Miten taaperon kanssa kyläillessä sittne pitäisi käyttäytyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taidan linnoittautua kotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taidan linnoittautua kotiin

Vieras
Toisestakjetjusta tuli vaan mieleeni, että voikohan sitä alle 3 v:n kanssa mennä mihinkään kylään. Yhdessä kyläpaikassa oli sellainen sisustus, että ian kaikki oli meidän taaperon ulottuvilla. Eipä siinä sitten muu auttanut kuin kulkea koko illan perässä ja vahtia silmä kovana. Harmittelivat sitten kun en oikein osallistunut keskusteluun ja pöydästäkin nousin kesken...

Sitten taas jos on lapsiperheessä kylässä, sitten pitäisi olla vahtimassa lasten leikkejä, ettei taapero ota mitään kenenkään kädestä tms. mikä sinänsä tietysti ihan asiallista. Miten sittne pitäisi toimia, kun olen taaperon kanssa kahdestaan kylässä, mun pitää lämmittää lapselle oma ruoka keittiössä (oltiin vaan kahvilla mutta niin pitkän matkan päässä että pakko oli syöttää muutakin kuin kyläpaikan pullaa). Niin kaveri sittne tulee mulle sinne keittiöön valittamaan kun taapero, oli ottanut tavaran jonkun muun kädestä.... Mulla oli lämmitys kesken ja kun ei ollut mikroa niin hämmentää piti koko ajan. Mitä mun olis sitten pitänyt tehdä?

OViko taaperon kanssa ylipäätään kyläillä? Ja mitne se onnistuu niin, että olen riittvävän seurallinen, mutta vahdin kuitekin lasta tarpeeksi? Ja miten lapsi sitten ikinä oppii miten kylässä ollaan jos olemme pari vuotta vaan kotona (ja tarhassa)?

Ai niin ja kaverit valittaa, et ku nähdään niin harvoin nykyään:-P

Mä oon kans miettiny samaa.. Mulle yks kaveri valitti kun ei kerätä leluja lähtiessä, ja itse eivät kerää koskaan meiltä lähtiessä.. No, mulle se ei olis kova homma käskeä lasten kerätä leluja, mutta en mä tiedä mihin mikäkin kuuluu ja millä ne kotiinsa jäävät kaverit aikoo vielä leikkiä yms.

Kuinka te muut hoidatte tän keräämisjutun? Mun mielestä olis selkeintä, ettei vieraat keräis. Meilläkin on lastenhuone aina sen näköinen, kun joku vieras on sattunut keräämään, että en kyllä tykkää. Sanonkin aina, että ei tartte kerätä, me kerätään sit illalla, mut jotkut vieraat vaan vastaa, kyllähän me nyt kerätään ku ollaan niin levitelty..

No nää nyt oli vähän ääri esimerkkijä. Yleensähän kukaan ei sano mitään, vaikka huonoa tykkäisivät. Kirjoittelevat vaan tänne jälkikäteen, niin kun toi yks siitä 1,5 v:sät ja hello kitty kupeista:-) Lueskelin vaan niitä vastauksia ja totesin, että eipä taida meidän auttaa enää kyläillä.

Niin ja ihan hyvä pointti, että pitää kutsua kaverit meille. AInoa vaan, että jso mun pitää häärätä keittiössä, niin vielä vähemmän ehdit katsoa, ettei meidän taapero vie keneltäkään kädestä mitään... Pitää kutsua vaan lapsettomia kavereita siis:-)

No kuulostaapa hankalalta.
Mun tuttavat osaavat ja voivat/saavat kyllä komentaa myös mun lastani jos itse olen esim. vessassa tai ruokaa lämmittämässä, aika erikoista että kaverisi ei voi muuta kuin tulla sulle kommentoimaan?
Sellaisiin kyläpaikkoihin, joissa on paljon kaikkea ei lapsiystävällistä, en varmaan menisi muutamaan vuoteen vaan pyytäisin sitten meille kylään.

Mutta kyllä mun kokemukset taaperon kanssa kyläilemisestä on ihan myönteisiä, en jaksaisi kotiin linnottautua, todellakaan!

Eikä se oikeesti ees oo vaikeeta, ku harva se nyt on mikään täydellinen etikettikukkanen muutenkaan:-) Mut totesin vaan, et taaperon kans teet niin tai näin niin aina menee väärin...

Hyvä pointti toi kerääminen. Mä oon aina pari tavaraa laittanu johonkin ja kysyny, et mihin nää loput laitetaan, ni yleensä saa vastauksen, et ei sun tarvii:-)

Mitenhän minulta on onnistunut kyläilyt ilman ongelmia kahden pienen kanssa. Vuoden ikäero. Kylässä onnistui vahtiminen, syöttäminen ja muutkin asiat. Minä en vaan ymmärrä miten jotkut asiat voi olla joillekin niin vaikeita. Ja meillä oli/on todella vilkkaat lapset. Yhtäkään tavaraa eivät ole kylässä hajottaneet tai sellaisiin koskeneet mihin ei saa. Nyt ovat toki jo niin isoja 5v ja 4v, että ei ole enää tuollaiisa ongelmia.

Miksi yleensä lapset pitää opettaa siihen, että kaikki tavarat kotona nostetaan jonnekkin katonrajaan ? Meillä ei ole koskaan tavaroita siirretty pois käden ulottuvilta, ovat oppineet ettei kaikkeen saa koskea ja kyläilytkin on onnistunut ihan hyvin vaikka heidän tavaransa ovat käden ulottuvilla olleetkin.

Mä olen ajatellut, että ne kaverit tykkää vähemmän kyttyrää siitä, että tullessamme heille kylään totean että ''nää kannattaa varmaan laittaa turvaan'' ja siirrän Aaltomaljakot yms. lapsen ulottuvilta ylös ja poislähtiessämme asetan tavarat prikulleen omille paikoilleen, KUIN että joko antaisin muksun vaan mennä ja ottaa kaikkea mihin ylettyy tai kulkisin koko vierailun ajan lapsen perässä hokien ei, ei, älä, ei.

Toisten lapsiperheiden luona on kyllä leppoisinta kyläillä.

Uskooko se sun taapero mitään?
Mulla on kaksi kaveria, toisella on 2v kaksoset joitten kanssa on todella leppoisaa koska ne eivät tuhoa koko kämppää. Jos annan niille leluja tai annan luvan tutkia jonkun kaapin, ne viihtyvät siinä puuhassa. Ne myös uskovat, jos kiellän nätisti, että ei saa koskea tohon lamppuun tms. koska se on mun lamppu, annan teille jonkun muun tavaran.
Toisella kaverilla on vähän vanhempi, joka ei usko mitään eikä viihdy hetkeäkään paikallaan. Jos kiellän sitä, se heittää päälle leluja ja juoksee pakoon. Seuraavaksi huomaan, että se on vessassa ja heittelee pyttyyn kissanhiekkaa kissanvadista, tai on eteisessä ja paiskoo kenkiä pitkin poikin. Kaverin kieltäminen on sitä luokkaa, että jos et tottele niin
jää namipäivä pitämättä . En mä jaksa tollaista.

Mulla ei tule mieleen muuta kuin että sinun kaverisi eivät taida mitään kovin hyviä kavereita olla. Ainakaan itselläni ei ole tuon vilkkaan taaperon kanssa ollut koskaan mitään ongelmaa kyläillessä, ihan pyytämättäkin kaverini, tai kenen luona nyt olen kyläillytkään, on katsonut lapseni perään kun olen vaikka ruokaa lämmittämässä, käyn vessassa tms.

Jos joku minun kaverini tulisi joskus luokseni valittamaan että lapseni on ottanut lelun jonkun toisen kädestä sillä aikaa kun olen ollut ruokaa lämmittämässä, niin kyllä kaverisuhde minun puoleltani viilenisi ihan välittömästi. Outoa toimintaa kyllä. :xmas:

Tuo pätee meilläkin, ystävät saavat komentaa meidän lasta ja toisin päin. Hyvänä esimerkkinä kerron kun kaverin vuoden ikäinen yritti meidän puolivuotiaan suuhun työntää kätensä. kielsin ja selitin miksi niin ei saa tehdä. Muutenkin tapana on että ollaan vaan ihan normaalisti, enkä koskaan ole jättänyt vessassa käyntiä tms. vain sen takia että pelkkän mitä lapseni mahdollisesti sillä välin keksii. Hyvät ystävät huomaa siitä, että he kyllä antavat pienet sotkut/lasten eripuran anteeksi. Lasten kanssa ollessa sattuu ja tapahtuu, niin se vain on. Ja asiaan kuuluu että jälkeen päin nauretaan vielä makeasti (muistatkos vielä kun poikasi varasti meidän tytön lempi tutin suoraan suusta) Ei vain meidän aikuisten pidä laskeutua lasten tasolle, niin homma hoituu. Minä jättäisin seuraavan kerran menemättä, jos jälkikäteen jää vain paha mieli.

