Miten te muut sairaiden lasten äidit jaksatte tätä kelan paperisotaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Musta tuntuu että mä saan kohta itellenikin täytellä noita :ashamed: :headwall: Siis toukokuusta lähtien tätä asiaa hoitanut, soitellut miljoona kertaa sinne ja tänne ja käynyt paikanpäällä ja pyytänyt lääkäreitä kirjottamaan ne todistukset ajoissa jajaja.. Eilen sitten sain päätöksen: hakemuksenne on hylätty! Voi jumalauta! :headwall:

Ne on nyt kelassa keksineet, että meidän lapsi on paranemassa :o en minä vaan ole huomannut, kun taas on nilkka tulehtunut :whistle: Nyt sitten saa kirjotella valituksen, hakea tuet uudestaan, pyytää uudet lääkärinlausunnot, juoksuttaa paperia siellä ja täällä, soitella ja lähetellä sähköposteja. Ihan kuin tässä ei muuta tekemistä olisi :headwall: Mä olen NIIIIIIN väsynyt tähän :ashamed: :'(

Meillä ainakin saa pojun papereita täyttää vähän väliä kun hoitosuunnitelma tehdään aina vuodeksi eteenpäin ja aina kauhee paperisota kela/sairaala. Liite puuttuu tai muuta vastaavaa. Pojulla diabetes :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
:hug: Meillä on toistaiseksi sujunut hyvin- reumallakin kiitellään meidän paikkakunnan kelaa kun asiat toimii ja ajallaan yms.

Mä en taas valitettavasti voi kiitellä reumaa tästä asioiden hoidosta. Tiedossa on ollu että meillä päättyy fysioterapia heinäkuussa. Helmikuussa, huhtikuussa ja toukokuussa on pyydetty ja muistutettu tekemään se kuntoutussuunnitelmasuositus, mutta se kirjoitettiin vasta kesäkuun lopulla (=sanomattakin selvää, ettei päätöstä ehditä tehdä kelassa ajoissa kun se paperi pitää vielä hyväksyttää), sitten se oli lähetetty keskussairaalaan vaikka nykyään oikea paikka on tk:ssa, sitten kun se elokuussa saatiin tk:een niin se tehtiin siellä päin hanuria, ja tällä välin lapsen fysioterapialle ei maksajaa, terveyskeskus ei suostunut maksamaan fysioterapioita kun kuulutaan kelan maksupiiriin. No ei kuuluta enää! Fysioterapiassa käytiin sitten velaksi, tänään kävin selvittämässä asiaa jälleen tk:ssa ja saatiin se maksusitoumus vihdoin ja viimein. Siis mä olen käynyt asian vuoksi 3 kertaa kelassa henkilökohtasesti keskustelemassa, kerran päksissä, 4 kertaa tk:ssa ja sen lisäksi soitellut asiasta ties kuinka monta kertaa ja lähettänyt sähköposteja eri tahoille. ei helvetti mitä asioiden hoitamista!

Ja nyt sitten on syytä olettaa jo, että meidän vammaistuki tulee laskemaan tuosta korotetusta, sillä näissä kuntoutushakemuksissa oli jo tehty selväksi että lasta ei pidetä enää vaikeavammaisena. Että tälläinen ihmeparantuminen tapahtui, oiskin totta :(

Muuta valittamista ei ole,mutta ärsyttää joka vuosi täyttää samat asiat hakemukseen uudelleen,vaikka tilanne ei ole muuttunut miksikään.Viimevuonna vielä oli 2 hakemusta täytettävänä,mutta astmalapsen hakemus jäi nyt pois ,kun täytti sen maagisen 7v,jonka jälkeen tukea ei enää saa.Ei kyllä muutenkaan olisi saatu,kun lääkitys on lopetettu muuten paitsi rasituksen ja sairastelun ajaksi.
Tuosta erityisestä saadaan sitä korotettua tukea,jota nyt pitäisi hakea takautuvasti,mutta en ole yksinkertaisesta jaksanut tämän rumban keskellä.Sekin katkeaa nyt siksi ajaksi,kun poika on siellä pitkällä osastohoitojaksolla.
Tuo on just niin turhauttavaa,jos hakemus ei mene läpi,niin uudestaan koko homma läpi.Kelassa eniten tuijottavat sitä vanhemman omaa kuvausta lapsen hoidosta ja päivän kulusta,että siihen kannattaa panostaa erityisesta,ja mielummin vielä hiukan liioitella lapsen hoidon vaativuutta,että menee läpi.Lääkäriltä ollaan aina saatu hyvät todistukset,että niistä ei ole myöntäminen ollut kiinni.
:hug: Voimia sinulle hakemusten täyttelyyn.Ei ole mitään mukavaa touhua...

:hug:

Meillä onneksi tuo osuus (="hoitotuki") on sujunut ihan kivuttomasti, kiitos suurelta osin kuraattorin avun! Mutta muuten tuntuu välillä että elämä on yhtä asioiden uudelleen ja uudelleen järjestämistä ja soittelemista paikkoihin joissa ei asioita ensimmäisellä eikä toisellakaan kerralla ymmärretä. *Huoh* Kun yhden asia saa hoidettua on jo toinen odottamassa.

Se on jännä juttu kun meilläkin sairaalassa on juuri nämä sosiaalityöntekijät avustamassa kelan tukien kanssa, asia on kaikille tuttu ja tiedetään miten pitäis nää asiat mennä, niin voikin sitten mennä kaikki asiat päin persettä. Mä olen nyt niin kiukkunen että. Aamulla sain istua pari tuntia paskalla vessassa kun ressaan tätä asiaa niin |O Vatsa reagoi.. Siinä olis sitten oltu tyhjänpäällä, jos tuo ihana yksityinen fysioterapiamme ei olisi ottanut pojan jumppia tältä ajalta velaksi, kun niitä ei kela eikä terkkukeskus suostuneet maksamaan.

Ja yritettiin kelasta sitäkin väittää elokuussa, etten mä olisi toimittanut sinne koko hakemusta :o Edellisenä päivänä kun olin asioita hoitamassa niin se hakemus oli siellä ja seuraavana ei ollutkaan ja kun kävin kelassa paikanpäällä niin se sitten löytyikin sieltä (että ne saa mut paniikkiin tälläsillä heitoilla) . Minä oon tehny hakemuksiin itse 3-sivuisen (A-nelosia tietenkin) tekstin lapsen voinnista ja hoidon tarpeesta ja rasituksesta, täyttänyt kelan paperit täyteen ja toimittanu epikriisit ja lääkärintodistukset ja muut. Huoh, ja tässä on tästä työstä tulos. Kerpele ja anteeksi kun kiroan mutta raivostuttaa!!! Mä olen itte kohta lataamossa näiden kanssa jos ei ala pikkuhiljaa hoitumaan nää hommat, mä en jaksa täytellä noita papereita uudestaan :'( Lapsi on nukutettu tänä vuonna suurinpiirtein 2-3 kuukauden välein ja hoidettu niveliä, taas on tulehdusta ja lääkitystä just taas vaihdettiin, mä kävelen prkl vähintään 3 kertaa viikossa tonne terveyskeskukseen kun lapselle pistetään lääkepiikki/jumppaan/verikokeisiin/silmälääkäriin ja lisäksi vielä osastojaksot ja kotona apuvälineiden käyttö ja lääkitys ni on pikkasen uuvuttavaa tähän lisäks vielä tämmöstä turhaa työtä kun asia on päivänselvä.

Meilläkin nyt vasta alkaa luistamaan hoitavalla taholla,kun ollaan aiemmin vaan oltu niillä lyhkäsemmillä jaksoilla pojan kanssa.Poikaahan on tutkittu vaan psykiatrisella puolella ja vasta nyt vuosien jälkeen pääsee vihdoinkin pään magneettikuviin ja sitten neuropsykiatrisiin tutkimuksiin ,että saadaa jotian selkeyttä tåhän diagnoosisoppaan.
Meillekkin nuo sosiaalityöntekijät juuri ehdottaneet perhetyöntekijää ja muuta kivaa avuksi,että veisi terapiaan ja muuta kivaaniin sitten tuleekin lastensuojeluntyöntekijä kuka niitä pptä määrää,että ei niille kuulu yksin tehdä mitään,että perheen kanssa yhdessä.Mitä helvetin apua siittä on jos oot valvonu 3vrk putkeen lasten kanssa että saisit nukkua,niin pitääkin valvoa sen työntekijän kanssa.Niillä sairaalan sosiaalityöntekijöillä ei ole mitään reaaliaikasta käsitystä nykyajan palveluista miten ne menee
:headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja zelda:
Meilläkin nyt vasta alkaa luistamaan hoitavalla taholla,kun ollaan aiemmin vaan oltu niillä lyhkäsemmillä jaksoilla pojan kanssa.Poikaahan on tutkittu vaan psykiatrisella puolella ja vasta nyt vuosien jälkeen pääsee vihdoinkin pään magneettikuviin ja sitten neuropsykiatrisiin tutkimuksiin ,että saadaa jotian selkeyttä tåhän diagnoosisoppaan.
Meillekkin nuo sosiaalityöntekijät juuri ehdottaneet perhetyöntekijää ja muuta kivaa avuksi,että veisi terapiaan ja muuta kivaaniin sitten tuleekin lastensuojeluntyöntekijä kuka niitä pptä määrää,että ei niille kuulu yksin tehdä mitään,että perheen kanssa yhdessä.Mitä helvetin apua siittä on jos oot valvonu 3vrk putkeen lasten kanssa että saisit nukkua,niin pitääkin valvoa sen työntekijän kanssa.Niillä sairaalan sosiaalityöntekijöillä ei ole mitään reaaliaikasta käsitystä nykyajan palveluista miten ne menee
:headwall:

Ihan uskomatonta pyöritystä tämä kyllä on vanhemmille. Kyllä minusta näissä vois olla joku systeemi että tietyt asiat menis suoraan sairaalalta kelaan eikä tarvis vanhempien tällästä rumbaa vetää vielä raskaan arjen keskellä. Mitä vaivaa teillä on nyt tutkittu? Tai onko sulla epäilystä jo tulevasta diagnoosista?

Nyt taas vähän omaa napaa :ashamed: Mutta mä en olisi ikinä uskonut että tälläseen jamaan meen, siis kun tähänkin asti olen jaksanut. Mutta nyt tuntuu siltä että tarvin lepoa ja ajatukset pois näistä. En osaa miettiä enää muuta. Taas aamulla istuin vessassa ja mies sen jälkeen laitto sellaset rasvamäärät ja sideharsot mun pyllyyn |O Siis mä olen ihan rikki takapuolestakin :snotty:

Soitin heti aamulla äidille ja pyysin että voisko lauantaina ottaa pojat vaikka pariksi tunniksi hoitoon jotta minä ja mies voitais käydä elokuvissa tai vaan ihan levätä niin ne onkin taas lähdössä mökille :( No eihän tästä pitäis valittaa, mutta en voi mitään kun sellanen kävi mielessä että miksei sitä mökkireissua voi vähän siirtää, kun isäkin soittelee joka päivä ja on huolissaan mun voinnista ja sanoi että pitää soittaa jos tarvii apua, ja sit kun mä soitan niin sitä apua ei kuitenkaan saa :(

HUOH :'(

Yhteistyössä