Hae Anna.fi-sivustolta

Miten teette lohkoperunat?

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä pottua, 10.09.2014.

1. pottua Vierailija

Uusia variaatioita haussa. Eikä kiitos mitään "paloittele perunat ja laita mitä mausteita haluat" -tyyppisiä vastauksia.

Käytättekö yleensä kiinteitä vai jauhoisia perunoita? Lajike? Kuorineen vai kuorittuna? Mitä öljyä ja mitä mausteita?

Meillä on ollut pitkään suosikkina oliiviöljy-mustapippuri-rosmariini, lisäksi ripaus suolaa ja sokeria. Ja tietysti potut kuorineen.

2. näin meillä Vierailija

Jauhoista perunaa hyvin pestynä ja kuorineen paloiteltuna. Käytän yleensä rypsiöljyä tai sitä mitä kaapissa sattuu olemaan (lähinnä oliiviöljy toinen, mitä löytyy meiltä). Mausteita fiiliksen mukaan: chiliä, paprikaa, pippurisekoitusta, valkosipua (ei tietysti kaikkia kerralla) ja tietysti suolaa - joskus myös ihan valmissekoitusta "ranskanperunamauste". Yrteistä lähinnä rakuunaa tai timjamia, mutta aina en laita yrttejä. Yleensä laitan kulhoon paloitellut perunat, öljyä ja ravistan, sitten mausteita ja uusi ravistus. Sitten pannulle leivinpaperin päälle. 200 asteessa noin puoli tuntia ja tulee ihanan rapeapintaisia mutta sisältä pehmeitä.

3. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Jauhoisia perunoita, jotka kuorin laitan kippoon ja maustan puhdistamattomalla merisuolalla ja lorauksella oliiviöljyä ja muskottipähkinää. Joskus lorautan jopa hieman sitruunanmehuakin ja pieni määrä cayennepippuriakin sopii tähän, jos haluaa laittaa.

Kuumaan uuniin tunniksi ja tai riippuu miten ohuita lohkot ovat.

4. paj Vierailija

Muuten teen kuten nimimerkki näin meillä, mutta maustan perunalohkot muovipussissa vatkaamalla ettei turhaan tule rasvaista kulhoa astianpesukonetta täyttämään.

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

No minulla ei ole tuota ongelmaa, kun käsin tiskaan.

6. Kypsistä Vierailija

Ymmärsin, että kaikki edellä mainitut reseptit on tehty raaoista perunoista. Itse teen lohkoperunat keitetyistä. Kuorineen, pituussuunnassa neljään osaan, kulhoon ja päälle oliiviöljyä ja mausteita riippuen minkä ruoan kanssa perunoita tarjotaan. Mausteina siis paprikaa, valkosipulia, timjamia, basilikaa, chiliä, suolaa.... riippuen "kumppanista".
    Pyöräytän perunoita kulhossa niin, että maustuvat ja hieman imeytyvät sitten pannulle. Uuniinkin jos haluaa rapsakan pinnan.
    Ovat mielestäni parempi vaihtoehto paistetuille perunoille.

7. Reeta Vierailija

Mieluiten teen jauhoisista perunoista, mutta yleisperunatkin kelpaa, koska minulla yleensä ei ole jauhoisia. Kuorin, paloittelen ja sitten laitan rypsiöljyä ja mausteiksi paprikaa, chiliä, valkosipulia ja joskus jotain kivoja erikoisia maustesekoituksia. Heiluttelen kulhossa öljyt ja mausteet perunoihin. Suolan ja aromatin tms jokainen saa laittaa vasta pöydässä omiinsa, lapset ovat onneksi oppineet syömään ilman suolaa, minä olen liian vanha siihen. Uuni 200 tai 225 ja aika mitä tahansa välillä 30 - 60 min, sit kun hyvältä näyttää tai jos joku muu on samaan aikaan uunissa...

8. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Raaoista perunoistapa hyvinkin.

Last edited: 11.09.2014
  9. rm Vierailija

Meillä tehdään raa'asta Rosamund-lajikkeesta öljyn, suolan, valkosipulin ja rosmariinin maustamana. Hyviä ovat.

10. vaihdellen Vierailija

Raa´asta perunasta minäkin lohkoperunat teen. Jos keitettyjä on jäänyt paljon, teen ne yleensä juustoperunoiksi eli viipailoin voideltuun vuokaan, ripottelen päälle yrttejä ja paprikajauhetta sekä juustoraastetta.

Lohkoperunoihin laitan rypsiöljyä sekä mausteita (paprikaa, pippureita, currya, chiliä) sen mukaan, minkä kanssa niitä syödään. Yrttejä (rakuuna, rosmariini ja timjami tavallisimpia) samoin. Uunissa paistan puolisen tuntia 200-asteessa.

Laitatteko te muut muuta pannulle samalla paistumaan? Minulla on aina ainakin sipulia, mutta usein myös porkkanaa, punajuurta, juuriselleriä, palsternakkaa tai paprikoita. Samallahan ne siinä paistuvat eikä ainakaan meillä uunipelli tule täyteen perunasta.

11. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Riippuu pellin koosta tuleeko pelti täyteen. Minulla on kaksi pientä peltiä eikä ole konstikaan saada peltiä täyteen lohkoperunoilla. Nämä pellit ovat niin pieniä, että ne laitetaan ritilän päälle. Näitä pieniä yleensä käytän lohkoperunoita tehdessäni.

12. kümmel Vierailija

Kumina sopii loistavasti lohkoperunoihin.

13. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Mielestäni kaikki ruoka missä on kuminaa on pilalla. En ymmärrä miksi kukaan tuon makuisesta ruuasta tykkää.

14. kj Vierailija

Miten joku voikin olla noin rajoittunut ruoka-asioissa, että yksi mauste saa ruuan pilalle! Kumina on oikein hyvä mauste esim. leivässä, siitä ei pääse mihinkään. Olen syönyt juustoa, jossa on kuminaa. Hapankaaliin se sopii, ja myöskin monien ruokien mausteeksi.

15. no jaah Vierailija

No sitten jää siitä nautinnosta paits! Minusta taas kaikki ruoka missä on Hermesetasta tai Floran tekokermaa on pilalla.

16. kümmel Vierailija

No, sitten et laita kuminaa. Ei sitä tietoa täällä tarvitse jakaa, eikä se ketään kiinnosta.

17. Kokkeli Vierailija

En ymmärrä minäkään miksi tuo tieto pitää täällä jakaa.

18. minä Vierailija

voin kertoa sinulle, että olet narsisti. Tuot itseäsi esille ja onnistuneesti tuot esille myös narsistin toisen puolen: narsisti on aina huolissaan myös muista, koska hän tietää heidän puolestaan paremmin jopa heidän pitämänsä mausteet.
    Raivokohtauksesi voit sitten pitää omana tietonasi, mutta yksikään ihminen ei tunnu sinusta hyvältä, jos hän on liian lähellä ja on siten todennäköisesti outo, omapäinen, hallitseva, ahdistava, koska sinun muottiisi ei sovi mikään muu kuin sinun totuutesi , ei edes täällä.

19. Reeta Vierailija

Yleensä en laita muuta pellille, koska meillä tulee pelti aivan täyteen jo niistä perunoista. Ollaan iso perhe ja paljon nälkäistä nuorisoa =). Perunatkin menee sen verran tiuhaan, että kääntelen niitä jossain vaiheessa paistamista lastalla uuteen asentoon, että kypsyisivät paremmin. Jos tulee muuta uuniruokaa tarjottavaksi samalla aterialla, niin laitan sen sitten toiselle pellille samaan aikaan sinne uuniin.

20. minä Vierailija

paljon parempi olo tulee kerätessä sieniä, joita nyt on metsät täynnä. leppärousku on upea sieni, maistuu kuulemma sipseiltä, mitä ne ovat.

Lasted edited by : 12.09.2014
  21. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä taidankin olla ainoa, joka täällä kirjoittaa kirjautuneena. Hyvähän se on kirjautumatta puskista huudella ja näkee kuinka monta viestiä joku kirjautunut on kirjoittanut. Eipä kommentoija tullut ottaneeksi huomioon, että viestit kirjoitettu lähemmäs 10 vuodena aikana ja alkuvuosina täällä oli hyvinkin vilkasta keskustelua.

22. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Ja minä, kun luulin tätä ruokapalstaksi enkä haukunta palstaksi.

Lasted edited by : 12.09.2014
  23. Elli-Pelli Vierailija

Useallakin tavalla teen.
    Kuitenkin pääsääntö on, että kuorineen. Valitsen sopivan kokoisia, jotta neljään osaan lohkottuina ovat ok.
    Toisinaan höyrytän lohkoja hetken, jotta paistoaika lyhenee. Puolikypsät lohkot kulhoon ja maustan siinä. Oikeastaan mausteetkin imeytyvät näin parhaiten, kun lohkot ovat valmiiksi lämpimiä.

Mausteeksi useimmiten sitruunalla maustettua oliiviöljyä, Maldon-suolaa (jotan käytän kaikkeen ruuanlaittoon), mustapippuria myllystä, paprikajauhetta ja punaista tuoretta chiliä hienonnettuna.

Useimmiten perunalajikkeena Van Gogh tai Asterix.
    Rosamundsta lohkoperunana en itse pidä, koska sisus pehmenee uunissa liikaa. Siis minun makuuni.

Rosamundaa käytän kyllä paljon, mutta eri tarkoitukseen.

Maakellari on siitä hieno kapistus, että sinne voi syksyllä ostaa mm. eri perunalajikkeita.
    Ostamme aina säkeittäin Van Goghia (tätä menee eniten), Asterixia ja Rosamundaa. Sitten aina säkillinen jotain kiinteää uutuutta tai muuten vain ennen kokeilematonta lajiketta.

24. Tuija55 Vierailija

Tuohan oli hyvä vinkki!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus