Hae Anna.fi-sivustolta

Miten tanssijan vartalo?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Inrika, 21.11.2007.

1. Haluaisin oppia Vierailija

Oma kommenttini sivuaa lähinnä paria viimeisimpää kommenttia, joten anteeksi, että menee alkuperäiseen aiheen ohitse. Itse siis olisin todella kiinnostunut baletista ja muistakin tanssilajeista, mutta ne muutamat kerrat, kun olen mennyt esim. (aikuis)baletin alkeiskurssille, niin muut oppilaat ovatkin kaikkea muuta kuin aloittelijoita (esim. harrastaneet lapsuudessaan / nuoruudessaan balettia vuosikausia). Tämä harmittaa minua todella. Olen liikunnallinen, notkea ja rytmitajuinen, mutta mitään tanssilajia en tosiaan ole ikinä harrastanut, joten termit ja liikkeet ovat minulle entuudestaan tuntemattomia. Sitten tunnilla ollessani harmittaa, etten osaa enkä ymmärrä yhtään mitään, kun opettaja ohjaa vain parempien oppilaiden tason mukaisesti. Haluaisin, että alkeiskurssit nimensä mukaisesti lähtisivät aivan alkeista. Ääh :(

2. veteraaniballerina Vierailija

^Tuo tunne ettei osaa eikä ymmärrä, on tanssin harrastajalle aivan normaali olotila :) siis pidemmällekin ehtineellä. Jos heti ensimmäisellä treenikerralla tajuaa ja osaa tehdä suurimman osan harjoitteista nappiin, on useimmiten liian helpolla tunnilla.

Mitä tulee aiempaan keskusteluun, en tajua mitä se muka häiritsee, jos kaikkien muiden motivaatio ei ole samanlainen kuin itsellä? Jos joku on poissa tunneilta tai haukkuu opettajaa, niin miten se on sinulta pois?

Toisaalta tuossa on juuri harrastajan ja ammattiin tähtäävän ero - itse käyn vaativilla tunneilla, mutta työ ja muut velvoitteet aiheuttavat, etten aina pääse joka tunnille. Se on se minun prioriteettijärjestykseni ja osaan kyllä itse katsoa, jos taitojen puolesta alan pudota kelkasta. Jos ajattelisin näin ja silti haluaisin ammattilaiseksi, minulla olisi ongelma, sillä ammattilaiseksi ei tulla jos muut elämän asiat ovat prioriteettina korkeammalla. Mutta kun ei tarvitse, niin voin vaan tehdä sen minkä itse pystyn ja haluan.

On vähän lapsellista ja osoittaa tietämättömyyttä jos ei ymmärrä harrastajan - taitavankin - ja ammattia kohti tähtäävän vaatimustason eroja. Mielestäni ainakaan balettitanssijana itseään elättäväksi ei myöskään enää parikymppisenä aloittava hirveän suurella todennäköisellä päädy. Taitojen kehittyminen vie kauan ja tärkeä pohjatyö esim. liikkuvuuteen ja vartalon asentoon tehdään jo nuorena. Joitakin superlahjakkuuksia kuten Jorma Uotinen on, jotka ovat 18-vuotiaana aloittaneet, mutta suurin osa ei tähän pääse. Vuodet vain loppuvat kesken. Tanssista voi silti nauttia ja kehittyä.

3. sasae eik. Vierailija

Tuo on aika tuttu tunne, että muka alkeiskurssillakin ollaan oikeasti jo ties missä... Tosin on paikkoja, ainakin ulkomailla, joilla lähdetään oikeasti tanssilajin alkeista, eli opetellaan ihan perusaskeleita, oikeaa seisoma-asentoa, käsien asentoa, yksinkertaiset plieet ymt ja opettaja selostaa kaikki suusanallisesti.

Lisäksi tein itse yleisopintona baletin alkeet USAssa yliopistossa, tämä oli eri tunti kuin tanssia pääaineenaan opiskeleville, oli tarkoitettu siis yleisopinnoksi ja meillä oli liikuntakokeen lisäksi myös termikoe, eli piti opetella ne ranskankieliset termit. Tästä oli todella hyötyä.

4. ammattilainen Vierailija

Onnea vaan 24-vuotiaalle tanssia 10 kk harrastaneelle tulevalle ammattilaiselle, joka ei käsitä eroa ammattilaisen ja harrastajan välillä tai mikä ero on, kun toinen on treenannut lapsesta lähtien ja toinen alkaa aikuisena. Tuntuu aika loukkaavalta, kun joku pystymetsästä alkaa noin vain tanssijaksi ja tanssinopettajaksi.
    Tanssikoulun voi, ikävä kyllä, perustaa kuka tahansa, eikä siihen vaadita mitään erityistä koulutusta, joten siitä vaan opettamaan.
    Kunnollisiin koulutuksiin on niiiin paljon hakoijoita, ettei noilla eväillä ole mitään mahdollisuuksia. Aika lapsellinen tapaus!

5. asian vierestä Vierailija

Miksei omia mielipiteitä voi tuoda esille ilman että tarvitsee mollata muita? Miksi aloittaa sanoin "on lapsellista, oletpa tyhmä" jne. Kuulostaa siltä, että tappelette koko ajan. Tiesittekö että alentamalla toisia alennatte itseänne. Voi onko tuollainen keskustelutapa niin normaalia Suomessa, että ette itse näe mitä teette?

6. aikuistanssija Vierailija

Ihan asian vierestä (tai ehkä tanssijan kroppaan liittyen), katsoitteko Stradan, jossa käsiteltiin Tanskan kuninkaallisen baletin huumekohua? Ja toimittaja vieraili Kansallisbaletissa tiedustelemassa samaa? Ja ex-tanssija, 40+-vee, kertoi, miten hän tanssi viimeiset vuodet vahvojen särkylääkkeiden avulla, koska selkä oli ihan p-ka, ja hänellä on kuulemma 75-vuotiaan kroppa.

7. titi Vierailija

En katsonut, mutta kyllähän siinä usein menee kroppa hajalle, ainakin ennen vanhaan kun ei kiinnitetty "ergonomiseen" treenaamiseen huomiota (en nyt keksinyt parempaakaan sanaa tälle asialle). Kroppa ei yksinkertaisesti kestä kun treenataan tosi paljon, riippuu kai myös vähän ruumiinrakenteesta kuinka helposti menee rikki. Tiedän tanssijoita joilla on mennyt jokin näistä paikoista jo balettikoulussa ja ura on sitten ollut siinä. Tietääkseni rytmisen voimistelun harrastajilla on (ollut?) samanlaisia ongelmia, treenataan yksinkertaisesti liian kovaa ja paljon (ja kenties myös liian nuorena), eikä kiinnitetä tarpeeksi huomiota säästävään tekniikkaan.

Aikuisbaletin harrastajalla ei pitäisi olla ongelmia, jos jaksaa keskittyä oikeaan tekniikkaan nimenomaan selän ja polvien kanssa. Aikuistanssija tuskin treenaa monia tunteja päivittäin eikä toisaalta ole kiire minnekään minne kroppa ei halua mennä.

8. Sasae - ??? Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Katsoin TV-kaistan avulla tuon Stradan. Se miestanssija oli 40-50-vee välillä, eli ilmeisesti vielä 20-30 vuotta sitten ei kiinnitetty huomiota kropan ergonomiaan.

Viime aikoinahan tanssijat ovat alkaneet aika paljonkin tehdä kroppansa terveenä pitämiseksi, pilates on miltei kaikilla ohjelmassa jne. Luultavasti ravintotietouskin on lisääntynyt. Muistan, miten yksi jonkun jenkkibaletin taustatanssiryhmässä takavuosina tanssinut kertoi, että siellä yleinen ateriointi oli kahvia ja yksi iso muffinssi ja sillä mentiin koko päivä.

9. Aikuistanssija Vierailija

Minustakin tanssija nimenomaan kantaa itsensä kauniisti, ja "ottaa tilan" missä onkin. Kokeile erilaisia tansseja, ja valitse se, mikä saa olosi ihanaksi! Opettele kiinnittämään huomiota ryhtiin myös tanssin ulkopuolella, näin saat omista lihaksista kauniin korsetin!
    Baletti on tietenkin todella muokkaavaa (mutta on huomioitava, että Aikuisbaletin nimellä saa kaupungista ja koulusta riippuen hyvin erisisältöistä opetusta!)

