Hae Anna.fi-sivustolta

Miten tanssijan vartalo?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Inrika, 21.11.2007.

1. Inrika Vierailija

Liikun paljon, mutta olen vähän tällainen tasapaksu pötkylä.
    Olen viime aikoina todella kiinnittänyt huomiota tanssijoihin ja ihaillut upeita vartaloita. Miten tuollaiset pitkät, kauniit lihakset ja siron ulkomuodon saisi tasapaksukin? Varmaan korsettiin kannattaisi kiinnittää huomiota, syviin vatsalihaksiin ja tasapainoharjoituksiin? Olisiko muita tehokkaita keskivartalotunteja kuin pilates? Se on niin tylsää etten millään jaksaisi, ei tippaakaan minun lajini.
    Tällä hetkellä hölkkään, käyn tanssillisella tunnilla, ja aion suunnitella myös kuntosaliohjelman ohjaajan kanssa. Viikonloppuisin käyn myös välillä joogassa. Liikuntakertoja viikossa on tällä hetkellä 3-4, kannattaisiko joku laji ottaa lisäksi vai korvata jollain? Opiskelen ja käyn töissä, joten sekä aika että voimavarat ovat välillä koetuksella.

2. sasae n. Vierailija

Tanssijan vartalon saa tietysti tanssimalla. Siihen ei riitä yksi tunti viikossa, vaan paaljon enemmän harjoituskertoja. Useimpien tanssitekniikoiden pohjalla on baletti.

3. tanssimisesta Vierailija

Toisaalta ns. tanssijan vartaloon kuuluu mielestäni myös pitkät raajat ja jotkut nyt ovat sellaisia luonnostaan. Mutta en halua masentaa, tottakai vartaloaan voi kuitenkin muokata samaan suuntaan, vaikkei ihan tanssijan kroppaa luonnostaan omaisikaan. Varmaan noilla konsteilla mitä olet suunnitellut, ollaan menossa oikeaan suuntaan.

Omasta mielestäni (baletti)tanssijan kropassa yläkroppa ei ole välttämättä niin "kehittynyt", siis monilla tanssijoilla on kyllä lihaksikkaat käsivarret, mutta silti pääpaino on mielestäni jaloissa, vahvoissa reisissä ja pohkeissa. Hartiat eivät ole kauhean leveät (siis naisilla). Sen sijaan selkä on upean lihaksikas monilla, "ääri"esimerkkinä Minna Tervamäki.

4. ameba Vierailija

Ammattitanssijat ovat lisäksi erittäin valikoitunutta porukkaa. Esteettisestä lajista karsiutuvat esteettiseen muottiin sopimattomat jo juniorivaiheessa pois, valitettavasti, siis kun puhutaan niistä jotka elättävät itsensä tanssimalla. Tanssijoilla on alhaiset rasvaprosentit mutta ei mitenkään erityisen suurta lihasmassaa. Se on usein jo lapsuudessa aloitetun pitkäjänteisen työskentelyn ja rankan, systemaattisen harjoittelun tulosta. Lihakset eivät sinänsä muodoltaan muutu tai pitene, ne vain erottuvat tosi hyvin kun rasvaa ei ole kuin nimeksi ja ovat tietysti malliltaan pitkulaiset kun liiallinen massa ei tuo pyöreyttä ja paksuutta lihakseen.

Toisaalta minusta on ilo katsoa ihan minkä vaan mallista, taitavaa tanssijaa tai tanssillista akrobaattia. Esimerkiksi telinevoimistelijat näyttävät liikkuessaan todella siroilta ja sensuelleilta, vaikka tarkemmin katsottuna heillä onkin hiukan miehisen näköinen olemus leveine hartioineen. Suuri osa tanssijamaisesta olemuksesta tulee minun mielestäni siitä, että ihmisellä on hyvä ryhti ja hän liikkuu kauniisti ja jäntevästi.

5. mas Vierailija

Tulee mieleen Tanssii tähtien kanssa - Mariko, joka sai aika upean vartalon tanssimalla, vaikka luonnostaan on aika tasapaksua mallia kropaltaan.

6. eräs huomio Vierailija

Käsittääkseni Mariko harrastaa myös muita lajeja, eli ei se vartalo ollut pelkällä tanssilla hankittu.

