Hae Anna.fi-sivustolta

Miten tämä voi olla mahdollista? Kun ei oma taloudellinen tilanne vissiin kiinnosta

Viestiketju osiossa 'Yleistä keskustelua' , käynnistäjänä miten_he**vetissä, 12.09.2015.

1. miten_he**vetissä Vierailija

Mä en ehkä liiku siinä kaikkein kunniakkaimmassa kaveripiirissä - se ehkä jo selittää osan tästä seuraavasta avautumisesta..

Mul on yks kaveri, tai montakin kaveria, jotka on ihan kusessa niiden rahajuttujen kanssa. En voi käsittää. Niil ei oo niinku mitään otetta enää siihen, miten rahaa pitäs käsitellä. Pikavipit ja luottokortit on vieny sen kaverin luottotiedot jo ajat sitte ja nyt se on lainannu jostain kriminaaleilta, kun ei enää vippiä saa. Sen perhesuhteetkin ihan riekaleina, kun niiltä on myös lainannut ja ei oo maksanu takas.

Just luin viel pari viikkoo sitte uutista, mis kerrottiin, et on Suomes yli 300 000 ihmistä, joil on maksuhäiriömerkintä tai velkaa perinnässä. Se on ihan v*tusti.
    Eikö kukaan välitä niiden omasta taloudellisest tulevaisuudest niinku yhtään mitää?? Ei se voi olla niin vaikeeta elää ilman jotain helkkarin velkakierrettä. Sossu maksaa tukia kyl sen verran, et pitäs kaikkien selvii, jos on vähänki itsekuria.

Miksi niin monelle käy näin?

Vaikka mun kaverit on tollasii, oon ite onneks välttyny, mut porukoita saa siit kyl kiittää.

2. nämä on näitä Vierailija

Tämä on kyllä paha ongelma. Luin myös juuri aiheeseen sopivan hyvän artikkelin, jossa oli juurikin mielestäni ne kaikkein tärkeimmät asiat, miksi ihmisten raha-asiat menee..no..päin persettä.

Kaikki lähtee siitä, miten vanhemmat opettaa rahaa käyttämään. Just kaks ääripäätä, et vanhemmat on eläny köyhästi ja tuhlannu kaikki rahat johonki, tai toinen ääripää on , et isi maksanu kaiken ja ei oo sit mitään kunnioitusta rahaa kohtaan.
    Ja varmaan toinen iso asia on toi, mistä tässä linkkaamassani artikelissa puhuttiin, on se, että nuoret ovat kärsimättömiä eivätkä osaa säästää ostoksia varten.

3. Osa näitä Vierailija

Maksuhäiriöimerkintöjä on monella hyvätuloisellakin, kiinteistöveroja menee ulosottoon aika nopeasti, maksavat sitten osamaksulla sinne nitä.

4. jouhiparta Vierailija

Jopa kymppitionnin tienaavilla on maksuhäiriöitä : Luottokortteja viuhuttelevat ahkerasti, mutta ei oteta huomioon sitä, että pitäähän sitä maksaa takasinkin.

5. kjhugn Vierailija

ei kaikki ole niin mustavalkoista. Esim kaikkia terveysmenoja ei tosiaan julkinen puoli hoida ajna eikä kaikkeen saa sosiaalitoimistosta tukea. Esim psykoterapia maksaa paljon eikä kaikki saa kelaterapiaa tai ovat jo saaneet sen jakson ja uutta jaksoa pitää odotella viisi vuotta. Julkisella puolella hoito saattaa olla kerran pari kuussa sairaanhoitajan tapaamisia. Kun taas oikeaa hoitoa olisi psykoterapia jota varten oi joutua ottamaan lainaa.

6. tietäjätietää Vierailija

Jos luottotiedot ei ole kunnossa, elämä hankaloituu merkittävästi. Maksuhäiriömerkintä on sellainen asia jolla ei kannata leikkiä. Jos olet saamassa sellaisen, pitää ryhtyä heti tekemään jotain. Yksin ei tarvitse olla ja netistä saa apua ja yksityiskohtaista tietoa aiheesta. Vaikka olisit jo saanut merkinnän, ei kannata lannistua. Ne ei siellä luottotiedoissa säily ikuisesti, jos tartut toimeen ja teet asialle jotain. Muutaman vuoden "tuomiolla" selviää jos pelaa korttinsa oikein.