Hih, minuakin hymyilytti kovasti tuo 24-vuotiaan tyttösen kirjoitus. Hänen ikäisethän ovat olleet ammatissa jo vuosia. Tanssijan ura on ammatti, jossa ikä vaan tulee vastaan.
    Opettajaksi hän taas ei missään nimessä sovellu, sillä hän arvostaa vain omaa tapaansa oppia ja käydä tunneilla.
    Miten hän voisi "sietää" erilaisia oppilaita ja oppijoita?
    Ja toinen hih, TeaKiin tai amk:jen tanssipedagogilinjoille ei todellakaan pääse tuon ikäinen aivan alussa oleva tanssin aloittelija.
    Mutta kuten osa lääkäreistä, ehkäpä hänkin tilaa tutkintotodistuksen nettikaupasta ja pistää pystyyn ikioman koulun.
    Oppilaat vain juuri samanlaisella persoonalla varustettuja, kiitos.

10. pikkuballerina Vierailija

Sori mut jos saisin vähän täsmentää, hypyt, piruetit ja glissadet ei ole mitään hirveän hankalia..tuohon kmohtaan olisin itse harkinnut laittavani vaikka fouettet ja grand jetet.. ja olen kuitenki itse harrastanut balettia 10 vuotta..

11. Lenkillä käyvä Vierailija

Miksi en käy kuntosalilla ? Minulla on siihen erittäin hyvä syy, minulla ei ole varaa käydä kuntosalilla ! Minä olen aikuinen nainen, mutta olen nyt työttömänä. Minulla ei ole varaa maksaa kuntosalien kuukausimaksuja tai edes niitä kertakäynnin maksuja, sillä rahat on todella tiukalla.
    Minä hoidan terveyttäni käymällä kävely ja juoksulenkeillä ja käyn myös uimassa uimahalleissa, vain siihen minulla on varaa.
    Minun kohdallani ei syys ole kysymys todellakaan siitä, ettenkö voisi näyttää vartaloani vaikka trikoissa. Voin siis aivan hyvin näyttää minun aikuisen naisen vartaloani, joka on uhkea ja kurvikas, muodokas naisellinen vartalo.
    Kun kävin viime kesänä muutaman kerran lenkillä trikoissa, niin aina tuli joku mies juttelemaan.
    Yleensä me puhuttiin päivän säästä, sillä viime kesä oli tunnetusti sateinen ja viileä. Nyt syksyllä puen tuulipuvun housut jalkaan mennessäni lenkille ja kohta täytyy alkaa käyttää toppahousuja,
    että tarkenee.
    Ulkoillessa saa raitista ilmaa ja aivot saavat happea ja samalla mielikin piristyy, ulkoilu ehkäisee hyvin masennusta.

12. dancingqueen*** Vierailija

Moi!
    No, tietysti jos ihailet ballerinoja, ja niinkuin suurinosa nykytanssinkin harrastajista, ovat todella sirjoa yläkropastaan. Kapeat hartijat jne, pieni kokoisia. Minun mielestäni liian laihoja, balettitanssijan vartalo- ja tanssijan vartalo- ihan eri asia!
    Itse olen Reggaetonin opettaja,ja tanssin myös nykytanssia,lyricalia,hiphoppia,showta,raggajamia ja dancehallia. Sanoisinko, että kyllä ne lihakset on tärkeitä! Jalkalihakset - must! Mutta yläkropan treenaus tasapainottaa. Harjottele lantion liikkeitä ja vatsalihaksia?
    Itse käyn salilla n.3krt viikossa, ja tanssin n.12 h viikossa. Joka on todella paljon.
    Sun pitää muistaa syödähyvin! Tanssilliset tunnit ovat hyvä asia!siitä se lähtee. Harjoittele vartalon liikettä ja motoriikkaa, se kehittää vartaloasi yllättävän paljon ja liikkeillä pystyy myös hämäämään. <- ei sillä ettet sä onnistuisi saamaan vartaloa, johon oot tyytyväinen:)

Lykkyä! Jos kaipaat jotain neuvoja vielä tai muuten vain juttuseuraa asiasta niin katsellaan:)

13. daa... Vierailija

Madonna, joka on tanssinut lähes koko ikänsä, myös lapsena balettia, omistaa todella kauniin kropan ja ikää on kuitenkin lähes 55v. Käsivarret hänellä on kyl liian lihaksikkaat naisen käsivarsiksi.
    Jos haluaa tanssijan kropan, täytyy harjoitella todella paljon, ei riitä pari tuntia viikossa, vaan kymmeniä tunteja per viikko.

14. Pikkuballerina Vierailija

15. daabatidaa Vierailija

Miksi tanssijalla kuuluu olla pitkät raajat. Minusta pienemmät tuntuvat notkeimmilta ja moneenkin tanssiin taipuvat vaivatta. Ehkä baletissa on kaunista pitkät raajat, ehkä sellaiset myös vaaditaankin, ainakin, jotka tanssivat ammatikseen, en tiedä.

16. Eileen Vierailija

Et kertonut ikääsi, kropan muutos tapahtuu nuorilla nopeammin kuin vanhemmilla. Itse saavutin upean tanssillisen kropan ikävuosina 16-30 keskimäärin kolmella ohjatulla tanssikerralla viikossa (jazz, moderni, paritanssit, 1,5 h kerrallaan).
    Ottaisin sinuna enemmän tanssitunteja tuon kuntosalin sijaan. Jooga, hölkkä ja uinti sen sijaan sopivat hyvin. Lähtökohtana mulla on aina ollut pömppömaha ja leveät hartiat, mutta oikeanlaisella treenillä lihaksista tulee ihanan soukat ja ryhdistä sellainen että tanssijan sulokkaan olemuksen saavuttaa.

17. Tervamäki 175 cm Vierailija

TÄHTITANSSIJA Minna Tervamäki on 175 cm. Siro, mutta lihaksikas ruumiinrakenne. Hyvin kaunista ja näyttävää katsottavaa kun vähän pidempi ballerina tanssii!

18. timmimimmi Vierailija

Kilpatanssijanaisisilla, varsinkin lattareita tanssivilla on täydelliset vartalot. Itsekin olen tanssinut aikoinani kilpaa ja treenisalilla näki hyvin, miten aloittelijoiden vartalot muokkautuivat pikkuhiljaa harrastuksen edetessä. Vyötärö alkoi erottua ja vatsalihakset alkoivat kuultamaan. Ahkerasti treenaavista kuoriutui nopeasti upeita naisellisia naisia, joilla kurvit ja lihakset ovat oikeissa kohdissa.

Monilla paikkakunnilla järjestetään lattaritunteja, joille voi kuka tahansa mennä. Suosittelen. Itsekin käyn nykyään sellaisilla, kun en enää kilpaile.

19. Tansiijan alku Vierailija

20. Tansiijan alku Vierailija

Tuo kohta "tanssijan yläkroppa ei ole niin treenattu, lihasvoima keskittyy jalkoihin" asiasta sen verran itse tanssijana tiedän, että keskivartalo on tanssijan tärkein voimanlähde, sitä treenataan eniten ja raskaiten. Toki jalkoissakin voimaa on, mutta vatsa- ja selkälihakset suurimman työn tekevät että liiket pysyvät tasapainossa ja liikkeet ovat siistejä ja hallittuja

21. balettitanssija Vierailija

Olen itse balettitanssija ja minun ryhmässä kaikilla on semmoiset ohuet jalat ja muutenkin ei ole muotoa vartalossa, olen ainut jolla on edes vähän muotoa, tyhmää katsoa semmoisia todella laihoja balettitanssijoita, koska se on vain jotenkin ällöttävää.

22. vierailija Vierailija

23. vierailija Vierailija

Joo siis harrasteryhmiinhänpitää ottaa kaikki halukkaat .Sehän on siis syrjintää jos jätetään pois koulusta. Koulut ovat nimenomaan harrasteryhmiä eivät ammattikoulutusta vielä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri