lihalientä? minusta ne vaan maistuu niin mitättömälle kun olen yrittänyt itse maustaa...[/QUOTE]

Se johtuu siitä että sä oot tottunu tosi suolaiseen ja mausteiseen ruokaan. Mun mies tyrkkää aina mun tekemiin ruokiin kaikkia mausteita kun ne ei sen mielestä maistu miltään kun se on aina käyttäny paljon mausteita. itse ole mausteallergikko enkä voi käyttää kuin muutamaa yksittäistä maustetta ja kyllä se ruoka mun suuhuni maistuu ihan hyvälle kun olen tottunut aina syömään näin. Eineksissä ja lihaliemissä yms on niin tuju annos suolaa ja muuta että se turruttaa sellasen normaalin maistamisen. Kun jonkin aikaa on ilman niitä niin huomaa yhtäkkiä että tää keittohan maistuu ihan ok ja alkaa erottaa eri ainesosien omat, luontaiset maut, jotka hämärtyy silloin ku käytetään voimakkaita mausteita.

Meillä tuon ikäinen (nyt yli 2-vuotias) söi pääosin samaa ruokaa kuin muutkin, ja keittoihin käytän ihan normaalisti liemikuutioita, perunoiden ja makaronilaatikon kanssa ketsuppia jne. Syömme myös paljon ravintola- ja noutoruokaa, ja lapsi saa tuoremehuakin päivittäin (iik!). Meidän ruokavaliomme ei ehkä ole maailman terveellisin, mutta jos olisin valmis tekemään lapselle "parempaa" ruokaa, miksi en tekisi sitä myös itsellemme. No, ei vaan ole mun juttu, mielipiteitä on monia, mutta meillä nyt syödään näin, en sitten tiedä kuinka paha juttu on.

No jos esum kinkkukiusaukseen ei lisää suolaa vaan ainut suola tulee kinkusta niin ei se lopputulos kovin suolaista ole. Chilin käyttöä meillä vähennettiin rajusti kun esikoinen alko syödä samaa ruokaa, kun siitä tottuu pois niin vähempikin riittää. Tai sitte sen voi lisätä vasta kun on ottanut pienelle annoksen. Suolaan pätee ihan sama. Muita mausteita kuten currya yms lapset on syöneet saman verran kuin mekin.

Esim jauhelihakeiton teen niin että paistan sipulit, valkosipulin, jauhelihan, porkkanat. Suolaa, pippuria, paprikaa, timjamia, oreganoa, tomaattipyrettä, vettä. Hetken päästä lisätään perunat. Tai sitten loppuvaiheessa perunasipulisekoitudta pussi.
Jos on tottunut aromivahventeisiin, niin voi lisätä vaikka lorauksen soijakastiketta, mut sekin on täysin tottumiskysymys.

Jos käyttää liemikuutioita niin valitse semmoinen mussä ei ole glutamaattia ja käytä sitä vähempi.

1v 4kk syö samaa kuin muutkin, käytän joissain padoissa ja keitoissa laimeaa lihalientä tms. jossa ei ole glutamaattia.
Pakastan tuoreita yrttejä silppuna ja sit lisään ruokiin.
Pansuola, merisuola käytössä muuten.
Yleensä käytän tuoreita juureksia ruoanlaitossa,antaa makua paremmin kuin pakasteet.

Meillä syö samaa ruokaa mitä muukin perhe. Lapsi on 1v 2kk. Esim. viikolla tein makkarakeittoa, niin laitoin siihen kokonaisia pippureita, laakerinkehtiä ja vähän suolaa, lisäksi puolikkaan lihaliemikuution. Lisätään miehen kanssa suolaa sitten omille lautasille, jos siltä tuntuu.
Perunat keitetään aina ilman suolaa. Kastikkeitakin maustan hyvin, käyttää vaan sellasia mausteita, joissa ei ole hirveesti suolaa mukana. Esim. pippurisekotuksessa saattaa olla pippureisen seassa puolet suolaa. Käyttää sen sijaan erikseen musta- ja valkopippuria.

Meillä tyttö on syöny jo vuoden ikäsestä samaa ruokaa meidän kanssa. Tehdään semmosta, että lapsi voi syödä ja maustetaan sitten omilla lautasilla lisää. Jos tehdään jotain oikeasti tulista ruokaa, niin sitten tehdään lapselle erikseen oma ruoka.

Yhteistyössä