miten tähän pitää suhtautua:kun 6,5vuotias sanoo mä haluankin kuolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ms naema
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

ms naema

Vieras
menetti huonon käytöksensä takia pelit, hälle vielä annettiin mahdollisuus toimia toisin ja tiesi että pelit menee jos ei tottele, ei totellut,pelit meni. autossa käskettii laittaa vyö kiinni johon totesi että mä haluankin kuolla.

mä en ymmärrä, ne on pelit, miks kukaan edes ajattelee että haluaa kuolla, vai onko tää uhmakkaan eskarin tapa koettaa saada huomio? nyt on ulissut 25minuuttia pelejen takia. mä en ymmärrä itse valitsi toimintansa ja seuraukset.

pitääkö mun olla huolissani tästä(olen jo kovin)

Voihan se olla että se on vain huomion hakemista ts. se tietää millä järkytyt ja sanoi sen sen takia .. (että antaisit sitten periksi). En nyt välttämättä lähtisi tuota asiaa enemmän kaivamaan.
Onko lapsi muuten kovin uhmakas, saako "raivareita"?

Meillä oli puoli vuotta sitten samat aatoksen ja ihan samanlaisia puheita.
Halusi usein kuolla. "kukaan ei välitä musta, mä haluan kuolla" jne..

Meillä tehos, kun selitettiin kuolemasta ihan rehellisesti. "ymmärrätkö, että kun kuolee niin sitten ei näe enää ketään ja ei ole elossa täällä" jne..

Uskoisin, että menee ohi ajan kanssa. Toki meillä meni ja ikäkin on sama kuin meillä oli :)

No jos kerran sanoo uhmissaan haluavansa kuolla, en vielä huolestuisi. Hän haluaa vain huomiota ja pelinsä takaisin! On kuullut tv:stä tms. mallia. Puhu hänelle, selitä. Sano, ettei pelejen takia kannata kuolla. Älä anna periksi nyt, pianhan se sanoo haluavansa kuolla ties missä yhteydessä.

meillä kans 6 vuotias poika halunnut kuolla ja tehnyt jo suuret eleet että hyppää terassilta alas. mutta kun oli oppinut sen jostain ja luuli sen olevan hyvä keino saada karkkien ja keksien jälkeen vielä jäätelöä niin meni noin äärimmäisyyksiin.
älä ole huolissasi. minäkin olin silloin mutta ajan kanssa se meni ohi kun sanoin että tuollaisella asialla ei saa leikkiä ja että tuo ei ole mikään uhkaus ja juteltiin asiasta mitä kuoleminen on ja että miksi ihminen haluaisi itse kuolla.

menetti huonon käytöksensä takia pelit, hälle vielä annettiin mahdollisuus toimia toisin ja tiesi että pelit menee jos ei tottele, ei totellut,pelit meni. autossa käskettii laittaa vyö kiinni johon totesi että mä haluankin kuolla.

mä en ymmärrä, ne on pelit, miks kukaan edes ajattelee että haluaa kuolla, vai onko tää uhmakkaan eskarin tapa koettaa saada huomio? nyt on ulissut 25minuuttia pelejen takia. mä en ymmärrä itse valitsi toimintansa ja seuraukset.

pitääkö mun olla huolissani tästä(olen jo kovin)

hää on lapsi, ihan muistuttaakseni, ei aikuinen ihminen jolla moinen käytös oikeasti olisi ihmetystä herättävää.

tämä oli siis aloitukseen vastine, vain siihen.

Muistakaa, että lapsikin voi olla masentunut. Ja että masennut on usein välittäjäaineisiin liittyvä tila eikä johdu välttämättä siitä, että lapsella nyt olis mitään varsinaisesti huonosti elämässä. Näin aikuisena kun muistelen omaa lapsuuttani, muistan kokemuksia, joiden perusteella olisin ehkä tarvinnut jotain masennushoitoa sen ikäisenä. No, itse pärjäsin läpi huonojen aikojen, mutta on myös niitä, jotka teininä sitten päätyvät itsemurhaan kun ongelmia ei ole tunnistettu ajoissa.

Muistakaa, että lapsikin voi olla masentunut. Ja että masennut on usein välittäjäaineisiin liittyvä tila eikä johdu välttämättä siitä, että lapsella nyt olis mitään varsinaisesti huonosti elämässä. Näin aikuisena kun muistelen omaa lapsuuttani, muistan kokemuksia, joiden perusteella olisin ehkä tarvinnut jotain masennushoitoa sen ikäisenä. No, itse pärjäsin läpi huonojen aikojen, mutta on myös niitä, jotka teininä sitten päätyvät itsemurhaan kun ongelmia ei ole tunnistettu ajoissa.
No jos kerran uhmissaan sanoo naluavansa kuolla ei minusta tarkoita masennusta. oikeasti masentunut pikemminkin tuskin osaa tuskaansa edes " kuoleman haluksi " pukea. Mutta tämä ei tarkoita sitä, että vähättelisin lasten masennusta.

meillä tytär nyt kahdeksan vuotta, pari vuotta sitten useamman kerran sanoi haluavansa kuolla... olin tosi järkyttynyt. Juuri tämän lapsen kanssa oli ollut ongelmia ja varmaan heijastui nuihin sanomisiin. On sanonut hiljakkoinki mutta jätin ne sanomiset omaan arvoonsa. silloin aikoinaan kyllä juteltiin ettei niin saa sanoa ja puhuttiin siitä tyttären pahasta olosta, sillä sitähän se heijasti se käyttäytyminen. Apn tilanteessa en minäkään oli huolissaan vaikka varmasti järkyttynyt oletkin. Jos sitä alkaa enemmän olla semmosta puhetta niin sitten ottaisin asian parempaan käsittelyyn.

Yhteistyössä