Miten ihmeessä kotiäiti/opiskelijaperheessä pärjätään kahden lapsen kanssa pk-seudulla?! Puhumattakaan siitä jos jossain vaiheessa haluttais vielä kolmaskin? Kuollaanko me nälkään vai joudutaanko sossun luukulle jos ei haluta asua jossain HOASin kämpässä Vantaalla?!
Kuulostaa siltä, että ette ole yhtään perehtyneet olemassa oleviin vaihtoehtoihin. Itse olen opiskelija, mies on työtön. Asumme HOASin 90-luvulla rakennetussa asunnossa ihan kivalla helsinkiläisellä asuinalueella ja saamme myös toimeentulotukea. Meillä on kaksi lasta.
HOASin perheasunnot eivät ole mitään "asuntoloita", vaan ihan tavallisia kerrostalo- tai rivitaloasuntoja. Hinnat vaihtelevat, mutta nelihenkisen perheen kohdalla ne varmaan suurimmaksi osaksi ovat uusissakin asunnoissa niin kohtuulliset, että ne huomioidaan kokonaisuudessaan toimeentulotuessa. Jos haette HOASilta asuntoa ei tietenkään kannata hakea sitä Vantaalta, jos ette siellä halua asua. Me jouduimme aikanaan odottamaan asuntoa vain pari kuukautta, vaikka olimme tosi tarkkaan listanneet alueet ja talot, joista haimme. Meillä oli kriteereinä kohtuullinen matka yliopistolta, mukava ympäristö (ei saanut olla ankea betonilähiö tai huonomaineinen alue) sekä tietenkin sopivan kokoinen asunto ja vauvan vaunujen takia hissi ja parveke.
HOASin asunnoissa on minusta hyviäkin puolia: naapurusto nuorta, eli ei mitään kyttääviä ja valittavia, vainoharhaisia eläkeläisiä. Perheasunnot kuitenkin taitavat olla usein sellaisissa taloissa, joissa on pääasiassa niitä sekä yksiöitä ja kaksioita, eli biletyssolut ovat muissa taloissa. Tässä talossa, missä nyt asumme, asuu perheiden lisäksi loppuvaiheen opiskelijoita yksiöissä ja pariskuntia kaksioissa. Talo on rauhallinen. Jotain yhteistoimintaakin järjestetään. Ja kun itsekin olen opiskelija, on minusta ihan kiva asua talossa, jossa muutkin ovat opiskelijoita.
HOASin asunnot ovat myös yleensä ihan hyvien kulkuyhteyksien varrella, ja pääasiassa asuntoa pyritään tarjoamaankin niin, että omalle kampusalueelle pääsee helposti - paitsi tietty, jos hakee erityisesti joiltain tietyiltä alueilta, silloin otetaan huomioon vain ne toiveet. Ainakin tämä meidän asunto on hyvässä kunnossa, ja jos jotain vikoja on ilmennyt, on saanut helposti huoltomiehen käymään. Ja on tämä paljon halvempi kuin vastaavanlainen asunto samalla alueella yksityiseltä vuokrattuna.