Miten teette imelletyn perunalaatikon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ohjeitanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ohjeitanne

Vieras
Jos teette sen ihan itse.
Mä teen aina joulupöytään imelletyn perunalaatikon itse kun en tykkää kaupan imelletystä.

Miten te teette sen, kuka nyt sitten tekee ja tykkää?

Punanen muussattu peruna ja kauhot kippoon yön yli. Seuraavana päivänä maitoa, voita ja siirappia sekaan ja sekasin. Laatikoihin ja siirappia päälle vielä.. Sit pakkaseen muutamaks päiväks.

Kuorin keitetyt perunat kuumana, soseutan ne ja ripottelen jauhoja sekaan ja laitan imeltyyn yön yli lämpimään paikkaan. Aamulla sekoitan sekaan suolaa ja hiukan siirappia jos on tarvis ja laitan voideltuun uunivuokaan ja paistan uunissa.

Mä tein ennen kanssa niin että kuorin perunat kuumana ja muussasin. laitoin jauhoja sekaan ja annoin yön yli imeltyä. Sitten sekotin sekaan maidon, suolan siirapin ja voideltuun vuokaan paistumaan uuniin 3-4 tunniski.

Viimevuonna tein perunamuusijauheesta. Eli tein jauhemuusin ja siihen sekoitin maidon, suolan, siirapin ja voideltuun vuokaan sitten pasitumaan 3-4 tunniski.

Uskomatonta mutta tuli ihan yhtä hyvää kuin perinteiselä menetelmällä. Ehkä hieman piti laittaa sitä siirappia enemmän,mutta kukaan ei huomannut eroa. Ja oli ihan sikahelppoa tehdä ja saman päivän aikana sain laatikot valmiiksi.

Kannattaa okeilla vaikka vierastaisikin perunamuusijauheita :) Itse tein Pirkka jauheeseen ja ostin sitä nyt kanssa mistä sen teen.

Tätä kokeilin ihan vaan siksi kun en oikee tykänny siitä kuumien perunoiden kuorimisesta :)

Juurikin laitoin perunat imeltymään :)

Mä teen näin: keitän Rosamundat kuorineen ilman suolaa, kuorin kuumina, soosaan ja laitan vehnäjauhoja sekaan. Yön yli saapi seos olla ja aamulla sekoitan siihen voita, maitoa ja suolaa (joskus siirappia) -> uuniin kolmeksi tunniksi :p Mun ehdoton jouluherkku kalojen ohella :p :p

Jos teette sen ihan itse.
Mä teen aina joulupöytään imelletyn perunalaatikon itse kun en tykkää kaupan imelletystä.

Miten te teette sen, kuka nyt sitten tekee ja tykkää?

Tämä ohje ei ole kertaakaan pettänyt.

1. Kuoritaan perunat.
2. Keitetään vähässä suolattomassa vedessä.
3. Soseutetaan keitinveteen. Tarvittessa notkistetaan lisäämällä 80 asteista vettä. Vesi on tärkeä osa imellyttämistä.
4. Jäähdytetään sose 77 asteiseksi.
5. Lisätään jauho. Mitään muuta ei tässä vaiheessa lisätä.
6. Laitetaan 77 asteinen sose imeltymään 65-70 asteiseen uuniin.
7. Tarkistetaan imeltyminen noin puolen tunnin kuluttua. Lisätään jauho jos ei merkkiä imeltymisestä.
8. Annetaan imeltyä 2-6 tuntia. Voi jatkaa muutaman tunnin - yön yli aamuun.
9. Lisätään suola, voi ja maito. Voi maustaa. Lisämakeutta ei tarvita.
10. Paista 130-150 asteessa 2-3 tuntia. Voi lisätä voinokareita ja korppujauhoa pinnalle. Jätä vuokaan tilaa kiehumiselle.

Tämä ohje ei ole kertaakaan pettänyt.

1. Kuoritaan perunat.
2. Keitetään vähässä suolattomassa vedessä.
3. Soseutetaan keitinveteen. Tarvittessa notkistetaan lisäämällä 80 asteista vettä. Vesi on tärkeä osa imellyttämistä.
4. Jäähdytetään sose 77 asteiseksi.
5. Lisätään jauho. Mitään muuta ei tässä vaiheessa lisätä.
6. Laitetaan 77 asteinen sose imeltymään 65-70 asteiseen uuniin.
7. Tarkistetaan imeltyminen noin puolen tunnin kuluttua. Lisätään jauho jos ei merkkiä imeltymisestä.
8. Annetaan imeltyä 2-6 tuntia. Voi jatkaa muutaman tunnin - yön yli aamuun.
9. Lisätään suola, voi ja maito. Voi maustaa. Lisämakeutta ei tarvita.
10. Paista 130-150 asteessa 2-3 tuntia. Voi lisätä voinokareita ja korppujauhoa pinnalle. Jätä vuokaan tilaa kiehumiselle.

Kauheen vaikeeta.
Meillä ihan vaan keitetään perunat ja jätetään nuo laatikot pois, nehän on kauhean pahan makuisiakin.

Jos juhlaruokaa tarvitaan, niin kruskaa pöytään, niin jouluna kuin juhannuksenakin!

Kauheen vaikeeta.
Meillä ihan vaan keitetään perunat ja jätetään nuo laatikot pois, nehän on kauhean pahan makuisiakin.

Jos juhlaruokaa tarvitaan, niin kruskaa pöytään, niin jouluna kuin juhannuksenakin!

Laatikot on perinteistä arkiruokaa. Kun massiiviset leivinuunit lämmitettiin niin leipomisten jälkeen oli luontevaa valmistaa laatikot leivinuunin jälkilämmössä. Massiivisissa leivinuuneissa riitti jälklämpöä laatikoiden valmistamiseen parikin vuorokautta.

Kun sähköliedet korvasi leivinuunit, niin jostain syystä laatikkoruokien valmistustaito taantui varsin voimakkaasti - siitäkin huolimatta vaikka laatikoiden teko on sähkölieden uunissa monin verroin helpompaa verrattuna leivinuunissa valmistamiseen. Varsinkin imelletyn perunalaatikon valmistaminen on äärettömän helppoa sähkölieden uunissa, verrattuna perinteisempiin valmistustapoihin - ja ei ne perinteisetkään menetelmät kovin vaikeita ole.

Moni on edelleenkin sitä mieltä että sähkölieden uunissa ei edes voi imeltää ja valmistaa imellettyä perunalaatikkoa.

Nyt kesäaikaan on saatavilla talven yli varastoitua perunaa. Talven yli varastoitu peruna on parhaimmillaan imellettyyn perunalaatikkoon.

Yhteistyössä