[QUOTE="vieras";22744029]Miksi yleensä lapset pitää opettaa siihen, että kaikki tavarat kotona nostetaan jonnekkin katonrajaan ? Meillä ei ole koskaan tavaroita siirretty pois käden ulottuvilta, ovat oppineet ettei kaikkeen saa koskea ja kyläilytkin on onnistunut ihan hyvin vaikka heidän tavaransa ovat käden ulottuvilla olleetkin.[/QUOTE]

Kuule ku ei oo ees kaikki tavarat katonrajassa. Kun on n. 200 kertaa poiminut sen pois kukkapurkista ja selittänyt asian, niin kyllä se sittne uskoo. Mutta sittne kun kylässä on vaikka joku tuttukin asia, mutta vähn erilainen tai taaperon näkökulmasta paljon hienompi (värikkäämpi tia kiiltävämpi) niin pitäähän se kokeilla, etä jos nyt saiski... Ja meidän vierailut ei tuppaa olemaan niin pitkiä, et kerkeisin sen 200 kertaa kieltää sielläki, et uskois. Jotkut vaan on vähän sinnikkäämpi ku toiset:-)

Itse vielä lapseton. Mutta silti täällä käy 2 pientä lasta välillä leikkimässä. Ne ovet vain kiinni minkä taa jää kaikki sekamelska ja vaarallisuus (ja kissan ne lelut mitkä voisivat olla pienille vaarallisia tai hajottaa jotain jos heitetään, tuo kissahan pyörittelee niitä vain pitkin lattiaa), vaikka vanhempi on tosi kiltti tapaus. Eikä mulle oo ollut vaikeuksia selvittää ihan itse sen lapsen kanssa voiko jotain tehdä vai ei.

Ja toisinpäin, jos olen ystävällä kylässä, saatan jäädä vahtimaan molempia (toinen saattaa olla partsilla päikkäreillä, toinen leikkii) niin että ystävä pääsee vaikka käymään rauhassa suihkussa. Tai auttanut kantamaan kauppakasseja ja nukkuvaa kuopusta (esikko haluaa jo kävellä raput ylös, mutta sitäkin pitää auttaa vielä, on sen verran pieni) kun tultu ulkoa.

Jos on lapseton kutsunut kylään lapsiperheellisen, mielestäni kutsujan ongelma jos siellä on rikkoutuvia esineitä lasten ulottuvilla ja pitää hokea ei ei ei:tä koko aika. Jopa lapsettomalla voi olla niitä luvallisia leluja kaapissa mitä voi antaa sille touhukkaalle lapselle tutkittavaksi, yhdessä laatikossa "uusia" leluja voi olla jo moneksi hetkeksi tutkittavaa. Ja jos on jo omiakin lapsia, voi sitä nyt sen verran ojentaa toisen lasta että ei saa ottaa toisen lelua jos äiti itse on vaikka lämmittämässä sitä ruokaa.

Asoista saa hankalia jos haluaa niinkuin tässäkin tapauksessa ap on saanut.
Itsestään selvä asia on, että varsinkin lapsettomissa kkodeissa sisustus on aikuisten ehdoilla tehty toisin kuin pienten taaperoiden kodeissa, joissa lasten tuurvallisuus jo ajaa sisustamaan kodin lapsiystävälliseksi.
Toisissa kodeissa jo taaperotkin opetetaan säännöille eli sisustustavarat saa olla paikoillaan jo varhain. Kukkaset on syötävää mallia jne...
Toisissa kodeissa lapsilta ei vaadita mitään sääntöjä vaan tyyli on vapaa.
Toisissa kodeissa voi olla syynä lapsen kirjainyhdistelmäsairaus tms. syy, että koti on pelkistetty.

On oma asia haluyaako ja jaksaako viettää tuntikaupalla aikaa paikassa, jossa lapsi ei jostain syystä pärjää ilman aikuisen jatkuvaa silmällä pitoa.
Lasten on opittava selvittämään riitoja ja erimielisyyksiä myös ilman aikuisen apua ja osattava käyttäytyä myös kunnolla ilman aikuisen lädnä-oloa.
Lasten feikkikäytöstä on yllättävän paljon eli lapsi on ok niinkauan kuin aikuinen näkee ja kuulee mutta heti kun aikuinen poistuu näkösältä niin lapsen käytös muuttuu aivan kamalaksi ja tässä kohtaa on kasvatus mennyt vikaan. Näitä tapauksia on yllättävän paljon nykyisin.

Alkuperäinen kirjoittaja sädekehä;22744025:
Mitenhän minulta on onnistunut kyläilyt ilman ongelmia kahden pienen kanssa. Vuoden ikäero. Kylässä onnistui vahtiminen, syöttäminen ja muutkin asiat. Minä en vaan ymmärrä miten jotkut asiat voi olla joillekin niin vaikeita. Ja meillä oli/on todella vilkkaat lapset. Yhtäkään tavaraa eivät ole kylässä hajottaneet tai sellaisiin koskeneet mihin ei saa. Nyt ovat toki jo niin isoja 5v ja 4v, että ei ole enää tuollaiisa ongelmia.

Koska sä olet hindujumala Shiva, jolla on neljä kättä ja lisäksi silmätkin selässä?

Ja toisinpäin, jos olen ystävällä kylässä, saatan jäädä vahtimaan molempia (toinen saattaa olla partsilla päikkäreillä, toinen leikkii) niin että ystävä pääsee vaikka käymään rauhassa suihkussa. Tai auttanut kantamaan kauppakasseja ja nukkuvaa kuopusta (esikko haluaa jo kävellä raput ylös, mutta sitäkin pitää auttaa vielä, on sen verran pieni) kun tultu ulkoa.

Hei sä oot ihana! Ollaaks kavereita?:-)

[QUOTE="aloittaja";22744186]Koska sä olet hindujumala Shiva, jolla on neljä kättä ja lisäksi silmätkin selässä?[/QUOTE]

Sekoitat Shivan varmaan hindujumalatar Lakshmiin.

Ap.n tapauksessa, sun pitää pyytää vieraita teille, kun omassa kodissahan jokainen saa elää omilla säännöillään! :)
Muistan kyllä tuttavapiiristäni muutaman lapsen jotka kylään tullessan olivat kuin hurrikaaneja, kaikki tavarat hujanhajan, piparit ja sokerit kupeista kadonneet, telkkari täynnä rasvaisia sormen jälkiä, sohvat ja ikkunat samoin, piparinmuruja pitkinpoikin kämppää ja kaikki alle tunnissa. Äiti siinä kahvin lomassa tokaisi puoli hymähtäen että kun ei noille jaksa sanoa kun ne ei kuitenkaan kuuntele... Ja kyllä kiehuin sisältä, tähän päivään mennessä ei ole omat lapset edes kotona sillätavalla tuhonneet saati kylässä käyttäytyneet!

Ei vanhempien tarvi koko ajan olla vahtimassa kun lapset leikkii :O Ja mitä sitten jos taapero ottaa toisen kädestä? Onko lasten leikkeihin AINA pakko sekaantua ja puuttua? Ei ihmekkään kun jotkut mukulat on niin uusavuttomia... Kun ei tarvi oppia selviytyyn mistään tilanteista ITSE... :/

No jos meille tulee taaperon kanssa, niin saa mun puolestani koskea kaikkeen mihin ylettää, ja isommat lapset saa sitten vaan ymmärtää, että se on vielä niin pieni, ettei osaa ja tajua kaikkea, ja pieni vieras saa ottaa vaikka kädestä, 3- ja 4-vuotiaat sen kyllä kestää sen aikaa kun kyläilyä piisaa. :D Tylsiä kavereita teillä. :D Eikä tartte kerätäkään, enhän mä aikuisiakaan laita siivoamaan omilta jäljiltään. :D

Yhteistyössä