7. Inrika Vierailija

Juuri sellaisia vastauksia kuin toivoin! Aikomuksena on siis aloittaa show-tanssi painotteinen kurssi TÄNÄÄN! Siihen lisäksi 1-2 tanssillista tuntia kuntosalini ryhmäliikunnassa.

ameba: Olen juuri noita karsiutuneita. Tanssin pienestä pitäen, mutta pääsykokeet vain menivät ihan uskomattoman pahasti pieleen, varmaan osaksi jännityksen vuoksi. Ihan yksinkertaiset jutut tein päin seiniä, nyt voi jo nauraakin muistolle:).
    Harrastus jäi sitten pettymyksen vuoksi pois 13-vuotiaana. Nyt kyllä haluttaisi tosiaan aloittaa ihan iyhtä intesitiivinen tanssiminen kuin kuin nuorena.

8. jasmiina_ Vierailija

Pitää lisätä tähän ameban vastaukseen: "Esteettisestä lajista karsiutuvat esteettiseen muottiin sopimattomat jo juniorivaiheessa pois" että estetiikka ei ole ainoa vaikuttava tekijä karsinnassa vaan jotenkin (en tarkemmin tiedä miten) osataan myös katsoa se, kestävätkö koulutukseen valittavien jäsenet tanssijan uraa, esim. kestävätkö polvet. En tiedä selviääkö tämä heti alkuvaiheessa mutta jalkojen aukikierto on ymmärtääkseni asia, jonka voi todeta, jotkut ovat kuulemma "luonnostaan" jaloista auki.
    Olen samaa mieltä siitä, että "tanssijan vartaloon" liittyy juuri asento. Monethan ovat muuten hoikkia ja kaunisvartaloisia, tanssijalla on se, kuinka hän kantaa itsensä.

9. Toi ameba Vierailija

taitaa nyt puhua lähinnä baletti-tanssijan vartalosta. Mulle ensimmäisenä "tanssijan vartalosta" tulee mieleen tyyliin Jennifer Lopez: on vähän paksumpaa reittä ja pulleata peppua kiinteässä muodossa. Mun mielestä paljon ihanteellisempi kuin vähärasvaiset balettitanssijat, useimmiten niillä ei edes ole mitenkään hyvän näköinen vartalo.

10. Inrika Vierailija

Itse haluan sellaisen jäntevän vartalon, saa olla muotoja ja kurvikkuutta, mutta selkeän vyötärön ja herkullisen pyllyn. En hae balettitanssijan laihaa jäntevyyttä, vaan enemmänkin show-tanssijoiden pehmeänkiinteää vartalomallia:).

Vähän on näemmä tullut löysää sinne ja tänne, mittautin rasvaprosentinkin ja se antoi huikeat 28%, Vaikea uskoa, mutta kai se pakko on! On tässä tullut kyllä kuukauden ajan vain syötyä suruun, nyt alkaa ehkä pahin helpottaa.

11. pehvava Vierailija

no jaa. geenit taitaa olla ainut vaihtoehto. On tuo sun rasvaprosenttis kyllä koholla.
    Reisien ja pepun malli ainakin on se, mitkä on lähtöasetelmat ja siitä sitten hiukan voi lihastreenillä muokata ja vähän laihduttaa, mut normaali ei laihduttamalla muutu kovasti, koska normaalilla ei ole oikeastaan tarvetta tai ainesta mistä laihduttaa. Lihasten suhteen sama juttu, niitä tulee jos on tullakseen, toiset saa helposti ja toiset ei oikeastaan millään. Lihaksilla saa ehkä vähän muotoa myös, mut kun laitetaan vaikka kymmenen naista samalle dieetille ja samoille kyykkäyksille ja maastavedoille, niin ei ne saa samaa pehvaa, ei kuule ei koskaan. Tulee mitä on tullakseen.

12. sasae n. Vierailija

Tuosta määrätyn vartalon tanssiin valikoitumisesta ammattitasolla sanoisin, että se riippuu hieman tanssilajista. Kuten joku jo mainitsikin, showtanssissa ja hiphopissa J-Lo-tyyppinen kroppa on hyvä, ballerinan pitää olla eteerisempi. Opiskelin USAssa yliopistossa, jossa oli myös ammattitanssijan koulutusohjelma (USAn vanhin) moderniin tanssiiin keskittyen. Kävin usein katsomassa heidän esityksiään ja tunsinkin useita. Sisäänotetut saattoivat olla minkä mallisia tahansa, esim. siellä oli useita ns. normaalivartaloisia (ei siis hoikkia) tyttöjä. Lahjakkuus pääsykokeissa ja siihenastinen tanssiharrastus oli ratkaissut sisäänpääsyn, vartalonmalliin ei esteettisellä tasolla oltu pantu lainkaan painoa. Näin siis ns. suuressa maailmassa.

13. eriävä mp Vierailija

No joo, olen vähän eri mieltä tosta eteerisyydestä, ei pidä paikkaansa ainakaan enää nykyisin balettimaailmassa, jos katsotaan vaikka Kansallisoopperan tanssijoita. Kyllä balettitanssijallakin saavat lihakset näkyä, olematta minkään bodarin näköinen kuitenkaan (varsinkin naiset), sellaiseksi tossa lajissa kroppa harvemmin luonnostaan kehittyykään. Enkä usko että edes pääsykokeissa katsotaan pyrkijän vartaloa varsinaisesti esteettiseltä kannalta, vaan tosiaan sitä mainittua aukikiertoa ja muita fyysisiä ominaisuuksia ja mahdollisia rajoitteita, jotka eivät siis liity suoranaisesti esteettiseen puoleen.

14. sasae Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa arvelen minäkin, koska nykyajan balettitanssijat ja muutkin tanssijat ovat lihaksikkaampia kuin jotkut 70-luvun tanssijat. Tanssitkin ovat muuttuneet fyysisemmiksi, esim. saatetaan yhdistellä martial arts -liikkeitä baletti- tai jazz-tyyliin jne. ja nämä vaativat hyvää lihaskuntoa.

15. yleisöstä Vierailija

Kyllä katsotaan - lähinnä rotevat/pullukat karsitaan viimeistään varhaismurrosiässä klassisessa baletissa kuten myös voimistelulajeissa. Onhan toki tanssijoissa eroa - esim. Salla Suominen ja jo lavoilta kadonnut Jessica Kellgren ovat rehevämpää ja atleettisempaa tyyppiä, Minna Tervamäki ja Nina Hyvärinen taas sitä perinteistä luurankomallia.

16. Fresa Vierailija

Voimistelulajeissa ei kyllä karsita vartalomallin mukaan pois, vaan lahjakkuus ja kyvyt ne ovat, mitkä ratkaisee. Mm. joukkuevoimistelun moninkertaisessa maailmanmestarijoukkueessa Dynamoissa oli yksi selkeästi muita pyöreämpi tyttö, mutta eipä näyttänyt tahtia hidastavan (tokikaan tämä yksilö ei sitten ollut se, jota nostoissa nosteltiin).

17. Renée Vierailija

Luettuani ketjua en voinut olla huomaamatta sitä, että välittömästi kuvitellaan ballerinan olevan pitkäraajainen, laiha (eli siis rasvaprosentiltaan alhainen) ja jaloistaan lihaksikas.

Täytyypi pikkaisen korjata tuota yleistystä.

ENSINNÄKIN, ballerinan ei ole suotavaa olla kovinkaan pitkä, yleensäkin maksimipituus on 170 cm jo pelkästään tanssiparterin kannalta, koska yleensäkään miesbalettitanssijatkaan eivät ole kovin pitkiä.
    Jos olette kiinnittäneet edes vähäänkään huomiota, niin suurin osa MENESTYNEISTÄ (esim. AMB:n ja NYC Baletin päätanssijattarista) ovat 150-170 cm pitkiä. Se pitkäraajaisuuden illuusio tulee pääasiassa lihaksista, jotka ovat rankkojen treenien (eikä pelkästään balettitreenien) myötä muovautuneet paitsi äärimmäisen vahvoiksi niin myös pitkiksi ja solakoiksi.
    Selkä- ja vatsalihakset ovat balettitanssijoilla todella vahvat staattisen pidon vuoksi, puhumattakaan pakara-, reisi-, pohje- ja nilkkalihaksista, joita tarvitaan joka ikisessä liikkeessä, kaikkein helpoimmista liikkeistä barrésta keskilattialla tehtäviin hyppyihin, piruetteihin, glissadeihin yms.

