Hae Anna.fi-sivustolta

Miten te aikuiset fanitatte / harrastatte musiikkia?

Viestiketju osiossa 'Musiikki' , käynnistäjänä pettycoat, 16.09.2007.

1. pettycoat Vierailija

Mietin täs, et miten te aikuiset musadiggarit fanitatte artisteja/bändejä? Ja et miten muuten harrastatte musiikkia?

Itse olen musiikin suurkuluttaja lähinnä henk.koht "levykokoelmani" kautta, mut olen aika laiska käymään keikoilla. Enkä enää jaksa opetella kaikkia bändien jäsenten nimiä ja henkilöhistorioita ulkoa, kuten joskus teinivuosina oli tapana. Tietysti, jos joku tyyppi kiinnostaa keskivertoa enemmän niin sitten tutustun ehkä tarkemmin. Festarit ja vastaavat kierrän kaukaa, koska siellä on niin paljon "pentuja" ja tunnen olevani jo liian "vanha ja vakava" siihen joukkoon :)

Lähinnä kyselen siksi, et mulle kolmekymppiselle on tultu aukomaan samanikäisten "tosifanien" toimesta päätä, kuinka en voi todella tykätä bändistä/artistista, jos en ime KAIKKEA saatavilla olevaa materiaalia ja tunne joka ikistä biisiä ulkoa enkä osaa siteerata jotain RSM:n haastattelua. Samoin pitäis sit samalla tuntea kaikki kilpailevat bändit ja olla kuuntelematta jotain tiettyä artistia, koska se ei ole "cool". Eikö aikuisiällä vois riittää, että tykkää jostain biisistä, bändistä tai artistista ilman fanaattisuutta?

Toinen juttu on tuo musiikin harrastaminen. Itselläni on kohtalaisen vahva musiikkitausta, joka kuitenkin jäi "elämän jalkoihin" jo vuosia sitten. Olen soittanut paria instrumenttia ja haaveillut aina sähkökitarasta, jota en kuitenkaan koskaan ole opetellut soittamaan. Nyt sitten pohdin kitaratuntien ottamista :) Onko kukaan aloittanut uuden instrumentin opettelua aikuisiällä? Miten, miksi ja missä? Kiinnostaisi tietää.

2. Keltavuokko Vierailija

Aikuisen fanitus on toisenlaista kuin teinin, ehkä vähemmän kokonaisvaltaista ja useimmiten vähemmän fanaattista, koska aikuinen ymmärtää jo, että maailmaan mahtuu kaikenlaista ja kaikenlaisen kulttuurin kannattajaa. Aikuinen on usein suvaitsevampi, esimerkiksi mainitsemasi piirre, että pitäessään tietystä bändistä pitäisi automaattisesti inhota jotain toista bändiä, on suoraan sanoen aika puberteettinen.

Löysin vasta reilu vuosi sitten Queenin, ja siitä lähtien olen kaivanut esiin bändistä kaiken mahdollisen tiedon (mm. lukenut 4-5 kirjaa) ja lainannut ja ostanut levyjä. Minulla kiinnostuminen jonkun tekemästä musiikista aiheuttaa automaattisesti kiinnostuksen myös musiikin tekijän persoonaa ja teosten taustoja kohtaan (joskus 80-luvulla minulla oli "Mozart-vaihe", jolloin luin ainakin metrin elämäkertoja hänestä). Kukin kuitenkin fanittaa tavallaan, ja jokaisen tapa on yhtä oikea.

Totta kai voi aikuisena opetella soittamaan uutta instrumenttia, uskon, että se on puolet helpompaa, jos on vanhaa pohjaa. Minä olen aloittanut soitonopettelun ihan alkeista ja omaksi ilokseni. Minua nimittäin kismitti monta vuotta, etten osaa soittaa, ja noin vuosi sitten keksin, että "miksen sitten opettelisi soittamaan?". Minulla ei ole mitään kiirettä eikä mitään paineita, koska ei ole tarkoituskaan esiintyä koskaan. Musiikki on hieno harrastus!

3. Keltavuokko Vierailija

Ai niin, miten ja missä opettelen soittamaan:

Olin talvella työväenopistolla lyhyellä nuotinlukukurssilla, koska tätäkään pohjaa minulla ei ollut. Soittoharjoituksia teen ihan itsekseni parin opaskirjan avulla - katsotaan, kuinka pitkälle sillä pääsee ja tuleeko joskus tarve ottaa tunteja.

Samaisella työväenopistolla on myös ainakin piano- ja kitaratunteja, mutta käsittääkseni niille on aikamoinen tunku. Olettaisin, että musiikkiopistoilla on myös aikuisille harrastajille tarkoitettua opetusta, ja sitten on tietysti yksityisopetus, monet musiikinopettajat ohjaavat mielellään yksityisoppilaita.

4. TiiaS Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kello on sen verran paljon, joten vastaan lyhyesti. Mikään ei ole muuttunut. Olen 37 -vuotias. Ja viimeisin artisti, johon olen täysin seonnut on Pakarisen Hanna, jonka keikoilla olen kiertänyt viimeiset 4 vuotta.

Olin fotaamassa Idols -finaaleissa ja siitä se lähti. Pistin fanisivut pystyyn, kävin kuvaamassa kaikki mahdolliset tapahtumat, tv-ohjelmat, keikat jne. mihin nyt pääsin ja kehtasin tunkea ;) Mutta neljä vuotta on mennyt hienosti, on siellä muutama muukin "tosi vanha", mutta pääasiassahan noi fanit tänä päivänä ovat n. 15-24 -vuotiaita, monet ovat olleet tämän koko 4 vuotta mukana.

Rahaa on palanut aivan älyttömät määrät, keikkoja, special cover ym. keikkoja, lyhyempiä tavaratalo ym. esiintymisiä jne. on varmasti noin 250. Enkä tunne itseäni hulluksi tai että olisi kauhean suuri pakkomielle tai mitään muutakaan.

Aivan uskomattoman hienoja kokemuksia ollut näiden vuosien aikana, ensiksi Idols -voitto, ensimmäisen levyn odottaminen, ensimmäinen keikka, Kanarian keikka jne. Ja tietysti viime vuonna sitten Suomen viisukarsinnan voitto ja sen jälkeen itse päätapahtuma Areenalla ja koko se viikko. Nähtävästi linkit on ok, kun ei myydä mitään, mutta tuosta Euroviisuviikosta kauheassa kiireessä yritin laittaa jotain sivuilleni ja tuolta löytyy videota/kuvaa -> http://www.hannamusic.net/ESC2007.htm

Mutta näin.. tällaista tämä on vanhana akkana fanittaminen :) Ihan parasta, enkä lopeta iän vuoksi!

5. sohvis Vierailija

Kun liikaa tungetaan joka tuutista,alkaa tympiä koko hevi.Lähes joka tapahtumassa soitetaan jotain räkärokkia tai heviä.Häiritsevää meteliä,jotkut kutsuvat sitä musiikiksi.Esim. TV-mainoksissa taustalla hirmuinen meteli,jotain rokkia tai heviä.Itse olen soittoniekka mutta ihnoan tollasta musiiksi kutsuttua meteliä.Nuoret painavat kuulokkeet korvilla menemään,kaikenaikaa pääntäyttävä meteli pauhaa.Ei ihme jos alkavat olla hourulakunnossa.Joka paikkaan tungetaan tuota sontaa.Suomen eurovisio musa heviä.Luova taidetapahtuma,sekin pilataan hevipaskalla.

6. sohvis Vierailija

Koska olet Hannan Fani,kerro hänelle,alottaa opiskella monipuolisempaa musiikkia,hänellä lahjoja löytyy.Hänen nykyjutut samaa toistoa.Hänen kannattas ehdottomasti aloittaa lauluopinnot koska hän tykkää "laalaa".Otetaan esimerkiksi Anna Eriksson.Jos olette olleet hänen konserteissaan,olette saaneet rahoillenne täyden vastineen.Toivon Hannalle vastaavanlaista laulu-uraa.

7. TiiaS. Vierailija

En jaksanut kirjautua sisälle niin siksi "erikoinen" nimimerkki.

Olen kyllä ihan eri mieltä, Hanna on siirtynyt suhteellisen puhtaasta pop-musiikista enemmän rokin puolelle, viimeisimmällä levyllään (julkaistu 14.2.07) oli hänen oma panostuksensa levyn biiseissä jo huomattava. Se, että jos toi genre ei miellytä niin se on sitten oma asiansa, mutta äärimmäisen hienon levyn teki viimeksi. Uuttahan on tulossa nähtävästi myöhemmin tänä vuonna (syksy-talvi).

Ja en ole varma, mutta ymmärtääkseni on ottanut jo pidemmän aikaa laulutunteja tai lähinnä kai tietynlaista opastusta äänenkäytössä, tästä en ole varma. Ei varmastikaan käy viikottain missään, mutta jotain opastusta joskus muistaakseni ollut.

Mitä tulee Anna Erikssoniin niin pidän hänen äänestään ja keikatkin ovat ihan ok. Mutta en kyllä millään tavalla ymmärrä, että miksi hän on esimerkkinä. Hänen musiikkinsa on varsin samanlaista perus iskelmä(poppia). Eli tekee sitä omaa juttuansa kuten Hannakin, hieman vaan eri genreissä.

Oletko koskaan nähnyt Hannaa lavalla? Jos niin koska?

Ja toivotko Hannalle samanlaista laulu-uraa kuin Annalle missä mielessä? Siinä, että esittäisi "kansaan meneviä biisejä", ei niin väliä vaikka ei ole omaa tuotantoa? Vai että siirtyy enempi iskelmäpuolelle (nostaa myyntiä), muuttaa laulukielen suomeksi (nostaa levymyyntinsä vähintään tuplaksi) vai mitä? Omistatko muuten noi Hannan levyt?

Ja ihan hyvällä fiiliksellä kysyn, haluan vaan tietää, että perustatko Hannan musiikin joihinkin sinkkubiiseihin (kuullut radiosta) vai siihen, että omistat hänen tuotantoaan ja olet nähnyt hänet jopa useamman kerran lavalla ja mielestäsi jotain uuppuu?

Viikonloppua :)

8. halna Vierailija

Miksi hevi tai rockki olisi jotain unettavan tylsää iskelmää/Suomipoppia
    parempaa. Onpa outoa narinaa tältä sohvikselta.
    Osaan minäkin soittaa pianoa ja kitaraa, jopa hyvin.

Ei kait Anna Eerikson ole omassa "grenessään" parempi kuin Hanna tai meidän
    monet erilaiset hevi/rock bändit. Nostan heille hattua.
    Saa sitä vähän olla räminää ja säröä, monella bändillä kun sattuu olemaan
    hyvä laulaja, siitä heille plussa.

Itse kyllä kuuntelen kaikenlaista musiikkia, mutta suosiolla jätän nämä
    kamalat ällötykset, eli Suomi iskelmän vähemmälle. On se vaan niiiiin kamalaa.

9. rokkimimmi35 Vierailija

Taidan olla ikiteini, koska juuri mikään ei ole muuttunut =)! Mulle on aina ollut musiikki, bändit ja keikat kaikki kaikessa. Itse en soita mitään, pianoa kyllä soitin pitkään nuorena. Suuri osa kuuntelemistani bändeistä on sellaisia, joiden musasta diggaan ja saatan käydä katsomassa myös livenä, mutta en sen kummemmin ole kiinnostunut itse bändin jäsenistä/historiasta ja kaikesta oheissälästä. Näin oli myös teininä. Mutta sitten mulla on aina ollut ja on edelleen muutamia sellaisia suosikkeja (sekä mulle uusia että vanhoja), joiden kohdalla olen kiinnostunut kaikesta mahdollisesta bändiin liittyvästä ja saatan kierrellä keikoilla jopa ulkomaita myöten. Mitään suomalaista bändiä/artistia en kyllä erityisemmin fanita. En kyllä olis sitä uskonu, että tässäkin iässä jaksaa vielä näin intohimoisesti fanittaa rockbändejä ja ihkuttaa jotain bändipoikia kuin teini, mutta näköjään näinkin voi käydä ;)! Festareillakin olen käyny yhtä innokkaasti parikymmentä vuotta putkeen. Eipä mua yleensä haittaa, että monien omienkin suosikkien keikoilla käy enimmäkseen nuorisoa, vaikka kyllä sitä joskus tuntee itsensä vanhukseksi joukossa. Rakkaus musiikkia kohtaan kuitenkin voittaa. Onneksi mulla on kyllä myös muutamia omanikäisiä, samanhenkisiä ystäviä. Eipä tälle keikkailulle taida loppuakaan olla näkyvissä pitkiin aikoihin, koska ei mikään perhe-elämäkään ole mun juttu.

10. Marias Vierailija

No se miten aktiivisesti/fanaattisesti faniuttaan toteuttaa, niin ei sen pitäs olla iästä kiinni. Jokainen fanittaa miten haluaa, minkä ikäisenä haluaa. Ei kai siihen mitään yleispätevää sääntöä ole, vaikkakin sellainen fanaattisempi fanitus taitaa olla yleensä enempi nuorten juttu.

Mukavaa lukea, että myös "rokkimimmi35" ja "Tiias." ovat kovia fanittamaan myös "kypsemmällä" iällä. Itse olen 29.v 2 lapsen kotiäiti. Koin ekan fanitus aikani jo joskus 12V:nä ja kai sen takia mulla fanitus on ollut helppoa näin vanhempanakin. Mulla on ollu pari sellasta bändiä joita olen kuunnellut ja fanittanut jo vuosia ja sen toisen bändin keikallekkin pääsin kuluneena syksynä. Mä tykkään tosi paljon live-musiikista, keikoista ja niiden fiiliksestä.
    Tossa syksyn aikana vielä haksahdin yhden uuden bändin musiikkiin, se on vielä "tosi nolosti" sellasta "teini rokkia", jota soittaa just täysikäset pojat. Eksyin netissä kys. bändin suomalaisille fanisivuille ja sieltä keskustelufoorumilta löysin onneks muutamia muitakin yli 20v. faneja ja pari lähelle omaa ikäänikin. Nyt tässä olen sitten kokennut uudestaan niitä "kovan" fanituksen aikoja; tulee käytyä siellä foorumilla, kirjoitin sinne jopa yhden fanifiction luettavaksi nuorisolle, meinasin osallistua fanikirjan tekoonkin, mutta se sitten jäi. Nyt huhtikuussa olen sitten menossa nuorempien siskojeni kanssa sen bändin keikkalle Helsingin jäähalliin.

Kaiken kaikkiaan fanitus on ihan mukava lisä elämään ja arkeen näin vanhempanakin.
    Muuten mitä musiikkia te "rokkimimmi35" ja "pettycoat" kuuntelette?

11. rokkimimmi35 Vierailija

Kuuntelen aika monentyylistä musiikkia rokista maailmanmusiikkiin, mutta heviä aika rajoitetusti ja ihmeen vähän myös kotimaista musiikkia. Glam- ja punkrock on mulle ne tärkeimmät jutut ollu aina. Ruotsalaiset bändit ovat erityinen fiksaation kohde! =))
    Kiva kuulla, että löytyy muitakin aikuisfanittajia! Mitäs te muut kuuntelette?

12. Ellipsi Vierailija

Mikään ei muutu. Jos vain jokin musiikki tai laulaja kolahtaa niin sehän tekee sen tosi kokonaisvaltaisesti.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri