Miten tässä voi edes pärjätä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelijan vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelijan vaimo

Vieras
Pitäisi olla nukkumatta, mutta ei pysty. Meillä odotetaan esikoisia (kaksoset), mies opiskelee (vielä monta vuotta menee) ja minä jään äitiyspäivärahalle. En halua laittaa alle 3-vuotiasta tarhaan ja miehen opiskelut ovat kokopäiväisiä. Tulevaisuudessa mies on se, joka saa kunnon tulot joten hänen ei ole mitään järkeä tehdä mitään sellaista mikä viivästyttäisi opintoja.

Miten ihmeessä kotiäiti/opiskelijaperheessä pärjätään kahden lapsen kanssa pk-seudulla?! Puhumattakaan siitä jos jossain vaiheessa haluttais vielä kolmaskin? Kuollaanko me nälkään vai joudutaanko sossun luukulle jos ei haluta asua jossain HOASin kämpässä Vantaalla?!

Meillä on kolme lasta, mä opiskelen ja mies saa normaalia duunaripalkkaa. Asutaan Helsingissä ja toistaiseksi ollaan saatu ruokittua lapset ja itsemme :whistle:

Eli teillä ei vielä ole lapsia, nyt on ensimmäisten odotus menossa? Oletko itse työelämässä? Silloin ä-raha on isompi, jolla kyllä pärjää..
Pystyisikö miehesi opiskelemaan työn ohessa? Mulla opinnot ovat aikuislinjalla, joten pystyn käymään töissäkin.

Ellei muu auta, niin lapset tarhaan ajoissa ja itse töihin tai sitten sossun luukulle. Tai säästätte nyt ennen lasten syntymää?

No iselläni ei ole lapsia eikä edes miestä vielä, mutta pk=seudulta tunnen muutamia vastaavassa tilanteessa olevia perheitä. Jotkut ovat saaneet vanhemmilta tai joltaon muulta sukulaisselta taloudellista apua, jotkut ovat muuttaaneet vähän kauemmaksi Helsingistä asumaan, ja joutuneet silti asioiöaan sossussa, joten kyllä mä ihan suosittelen harkitsemaan erilaisia ratkaisumalleja, joskus ei vaan voi tehdä niin kuin on tottunut tekemään tai haluaisi tehdä.

Se on hyvä suunnitella nyt jo sitä kolmattakin kun ensimmäiset ei ole edes syntynyt ja nyt jo huoli siitä miten ne pystyy elättämään. Voihan se olla, että kun kolmatta alette yrittämään niin ei ihan heti tärppääkään ja mies on ehtinyt jo valmistua ja on töissä niin rahaongelmaa ei ole. Tai sitten ette edes enää halua kolmatta. Voi myös olla, että sulle tarjoutuu loistava työmahdollisuus kun kaksoset on 2v ja ehdottomasti haluat siinä kohti mennä töihin. Ei sitä kannata etukäteen jo päättää joitain asioita kun moni asia voi vielä muuttua. Mietitte tätä hetkeä ja vähän matkaa eteenpäin. Mitkä teidän tulot on ja miten voitte elättää 2 vauvaikäistä niillä. Jos rahat ei siihen riitä, on keksittävä muita ratkaisuja, muutto, mies töihin opiskelun ohella jne.

Täytyy löysätä jos haluaa selvitä tuollaisessa tilanteessa. Asia nyt vaan on yksinkertaisesti niin että jos tuossa tilanteessa tekee lapsia niin ei siinä hirveästi valikoida mitä halutaan vaan nimenomaan tehdään päätöksiä sen pohjalta että miten pärjätään.

sitä vaan ihmettelen, että miksi täällä ollaan laittamassa miestä opintojen ohella töihin. Miksei äiti voi mennä iltatöihin ja isä olla illat kotona lasten kanssa? Mikä etuoikeus vain äidillä on olla kokoaikaisesti lasten kanssa, jos taloudellinen tilanne ei sitä salli?
Meillä on yksi lapsi ja toinen tulossa. Mies oli ensimmäisen kanssa vanhempain vapaalla 6kk ja haluaa olla tämän toisenkin kanssa. Eikä mulla ole mielestäni mitään oikeutta omia VANHEMPAINvapaata vain itselleni. Lisäbonuksena meidän parisuhde voi tosi hyvin, kun molemmat tietää mitä on olla kotona ja mitä olla töissä kun on pieni vauva perheessä. Ja olemme lapsellemme tasavertaiset vanhemmat :).

• Tykkää
Reactions: Sisar Ponteva
vaihtoehdot:
-penskat hoitoon äitiysvapaan jälkeen
-asutte siellä opiskelija-asuntolassa (itse olisin iloinen jos siihen mahdollisuus)
-teet osa-aikatöitä kotihoidontuella jolloin mies kotona lasten kanssa

[QUOTE="vieras";27118205]Parempi noin kuin että tehtäisiin abortti sen perusteella ettei muka pärjättäisi.[/QUOTE]

Paras ois kuitenkin, että tehtäisiin ne lapset vasta sitten kun kyetään niistä huolehtimaan. Tai sitten viedään ne pienempänä hoitoon kuin 3-vuotiaina. Valintakysymyksiä nämä...

• Tykkää
Reactions: Sanna80
[QUOTE="vieras";27118438]Paras ois kuitenkin, että tehtäisiin ne lapset vasta sitten kun kyetään niistä huolehtimaan. Tai sitten viedään ne pienempänä hoitoon kuin 3-vuotiaina. Valintakysymyksiä nämä...[/QUOTE]

Tai sitten tyydytään elämään niukasti toimeentulotuella huokeassa asunnossa.

Miten ihmeessä kotiäiti/opiskelijaperheessä pärjätään kahden lapsen kanssa pk-seudulla?! Puhumattakaan siitä jos jossain vaiheessa haluttais vielä kolmaskin? Kuollaanko me nälkään vai joudutaanko sossun luukulle jos ei haluta asua jossain HOASin kämpässä Vantaalla?!

Kuulostaa siltä, että ette ole yhtään perehtyneet olemassa oleviin vaihtoehtoihin. Itse olen opiskelija, mies on työtön. Asumme HOASin 90-luvulla rakennetussa asunnossa ihan kivalla helsinkiläisellä asuinalueella ja saamme myös toimeentulotukea. Meillä on kaksi lasta.

HOASin perheasunnot eivät ole mitään "asuntoloita", vaan ihan tavallisia kerrostalo- tai rivitaloasuntoja. Hinnat vaihtelevat, mutta nelihenkisen perheen kohdalla ne varmaan suurimmaksi osaksi ovat uusissakin asunnoissa niin kohtuulliset, että ne huomioidaan kokonaisuudessaan toimeentulotuessa. Jos haette HOASilta asuntoa ei tietenkään kannata hakea sitä Vantaalta, jos ette siellä halua asua. Me jouduimme aikanaan odottamaan asuntoa vain pari kuukautta, vaikka olimme tosi tarkkaan listanneet alueet ja talot, joista haimme. Meillä oli kriteereinä kohtuullinen matka yliopistolta, mukava ympäristö (ei saanut olla ankea betonilähiö tai huonomaineinen alue) sekä tietenkin sopivan kokoinen asunto ja vauvan vaunujen takia hissi ja parveke.

HOASin asunnoissa on minusta hyviäkin puolia: naapurusto nuorta, eli ei mitään kyttääviä ja valittavia, vainoharhaisia eläkeläisiä. Perheasunnot kuitenkin taitavat olla usein sellaisissa taloissa, joissa on pääasiassa niitä sekä yksiöitä ja kaksioita, eli biletyssolut ovat muissa taloissa. Tässä talossa, missä nyt asumme, asuu perheiden lisäksi loppuvaiheen opiskelijoita yksiöissä ja pariskuntia kaksioissa. Talo on rauhallinen. Jotain yhteistoimintaakin järjestetään. Ja kun itsekin olen opiskelija, on minusta ihan kiva asua talossa, jossa muutkin ovat opiskelijoita.

HOASin asunnot ovat myös yleensä ihan hyvien kulkuyhteyksien varrella, ja pääasiassa asuntoa pyritään tarjoamaankin niin, että omalle kampusalueelle pääsee helposti - paitsi tietty, jos hakee erityisesti joiltain tietyiltä alueilta, silloin otetaan huomioon vain ne toiveet. Ainakin tämä meidän asunto on hyvässä kunnossa, ja jos jotain vikoja on ilmennyt, on saanut helposti huoltomiehen käymään. Ja on tämä paljon halvempi kuin vastaavanlainen asunto samalla alueella yksityiseltä vuokrattuna.

Ap: mitäs sitten iniset, jos noin onnellinen on tilanne?

Tosiasia on kuitenkin, että jos tekee lapsia tyhjän päälle, on köyhä. Muksut kuuluu lähtökohtaisesti elättää itse.

Mainitsit kaksi kertaa sanan halu aloituksessasi. Tästä päättelisin, että sinulla on kovastikin vaihtoehtoja, sillä pakkotilanteessa ei ole mahdollisuutta haluta mitään/jotain. Eikö sinulle kukaan opettanut, että aina ei saa kaikkea mitä haluaa?

Jännä juttu, että kaikki vaan haluaa ja haluaa, eikä nähdä sitä, että tässä maailmassa on miljoonia muitakin jotka haluaa. Miksi sinun halusi on enemmän tärkeää kuin muiden?

Miksi nykyajan ihmisille ei ole opetettu mitä tarkoittaa vaihtoehtoiskustannus? Olisi kannattanut haluta opetella sen merkitys heti alkuun...

Miehen ei kannata jäädä kotiin ja sinun kannattaa? Tämäkin taas näitä fiksuja ja harkittuja ratkaisuja... Entä jos teille tulee ero? Oletko miettinyt millaisen vanhemmankuvan opetat lapsillesi?

• Tykkää
Reactions: Tara74
[QUOTE="Ilona";27118395]Mitä vikaa HOASin kämpässä Vantaalla? Onko toi sun käsityksesi ahdingosta? :D[/QUOTE]

Onham se suunnilleen sama, kun pahvilaatikossa asuminen jossain Delhissä...

Hyvin on Suomessa asiat....

Harvassa maailmankolkassa voi:

A) Olla lasten kanssa kotona 3 vuotta, varsinkin vahatuloisena
B) Saada edullisen vuokra-asunnon, vaikkakin Vantaalta
C) Edes kuvitella tekevansa lapsia opiskelujen aikana
D) Miettia viela kolmatta lasta
E) Saada opintotukea

jne.

Ensinnäkin: oletko varma että työnteko miehelläsi viivästyttäisi opintoja? Jos opiskelee yliopistolla, opintoaikataulu on yllättävän väljä. Vaikka tähtäisi kolmessa vuodessa maisteriksi, ei niitä pakollisia läsnäoloja mahdottoman paljon tule ja kesäaikana hirveän vaikea saada mitään opintoja kasaan vaikka kuinka haluaisi opintopisteitä.

Tietenkin alasta riippuen. Mutta jos ala on "omalta" tuntuva, niin sitä vähemmän aikaa menee asioiden tankkaamiseen; kun oma tavoite ruokkii opintoja niin tulee aivan itsestään valittua "helppoja" kursseja. Helppoja siksi, että ne tuntuvat tutuilta kun niihin on jo mielessä hyvä ajatuspohja. Sivuaineitakaan ei kannata lähteä haalimaan sieltä täältä vaan sen tulevan ammatin kyljestä. Sillä tavoin opiskelu on sujuvaa ja tuntuu jopa huijaavan helpolta.

Mutta ajatustyö vaatii hyvät yöunet, ja voin kuvitella miten rankkaa on päntätä jos valvoo vauvojen kanssa öisin. Meillä reilu vuoden ikäinen on jo sen reilun vuoden valvottanut jokainen yö... Itse lähdin töihin heti äitiysvapaan päätteeksi "lepäämään", kokoamaan itseäni (osa-aikaisena). Että näinkin voi mennä että itse alat jo kaivata sinne töihin =)

voishan miehes mennä vaikka viikonlopputöihin. ja kyllä te saatte sossusta ihan normaaliin vuokra-asuntoon ja vuokranmaksuun/elämiseen rahaa jos oikeasti ette pärjää ilman.

[QUOTE="alma";27118704]Onham se suunnilleen sama, kun pahvilaatikossa asuminen jossain Delhissä...[/QUOTE]

No kyllä minä ymmärrän, että jos opinnot, työt ja koko oma elämä on Helsingissä, ei halua muuttaa jonnekin Vantaan perimmäiseen kolkkaan. Ja ymmärrän, ettei halua muuttaa ihan mille tahansa alueelle Helsingissäkään. Mutta kun ei edes tarvitse! HOASilla on perheasuntoja mm. seuraavilla alueilla: Ruoholahti, Kamppi, Ruskeasuo, Merihaka, Viikki, Arabia, Toukola, Kumpula, Vallila, Tali... Eli jopa keskustassa ja sen liepeillä sekä sitten vähän kauempana, mutta kuitenkin ihan lapsiperheelle mukavina pidetyillä asuinalueilla. Eli luulisi, että vähän kaikentyyppisille ihmisille löytyisi paikka! Ja jos ei ole kiire, vaan voi esim. muutaman kuukauden jonottaa, niin silloin voi paremmin valikoida omaa suosikkialuetta.

Itse asuisin jopa mieluummin kivalla alueella HOASilla kuin samalla alueella vaikka yksityiseltä vuokratussa - koska HOAS on halvempi, eli niinä aikoina, kun ei hae toimeentulotukea, jää omaa rahaa enemmän itselle.

Yhteistyössä