7. vierailija Vierailija

ei se loppupeleissä ole paha asia, ratkeaa

8. vierailija Vierailija

Maksuhäiriömerkintä on hyvästä, ei tule valkaannuttua enempää, ainakaan helposti

9. vierailija Vierailija

Näistä on monia ikäviä tarinoita. Kannattaa kuitenkin muistaa, että maksuhäiriömerkinnät myös poistuvat muutamassa vuodessa, eli jos taloutensa saa kuntoon, näistä voi päästä myös yli. Jos on paljon juoksevia pikavippejä tai muita kalliita lainoja, kannattaa miettiä lainojen yhdistämistä. Ei se lainaa pienennä, mutta se yksi isompi laina voi olla mahdollista hoitaa pois pidemällä aikavälillä.

10. vierailija Vierailija

Noi on tosia hyviä pointteja, ja kun lainat saa maksettu, pitää vaan alkaa säästämään. Säästötili missä on paras korko on hyvä vaihtoehto, ja näin voi välttää tulevaisuuden ongelmat.

11. vierailija Vierailija

Se on aika merkillinen juttu miten raha-asiat lopulta lutviutuu. Itse olen tosi köyhästä perheestä. Vieläkin yli nelikymppisenä koen jotain outoa turvallisuuden tunnetta kun rahaa säästyy yli 500 euroa kuussa. Kohtuu matalapalkkaisena ja elatusmaksuja maksavana se on aika paljon. Jotenkin jos alle tuon summan jää, tunnen eläväni turhaan. Kädestä suuhun. Laskut täytyy maksaa heti pois, muuten jää vaivamaan mieltä. Lisäksi koulutusta täytyy olla, koulutan vieläkin jatkuvasti itseäni jos jään vaikka työttömäksi, on jotain muita mahdollisuuksia aina. En näe syytä vaihtaa elämäntyyliä vaikka aikaa on kulunut ja varallisuutta kertynyt, tahdon sijoittaa lapsiin ja heidän koulutukseensa tulevaisuudessa en mihinkään mikä on 10 vuoden kuluttua romurautaa. Mulla ei ole vieläkään autoa vaan käyn polkupyörällä kaupungissa töissä vaikka matkaa on sen verran että alkaa kunto jo pettämään tässä iässä. Kai jonkun käytetyn teinicorollan sorrun jossain vaiheessa ostamaan vaikka sydämestä kyllä sellainen ottaa, mutta pakko mikä pakko.

Isovelini on taas patologinen tuhlari ja ainainen tyhjätasku. Jo nuorena oli kaikki radiot, kevarit ja ties mitkä vehkeet ja kaikki pyöri niiden ympärillä.

Tietysti on ihmisiä myös joilla köyhyys ei ole omaa syytä, sairaus tai hometalo voi viedä kaiken vaikka kuinka järkevästi yrittäisi elää.

12. vierailija Vierailija

tai pitkäaikaistyöttömyys, nelikymppisenä syrjäydyt työelämästä jo parin kuukauden työttömyyden jälkeen, siinä ei kouluttautuminen auta, kun muutkin kouluttautuu ja nuoria kouluttautuneita on pitkä jono, jotka työnantajan silmissä on huomattavasti houkuttelevampia.

13. vierailija Vierailija

Tajuan kyllä työttömyyden uhat. Yrityskaupat takana omassakin työpaikassa vastikään ja ei sitä tiedä mitä tapahtuu, varsinkin kun on vähän "lowest man in the totem pole". Silti ajattelen että nelikymppinen kouluttautuva ihminen on paremmassa asemassa kuin nelikymppinen ei-kouluttautuva. Nuorta neropattia tunkee koko ajan sisään ja vanhana ja hitaana dinosauruksena jää kyllä monesti sellaisten jalkoihin. Mutta en voi heitä syyttää, kyllä heitäkin kiinnostaa asuntolainan maksu.

Tämä nyt on yksi olennainen syy sille että se 500 euroa täytyy kuukausittain jäädä tilille. Muutaman vuoden kuluttua voi jo hengähtää, jos YT:t kutsuvat niin lapset on jo maailmalla ja voi keskittyä yksinkertaiseen maalaiselämään.

14. Nihilisti Vierailija

Asun kerros talossa missä kädestä suuhun on vakio juttu. Eli tili päivänä äkkiä
    kaikki rahat pois niin on mukavampi olla. Talossa on 20 asukasta kaikki olemme
    yksinäisiä, Ja vain kahdella on sitä maalista hyvää eli osaavat säästää rahansa.
    Ne ovat yrittänyt monta kertaa multakin lainaa, Minä olen aina sanonut mistä minä sulle lainaan kun olen itsekin perseaukinen. Ne eivät tiedä kuinka paljon on
    mulla säästössä enkä minä ole sitä heille kertomassa. Muuten joutuu heitä elättämään eikä rahoja saa koskaan pois heiltä. Talossa on vanha varakas mies helvetin nuuka rahastaan eikä lainaa kellekkään yhtään mitään. Minä en ole vielä
    sellainen aineskaan omasta mielestäni.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari