Miten suuri annos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tähti

Vieras
Poikani on nyt viisi kuukautta vanha. Aikalailla täysimetyksellä on menty tähän saakka, paitsi kerran päivässä ollaan maisteltu kaikenlaisia soseita. Sitä aloin vaan miettiä että kuinka paljon yhdellä kertaa annetaan soseita viisi kuukautiselle vauvalle? Itse olen enimmillään antanut n. puoli purkkia jotain kasvissosetta ja sitten jotain marjasosetta muutaman lusikallisen päälle ja juomana saa rintamaitoa niin paljon kuin jaksaa. Pitäisikö soseiden määrää lisätä vai onko annos sopiva? Entäs sitten kun rinta jää pois? Kuinka suuria annoksia annetaan ja kuinka paljon nesteitä pitäisi saada menemään?

Tuo on varmaan sopiva annos jos poika on tyytyväinen, huomaat kyllä kun annosta pitää lisätä. Meidän tyttö alkoi 5kk syödä jo kaikkia soseita ja luullakseni söi jo isompia annoksia, mutta oli jo korvikkeella tuossa vaiheessa. Annokset suurenee sitten lihan myötä, mutta turha hätäillä sen kanssa, periaatteessahan vauva selviää lähes 1v asti rintamaidollakin. Syö kai jo puuroa tai velliäkin aamulla/illalla? Riippuu myös vauvan liikkumisesta paljonko kuluttaa, kun liikkuu enemmän, tarvii myös enemmän ruokaa tietty. Ja voi myös verrata kaupan sosepurkkeihin; 6kk ruuat on jo niissä isommissa purkeissa. Nesteiden määriä en nyt muista, niistä varmaan saa tietoa neuvolasta.

Taitaa olla 8kk ikäisten ruuat isommissa purkeissa?

No kuitenkin, meillä nyt 8 kk ikäinen tyttö joka saa kans rintamaitoa ja harjoitellaan korvikkeen juontia (näyttää menevän kylmänä paremmin). Itse olen toiminut niin, että kun uutta ruokaa on maisteltu makuannoksina muutaman päivän, olen antanut sitten syödä joka aterialla niin paljon kuin itse haluaa ottaa. Joillakin aterioilla menee selvästi enemmän kuin toisilla eikä tämä ole mielestäni kiinni siitä, mitä tarjotaan (meinaan, että herkkuruokaa menis enemmän). Olen ajatellut että lapsi päättäköön itse minkä verran syö ja vanhemmat sen mitä milloinkin syö ; )

Itselläni 5 kk poika ja syö seuraavasti... Aamulla (09.00) 1 keitetty porkkana+ rintamaitoa sen minkä jaksaa, iltapäivällä joskus klo 13-14 hedelmäsosetta vajaa 1/2 purkkia+ rintamaitoa, illemmalla (17.00) 1/2 purkkia peruna-porkkanasosetta+ rinramaitosa. Päivällä saatetaan syödä muutama kerta pelkkää tissiä, jos siltä tuntuu...Yötä vasten pelkää rintamaitoa n klo 21.00-21.30 ja nukkuu sillä tuonne 05.00 asti. Kuulostaako kokeneemmista ihan hullulta?

Minna-80: Ei kuulosta hullulta mutta voisit varmaan kokeilla puuroa jo? Vai millon olette soseet aloittaneet? Jos jo jonkin aikaa on soseita syöty niin puuroa kannattaa kokeilla 5kk ikäiselle.

Meillä ei ole puuroja vielä kokeiltu, eikä vellejäkään, kun vauva ei osaa imeä tutista. Itsekin ajattelin mennä aikalailla Minnan systeemin mukaan, kun lisäillään soseiden määrää. Kannattaisiko silloin jättää tuo aamu kasvissose pois ja laittaa siihen puuro vai miten? Silloinhan olisi aamulla puuro, päivällä hedelmäsose ja illalla kasvis ja aterioilla ja väleissä rintamaito.

Ainakin aluksi kannattaa puuro ottaa aamuun ja jos ei vaivoja tule ja hyvin maistuu niin sen voi siirtää iltaan, ihan miten haluaa. Meillä kuitenkin 6kk iässä syötiin jo puuro aamulla sekä illalla ja päivällä 1 kasvissose, 1 hedelmäsose ja 1 lihasose. 6kk iässä siis pitäs olla 5 ateriaa päivässä. Hyvä totutella jo 5kk lähtien vähän useemmin antamaan kiinteetä.

Yhteistyössä