Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti;22504885:
Olisi ehdottomasti aika opetella, mutta MITEN? Menee vaan hermot aina kun lasten kanssa ei voi tehdä mitään kunnolla, kun he eivät osaa tms. tai menee pelleilyksi, varsinkin tuon esikoisen kanssa. Enkö olekin kauhea äiti, hermostun jos lapsi ei osaa. Enkä jaksa sitä hirveää sotkua mikä aina tulee kaikista puuhista. Huomaan nyt, että olen samanlainen kuin oma äitini aikoinaan. Muistan miten pienenä usein toivoin, että äiti olisi pelannut kanssamme tai yleensäkin tehnyt jotain meidän kanssa eikä vain omia juttujaan. Nyt olen itse samanlainen ja se harmittaa. Nyt vaan en osaa edetä tässä asiassa.
Mä ainakin saan iloa siitä, kun lapseni ovat iloisia. Mennään ulos, esim. tänään mentiin pulkkamäkeen, ja mulla oli hauskaa vaikka vain seisoskelin mäen reunassa, kun näin miten hauskaa lapsilla oli.
Opettele relaamaan, sotkut voi siivota sitten kun leikit on ohi. Jos lapsi ei osaa (mitä ikinä ei osaakaan) niin laske rimaa, siirry helpompiin juttuihin, anna lapselle onnistumisen iloa ja tunne siitä että hän on hyväksytty.
Löydä joku sellainen asia, mistä sekä sinä että lapset pidätte. Minusta 4 v ja 5,5 v on tosi hyvän ikäisiä kaikenmaailman metsäkävelyihin, iltakävelyihin taskulampun valossa, uimahallikäynteihin, leikkipuistoon, Hoploppeihin, lastentapahtumiin, jne. Jos sopii yhteiset leikkitreffit puistoon ystävän & hänen lastensa kanssa, niin aika menee kuin siivellä.
Ja ainahan naperot voi pistää nukkumaan illalla kello 19 & saada itselleen sitä omaa aikaa, mikä ON todella tärkeää ainakin mulle, ja minusta jokaisen äidin pitäisi sitä halutessaan saada.