Miten synnytys alkoi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turbomamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turbomamma

Vieras
Moi! H-hetket toivottavasti kohta käsillä itselläkin (ensikertalainen) ja olisin nyt halunnut kuulla synnyttäneiden kokemuksia siitä, miten synnytys lähti käyntiin.

Itsellä ollut jo monena päivänä kivuttomia supistuksia lähes jatkuvalla syötöllä ka kivuliaitakin on mahtunut sekaan silloin tällöin. Toiveet korkealla, mutta voi mennä pitempäänkin.

Nyt olisi siis kiva lukea kokemuksia synntyksen käynnistymisestä ja siitäkin, mihin vuorokauden aikaan lähditte synnyttämään. :)

Mulla oli neljänä edeltävänä yönä supistuksia, kivuliaita. Aamuun mennessä ne loppuivat kunnes taas seuraavana iltana alkoivat. Aina luulin, että lapsi syntyy seuraavana yönä. Viimeisenä iltana kun supistukset taas alkoivat en ensin tiennyt, onko nyt tosi kyseessä. Illan edetessä tajusin, että nyt taitaa olla menoa. Kello 23 aikaan soitin taksin. Lapsi syntyi aamulla klo 8.

olin sairaalassa jo sisällä liian aikaisen laskeutumisen ja kohdunsuun muutosten takia...illalla maha kovettui mikä tietysti normaalia :) yhtäkkiä lapsivesi meni ja siitä alkoi tosi kovat supistukset. Puoli tuntia ja vauva sylissä :)

Mulla alko kolmelta aamuyöllä tihkumaan lapsivettä, viideltä aamulla olin sairaalassa ja lapsi syntyi yhdeksältä illalla. eli aina ei mene poks kalvot puhki vaan mulla tosiaan tihkui koko päivän vettä niin että rittii kun parin tunnin välein vaihtoi siteen pöksyyn sairaalassa.

Yöllä neljältä alkoi pulputa lapsivettä oikein kunnolla sänkyyn. Lähdettiin rauhallisesti sairaalaan, jossa supistukset vasta alkoivat joskus reilun tunnin päästä. Lapsi syntyi 22 tunnin päästä.

Muutama päivä ennen synnytystä oli huono, etova olo, erityisesti öisin. Turvotus jaloissa lisääntyi myös muutama päivä ennen synnytystä, vaikka ennestään oli jo hyvin turvonneet. Lisäksi tuli enemmän limaista vuotoa, synnytystä edeltävänä päivänä se muuttui hieman vaaleanpunaiseksi. Lääkäri epäili jo silloin, että synnytys lähenee, vaikka laskettuun aikaan oli vielä matkaa. Harjoitussuppareita oli koko raskauden ajan, kohtu oli kovettunut pitkiäkin aikoja. Kunnon supparit alkoivat sitten eräänä aamuna oikein rytinällä. Lähdin lääkäriin tsekkamaan tilanteen, kun en ollut varma onko tosi kyseessä. Olihan se. Lapsivesi meni vasta myöhemmin sairaalassa.

pe iltana alko semmoset tuntuvat supistukset, mentiin nukkumaan, heräilin varmaan 20min välein supistuksiin. Kärvistelin päivän 10min välein tulevista supistuksista. Sit tiheni joskus iltapäivällä 7min väleihin ja viiden jälkee illalla rupes olemaan 3-5min välein kovia supistuksia... Sit 12 aikaa illalla sairaalaan (olisin hetken vielä voinut olla kotona, mutta niin kauan supistellut että halusin tietää onko mitään tapahtunut vaiko eikö) ja sit vedet meni joskus kuuden maissa aamulla, jollon paikat rupes aukeamaan vauhdilla, n.5cm olin auki kunnes vedet meni.. puol10 oli vauva sylissä..
pariin yöhön ei nukuttu, mutta hyvä mieli jäi synnytyksestä...
Limatulppa meni kolme päivää ennen tota supistusrumbaa :) eli viis päivää ennen ku synty.

Mulla oli päivää ennen supistusten alkua jotenkin hassu olo ja sanoin miehellekkin kaupoilla ollessa että taitaa pikkukaveri huomenna syntyä. no seuraavana aamuna supistuksen alkoikin, eka aika lievina ja n.15 min välein. siinä sitten iltaa myöten pikkuiljaa tiheni ja muuttui kivulaimmaksi. yhden aikaa yöllä lähdettiin sairaalaa kohti ku supistuksia oli tullut 5-6 minuutin välein n. 2 tuntia. en ollut auki kun sormelle mutta sisään kuitenkin otettiin. yö vieteltiin sairaalassa ja aamulla kohdunsuulla ei ollu tapahtunu muutoksia, supistuksia kuitenkin tuli edelleen 5-6 min välein. siitä sit mut kärrättiin osastolle ja vihdoin illalla pääsin synnytyssaliin ja sit yöllä muksu syntyikin.

Melkein siis piti ennustus paikkaansa kun miehelle tokaisin et huomenna syntys :)

Mulla alkoi aamulla kuudelta vessareissulla kipeillä supistuksilla, jotka tuli heti 5- 7 min välein. Sitä ennen limailua ollu jo ainakin viikon ja kivuttomia suppareita puolivälistä raskautta. Sairaalassa oltiin puol 8 ja vedet meni tutkimuksen yhteydessä joskus klo 11. silloin olin 3 cm auki. Sitten nukuin epiduraalin kanssa monta tuntia ja olin täysin auki neljän hujakoilla. Tyttö syntyi 17.45. Hieno kokemus!

Synnytys alkoi pari päivää aiemmin kipeillä suppareilla, jotka tihenivät viiteen minuuttiin, mutta laimenivat sitten taas pariksi- kolmeksi tunniksi, ja tihenivät taas. Sairaalaan menin kun suppareita oli tullut puolitoista vuorokautta, ja osastolla sit annettiin oksitosiinia, jolloin supparit tiheni kolmeen minuuttiin. Supistukset jatkuivat vielä vuorokauden, mutta en vaan meinannut aueta. Sain sitten kuitenkin epiduraalin, otin nokoset ja aukenin sitten sinä aikana kokonaan. Lapsi syntyi, kun "virallinen" synnytys oli kestänyt 32 tuntia.

Mulla eka oire oli vanhat tutut kuukautiskivut. Niitä ihmettelin päivän ajan ja illalla löysin vessapaperista limatulpan (trust me: sen tunnistaa kyllä ;-). Kerroin miehelle, että nyt taitaa olla pikku hiljaa tosi kyseessä. Pitkälle iltaan siivoiltiin kotia kuntoon, maksettiin kaikki laskut... hoidettiin kaikki asiat alta pois. Ehdin vielä nukkua muutaman tunnin, kunnes aamuyön vessareissulla hulahti siteeseen vihreää lapsivettä. Sairaalasta neuvoivat tulemaan kaikessa rauhassa. Vähän se veden vihreys pelotti... Kun aamu kuudelta mentiin sairaalaan, ei sattunut vielä yhtään, mutta ip:llä oli sitten jo vauva kainalossa. Hienosti meni kaikki.

Nyt odottelen innolla, miten tämä toinen synnytys mahtaa lähteä käyntiin - nelisen vkoa jäljellä.

Missä kohtaa kivuliaat supistukset tuntuvat? Kohtu tietysti kovettuu ja mahakin, tuntuuko siis koko vatsan seutu kipeältä? Vai tuntuuko supistukset enemmän "alapäässä", kohdunsuun ja emättimen tienoilla? Vai molemmissa, kauttaaltaan?

Kysyn ensiodottajana tätä siksi, että minulla on kivuttomia supistuksia ollut jo vaikka kuinka kauan, ja välillä sitten sellaisia menkkamaisia tuntemuksia, ei vielä kivuliaita. Tässä ollaan ylitetty laskettu aika noin viikolla, joten odottelen kuumeisesti jotain alkavaksi... alkaa jo hieman puuduttaa tämä odottelu. Kertokaa jotain tarkentavaa supistuksten tuntumisesta, miten teillä on mennyt!

Mun supistukset tuntuivat ihan kuukautiskivuilta. Tosin todella paljon voimakkaammilta mutta se kivuntunne oli samanlainen. Mun kuukautiskivut tuntuvat tuolla alavatsalla. Joillakinhan ne tuntuvat enemmän selkäpuolella esim. Mutta voin sanoa, että kyllä sinä tunnistat ne oikeat supistukset sitten kun ne alkavat. Ne ovat sitten kunnolla kivuliaita ja loppuvat kunnes alkavat taas. Niistä ei voi erehtyä.

Ekassa ei ollut mitään ennakkomerkkejä. Supistukset alkoivat yöllä ja oikeastaan heti niitä alkoi tulla alle 5 min. välein. Vauva syntyi vajaa 6 h ekan supistuksen jälkeen. Kalvot puhkottiin ja vedet tulivat vasta ponnistusvaiheessa. Toisessakaan ei ollut ennakkomerkkejä. Lapsivettä alkoi tulla pieninä lorahduksina kerrallaan ja supistukset alkoivat samaan aikaan. Lapsi syntyi reilu 2 h tämän alun jälkeen. Kolmannessa oli ollut muutamaa päivää aikaisemmin muutama hieman vihlaiseva supistus. synnytyspäivän aamuna supistuksia alkoi tulla, mutta aika harvaan (10-15 min välein). Nopean edellisen kerran takia lähdin sairaalaan kuitenkin heti. Supistukset tulivat sielläkin harvaan, vedet tulivat jossain vaiheessa anturin laittamisen takia. Vauva syntyi 4 h ekan supistuksen jälkeen.

Ekassa ei juuri ennakkoon supistellut. Illalla 18 maissa supistukset alkoi heti säännöllisinä n. 5-10 min välein - mutta ei erityisen kipeinä. Seurailin tilannetta, käytiin saunassa, menin nukkumaan. Kahdelta herätin miehen ja n. 03.30 oltiin sairaalassa. Tyttö syntyi 12.28.

Toisessa synnytyksessä lapsivettä alkoi liristä, kun olin 14 maissa laittamassa esikoista päiväunille (tarkalleen nostamassa sänkyyn). Tyttö nukkui rauhassa unensa ja mies vei sitten hoitoon mummulaan. N. 19 oltiin sairaalassa. Vettä valutteli koko ajan, mutta ei supistellut lainkaan, kohdunsuu 3cm auki. Jäin osastolle yöksi. Supistukset alkoivat vasta aamulla n. klo7 ylösnoustuani heti napakoina ja lähdettiin saman tien saliin. Tyttö oli sylissä vähän reilu 2h myöhemmin.

Molemmat synnytykset olen kokenut suht "helppoina" (=

Onnea matkaan.

Mullakaan ei ollut mitään ennakkomerkkejä, ei niin mitään! Supistukset alkoivat yöllä puolen neljän maissa ja heti niitä alkoi tulla noin 10 min välein todella kivuliaina. Sairaalaan lähdettiin kuuden jälkeen ja olin tutkimuksissa jo 3cm auki. Kalvot puhkottiin sairaalassa, jolloin vedetkin vasta menivät. Vauva syntyi noin 12 h ekan supistuksen jälkeen. Mulla supistukset olivat kokonaisvaltaisia (oksensin kivusta useampaankin otteeseen) ja ne tuntuivat koko keskikropassa.

N. viikkoa ennen synnytystä meni lapsivedet, sitä ei vaan saatu silloin todettua sairaalassa (menivät siis vessassa käydessä pönttöön) ja kotiin takaisin. Viikon päästä alkoi siis supistukset, jotka tuntuivat alavatsassa ja alaselässä. Sairaalaan päästyä kohdunsuu oli kuitenkin vielä liian kiinni, joten sain passituksen osastolle yön yli. Supistuksia helpotettiin niin, että melkein lakkasivat kokonaan. Seuraavana päivänä lääkäri totesi lapsivesien menneen ja synnytys käynnistettiin uudelleen. Melkein yhdeksän tuntia supistelin lääkkeillä, ennenkuin kohdunsuu alkoi vihdoin aueta, ja poika syntyi kuivana omissa kakoissaan n. puolen tunnin ponnistelujen jälkeen...

Mulla ei siis ihan niin helppo synnytys, mutta ei siitä jäänyt mitään sen suurempaa kammoa...

Yhteistyössä