Miten te muut jaksatte töiden, kotitöiden ja lastenhoidon lisäksi niin paljon muutakin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on kaksi lasta ja käyn kokopäivätyössä, kuten mieskin. Kotitöistä minä teen aina ruoan, pyykinpesun, tavaroiden järjestelyn, tiskit, imuroinnin. Lisäksi hoidan 95% lasten läksyjen/kokeiden luvun auttamisista ja harrastuskuskailuista. Mies hoitaa autojen huollot, lämmittää takkaa, tekee kodin pieniä remontti/huoltohommia, kiikuttaa roskiksia ulos, ajaa nurmikkoa, tekee lumityöt, hakkaa halkoja jne.

Musta tuntuu, että mun elämä on pelkkää työtä ja kotityötä ja siinä välissä pieniä hengähdystaukoja esim. koneella tai sohvalla. Lenkillä käyn pari kertaa viikossa ja kavereita/sukulaisia näen ehkä kerran viikossa. Ei ole ohjattuja harrastuksia ja esim. käsitöitä en ehdi enää lainkaan.

Mä en käsitä miten monet kaverit ehtii harrastaa yhtä sun toista, heillä on aktiivinen sosiaalinen elämä ja ehtivät vielä käydä välistä yöelämässäkin, mihin ei itselläni tosiaankaan voimat riittäisi. Heillä on normaalin yhtä siistiä kuin meilläkin.

Toiset vaan pystyy enempään kuin toiset. En tiiä miten ne jotkut sen tekee, mut toisilla todella on kämppä tiptop, kroppa tiptop, monta lasta, miljoona harrastusta ja muuta menoa, ja aina he on yhtä energisiä.

Omalta kohdaltani voin kertoa,että mulla on tapana tehdä aina jotain..Töitten jälkeen kotihommat:imurointi,tasojen pyyhintä,ovien pyyhintä,ruoka,pyykit..Lenkille on päästävä säässä kuin säässä.

Sosiaalista elämää mulla ei kauheesti ole..Kavereita tavataan joskus viikonloppuisin.

Se on varmaan ihmisen "energiatasosta kiinni". Toiset on sellaisia oleilijoita ja pitää keräillä voimia taas seuraavaa juttua varten. Toisilla sitä energiaa riittää ja ei tarvitse näitä "vain olemisen" hetkiä sohvalla tai koneella. Miettikää nyt. Onhan se nyt vähän eri jos:

a) Herää, vetäytyy sängyssä hetken, käy pesulla, istuskelee hetken pöydän äärellä, tekee lapsille aamupalan ja syö itse, loikoo hetken sohvalla, pistää tiskit, käy koneella, pistää pyykkiä koneeseen, lukee vähän vaikka lehteä, kyselee lapselta kokeeseen jne. kuin:

a) Herää, syö nopeasti jotain ja samalla tekee pesut ja meikit, käy aamujumpassa, tulee kotiin kun muut heräilee ja tekee aamupalan lapsille. Lasten syödessä pistää tiskit ja soittaa samalla parille kaverille kännykällä. Lasten syötyä lähdetään luistelemaan ja sitten tehdään ruoka jne.

Toisilla on jatkuva touhu päällä ja toisilla sellainen löysä makoiluntarve.

No mun mielestä ap:n elämä kuulostaa ihan normaalilta työssäkäyvän äidin elämältä. Ehdithän sä kuitenkin lenkilläkin käydä ja nähdä kerran viikossa ystäviä. Musta toi on jo paljon.

No meillä on lapset vielä aika pieniä,5v,2v ja 1v joten ei tartte kuskailla harrastuksiin tai kavereille. Innolla odotan sitä kun mennään vaikkapa 6-7 vuotta eteenpäin.. nyt aika riittää muksasti kaikkeen mihin tarvii kun kotona olen.

Toiset vaan ovat jatkuvasti menossa tai tekemässä kaikenlaista.
Mä olen samaa joskus miettinyt, että miten jotkut jaksavat käydä joka viikonloppu jossain tai pyytää kylään jne. ja viikolla ravata harrastuksissa töitten jälkeen, mutta toiset vaan jaksavat.
Mä olen aika laiska ihminen, tykkään työpäivien jälkeen lojua kotosalla lasten kanssa.:)
Viikonloppuisin on tietysti kiva tehdä jotain ekstraa, mutta mitään pakko-fiiliksiä en taas voi oikein sietää.

no sun mies tekee sairaan vähän.lumitöitä ja ruohonleikkuuta on paljon vähemmän kuin siivousta pyykkiä ja ruoanlaittoa ja kokeita ja läksyjä ja harrastuksia. siis sun mieshän ei tee yhtää mitää. ehkä meillä muilla mies jakaa arjen työt, ei pelkästään ulkopuuhastelua, jota ei voi verrata ruokahuoltoon ja pyykkihuotoon ja muonitukseen ja siivoushuoltoon ja lasten aiheuttamaan työmäärään (läksyt ja harrastukset)

sitten joillain on isovanhempia arjen apuna, siivous ulkoistettu tai laittavat lapsiaan koulun jälkeen enemmän luuhaamaan jossain muualla. koti pysyy siistinä.

Minusta sinä jaksat paljon ja jos joku on eri mieltä, niin on vaan jostain syystä katkera tai jotain.

[QUOTE="vieras";25601309]Se on varmaan ihmisen "energiatasosta kiinni". Toiset on sellaisia oleilijoita ja pitää keräillä voimia taas seuraavaa juttua varten. Toisilla sitä energiaa riittää ja ei tarvitse näitä "vain olemisen" hetkiä sohvalla tai koneella. Miettikää nyt. Onhan se nyt vähän eri jos:

a) Herää, vetäytyy sängyssä hetken, käy pesulla, istuskelee hetken pöydän äärellä, tekee lapsille aamupalan ja syö itse, loikoo hetken sohvalla, pistää tiskit, käy koneella, pistää pyykkiä koneeseen, lukee vähän vaikka lehteä, kyselee lapselta kokeeseen jne. kuin:

a) Herää, syö nopeasti jotain ja samalla tekee pesut ja meikit, käy aamujumpassa, tulee kotiin kun muut heräilee ja tekee aamupalan lapsille. Lasten syödessä pistää tiskit ja soittaa samalla parille kaverille kännykällä. Lasten syötyä lähdetään luistelemaan ja sitten tehdään ruoka jne.

Toisilla on jatkuva touhu päällä ja toisilla sellainen löysä makoiluntarve.[/QUOTE]

joo tai ne istujat tekeävt työtä istuen, palkkatyötä tai opiskelevat. toiset haluavat tehdä sellaista josta jää jälki jolla voi ylpeillä että katsokaa kun olen ahkera!

Mä oon sitä mieltä että kaikille ei ole jaettu aikaa ja energiaa yhtä paljon. Tällä palstalla on ainakin yksi jolle oon kateellinen, kun hällä on niin paljon aikaa ja energiaa! Suurperheen äiti, kirjailija, opiskelija, käy töissä ja harrastaa ja vielä hoitaa lapsenlapsia. Ja kirjoittaa blogia ja palstailee. Hälle on varmasti jaettu osa minunkin ajasta ja energiasta.

Ihmiset ja perheet ovat iloisen erilaisia.

Minä en jaksaisi ilman harrastuksia ja ystävien luona kyläilyä ja heidän meillä kyläilyään kotitöitä ja arkea.

Mulla ainakaan ei ole energia vakio. Välillä jaksan paremmin ja välillä huonomin. Esim. nyt olen jo pari kuukautta ollut niin väsynyt, etten jaksa yhtään mitään ylimääräistä. Villasukkia voin väsertää telkun edessä, mutta jos johonkin ei ole pakko mennä en mene ja tätäkin päivää piristää se, että poika on kipeä ja häntä ei illalla tarvitse lähteä viemään treeneihin.

Ja toinen on mulla se, että jos jotain haluan tehdä, niin jaksan, mutta jos jokin ei innosta, niin sitä ei millään jaksa. Esimerkkinä vaikka syksyllä jaksoi hyvin käydä monta kertaa viikossa sieniä poimimassa, mutta jokin pieni kotihomma odotti tekemistään viikko/kuukausi tolkulla.

Ihmiset on kovin erilaisia.
Itse en jaksaisi niitä koti- ja työtöitäkään ellen saisi myös käydä ulkona niin yksin, kaksin miehen kanssa kuin koko perheenkin voimin, opiskella ja pitää yllä sosiaalisia suhteita. Ne eivät vie energiaa vaan antavat sitä. Minulle siis. Jollain toisella toisin.

:)

mielestä tekeminen synnyttää tekemistä :) eli esim. näin

Aamu A: härään, laitan kahvin tippumaan, lapsille aamiaista, siinä sivussa huitasen astiat koneeseen, järkkäilen keittiötä, keskimmäinen eskariin, ulkoillaan tyttösen kanssa, kauppaan, kotiin siivoamaan ja laittamaan ruokaa...

Aamu B: vaikea herätä, laitan kahvin tippumaan, aamiaisen, istahdan alas lueskelen, avaan koneen, ainiin astiat koneesta, no kohta...tätä rataa sitten päivä.

Eli ihan päivästä riippuen, mitä jaksaa. Tottakai perusasiat aina, mutta joskus vähän hittaammin, joskus noppeemmin. Joskus saa paljon aikaa, joskus vähän. Ja koitan mennä sen fiiliksen mukaan, mikä sinä päivänä on

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25606910:
Ne käyttää piristeitä tai sitten niitten koneet käy jollain ällömakealla rakkauden voimalla tjtn......

Kieltämättä on ollut elämässä sellaisiakin aikoja, jolloin olen ollut sitä mieltä, että periaatteessa Kelan pitäisi tarjota kaikille perheenäideille ilmaiset spiidit...

:D

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Eihän kaikki haluakaan koko ajan mennä ja tulla.
Toisaalta, jos on aina illat menossa, eihän kotona ole kukaan sotkemassa, joten säästyy siivoukselta. Meillä käydään työssä molemmat vanhemmat, itse olen osittaisella hoitovapaalla ja teen 4 pv työviikkoa. Siivoan ja leivon kerran viikossa, vain tarvittaessa enemmän. Lämmin ruoka laitetaan joka päivä, mutta muuten illat on vapaata aikaa mennä ja tulla. Toisinaan mennään ja tullaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Meillä on myös perheen yhteisiä harrastuksia, johon lähdetään koko sakilla.

Yhteistyössä