Eikä tuohon pelkästään pääty balettitanssijoiden vartalon 'salaisuus', vaan se ns. ulottuu kiirestä varpaisiin.
    Liikehdintä on muutenkin äärimmäisen siroa, ryhti todella hyvä, pään kannatus kadehdittavaa. Kaula on pitkä, vaikka rakenneellisesti olisikin lyhyt.

Jokaisellehan tulee heti ballerinasta mainittaessa mieleen Minna Tervamäki. Noh, onhan hän Suomen "tähtiballerina" ja hän itse on maininnut vartalonsa olevan täydellinen ballerinan vartalo, jota ei ole tarvinnut treenata sen kummemmin.
    Mutta jokaisen balettitanssijan - niin nais- kuin miespuolisenkin - vartalo on erilainen. Esimerkiksi Jenifer Ringer, joka on ballerinauransa aikana sairastanut anoreksian ja siitä parannuttuaan ja myös saatuaan lapsia, häntä on haukuttu ylipainoiseksi balettitanssijaksi tanssittuaan Makeishaltijattaren roolin Pähkinänsärkijässä. Mutta Ringerillä on vain erilainen ruumiinrakenne: hänellä on naisellisempi vartalo - rinnat, ehkä leveämpi lantio kuin nykymaailman anorektinen balettimaailma suopi olevan. Ringer on upea tanssijatar, täydellinen mimiikka, eläytyminen. Hän ei ole pitkä, hän on naisellinen. Mutta todella hyvä ballerina.

Itse olen tanssinut vasta kymmenisen kuukautta balettia.
    Sairastin 10 vuotta anoreksiaa (olen nyt 24-vuotias). Aloitettuani ensin aikuisbaletissa ja kysyttyäni opettajaltani että onko mahdollista saada lisätunteja, koska olin todella innostunut ko. taidelajista. Olin vielä silloin hieman alipainoinen, mutta rupesin saamaan lihaksia säännöllisen treenin myötä. Olen lyhyt - vain hieman päälle 154 cm pitkä ja vielä silloin vasta aloittelijan tasolla.
    Mutta opettajani mukaan minulla on todella hyvä balettitanssijalta vaativa vartalo, ja kun syksyn treenien myötä aloitin myös tosi tehokkaan treenin - joka toinen päivä tanssitunnit sekä itse treenasin sekä kotona että välillä studiolla, kun se ei ollut varattuna, sekä venyttelin - rupesin saavuttamaan vauhdilla ryhmäni tasoa plus spagaatit.

Totta kai minulla on paljon opittavaa mm. kärkitossuilla tanssiminen ja piruetit ovat edelleen haaste, mutta mikään ei tunnu niin mahtavalta kuin saada vaativalta opettajalta kehut jostain onnistuneesta pas de chasta tai siitä, kuinka olen 10 kuukauden sisällä mennyt huimasti eteenpäin.

Tuosta vielä, että rotevia tanssijoita karsitaan, niin ei pidä paikkaansa. Ehkä esim. Venäjällä, jossa opetus on kuolemanvakavaa.
    Mutta 6/7 -ryhmässäni on rotevia, TODELLA rotevia tanssijoita, joilla on myös ylimääräistä vartalossa. En rupea tässä arvostelemaan ketään, koska jokainen on yksilö.
    Mutta jos jotain arvostelen, niin tanssitaitoa. Ei minulla kyllä itselläni ole mitään oikeutta siihen, mutta opettajan näkökulmasta (opiskelen siksi tosi ahkerasti ja otan sen sekä vakavasti että myös nauttien) karsisin sellaiset oppilaat, jotka ovat opiskelleet pitkään - jopa satubaletista (3-vuotiaasta) lähtien ja siltikään eivät täytä oman ryhmänsä tasovaatimuksia. Tietenkin joillekin tanssi voi olla vain se harrastus, jossa käydään. Tai sitten vanhemmat/vanhempi toteuttaa omaa tanssifantasiaansa lapsensa kautta. Mutta eiköhän silloin olisi pienen keskustelun aika, n'est pas?

Mainitsen vielä lopuksi, että OIKEAN, taiteilijabalettitanssijan, sekä mies- että naistanssijan, tekee tanssijan kyky olla TAITEILIJA.
    Lainatakseni erästä ABT:n tähtitanssijaa: tanssija voi olla teknisesti kuinka taitava tahansa, mutta hän ei ole ns. oikea tanssija, jos ei osaa ELÄYTYÄ ja TULKITA teosta omalla tavallaan. Tästä erinomaisen esimerkki ovat mm. Anna Pavlova ja Margot Fonteyn. Kummallakaan ei ollut täydellinen tekniikka, mutta heillä oli sitä jotain: karismaa, kykyä lumota yleisö teokseen ja tehdä kustakin baletista omanlaisensa.

Mutta jos se ballerinan kroppa on pakkomielle, niin eikun tunneille vaan!

18. vive la France! Vierailija

Aika röyhkeää olla karsimassa toisia harrastajia pois balettitunnilta, varsinkin kun itse on aikuisiällä aloittanut harrastelija.
    Ei sinustakaan ikinä ammattiballeriinaa tule, vaikka kuinka sopivan vartalon omaisitkin. Opiskele vaikka loppuikäsi, se juna meni jo.
    Harrastajille on eri kriteerit kuin ammattitanssijoilla. Ei harrastajan tarvitse omata balettiin sopivaa vartaloa tai olla hoikka. Riittää, kun saa nautintoa omasta liikkumisesta ja tuntee oppivansa jotakin uutta.
    Opettaja päättää millaisissa ryhmissä hän tuntejaan haluaa vetää. Ammattitaitoinen opettaja osaa koota ryhmän samantasoisita oppilaista, joilla on samanlaiset tavoitteet.
    Suurin osa balettia harrastavista nuorista ja lapsista käy tunneilla todellakin vain huvikseen, harrastusmielessä, eikä haaveilekaan ammatista.
    n'est-ce pas kirjoitetaan muuten näin.

19. sasae eik. Vierailija

Edellisestä jatkaen: Ja eiköhän aikuisbaletissa (ap on 24-vee) ole jo karsiutuneet pois ne, jotka vain vanhempien unelman vuoksi lapsena pakotettiin balettitunneille. Yleensä viimeistään teini-iässä pakkoharrastukset, olivat ne sitten jääkiekkoa, viulunsoittoa tai balettia, karsiutuvat teinin listoilta ja tilalle otetaan mieluisia juttuja.

Sekoittaako muuten kirjoittaja tekniikan ja notkeuden? Ovat hieman eri asia.

20. asiaa ja ei Vierailija

Siinä mielessä pointtia kyllä tällä karsimiskirjoittajalla on, että mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se, että tunnilla on oppilaita, joiden taitotaso ei selvästikään kyseiselle tunnille riitä. Yleensä edistyneiden tunneilla vauhti ja liikkeiden laajuus kasvavat, joten jos vaikka ryhmässä liikkuessa yksi tekeekin liikkeet paljon pienempänä kuin muut, on vaara että häneen törmätään. Tai jos sarjat eivät ole hallussa tangolla, voi vahingossa potkia muita.

Itse painan 70 kg eli olen kaukana ballerinan vartaloihanteesta, mutta olen koko elämäni tanssinut, ensin ammattiin tähdäten ja (kasvettuani liian pitkäksi, 175 cm, ja jouduttuani vammakierteeseen) sitten lähes 10 vuoden tauon jälkeen uudestaan harrastepohjalta. Mulle se paino ei ole ollut mikään ongelma ja olen paremmassa kunnossa taitojen ja suorituskyvyn näkökulmasta kuin moni alle parikymppinen samalla tunnilla käyvä. Varsinkin teini-ikäiset laiheliinit katsovat meitä yli kolmekymppisiä, vähän muhkuja elämäntapatanssijoita pitkin nenänvartaan, mutta se loppuu yleensä viimeistään kun päästään ensimmäisiin lattian poikki tehtäviin sarjoihin. Jos mun olemukseni muodostaa jollekin samalla tunnilla käyvälle ongelman, en voi muuta kuin todeta että kannattaa vaan keskittyä omaan tekemiseensä.

Pääasia baletissa ei ole notkeus eikä laihuus vaan hyvä tekniikka, voima ja taiteellinen tulkinta. Baletissa tehtävät jalannostot ja grand jetet eivät ole kovin kummoista notkeutta verrattuna vaikka rytmiseen kilpavoimisteluun, jota myöskin olen harrastanut, eikä tarvitsekaan.

Minusta melkein minkä kokoinen tahansa ihminen näyttää tanssiessaan kauniilta kun taitoja löytyy, ja päinvastoin laihuus ja notkeus eivät pelasta yhtään mitään, jos tekniikka ja tulkinta puuttuvat. Ammattitanssijoille keho on työväline ja muokkaantunut sellaiseksi kuin se on tuhansien työtuntien kautta.

21. titi Vierailija

Yhdyn edelliseen puhujaan, aikuistasolla tärkeintä on tekniikka ja ilmaisu. Ammattiin tähtäävässä näiden lisäksi vaaditaan esim. sopivaa lihas- ja luustorakennetta (jos on liian rotevarakenteinen/pitkä painaa automaattisesti liian paljon vaikka ei ylimääräistä olisikaan), hyvin taipuvia nilkkoja, luonnostaan aukenevia lonkkia (180 astetta ei tule vaikka kuinka venyttelisi) sekä tietenkin kestävyyttä (monella menee balettikoulun aikana selkä tai polvet ja ura on sitten siinä)...

Ja jos on tunti niin täynnä että keskilattian pikkuallegroissa sekoilijat törmäilevät muihin, niin se kyllä ärsyttää... Mutta kaikki erehtyy joskus, aina ei voi muistaa.

Mutta, ap:lle (tää ketju on hieman sivussa aiheesta), parhaita ovat tietysti erilaiset tanssilajit. Kokeile erilaisia tunteja (myös eri opettajilta) jos oot esim. sellaisessa puljussa jossa voit käyttää korvaustunteja :) Kun löydät oman opettajan/opettajat ja lajin/lajit tulee mentyä säännöllisesti vaikka sateisena syysmyrskyiltana ja pääset kohti tanssijan vartaloasi :) Kannatta testata myös street- ja lattarilajeja (tai niiden yhdistelmiä), useimmissa niistä tarvitaan liikettä myös kyljistä yms. vinoista vatsalihaksista (sheikkaukset yms.) jolla voisi saada täsmähoitoa kurveihin (kun puhuit tasapaksuudesta).

Nuo kuntosalien tanssitunnit ovat usein sellaista sillisalaattia ja ohjataan aerobic-tyylillä (eli ei turhia pysähdellä), ja tekniikkaan ei pysty panostamaan (tää on minun henk.koht kokemukseni, jos on erilaisia, kertokaa). Itse pitäisin parempana tanssikoulua/kurssia ja systemaattista opetusta - kun tekniikka on kunnossa, paikat pysyy kunnossa ja voi tanssia melkein koko loppuelämän.

Sitten tietysti kaikki ammattitanssijat treenaavat lihaskunto/pilates-osastoa, mutta jos se ei sua innosta niin älä turhaan pakota. Tärkeintä on se, että susta on kiva mennä tunnille oppimaan uutta koreografiaa ja että saat tanssin iloa!! Jorma U sanoi joskus, että tanssiessaan ihminen on aina kaunis, mä oon ihan samaa mieltä.

22. sasae eik. Vierailija

Ap. kyseli yleisesti tanssijan vartalosta, vastaukset käsittelevat vain balettitanssijan vartaloa. Tanssijan vartalohan vaihtelee tanssilajin mukaan, esim. itämaisessa tanssissa vähän rehevämpi vartalonmalli on vain plussaa, niin on mitä tutisuttaa. Kävin USAssa usein yliopistoni tanssitaiteen osaston esityksissä. Kyseessä USAn ensimmäinen yliopistollinen modernin ammattitanssin koulutusohjelma. Opiskelijoita oli kaikilla vartalonmalleilla, esim. ns. normaali- ellei hieman tukevaankin ja lyhytjalkaiseen saakka ja siitä sitten pitkiin ja hoikkiin. Kyseiseen ohjelmaan ei siis otettu vartalonmallin vaan pääsykokeissa esitetyn tanssitaidon ja alalle soveltuvuuden mukaan.

23. mm Vierailija

venyttely ja pilates ja hyvä ryhti on tärkein asia..keskivartalon lihakset kuosiin ja pää pysyyn ja hartiat taakse :)

24. Renée Vierailija

Onkohan sinulla suomen kieli hallussa, kun näytät käsittäneen minut täysin väärin? Tai sitten heräsit väärällä koivella.
    Minä nimenomaan ilmaisin, että en ole mikään haukkumaan toisia tanssijoita. Kirjoitin, että mikäs sen ärsyttävämpää varsinkin opettajan näkökulmasta, kun vuosia tunneilla käynyt oppilas, joka on jo varsin korkeaan ryhmään sijoitettu, ei tunnu ottavan opiskelua tosissaan, vaan missailee tunteja miten tahtoo, mollaa opettajaa pukkarissa sekä kiroaa vähän väliä koko baletin, vaikka "käykin" tunneilla. Samaan aikaan sitten on samassa ryhmässä huomattavasti vähemmän tanssineita, jotka haluavat oppia (puhun monikossa yleistääkseni, en yksiköidäkseni) mutta joutuvat kärsimään sitten näiden ei-niin-innostuneiden takia. Sen takia kannattaisi opettajankin avata silmänsä ja heivata pellolle sellaiset turhat tossujenkuluttajat. Paitsi saahan se opettaja aina sen 300 euroa vähintään per lukukausi. Jotkut ovat niin kusipäitä, että pitävät vain rahan takia. Oikea opettaja ei ole sellainen.
    Ymmärrätkö?
    Hyvä on, olen tanssinut vasta sen 10 kk, enkä ole niin sinisilmäinen että haen joksikin prima ballerinaksi. Ehei. Alun alkaenkin aloitin tunnit siksi, koska olen aina rakastanut tanssia, ja kuukausien myötä kun taidot ovat karttuneet on myös kehittynyt ajatus siitä, että haen tanssinopettajaksi - eli joka tapauksessa ammattilaiseksi. Sori vaan!

Miten niin harrastelijoilla ja ammattilaisilla on eri kriteerit? Molemmilla on sama laji, jossa vaaditaan täsmällisen puhtaat linjat, notkeus, lihasvoima, keskittymiskyky, rytmitaju. Intohimo. Harrastelijan ja ammattilaisen erottaa vain nuo kaksi sanaa. Ammattilainen tienaa elantonsa tossuilla, harrastelijalla baletti on harrastus. Ja mitä pirun merkitystä sillä on, minkä ikäisenä aloittaa? Tunnen molemmista ryhmistäni monia, jotka haluavat ammattilaisiksi. Osa taas ei - ovat sitten kenties tanssineet sen verran pitempään ja saaneet tuntumaa baletin armottomasta maailmasta.
    Ja mainitsinko, että KAIKKIEN balettiharrastajien täytyy olla samasta muotista valettuja? Ehen. Päin vastoin. On täysin luonnotonta edes olettaa sellaista.
    Ja kyllä, opettaja tekee päätöksen mihin ryhmään sijoittaa oppilaansa. Vaikutat aikamoisen kettuuntuneelta tekstistäni.
    Kenties omat balettihaaveesi valuivat hikenä tossujen kärkeen?

Opettele lukemaan ja ilmaisemaan itseäsi paremmin.

25. sasae eik. Vierailija

Kyllä useimmat tanssikoulut joutuvat näinä ankeina taloudellisina aikoina pitämään mukana joka tyypin, joka maksaa. Mutta tietysti voisi hienovaraisesti ohjailla omaa tasoa vastaavaan ryhmään...itseäni ärsyttää joskus nämä sata vuotta käyneet, joita jotkut opettajat vain huomioivat, ja jättävät aloittelijoiden feedbackin antamatta, vaikka heille se nimenomaan olisi tarpeen. Olen toki käynyt myös todella hyvien opettajien tunneilla, jotka antavat kaikille palautetta ja korjaavat asentoja.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri